Blu-ray formatet - erfaringer og "Topp 10" BD-filmer. - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 117
    Intermediate Michael1 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    830
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man

Okey Da har jeg lært noe nytt igjen !

Takker for kjapt svar !

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Bare vær klar over at DVE har sine klare begrensinger hvis du ønsker å få den beste ytelsen ut av bilde visnings utstyret ditt. Da må man gjerne bruke egnet måle utstyr.

DVE er vel mere ment som en grei innføring, og kan være fint for om mulig, litt kompetanse heving og litt grov kalibrering.
    Nå skal det vel sies at grov kalibrering er vesentlig bedre enn ingen kalibrering. :-)

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som har fått sett den nye Batman-filmen enda, og som kan fortelle litt om opplevelsen av lyden og bildet?
    Både lyd og bilde er referansemateriale. Flere av scenene er filmet med IMAX og ser vanvittig klart og detaljert ut. Lyden er meget dynamisk og opplöst. Filmen i seg selv er også absolutt verd å legge merke til.:-D
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Både lyd og bilde er referansemateriale. Flere av scenene er filmet med IMAX og ser vanvittig klart og detaljert ut. Lyden er meget dynamisk og opplöst. Filmen i seg selv er også absolutt verd å legge merke til.:-D
    Hva med aspekt skiftene som Ask4me2 nevnte, så du noe til dem? Har selv bare sett filmen på kino hvor jeg ikke la merke til noe skift, men dette var på store Coloseum og da er det jo celloluid som gjelder enn så lenge. BD utgaven kan jo ha andre effekter enn kinorullen.

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Hva med aspekt skiftene som Ask4me2 nevnte, så du noe til dem? Har selv bare sett filmen på kino hvor jeg ikke la merke til noe skift, men dette var på store Coloseum og da er det jo celloluid som gjelder enn så lenge. BD utgaven kan jo ha andre effekter enn kinorullen.
    Tror bare det er skift på kino når filmen vises i en IMAX-kino. Var ikke noe skift når jeg så den på Kino1 i Sandvika.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Nei, jeg la ikke merke til noe skifte.

En ting jeg virkelig liker med filmen er at det er brukt miniatyrmodeller og skikkelige kulisser, ikke så mye dataanimert. Dette gir et langt mere virkelighetsnärt inntrykk. Stuntene er også vanvittige og så ekte man kan få dem.

Jeg kjörte lyden ekstra höyt på denne filmen, faktisk så höyt at spikesene falt ned fra mellom höyttalerne og subene. Er veldig imponert over dynamikken i filmen. Enkelte scener skal det godt gjöres å ikke skvette litt av.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    En annen litt spesiell ting som kanskje kan skape litt grå hår og kanskje til og med litt færre hår på hodet, for enkelte Hjemmekino entusiaster, er at det i denne filmen byttes mellom 16:9 format og 2.4:1 format. Det er ikke så lett å takle på en god måte i et Projektor oppsett med anamorph linse og 2.35:1 lerret....
    Bare quoter posten slik at dere ser hva jeg refererer til.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Nå skal det vel sies at grov kalibrering er vesentlig bedre enn ingen kalibrering. :-)
    Ja det er jeg forsåvidt enig i, men det kan vel tenkes at pga at man ikke får sjekket så veldig nøye de avvikene eventuelle justeringer på utstyret kan tilføre lengere ned i gråskalaen, kan man kanskje legge til problemer også.
    Det har man ikke noen spesiell god mulighet til å sjekke eller rette opp med DVE, og da må man gjerne ty til slik måle utstyr som SVS! -man linket til tidligere.

Ellers var vel min komentar til DVE mer ment som en opplysning av at DVE ikke nødvendigvis kan brukes til å få frem hele det potensialet som kan ligge i bildevisnings utstyret, og at man børr være klar over dette hvis man ønsker best mulig ytelse.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er skifter i aspect på BD utgaven, men man legger ikke merke til dem med mindre man ser etter. Det kommer svarte striper oppe og nede når det ikke er IMAX. Overhodet ikke en 'issue', mer en kuriositet.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Det er skifter i aspect på BD utgaven, men man legger ikke merke til dem med mindre man ser etter. Det kommer svarte striper oppe og nede når det ikke er IMAX. Overhodet ikke en 'issue', mer en kuriositet.
    Jeg var obs på dette da jeg skulle se filmen, men la allikevel aldri merke til noe.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk. Det var dette jeg lurte på.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var obs på dette da jeg skulle se filmen, men la allikevel aldri merke til noe.
    Da har du ikke sett godt nok etter..

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, jeg la ikke merke til noe skifte.
    Det var litt rart synes jeg, ettersom du vel har set BD utgaven i et 16:9 oppsett...

At de ikke hadde dette på kino versjonen som vel stort sett bare vist i et fast 2.35:1 oppsett er vel ikke så rart... Brukes BD og et 2,35:1 anamorph linse oppsett vil man jo heller ikke se 16:9 materilet som 16:9, hvis man ikke justerer om for å gå hele 16:9 bildehøyden som IMAX materialet tilfører. Er man i tvil om BD versjonen skifter mellom 16:9 og 2:4.1, kan man jo bare se bak coveret og lese hva som står i Video kategorien.

"1080p High Definition 16x9 Variable 2.4:1 and 1.78:1 (IMAX Sequences)"

En ting jeg virkelig liker med filmen er at det er brukt miniatyrmodeller og skikkelige kulisser, ikke så mye dataanimert. Dette gir et langt mere virkelighetsnärt inntrykk. Stuntene er også vanvittige og så ekte man kan få dem.
    Ja dette var ting jeg også satte stor pris på i filmen, og det er vel også ganske mye 1:1 skala filming også. Under filming i noen av de heftige bilaction senene, klarte de vel til og med å knuse et av de meget dyre IMAX kameraene.....

Jeg kjörte lyden ekstra höyt på denne filmen, faktisk så höyt at spikesene falt ned fra mellom höyttalerne og subene. Er veldig imponert over dynamikken i filmen. Enkelte scener skal det godt gjöres å ikke skvette litt av.
    Hadde heller ikke noen problemer med å få det høyt nokk i alle fall, snarere tvert i mot....;-)

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg kan tillate meg å være litt "slem" (håper du tar det i beste mening AndreWerdenskrieg...), så synes jeg det at du ikke la merke til dette, kanskje heller vitner om en litt dårlig utnyttelse av fullHD oppløsningen og formatet, dvs med litt for lang sitte avstand, og/eller et litt for lite hjemmekino bilde....

De gangene jeg har sett filmen, har det vært i en ganske så sortmaskert "Bat Cave" med ca 3m avstand fra et 265cm bredt 16:9 lerret. Der ble dette 2.4:1 > 16:9 skifte meget tydelig gjengitt.

Synes mange av de 16:9 IMAX filmede senene fikk en nesten skremmende ekstra dybde og "vertigo" effekt....

Det er denne effekten jeg er redd for kan bli litt fraværende for de med 2,35:1 lerret og anamorph linse kan gå glipp av.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, ingen problem, ask4me2!:-D
    Jeg vil tro at dette har med at filmen i seg selv var såpass god at mitt fokus var dypt inne i filmen. Det blir sikkert ikke lenge til jeg ser den igjen, da får jeg se om jeg legger merke til det. Sitter 2.5 meter fra en 50".
    Jeg må helt klart opp i störrelse.:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det hører nok med til historien at jeg sitter 2,60 fra 100" på FullHD. Det blir god vertigo-effekt på en del av det.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det hører nok med til historien at jeg sitter 2,60 fra 100" på FullHD. Det blir god vertigo-effekt på en del av det.
    Det er vel slik HD bör nytes når bildet er såpass klart og detaljert.
    Selv synes jeg 50" er litt lite, selv på 2.5 meters avstand. 60" blir neste forsök.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel slik HD bör nytes når bildet er såpass klart og detaljert.
    Selv synes jeg 50" er litt lite, selv på 2.5 meters avstand. 60" blir neste forsök.
    En økning fra 50" til 60" er vel ca 44% økning av bilde areal, og vil selfølgelig kunne øke opplevelsen noe.

Går man f.eks fra 50" og til 100" er det en økning på 400%...
    , og det er noe man virkelig kan merke, selv om det vel jo er vanskelig/meget dyrt å få til uten å måtte innføre en projektor i "regnestykket"....

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som har fått sett den nye Batman-filmen enda, og som kan fortelle litt om opplevelsen av lyden og bildet?

Jeg så nettopp den siste Indiana Jones. Selv om den ikke har fått topp karakterer på lyd og bilde, var det en flott opplevelse. Bildet var veldig godt; god dybdeskarphet og glimrende sortnivå. Enkelte scener er litt duset ut, men dette er meningen fra regissørens side.

Lyden var helt knall. Et forrykende TrueHD-spor. Jeg vet ikke, men jeg måtte skru opp litt ekstra på Pioneeren. Det ble belønnet med et vanvittig dynamisk spor.

DVD har også til tider gode lydspor, men det er BDs dynamikk som er helt overlegent i forhold...
    Hvis du ikke har sett Batman The Dark Knight ennå så har du noe å glede deg til. Dolby True HD lydspor det står respekt av og med en billdekvalitet som er absolutt i referanseklassen. Filmen i seg selv er også svært bra.

Newcomer Benjajon sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rotja
    Hvis du ikke har sett Batman The Dark Knight ennå så har du noe å glede deg til. Dolby True HD lydspor det står respekt av og med en billdekvalitet som er absolutt i referanseklassen. Filmen i seg selv er også svært bra.
    Strålende bilde og lyd! Det eneste er at den har et lite ballespark mot de som sverger til 2,35:1 da flere flow-shots i filmen plutselig dukker opp i 16:9...

Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •