Blu-ray formatet - erfaringer og "Topp 10" BD-filmer. - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 117
    Intermediate Michael1 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    830
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Flott med denne tråden her. Da kan jeg "lære" noe

Jeg sitter ca 3m fra tv som er e LG42 , som BD spiller bruker jeg fortiden Ps3. Men e diktert BD spiller skal komme rett etter jul. Jeg brukte e Pioneer VSX 516 i mitt tidligere oppsett , til den e ny Yamaha RX-V663 kom i huset. Denne forandret mitt lydbilde betydelig.
    Men hvilken BD spiller det blir vet jeg ikke endå.

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Mulig jeg har misforstått, men handlet ikke denne tråden om konkrete erfaringer, ikke salgstall?
    Det er forsåvidt korrekt. Men slik jeg vurderer det ihvertfall, er det i alle BD-fans eller høydefinisjons-entusiasters interesse hvordan BD ligger an i markedet. Ikke akkurat noen kjempe-avsporing med en kort og greit innlegg som stopper med det uten å bli kommentert ihjel. Jeg setter en strekk for den diskusjonen for min del, akkurat nå.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig jeg har misforstått, men handlet ikke denne tråden om konkrete erfaringer, ikke salgstall?
    Hehe.. Du måtte finne noe å pirke på...

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Hehe.. Du måtte finne noe å pirke på...
    Ja, det ser det ut som vi begge måtte.

Jeg håper du ser ironien i at enkelte grein på nesa og ropte på moderator i den andre tråden fordi den gikk OT, starter så opp denne - for så å diskutere her det den andre tråden egentlig skulle handle om.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det ser det ut som vi begge måtte.

Jeg håper du ser ironien i at enkelte grein på nesa og ropte på moderator i den andre tråden fordi den gikk OT, starter så opp denne - for så å diskutere her det den andre tråden egentlig skulle handle om.
    Var det ikke du som ropte på moderator i den andre tråden da?.. ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hysj nå gutter! Dere er alle med på å dra tråden off topic.

Konkret erfaring: Man ser mye bedre godt filmhåndtverk med BD på et skikkelig oppsett enn på DVD. DVD maskerer dårlig fokus og billige spesialeffekter. Jeg legger veldig godt merke til optikkbruk og slikt nå. Så for eksempel 'Wanted' her om dagen. På veldig mange av scenene med Morgan Freeman spesielt var fokus på nesetippen og ikke på øynene. Ikke distraherende, bare en ting jeg la merke til som en kuriositet. Noen med den på DVD som kan si det samme?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,.... Ok dere bare "ropte" moderator ja...

Fikk på tirsdag en ny possitiv BD erfaring. The Dark Knight på BD er bare noe av det råeste.... Det er en film jeg vil anbefale BD folket å skaffe seg (hvis de liker sjangeren osv), og virkelig ønsker å få med seg hva FullHD og BD handler om bilde og lydmessig. Denne filmen er filmet med IMAX utsyr, og resultatet det fikk sammen med BD, det er noe av det råeste bildemateriale jeg har sett til nå i hjemmekinoen.

En annen litt spesiell ting som kanskje kan skape litt grå hår og kanskje til og med litt færre hår på hodet, for enkelte Hjemmekino entusiaster, er at det i denne filmen byttes mellom 16:9 format og 2.4:1 format. Det er ikke så lett å takle på en god måte i et Projektor oppsett med anamorph linse og 2.35:1 lerret....
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående DK, så har det vært MYE diskusjon rundt transferen her. Det vises til sammenlikninger mellom previewen som ligger på BB kontra den 'ferdige' versjonen som presenteres i DK. Sammenligningen viser dessverre tydelig EE og støyreduskjon, samt (imo) dårligere framing. Mulig det er et bevisst valg av regissøren, men det er vel mer sannsynlig Warner som ødelegger for oss igjen. Har den på vei posten og gleder (gruer?) meg til å se den.

Men det faktum at vi snakker om transfer og behandling på dette nivået sier MYE om potensialet i formatet BD. Tenk så dårlige de første DVD'ene var, og hvor mye bedre de fleste ser ut nå når formatet er modent. Jeg GLEDER meg til fortsettelsen!

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Angående DK, så har det vært MYE diskusjon rundt transferen her. Det vises til sammenlikninger mellom previewen som ligger på BB kontra den 'ferdige' versjonen som presenteres i DK. Sammenligningen viser dessverre tydelig EE og støyreduskjon, samt (imo) dårligere framing. Mulig det er et bevisst valg av regissøren, men det er vel mer sannsynlig Warner som ødelegger for oss igjen. Har den på vei posten og gleder (gruer?) meg til å se den.

Men det faktum at vi snakker om transfer og behandling på dette nivået sier MYE om potensialet i formatet BD. Tenk så dårlige de første DVD'ene var, og hvor mye bedre de fleste ser ut nå når formatet er modent. Jeg GLEDER meg til fortsettelsen!
    Synes du skal glede deg til DK jeg. Eventuellt pga enkelte plasebo effekter, lese litt mindre og teste litt mer....

La selv ikke merke til noen spesielle tranfere problemer eller "tydelige" støyreduksjon her. Fordelene med bruken av IMAX i kilden er ikke bare eventuelle effekter i forhold til 35mm film og den økte oppløsningen kildemateriale får oprinnelig, men også at man får en helt annen dybdefølelse og skarptegning pga de optiske egenskapene som optikken har når filmformatet er 70mm.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støyreduksjon er en ting, EE er MYE verre. Men jeg gleder meg uansett! Har ikke sett filmen, men den første var helt rå!

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    En annen litt spesiell ting som kanskje kan skape litt grå hår og kanskje til og med litt færre hår på hodet, for enkelte Hjemmekino entusiaster, er at det i denne filmen byttes mellom 16:9 format og 2.4:1 format. Det er ikke så lett å takle på en god måte i et Projektor oppsett med anamorph linse og 2.35:1 lerret....
    Mener du at den bytter mellom 16/9 og 2,4:1 mens den avspilles? :roll: Det er jo et mindretall av oss som har ekte 2.35:1 oppsett med prossesor og linse men dette var jo ikke bra.
    Nå har jeg sett filmen på kino og den var veldig kul, spesielt og kanskje på grunn av enne og alene Joker Men tror ikke den blir aktuell for kjøp hvis den endrer aspekt.... Bummer
    Men dette er jo ikke relatert til BD men transfer.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    862
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser BD film med PS3 på en 42" Panasonic HD ready og lyd gjennom Yamaha V1800 og sitter ca 3 meter unna.
    Merker en enorm forskjell kontra vanlig dvd og tv sendinger og lydmessig er det som natt og dag.
    Bakkanaler er mye mer tilstede,klarheten og detaljene, oppløsningne i lyden er noe helt annet enn DVD.
    Kommer til og bruke PS3 en god stund til, fram til det blir bedre priser på BD spillere men PS3 duger mer enn ok til meg foreløpig

Skal kjøpe The Dark Knight i morgen og gleder meg til den skal nytes!

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser enkelte har problemer med sine nye BD-spillere. Virker som det kan være SW/FW, men det er uansett rart at en flunka ny spiller som plugges i en receiver skal henge og gi feilmeldinger. Og med tanke på at det ikke er så mange solgte, virker det som det er "mange" som har problemer.
    Er det noen av dere som har opplevd noe lignende?

Newcomer altec sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    221
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har Sony BDP S-550, fungerer knirkefritt.

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Erfaringene mine har jeg jo delt tidligere her, men skal i kveld nyte en eller to BD-filmer, tenkte jeg. Ringte til min lokale video-sjappe i går (Showtime Fredrikstad) og de hadde fått mange nye BD-filmer på utleie de siste ukene. Så i kveld blir det i alle fall en runde med den siste Batman-filmen.

Etter hvert som jeg nå er blitt bortskjemt med BD, blir det vanskeligere og vanskeligere å se DVD. Det eneste jeg ser på DVD nå er tv-serier som 24 og Prison Break. Men når jeg skal kjøpe eller leie, så blir det alltid BD.

Og det er spesielt dybden i bildet jeg liker med BD. Bakgrunnen blir også skarp. Der sliter DVD veldig. I tillegg er fargene mye mer mettede, og farger er noe jeg synes blir viktigere og viktigere. Fra min Pioneer 51FD så har jeg valgt å kjøre 4:4:4; noe som gjorde fargene enda litt mer naturlige, syntes jeg. Og farger er minst like viktig som sortnivå, i mine øyne.

Noen her inne har kanskje ikke fått den flotte erfaringen med BD som andre har fått. Det som er viktig er at dere sjekker hvilke innstillinger som menyene står på. Hva er bildet stilt inn på? Hva av digital-this-and-that er aktivert? Jeg har stilt på flere skjermer som står utstilt i butikkene som spiller BD. Også på Pioneer sine nye plasmaskjermer, har til tider sett lite imponerende ut med BD. Når jeg sjekker inntillingene, så skjønner jeg fort hvorfor.

Mitt tips er at alle tar en runde i menyen. Slå av alt som er av digitale filtre og digitale bildeforbedringskretser. Sett skarphet, lys og kontrast på normale nivåer. Der man har mulighet til å aktivere 24p eller riktig omgjøring av inn-signal (ala Adcanced Cinema osv), så gjør det. Stort sett alla slike bildeforbedrings-dingser er lagd for DVD eller tv-sendinger. Har man alle disse valgt ved BD-avspilling, forringes som regel det gode HD-bildet.

Invester gjerne også en kalibrerings disk som DVE på BD. Denne er veldig fin for å få stilt inn korrekt farge, kontrast og lys
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    830
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    Erfaringene mine har jeg jo delt tidligere her, men skal i kveld nyte en eller to BD-filmer, tenkte jeg. Ringte til min lokale video-sjappe i går (Showtime Fredrikstad) og de hadde fått mange nye BD-filmer på utleie de siste ukene. Så i kveld blir det i alle fall en runde med den siste Batman-filmen.

Etter hvert som jeg nå er blitt bortskjemt med BD, blir det vanskeligere og vanskeligere å se DVD. Det eneste jeg ser på DVD nå er tv-serier som 24 og Prison Break. Men når jeg skal kjøpe eller leie, så blir det alltid BD.

Og det er spesielt dybden i bildet jeg liker med BD. Bakgrunnen blir også skarp. Der sliter DVD veldig. I tillegg er fargene mye mer mettede, og farger er noe jeg synes blir viktigere og viktigere. Fra min Pioneer 51FD så har jeg valgt å kjøre 4:4:4; noe som gjorde fargene enda litt mer naturlige, syntes jeg. Og farger er minst like viktig som sortnivå, i mine øyne.

Noen her inne har kanskje ikke fått den flotte erfaringen med BD som andre har fått. Det som er viktig er at dere sjekker hvilke innstillinger som menyene står på. Hva er bildet stilt inn på? Hva av digital-this-and-that er aktivert? Jeg har stilt på flere skjermer som står utstilt i butikkene som spiller BD. Også på Pioneer sine nye plasmaskjermer, har til tider sett lite imponerende ut med BD. Når jeg sjekker inntillingene, så skjønner jeg fort hvorfor.

Mitt tips er at alle tar en runde i menyen. Slå av alt som er av digitale filtre og digitale bildeforbedringskretser. Sett skarphet, lys og kontrast på normale nivåer. Der man har mulighet til å aktivere 24p eller riktig omgjøring av inn-signal (ala Adcanced Cinema osv), så gjør det. Stort sett alla slike bildeforbedrings-dingser er lagd for DVD eller tv-sendinger. Har man alle disse valgt ved BD-avspilling, forringes som regel det gode HD-bildet.

Invester gjerne også en kalibrerings disk som DVE på BD. Denne er veldig fin for å få stilt inn korrekt farge, kontrast og lys

Jøss , dette er jo e god tipp med kalibrerings disk DVE!! Fant den og heller ikke dyrt. Takker

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Michael1
    Jøss , dette er jo e god tipp med kalibrerings disk DVE!! Fant den og heller ikke dyrt. Takker
    Bare vær klar over at DVE har sine klare begrensinger hvis du ønsker å få den beste ytelsen ut av bilde visnings utstyret ditt. Da må man gjerne bruke egnet måle utstyr.

DVE er vel mere ment som en grei innføring, og kan være fint for om mulig, litt kompetanse heving og litt grov kalibrering.

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som har fått sett den nye Batman-filmen enda, og som kan fortelle litt om opplevelsen av lyden og bildet?

Jeg så nettopp den siste Indiana Jones. Selv om den ikke har fått topp karakterer på lyd og bilde, var det en flott opplevelse. Bildet var veldig godt; god dybdeskarphet og glimrende sortnivå. Enkelte scener er litt duset ut, men dette er meningen fra regissørens side.

Lyden var helt knall. Et forrykende TrueHD-spor. Jeg vet ikke, men jeg måtte skru opp litt ekstra på Pioneeren. Det ble belønnet med et vanvittig dynamisk spor.

DVD har også til tider gode lydspor, men det er BDs dynamikk som er helt overlegent i forhold...
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    830
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Bare vær klar over at DVE har sine klare begrensinger hvis du ønsker å få den beste ytelsen ut av bilde visnings utstyret ditt. Da må man gjerne bruke egnet måle utstyr.

DVE er vel mere ment som en grei innføring, og kan være fint for om mulig, litt kompetanse heving og litt grov kalibrering.

Hva mener du med egnet måle utstyr

DVE er bestillt, men kommer neppe før neste år.. blir vell ikke bortkastete penger...

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Michael1
    Hva mener du med egnet måle utstyr

DVE er bestillt, men kommer neppe før neste år.. blir vell ikke bortkastete penger...
    Dette f.eks:

http://avforum.no/avnytt/showproduct.php/product/1707
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder