Bluray-spiller og receiver uten HDMI

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bluray-spiller og receiver uten HDMI

Heisann!

Jeg er student og har dermed ikke nok penger til å kjøpe alt jeg har lyst på.

Jeg har en gammel NAD 753 receiver uten HDMI, NAD 513 dvd-spiller, hd-ready PJ med HDMI og component og et 92" lerret.

Jeg vil kjøpe meg en bluray-spiller, og har i den forbindelse noen spørsmål:

1) Har Bluray-filmene vanlige SD-lydspor slik at jeg får surroundlyd uten å måtte kjøpe HDMI-receiver?

2) evt finnes det noen spillere som nedskalerer HD-lyd til SD-lyd, og sender denne over coax/optisk?

3) Jeg har 15meter componentkabel, kan jeg bruke denne til å se 720p fra projektoren, eller må jeg kjøpe meg en lang HDMI-kabel?

4) Vil jeg se tydelige forbedringer i bildekvalitet på DVD, når jeg får meg en bluray-spiller?

5) Sender Bluray-spillerne oppskalert video over component?

Mats

Intermediate Millmaker sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av olebr0mm
    Heisann!

Jeg har en gammel NAD 753 receiver uten HDMI, NAD 513 dvd-spiller, hd-ready PJ med HDMI og component og et 92" lerret.

1) Har Bluray-filmene vanlige SD-lydspor slik at jeg får surroundlyd uten å måtte kjøpe HDMI-receiver?

2) evt finnes det noen spillere som nedskalerer HD-lyd til SD-lyd, og sender denne over coax/optisk?

3) Jeg har 15meter componentkabel, kan jeg bruke denne til å se 720p fra projektoren, eller må jeg kjøpe meg en lang HDMI-kabel?

4) Vil jeg se tydelige forbedringer i bildekvalitet på DVD, når jeg får meg en bluray-spiller?

Mats
    1) Ja det får du, dog ikke de nye HD lydformatene.

2) Siden du ikke har HDMI på reciever, ville jeg brukt coax eller optisk til lyden,absolutt.

3) Det bør gå bra det med componentkabelen din.

4) Det vil jeg absolutt tro ja, du vil nok få en oppgradering!

5) Det gjør vel de aller fleste ja, er en flott verden vi er i nå! Mine HD DVD spillere og Blu Ray spillere oppskalerer ihvertfall SD diskene uten problemer, en klar forskjell!

LYKKE TIL!

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Heisann!

Mats
    Hei. Kan svare på noen av spm dine.

1: Du kan kjøre Coax eller Optisk ut fra BD spilleren og rett i reciver. Da får du de vanlige lydsporene som Dolby Digital og DTS.

2: Skalerer ikke ned lyden. BD platene har som oftest enten DTS eller Dolby Digital på skiva. Bruk Coax eller Optisk kabel

3: Ja du kan bruke componentkabelen, men vil annbefale deg å bruke HDMI direkte til PJ om du har mulighet for det. Du kan sett oppløsning på BD spilleren til 720P Da slipper du at PJ skalerer ned bildet.

4: Ja, de fleste BD spillere har meget god bildebehandling av SD matrialet.

5:Vet ikke.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for svar!

Jeg har selvfølgelig flere spørsmål:

I brukermanualen s 68 til Sony s550 står dette om componentvideo-uttak:
    Skyddat material på DVD-skivor matas ut med upplösningen 480p/576p.
    Skyddat material på BD-skivor matas ut med upplösningen 576p.

Gjelder dette bare denne spilleren eller er det normalt at BD-spillere ikke sender 720p-signaler over component?

Har noen av dere prøvd å sende 720p fra bd eller oppskalert dvd via component?

Intermediate Millmaker sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for svar!

Jeg har selvfølgelig flere spørsmål:

I brukermanualen s 68 til Sony s550 står dette om componentvideo-uttak:
    Skyddat material på DVD-skivor matas ut med upplösningen 480p/576p.
    Skyddat material på BD-skivor matas ut med upplösningen 576p.

Gjelder dette bare denne spilleren eller er det normalt at BD-spillere ikke sender 720p-signaler over component?

Har noen av dere prøvd å sende 720p fra bd eller oppskalert dvd via component?
    Har desverre bare prøvd på mine to HD DVDer, og der går det fint.
    Så vidt jeg vet kan du ikke oppskalere fra component til HDMI, så jeg ville nå tro at det går helt fint med oppskalering via component kabelen. Det ville vært merkelig hvis ikke......

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av da-ty@online.no
    3: Ja du kan bruke componentkabelen, men vil annbefale deg å bruke HDMI direkte til PJ om du har mulighet for det. Du kan sett oppløsning på BD spilleren til 720P Da slipper du at PJ skalerer ned bildet.
    Hvorfor anbefaler du dette?

Jeg har en Hitachi TX200 projektor. Om jeg bruker componentkabel, må Pj konvertere bildet tilbake til digital form før den kan vise det?

Jeg har for tiden en 15m componentkabel, hvordan vil en billig 15m HDMI kabel fra biltema eller Clasohlson fungere som erstatning på 720p fra BD og oppskalert SD?

Jeg spør da jeg ikke har mange kronene å rutte med, og vil helst bruke utstyret jeg allerede har så lenge som mulig.

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Hvorfor anbefaler du dette?

Jeg har en Hitachi TX200 projektor. Om jeg bruker componentkabel, må Pj konvertere bildet tilbake til digital form før den kan vise det?

Jeg har for tiden en 15m componentkabel, hvordan vil en billig 15m HDMI kabel fra biltema eller Clasohlson fungere som erstatning på 720p fra BD og oppskalert SD?

Jeg spør da jeg ikke har mange kronene å rutte med, og vil helst bruke utstyret jeg allerede har så lenge som mulig.
    Det beste er å kjøre bildet digitalt fra avspiller til PJ. Da med HDMI. Siden PJ`n din kun er 720p så går det nok bra med en 15m HDMI. Du vil få et mye bedre bilde.

Newcomer volfro sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer meg inn i tråden din med en lignende problemstilling.
    Eg vurderer også en sony s550 fordi min gamle dv 717 har
    store problemer med laseren. Men det er litt for tidleg å skifte
    ut min gamle H-30 pj. da pæren har noen hundre timer igjenn.
    (var ikke akkurat så rik heller no)

Har 20 m lang (tykk) vga kabel via det orginale H-30 scart
    adapteret.(RGB, og utmerket bilde visst man tenker på alderen)

Kan eg da bruke sony s550 komponent utgang og ett adapter
    fra komponent til scart og bruke eksisterende H-30 scart adapter+
    den eksisterende VGA kabelen? (midlertidig løsning ett halvt års tid)
    (noen som forstår ka eg meiner)? :-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •