Får man "hd" lyd fra PS3?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 47
    Active Sonic_ sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    309
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Får man "hd" lyd fra PS3?

Hvordan er det med PS3 og lydgjengivelse? Vurderer Denon AVR-2809 receiver og en BD spiller. Kjøper jeg dette vil jeg nyte goder av hd lydene som er idag. Hvordan er det med PS3 som BD spiller og lyd? Vil man få de hd lydene som 2809 kan gjengi? (true-hd, dolby digital plus, dts-hd master osv..)

Eller må man kjøpe en standalone BD spiller for å få full lydgjengivelse?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PS3 konverterer alle formatene også HD formatene til multikanals PCM som per definisjon skal ha samme lydkvalitet som det er i utgangspunktet.

Dersom du kjøper en BD spiller, eks. Samsung BDP 1500 (koster 1995,- på komplett.no for tida visstnok) så kan du sende lyden som bitstream til receiveren din, og den dekoder.

Om det er forskjell på lyden når du får den som PCM eller bitstream vet jeg ikke, men de fleste sier vel at de ikke kan høre forskjell.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Active Sonic_ sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    309
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er forskjellen på multikanals PCM og bitstream?
    Er newbie på dette =)

Ser også litt på Denon 2500BT spilleren, men den er nesten dobbelt så dyr som en PS3. Også får man spillegleden i tillegg på ps3.
    Hvis ps3 klarer å gi grei hd lyd, så frister det å kjøpe en slik nå. Og heller vente litt med en dedikert BD spiller...kanskje utpå neste år til tingene og prisene roer seg litt.
    Det blir enten eller....Denon DB frister for å få full utnyttelse på lydsiden. På bildesiden er jeg rimelig sikker på at PS3 er nok for meg. PS3 frister for å få spillkonsoll i tillegg til DB.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker PS3 selv. Synes den er OK, men har vurdert dedikert spiller, særlig nå når det begynner å bli greie priser på dem.

Bitstream er det formatet det er lagret på i selve lydsporet på disken.
    PCM er en standard for overføring av digital lyd, CD plater er lagret slik bla. I utgangspunktet har PCM minst like bra lyd når det blir konvertert fra f.eks. DTS HD-MA og de fleste vil nok ikke høre forskjell.

Her er en tråd som omhandler dette .
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate fronzel sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sonic_
    Hva er forskjellen på multikanals PCM og bitstream?
    Finnes endel tråder om det her inne, men kort fortalt er PCM digital lyd som kan kjøres rett i en Digital til Analog Converter slik at man får den analoge lyden som vi kan høre. Endel BluRay plater har lydsporet lagret blandt annet som PCM. PCM er helt ukomprimert, og lyd på feks. CD'er er PCM.

Ulempen med PCM er at det tar mye plass, og derfor har man DTS-HD-MA osv som er såkalt bitstream. Se for deg at vi tar PCM-sporet og kjører det igjennom winzip for at det skal ta opp mindre plass på platen. Man får en fil som tar mindre plass, men når filen "un-zippes" så får man tilbake nøyaktig det samme PCM sporet. Litt flåsete forklart kanskje, men poenget er at bitstream er såkalt lossless komprimering.

Man får altså like bra lyd fra PCM og bitrate, så lenge masteren er den samme. Og det siste punktet her, med masteren, er faktisk litt viktig fordi PCM og et bitstream spor på samme plate kan være mikset litt forskjellig. Isåfall vil du kunne høre forskjell på sporene, uten at det nødvendigvis har noe med PCM-vs-Bitstream å gjøre.

EDIT: Når jeg skriver at Bitstream er lossless her, så gjelder det selvfølgelig bare HD formatene DD TrueHD og DTS-HD Master Audio

Intermediate AVFredrik sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjører selv PCM fra PS3-en og koser meg med ekte HD-lyd.
    Anbefales!

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    et lydspor
    PCM Pulse-code modulasjon er en digital representasjon av et analogt signal
    PCM er ukomrimert

MPCM (Flerkanals Pulse Code Modulation )
    ved feks 5.1 lyd er dette 6 PCM lydspor

Bitstream er når disse PCM lydsporene (feks 6 stk ved 5.1 lyd) er encodet til lyd codec på plate og sendes urørt som en data strøm til reciver som så decoder lydcodec
    (encodet kan kort forklares at lyden pakkes inn i et lydcodec for å ta mindre plass på plate , når lyden sendes som bitstream decoder reciver lyden (pakker ut lydcodec til PCM igjen)
    Bitstream kan være komprimert (encodet) med tap eller uten tap avhengig av codec som er brukt.
    Selve tapet behøver ikke være så stort selv ved bruk av et codec med tap.
    (det er ikke altid man kan høre forskjell mye på grunn av hvordan lyden er i utgangspunktet før den får et tap og hva som fjernes under tapet)

På en BD plate er lyd lagret som PCM (MPCM) eller som lydcodec.
    mest brukt er codec fordi det tar ikke så mye plass.
    Vil lyden kreve mye plass på en plate kan det resultere i at kvalitet på filmen reduseres.
    Derfor er codec fornuftig og vil bli mest brukt.

Forskjell PCM / Bitstream ? (lyd decodet i avspiller eller reciver)
    Nødvendig vis ikke men størst mulighet for best lyd er bitstream.

Active Sonic_ sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    309
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PCM -> PS3 decoder lyden
    Bitstream -> Receiver decoder lyden
    Det er samme lyden det er snakk om, forskjellen er bare hvilken komponent som decoder lyden og hvilken som gjør den beste jobben? Eller?

PCM er ukomprimert og tar mye plass på disken.
    Bitstream er codec, for å ta mindre plass på disken, men blir decodet av receiver som sender lyden ut igjen som PCM?

Har jeg forstått det rett?

Man må vel ha en receiver med HD lyd formatene for å få HD lyd fra PS3? En Denon avr-3805 blir vel for gammel for å få HD lyd via PS3?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PCM -> PS3 decoder lyden
    Bitstream -> Receiver decoder lyden
    Ja. Men BluRay kan ha lyden lagret direkte som PCM, og da er dekoding ikke nødvendig.
    Det er samme lyden det er snakk om, forskjellen er bare hvilken komponent som decoder lyden og hvilken som gjør den beste jobben? Eller?
    Samme lyden ja, men så lenge vi snakker om lossless codec (altså DD TrueHD og DD-HD-MA) så er det likegyldig hvilken komponent som dekoder. Lydkvaliteten avgjøres av DAC'en som uansett sitter i receiveren

PCM er ukomprimert og tar mye plass på disken.
    Bitstream er codec, for å ta mindre plass på disken...
    Helt riktig
    [...]men blir decodet av receiver som sender lyden ut igjen som PCM?
    Nesten. Receiver sender ikke ut PCM.
    PCM går videre til en DAC (Digital-Analog Converter) inne i receiveren, og deretter videre til forsterkerdelen i receiveren som gir juice ut på høyttalerterminalene.

Man må vel ha en receiver med HD lyd formatene for å få HD lyd fra PS3? En Denon avr-3805 blir vel for gammel for å få HD lyd via PS3?
    Det holder egentlig med en receiver som takler 7.1 PCM fordi PS3 kan ta bitstream'en, dekode den til PCM og sende det videre til receiveren.
    Om PS3 eller receiveren tar jobben med å dekode lossless HD codec blir samme resultat. Men det er litt gøy å kjøre bitstream, for da står det "DolbyDigital HD Master Audio" i display på receiveren :twisted:

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En Denon avr-3805 blir vel for gammel for å få HD lyd via PS3?
    Jeg kjenner ikke spesifikasjonene på den receiveren, men du kan jo sjekke i bruksanvisningen om den støtter multikanals PCM lyd inn på HDMI inngangen. Hvis den gjør det så er det bare å kjøre på.

Apropos utgåtte Denon produkter, er det noen som kjenner til om HiFi klubben har noe produktarkiv på nett?

EDIT:
    Nevermind. Jeg fant produktarkiv hos denon.co.uk
    Denon AVR-3805 støtter nok dessverre ikke HD lyd

Active Sonic_ sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    309
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, er blitt mye klokere på dette nå. Takk for all hjelpen =) Mye forståelig info over her nå..

MVH
    Torstein

Newcomer dagvidar sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Oppkobling 2 satelittmottakere???

Har følgende oppsett:

TV: Loewe Xelos A 32 m/flg. inn/utganger:
    Ant.kabel (Tuner 1), 2 stk. Scart (AV1 og AV2)
    Component-videoinnganger (Cb/Pb-Cr/Pr-Y)
    Lydutganger (analoge og digital), 1 stk. HDMI

Satelittmottaker: Nokia Mediamaster 9902 S m/flg. inn/utganger:
    2 stk. Scart (TV og Aux), Satelittinngang (fra dobbel LNB/Diseq switch)
    Antenneutgang (til TV/Video, Lydutganger (analoge og digital)
    Den har også en innebygget HDD

Satelittmottaker: Sagem Communication IT SO 81 HD fra Canal Digital
    2 stk. Scart (til TV og til video), Satelittinngang (fra dobbel LNB/Diseq switch) og satelittant.utgang, DTT-ant.inngang + utgang (for dig.bakkesendinger, ikke akt. for meg)
    1 stk HDMI, Componentvideo tilkobling (Y,Pb,Pr)
    Lydutganger (analoge og digital)

DVD Recorder: Sony RDR-HXD870 m/flg. inn/utganger:
    2 stk. Scart (Line1/Decoder og Line3-TV), Analog antenne inn/ut, Digital antenne inn/ut
    1 stk. HDMI, Component video tilkobling (Y,Pb/CbPr/Cr)

Receiver: Onkyo Audio Video Control Receiver TX-SV444, (analog).

Fjernkontroll: Logitech Harmony One

Slik det nå er, så har jeg en bråte fjernkontroller, kjøpte derfor en Logitech Harmony One som jeg ennå ikke har fått programmert ferdig, mest fordi jeg sliter med oppkoblingene.

Skaffet meg HD-tuneren fra CD for å se HD-sendinger, men denne har skuffet meg. Den er av og til ”vrang” å ha med å gjøre, fjernkontrollen virker bare hvis den rettes rett mot boksen og det virker som hardware/software ikke er ferdig utviklet.

DVD-recorderen kan ikke ta opp sendinger i mp4 (HD). Dette var jeg klar over, men gir et meget godt bilde sammen med Loewe-TV`n ved avspilling av DVD.
    Er også klar over at jeg kun får tatt opp 1 kanal ved satelittsendinger, og at jeg må ha en twin-tuner for å se et program samtidig som jeg tar opp et annet.

Det er imidlertid selve oppkoblingen mellom TV/-satelittunerne og DVD-recorderen som jeg sliter med å få til. Har vært inne på tanken å kjøpe en HDMI-switch, siden TV`n kun har 1 HDMI-tilkobling, eller muligens bruke Comp.videokabler. Må i så fall skaffe meg dette.

Er det noen i forumet som kan komme med ”glupe” forslag til oppkobling som fungerer?
    Har nå: Scart mellom TV-DVD-rec/Nokia`n og HDMI mellom CD-HD-boksen og DVD-rec.
    Takknemlig for løsninger
    P.S: Glemte vel å nevne at Nokia`n brukes til ViaSat, har "full pakke" hos begge. Blir mye styr (for kona) å holde orden på kanaler, innganger osv.
    En annen ting er at når DVD-rec. står påslått og jeg skifter til Nokia`n (ViaSat), så viser displayet "AV" og alt blir bare "blurr" med en infernalsk lyd.
    Kommer ut av det ved å sette tilbake til kanalen, men må være noe som ikke stemmer med oppkoblingen/innganger/utganger.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dagvidar
    Har følgende oppsett:

TV: Loewe Xelos A 32 m/flg. inn/utganger:
    Ant.kabel (Tuner 1), 2 stk. Scart (AV1 og AV2)
    Component-videoinnganger (Cb/Pb-Cr/Pr-Y)
    Lydutganger (analoge og digital), 1 stk. HDMI

Satelittmottaker: Nokia Mediamaster 9902 S m/flg. inn/utganger:
    2 stk. Scart (TV og Aux), Satelittinngang (fra dobbel LNB/Diseq switch)
    Antenneutgang (til TV/Video, Lydutganger (analoge og digital)
    Den har også en innebygget HDD

Satelittmottaker: Sagem Communication IT SO 81 HD fra Canal Digital
    2 stk. Scart (til TV og til video), Satelittinngang (fra dobbel LNB/Diseq switch) og satelittant.utgang, DTT-ant.inngang + utgang (for dig.bakkesendinger, ikke akt. for meg)
    1 stk HDMI, Componentvideo tilkobling (Y,Pb,Pr)

DVD Recorder: Sony RDR-HXD870 m/flg. inn/utganger:
    2 stk. Scart (Line1/Decoder og Line3-TV), Analog antenne inn/ut, Digital antenne inn/ut
    1 stk. HDMI, Component video tilkobling (Y,Pb/CbPr/Cr)

Receiver: Onkyo Audio Video Control Receiver TX-SV444, (analog).

Fjernkontroll: Logitech Harmony One

Slik det nå er, så har jeg en bråte fjernkontroller, kjøpte derfor en Logitech Harmony One som jeg ennå ikke har fått programmert ferdig, mest fordi jeg sliter med oppkoblingene.

Skaffet meg HD-tuneren fra CD for å se HD-sendinger, men denne har skuffet meg. Den er av og til ”vrang” å ha med å gjøre, fjernkontrollen virker bare hvis den rettes rett mot boksen og det virker som hardware/software ikke er ferdig utviklet.

DVD-recorderen kan ikke ta opp sendinger i mp4 (HD). Dette var jeg klar over, men gir et meget godt bilde sammen med Loewe-TV`n ved avspilling av DVD.
    Er også klar over at jeg kun får tatt opp 1 kanal ved satelittsendinger, og at jeg må ha en twin-tuner for å se et program samtidig som jeg tar opp et annet.

Det er imidlertid selve oppkoblingen mellom TV/-satelittunerne og DVD-recorderen som jeg sliter med å få til. Har vært inne på tanken å kjøpe en HDMI-switch, siden TV`n kun har 1 HDMI-tilkobling, eller muligens bruke Comp.videokabler. Må i så fall skaffe meg dette.

Er det noen i forumet som kan komme med ”glupe” forslag til oppkobling som fungerer?
    Har nå: Scart mellom TV-DVD-rec/Nokia`n og HDMI mellom CD-HD-boksen og DVD-rec.
    Takknemlig for løsninger
    P.S: Glemte vel å nevne at Nokia`n brukes til ViaSat, har "full pakke" hos begge. Blir mye styr (for kona) å holde orden på kanaler, innganger osv.
    En annen ting er at når DVD-rec. står påslått og jeg skifter til Nokia`n (ViaSat), så viser displayet "AV" og alt blir bare "blurr" med en infernalsk lyd.
    Kommer ut av det ved å sette tilbake til kanalen, men må være noe som ikke stemmer med oppkoblingen/innganger/utganger.
    Ser ikke hva ditt innlegg har i denne tråden å gjøre. Det burde flyttes til en egen ny tråd.
    Men når vi først va igang, så ville jeg koblet DVD og CD-HD gjennom en HDMI switch til TV'en. Gjerne en HDMI switch som er automatisk eller med fjernkontroll, feks fra eheitmann.no.
    Nokiaen må du nødvendigvis koble til TV'en med scart. Og til slutt en scart mellom DVD og CD-HD slik at du får opptak der også.

Newcomer dagvidar sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fronzel
    Ser ikke hva ditt innlegg har i denne tråden å gjøre. Det burde flyttes til en egen ny tråd.
    Men når vi først va igang, så ville jeg koblet DVD og CD-HD gjennom en HDMI switch til TV'en. Gjerne en HDMI switch som er automatisk eller med fjernkontroll, feks fra eheitmann.no.
    Nokiaen må du nødvendigvis koble til TV'en med scart. Og til slutt en scart mellom DVD og CD-HD slik at du får opptak der også.
    Hei fronzel
    Sorry, ser at innlegget havnet i feil tråd, men takk for hjelpen ops:

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

EDIT:
    Nevermind. Jeg fant produktarkiv hos denon.co.uk
    Denon AVR-3805 støtter nok dessverre ikke HD lyd
    Ikke for å pirke for mye, men 3805 støtter HD lyd, så lenge den får det foret inn på de analoge inngangene. Men det skjer IKKE fra PS3, da må man over på andre spillere som Panasonic BD55, Sony S550 eller noe fra Pioneer eller dyrere.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Ikke for å pirke for mye, men 3805 støtter HD lyd, så lenge den får det foret inn på de analoge inngangene. Men det skjer IKKE fra PS3, da må man over på andre spillere som Panasonic BD55, Sony S550 eller noe fra Pioneer eller dyrere.
    Ute å spikker fliser nå? ;-) Neida, du har selvfølgelig helt rett i det du skriver.
    Hvis man da har en BluRay spiller som faktisk har bra DAC til alle 8 utganger så fungerer det helt utmerket.
    Så... Denon 3805 støtter ikke DIGITAL HD lyd, så du får ikke HD lyd med kombinasjonen PS3 og Denon 3805.

Active Sonic_ sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    309
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er Panasonic BD55 på tenkelisten. Blir det like god hd lyd om man forer receiveren med lyd via de analoge inngangene kontra dagens receivere med hdmi og decoder innebygget?

Isåfall blir det en panasonic istedenfor, for jeg liker oppsettet jeg har, vil bare ha hd lyd =)

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er Panasonic BD55 på tenkelisten. Blir det like god hd lyd om man forer receiveren med lyd via de analoge inngangene kontra dagens receivere med hdmi og decoder innebygget?
    Dette skrev fronzel om i i posten sin
    Hvis man da har en BluRay spiller som faktisk har bra DAC til alle 8 utganger
    DAC (digital til analog convertere) i BD spiller eller reciver vil avgjøre beste lyd.
    Den med beste DAC ene vil gi beste lyden.

Nå er det vel ingen BD ennå med 8 kanaler (7.1) analogt ut så hva som skjer helt ved de ulike lydtypene (5.1 og 7.1) er jeg ikke sikker på men kanskje andre vet eller man finner det ut når 7.1 kommer for fullt med BD

Har man 5.1 høytalere og avspiller BD med 7.1 lyd vil man vel miste de to bakerste lydkanalene.

Har man 7.1 høytalere og avspiller BD med 5.1 lyd vil man få lyd i 5.1 høytalere men ikke i de to bakkanelene i 7.1

i teori men det er sikkert innstillinger i BD spilleren som man kan velge lyd ut men blir tungvint i forhold til bitstream

Endel av de første reciverene til HD lyd hadde noe av det samme problem med PCM lyd der man ved 5.1 lyd ikke fikk lyd i bakhøytalerene i et 7.1 oppsett.

Absolutt best er å bitstreame HD lyden eller som en nesten like bra valg å få den som PCM.
    På nye recivere vil 5.1 / 7.1 fungere uten problem

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Isåfall blir det en panasonic istedenfor, for jeg liker oppsettet jeg har, vil bare ha hd lyd =)
    I teorien så skal det funke bra.

Men det er noen faktorer her. Hvis man bruker EQ osv på forsterkeren, greier denne å legge dette på det analoge 7.1 signalet også? 2 av mine gamle (dyre)forsterkere greide ikke det. Fikk kun direkte signal.

Min bror koplet opp sin Toshiba XE1 HD DVD spiller analogt, og utgangsignalet var såpass lavt at han måtte skru forsterkeren opp på ett nivå som gjorde at det kom ekstra mye støy med. Noe som gjorde at han ikke kunne bruke den overføringen. Men slikt skal jo ikke skje.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man får altså like bra lyd fra PCM og bitrate, så lenge masteren er den samme. Og det siste punktet her, med masteren, er faktisk litt viktig fordi PCM og et bitstream spor på samme plate kan være mikset litt forskjellig. Isåfall vil du kunne høre forskjell på sporene, uten at det nødvendigvis har noe med PCM-vs-Bitstream å gjøre.

EDIT: Når jeg skriver at Bitstream er lossless her, så gjelder det selvfølgelig bare HD formatene DD TrueHD og DTS-HD Master Audio
    Det du skriver kan i utgangspunktet være rett, men det er likevel helt galt all den tid det selvsagt ikke er både lossless lpcm og DTS-MA/DD TrueHD på en BD.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •