Hva er det som er så bra med HD lyd? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 57 av 57
    Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Som så ofte ellers i hifi så finnes det mer enn en mulig forklaring. Kanskje noen dekk rett og slett ikke er bedre selv om de koster aldri så mye?
    Definitivt, akkurat som det er forskjell på ulike innspillinger. Men hvem har egentlig størst sannsynlighet til å svare korrekt på det? De som kjører, eller de som ser på?

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Konserter opplever jeg størst forskjell på, sannsynligvis fordi man på en konsert har et litt annet forhold til lyden/musikken enn lydeffektene på en film. Men det er forskjell på film også, da i form av (høyst subjektiv oppfattelse det her) høyere oppløsning, mer dynamikk, mer detaljer, mer "luft" som sørger for bedre kanalseparasjon etc. For meg som en entusiast er dette relativt store forskjeller som jeg er villig til å betale ekstra for.
    Nå blir ofte musikk (konsert osv) tatt opp med høyere bit / kHz em film

Det er helt klart at flere bit/kHz gir et bra løft på lyd.
    Til de skeptiske og negative til dette lurer jeg da på om de faktisk innbiller seg at en BD plate blir fyllt opp med 5-15 GB plass til noe helt nytteløst.
    Ja faktisk tar så mye plass at kvaliteten på selve filmen reduseres på enkelte plater for å få plass.

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan vi sammenligne en bilentusiasts erfaringer med et dekkbytte på sin Skyline etter runde rundt rudskogen vs Ola Nordmann`s dekkbytte på sin Passat etter en tur på E6? Det er nok derfor man ser superlativer i den ene enden (slik som enkelte skribenter kommer med), og noe mer beskjeden beskrivelse i den andre enden.
    Kan man blindteste bildekk? :-D

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Nå blir ofte musikk (konsert osv) tatt opp med høyere bit / kHz em film

Til de skeptiske og negative til dette lurer jeg da på om de faktisk innbiller seg at en BD plate blir fyllt opp med 5-15 GB plass til noe helt nytteløst.
    Ja faktisk tar så mye plass at kvaliteten på selve filmen reduseres på enkelte plater for å få plass.
    For å ikke snakke om litt eldre filmer som har elendig lyd på masteren der det ikke finnes noe diskant! Hvaskal man med hd-lyd på disse? Blir jo nesten bedre med komprimering for å "smøre" ut dritten...

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting er sikkert, jeg ble overveldet av den fantastiske lyden da jeg så BD utgaven av Die Hard 4.0 i kveld, brukte DTS-MA sporet.
    Hørte masse detaljer jeg ellers ikke har hørt fra DD sporet på DVDen. Og så virkelig det føltes, trodde nesten taket skulle komme i hodet på meg under diverse eksplosjons-scener og at det stod folk og snakket i gangen min da John gikk på tur i Washington... nifst :shock:

Jeg opplevde flere ganger at lyden opplevdes som mer "plassert" på rett sted i rommet og med mer korrekt retning og gjengivelse.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hjalmarjalla
    Kan man blindteste bildekk? :-D
    Helt klart. Bare å bli inne i bilen mens dem byttes.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Definitivt, akkurat som det er forskjell på ulike innspillinger. Men hvem har egentlig størst sannsynlighet til å svare korrekt på det? De som kjører, eller de som ser på?
    Dersom de som liker dekkene (eller selger dem) hevder at de gir kortere banetider eller kortere bremsestrekker så er det en relativt smal sak å måle uten å kjøre selv.

Dersom jeg selger et dekk som skal gi kortere banetider men Petter Solberg ikke greier å gi bedre banetider enn dersom han bruker en billigere dekk-modell, hva mener du at man skal tenke om saken? Hvor mye er du villig til å betale ekstra for dekk som ingen greier å vise noen fordeler med?

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Ja, jeg tror at medier ofte blir fylt med data som ikke betyr noe for lytterne. Å tro og å vite er ikke samme ting.

AES E-Library: Audibility of a CD-Standard A/DA/A Loop Inserted into High-Resolution Audio Playback by Meyer, E. Brad; Moran, David R.
    Audibility of a CD-Standard A/DA/A Loop Inserted into High-Resolution Audio Playback
    JAES Volume 55 Issue 9 pp. 775-779; September 2007
    [Engineering Report] Claims both published and anecdotal are regularly made for audibly superior sound quality for two-channel audio encoded with longer word lengths and/or at higher sampling rates than the 16-bit/44.1-kHz CD standard. The authors report on a series of double-blind tests comparing the analog output of high-resolution players playing high-resolution recordings with the same signal passed through a 16-bit/44.1-kHz “bottleneck.” The tests were conducted for over a year using different systems and a variety of subjects. The systems included expensive professional monitors and one high-end system with electrostatic loudspeakers and expensive components and cables. The subjects included professional recording engineers, students in a university recording program, and dedicated audiophiles. The test results show that the CD-quality A/D/A loop was undetectable at normal-to-loud listening levels, by any of the subjects, on any of the playback systems. The noise of the CD-quality loop was audible only at very elevated levels.
    Authors: Meyer, E. Brad; Moran, David R.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom de som liker dekkene (eller selger dem) hevder at de gir kortere banetider eller kortere bremsestrekker så er det en relativt smal sak å måle uten å kjøre selv.
    Både ja og nei. Enkelte dekk har så små variasjoner at det er vanskelig å skille de ut via typiske dekktester. Det er derfor dekk stort sett blir testet av sjåførene selv.

Dersom jeg selger et dekk som skal gi kortere banetider men Petter Solberg ikke greier å gi bedre banetider enn dersom han bruker en billigere dekk-modell, hva mener du at man skal tenke om saken? Hvor mye er du villig til å betale ekstra for dekk som ingen greier å vise noen fordeler med?
    Om Petter Solberg heller ikke oppfatter at dekket gir noe forbedring, så er vel saken grei. Om han derimot påstår at det nye dekket fungerer bedre, så er det stor sannsynlighet at man også vil se det på tidene.

Jeg føler denne diskusjonen blir litt som å stå på Vinmonopolet med en plakat "ikke kjøp rødvin før du har blindtestet". Sikkert en spennende tanke for enkelte av kundene - men hvem kommer egentlig til å gidde? Og beviser mannens eksistens og plakat egentlig noe som helst?

Vet at du ikke er glad i å snakke om egne erfaringer Knut, men jeg drister meg likevel til å spørre om du har fått en skikkelig demonstrasjon av DVD vs BD?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om Petter Solberg heller ikke oppfatter at dekket gir noe forbedring, så er vel saken grei. Om han derimot påstår at det nye dekket fungerer bedre, så er det stor sannsynlighet at man også vil se det på tidene.
    Exactly. Og hvis man ikke ser det på tidene? Dersom dekkene overhodet ikke gjør Petter Solberg målbart raskere, uansett hva han og dekkleverandøren hevder?

-k

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Exactly. Og hvis man ikke ser det på tidene? Dersom dekkene overhodet ikke gjør Petter Solberg målbart raskere, uansett hva han og dekkleverandøren hevder?

-k
    Synes vel at dekk analogien her blir veldig uheldig, ettersom det er så mange faktorer som spiller inn i sånne fysiske systemer for rundetider.

Når det gjelder Blindtesting av "HD lyd" på BD vs "SD lyd" på DVD, er vel det en smal sak å gjennomføre.

Ellers så skjønner jeg ikke helt denne "Hva er så bra med HD lyd?" debatten, ettersom jeg ikke kan skjønne annet enn at høyere bit hastigheter om mindre kompresjon må virke possitivt og har et potensiale til å utnytte Audio hardwaren bedre.....
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Exactly. Og hvis man ikke ser det på tidene? Dersom dekkene overhodet ikke gjør Petter Solberg målbart raskere, uansett hva han og dekkleverandøren hevder?-k
    Da sitter vi bare igjen med en Petter Solberg som trives enda bedre bak rattet?

Er det ikke ganske bred enighet om at lossless PCM er i mange tilfeller relativt lett å skille ut fra lossy 300-400kbit fordelt på 6 kanaler? Siden *så* mange ser ut til å være minst litt enige i den påstanden (likt som de er enige at de kan høre forskjell på 96-128kbit MP3 vs FLAC), kan vi ikke da konkludere med at det er rimelig å anta at det er noe i påstanden - i allefall til en blindtest beviser det stikk motsatte?

Jeg har tilgode å se en eneste seriøs blindtest som er gjort på godt komprimert lossy vs. lossless når det gjelder film og konsertlyd på DVD/BD. Om ikke du har noen vise til heller, så er vel egentlig ikke diskusjonen så veldig matnyttig?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Synes vel at dekk analogien her blir veldig uheldig, ettersom det er så mange faktorer som spiller inn i sånne fysiske systemer for rundetider.
    Jeg synes analogien til Håkon er ganske god jeg. Vi har en teori, "Michelin-dekk iblandet bitumen fra Nord-Afrika gir bedre grep på tørr asfalt, som burde gi muligheten for bedre rundetider på bane". Vi kan hanke tak i en god bilfører (som Petter Solberg), og gi ham rikelig tid til å gjøre seg kjent med dekkene, banen, bilen og hvordan disse samspiller. Som alternativ kan vi utstyre bilen med dekk uten nevnte bitumen, eller med en annen forskjell som vi måtte synes er relevant å sammenligne.

Dersom Petter greier å få signifikant bedre rundetider med det ene enn det andre dekket så er det interessant. Kanskje bør vi holde det hemmelig for Petter hvilket dekk han faktisk kjører på slik at overbevisning eller lojalitet til sponsorene ikke påvirker kjøringen.
    Når det gjelder Blindtesting av "HD lyd" på BD vs "SD lyd" på DVD, er vel det en smal sak å gjennomføre.
    Jeg henviste til en blindtest av SACD/DVD-A vs CD-kvalitet som gikk over en periode på et år, og som bestod kravene til vitenskaplig publisering. De grunnleggende fenomenene som samplerate og bitbredde bør være det samme som for BD-diskusjonen. Andre ting, som hvordan formatene håndterer bass etter dekoding kommer evt i tillegg.

Det som bør være lærdommen fra det paperet er at de fant hørbar forskjell mellom SACD og CD, men ikke mellom SACD og SACD som var bevisst degradert til CD-kvalitet. Its all in the mix...
    Ellers så skjønner jeg ikke helt denne "Hva er så bra med HD lyd?" debatten, ettersom jeg ikke kan skjønne annet enn at høyere bit hastigheter om mindre kompresjon må virke possitivt og har et potensiale til å utnytte Audio hardwaren bedre.....
    Stikkordet er "like bra eller bedre". Dersom noe ikke gir hørbar gevinst så har det liten interesse at det måler bedre, eller hva?

Slik jeg forstår det så er det ingen i denne tråden som faktisk har prøvd å rekomprimere BD hirez lydspor til "CD-kvalitet" eller DTS. Veldig mange forstår heller ikke at det er vesentlig forskjellig fra å sammenligne hirez-sporet og DTS-sporet på en BD disk.
    • For å kunne påstå at 24 bit og 96kHz gir fordeler framfor f.eks 16 bit og 44.1kHz, eller framfor lossy komprimert lydspor så er det nødvendig å lytte til identisk innhold enkodet i de respektive oppløsningene, og høre forskjell.
    • For å kunne påstå at hirez-sporet på BD i N tilfeller låt bedre enn kompabilitetssporet på BD-utgivelser så er det tilstrekkelig å lytte til de to sporene og høre forskjell.

-k

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som bør være lærdommen fra det paperet er at de fant hørbar forskjell mellom SACD og CD, men ikke mellom SACD og SACD som var bevisst degradert til CD-kvalitet. Its all in the mix...
    Men hvordan kan vi overføre den lærdommen til denne tråden?

Vi snakker degradert CD-kvalitet vs CD-kvalitet, mens den undersøkelsen du henviser til snakker om CD-kvalitet vs enda høyere kvalitet. En ganske vesentlig forskjell der.

En annen ting er at Redbook/CD vanligvis er et offer for dynamikk-krigen, og blir heftig strupet som følge av det. SACD er et entusiastformat som ikke har som formål å bli avspilt i konkurranse med annen musikk, og vil derfor som oftest ikke bli kjørt gjennom denne dynamikk-kværna. I tillegg blir det vel kanskje ofte brukt mer tid på mix på SACD. Mao har vi to faktorer på SACD som er en mer sannsynlig forklaring på lydmessige forskjeller på de to formatene, enn oppløsningen i seg selv. Det er dette undersøkelsen din bekrefter.

Så vidt meg bekjent har det ikke vært noe problem med at lyden på DVD har blitt med overlegg blitt begrenset i form av begrenset dynamikk. Ei heller kan jeg tenke meg at de skulle ha noen grunn til å mixe lydsporet på en BD-plate noe bedre enn en DVD (lydsporet er vel mikset uten tanke på hvilket media det skal overføres til?). Spørsmålet der er vel heller hvor mye plass de har tilgjengelig, og hvor mye de da må komprimere lydsporet. Slik jeg oppfatter det lydmessig, så er sporet på DVD som oftest komprimert i den grad at det er hørbart degradert. Akkurat som om jeg skulle ha lyttet til en 96-128kbit mp3.

Altså så ser jeg ikke helt paralellen med filmlyd og undersøkelsen du nevner.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi snakker degradert CD-kvalitet vs CD-kvalitet, mens den undersøkelsen du henviser til snakker om CD-kvalitet vs enda høyere kvalitet. En ganske vesentlig forskjell der.
    Helt enig. Men selv i spørsmålet om CD vs SACD-kvalitet så er det en utbredt "sannhet" i hifimiljøet at forskjellene er til dels store. Når vi går nærmere inn på spørsmålet så viser det seg vanskelig å bekrefte det.

Det er også en utbredt "sannhet" at lossy mp3@320kbps er en vits når det kommer til lydkvalitet. Til tross for utallige oppfordringer så har såvidt jeg vet ingen som har hevdet det her inne, tilbydt seg å låne lame mp3 enkoderns utviklere sin hørsel slik at de kan lage et bedre produkt.
    Så vidt meg bekjent har det ikke vært noe problem med at lyden på DVD har blitt med overlegg blitt begrenset i form av begrenset dynamikk. Ei heller kan jeg tenke meg at de skulle ha noen grunn til å mixe lydsporet på en BD-plate noe bedre enn en DVD (lydsporet er vel mikset uten tanke på hvilket media det skal overføres til?). Spørsmålet der er vel heller hvor mye plass de har tilgjengelig, og hvor mye de da må komprimere lydsporet.
    Hvis jeg ikke husker feil så har en kjent norsk produsent (nei, jeg har ingen link) sagt at når de produserer SACD dual layer så begrenser de dynamikken på CD-sporet med 2 dB for å ta høyde for at de som "bare" har CD sannsynligvis har dårligere avspillingsutstyr og er mindre tilbøyelig til å like høye smell kontra lavmælt hvisking.

Kan du avvise at filmprodusenter tenker på samme måte? Hvis ikke, kan vi være enige om at det å sammenligne "innhold + format" er noe annet enn å teste "format"?

-k

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg ikke husker feil så har en kjent norsk produsent (nei, jeg har ingen link) sagt at når de produserer SACD dual layer så begrenser de dynamikken på CD-sporet med 2 dB for å ta høyde for at de som "bare" har CD sannsynligvis har dårligere avspillingsutstyr og er mindre tilbøyelig til å like høye smell kontra lavmælt hvisking.

Kan du avvise at filmprodusenter tenker på samme måte? Hvis ikke, kan vi være enige om at det å sammenligne "innhold + format" er noe annet enn å teste "format"?
    Står det noe i Redbook spesifikasjonene at man bør dynamikk-begrense lydsporet for å skåne de med dårlig anlegg? Jeg har aldri sett eller hørt at dette blir gjort på det grunnlag, men det er selvfølgelig mulig at det er en eller annen produsent som gjør det uten allmen viten. 2db er uansett ikke mye.

Jeg kan naturligvis ikke avvise at noen filmprodusenter tenker på samme måte. Men nå er vel de fleste produsenter inneforstått med at SACD er og blir et entusiastformat for de som er opptatt av lyd (og bruker mer penger på anlegg), mens planen (i allefall per i dag) for BD er å fase ut DVD som et kommersielt produkt for folk flest. Så jeg vil anta at om en produsent prøver å skåne folk for mye dynamikk i lydsporet på en film, så vil de gjøre det uavhengig av om det står DVD eller BD foran på platen.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kommenterte i en annen tråd om en plateanmeldelse i Fidelity av en operaplate som visstnok skulle låte noe så veldig mye bedre på dyrt utstyr - enn i et typisk hjemmemiljø utstyr.

Nå skulle RoKo gjøre en test av dette, men jeg har ikke sett noe til den.

http://avforum.no/forum/pressemeldin...tml#post966198

I min verden har jeg problemer med å forstå at et seskap som Decca gir ut en standard CD plate til den store massen, men som i seg selv er laget for kun de få med skikkelig high-end utstyr. Hadde det vært en SA-CD eller en ReferenceRecording så skulle jeg kjøpt argumentet. Men en generell Redbook CD? Aldri i livet.

Cecilia Bartoli - Opera Proibita

Mulig dette var en skikkelig digresjon - beklager det i så fall.

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •