Sony ES Bluray BDP-S5000ES

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sony ES Bluray BDP-S5000ES

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det designet skulle Sony ha pensjonert for lenge siden...

Newcomer HilRam sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    OSLO
    Poster
    265
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av robertaas
    Tvert om - the 80's are back! (??)

Dette produktet ser akkurat ut som Denon og Fischer gjorde i 1988!
    "If you can't be right, be wrong at the top of your voice!"

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av robertaas
    Har utstyr i det designet fra før og det liker det. Finishen er topp. Langt bedre enn plast-piano-lakk moten som viser alt av finger merker.
    Synes det bra at de ikke bytter design for ofte, bra for annenhånds verdien.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir Blu-Ray spiller for de som ønsker litt mere enn hva billigspillerene greier å gi .(byggvalitet , veldig bra bilde og lydbehandling som enkelt utklasser spillere pr i dag)
    Med $1500 som pris vil den sikkert koste 10-15 000 kr her i Norge.

Det vi "vanlige forbrukere" kan glede oss over at at det er fremgang og utvikling å at denne standard som er på denne spilleren vil være noe vi kanskje kan kjøpe til mere normal nypris om 2-3 år.

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,240
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle helst sett enn Silicon Optix chip i denne, eller og i s550..
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bruker erfaring BDP-S5000ES

De som skal lese dette må legge inn at undertegnede er spesielt entusiastisk når det gjelder Sony produkter, men også kritisk i forhold til hva man kan forvente.
    Produktet kommer i en klassisk ES eske med samme design som de har hatt de siste 10 årene. For en ES kjenner, øker det forhåpningene.
    Har hatt diverse ES produkter og en CDP-XA707ES var selvsagt den fineste. Hvis vi skal sammenligne med denne, er ny maskinen sannsynligvis i trøbbel.
    Boksen inneholder div manualer, strømkabel, RCA kabel, fjernkontroll med batterier og registrerings cd.

Min Sony BDP-S5000ES er laget i Japan. Yen kurs på 6.630 ved kjøps tidspunktet og en pris på 280 000 yen i Japan som skulle gi en pris på 17640kr, gjør prisen jeg betalte utrolig gunstig. Yen kursen har nå gått opp ytterligere.
    Vel ute av boksen ble maskinen sjekket med LED lommelykt !
    Finishen er forsåvidt bra, og på samme nivå som DVP-NS9100ES (En Malaysia bygget maskin). Svart finish er litt mer avslørende. Det var skuffende nok et lite merke på størrelse med et lite støvkorn, kun synlig fra en bestemt vinkel på spilleren. Likevel ikke passende på en ny ES maskin.
    Slipen på aluminiums fronten er også litt grov stedvis i forhold til XA707ES.

I begynnelsen koblet jeg S5000es til en Sony KV-36FS76" rør TV og reciver (Sony STR-DA7100ES). Her må det innrømmes at jeg faktisk ikke kunne vurdere bilde kvaliteten ut fra spilleren skikkelig på grunn av TVen. Får nøye meg med å si at bildekvaliteten var bedre enn noe jeg har sett på en vanlig TV tidligere. Fikk etterhvert byttet til en Sony KDL-46X4500 HD skjerm.
    Bildekvalitet på den nye TVen overgikk alt jeg tidligere jeg har sett på TV skjerm. Disse to sammen er dynamitt. Det er ganske mange instillings muligheter på bilde når det gjelder fargestandarder osv. Etter å ha prøvet meg frem satt jeg det meste tilbake til standard både på TV og spiller.

Sony S5000ES har en modernisert såkalt CASCADE design. Dvs linjene er moderert endel. Designet ser litt mer moderne ut enn NS9100ES. Man må likevel lide for skjønnheten. Sony har fjernet Jog-dialen som alle de andre maskinene i ES serien har hatt de 6 siste åra. Alle som har brukt en Sony med en slik, vet at Jog-dial er den ultimative måten og traversere en plate på. Maskinen har også en rar variant med plate innleggingen. Det er ikke mulig å trykke på PLAY lenger for å starte avspilling av en CD mens skuffen er åpen. Man må trykke på eject og vente til CD er klar og så trykke play. DVD og BD starter automatisk med å laste seg inn.

Spilleren er kjapp i starten til å være Blu-ray. Skuffen glir ut og inn på en tillitvekkende måte. Det er et ES modifisert drev av samme type som i BDP-S550 men med en ES modifisering, ikke noe som minner om en pc-skuff.
    S5000 går meget stille, stillere enn NS9100ES. Demper man volumet helt, høres bare en svak surring fra drivverket. Viften høres ikke fra forsiden.

S5000ES tar alle BD lyd formater. Man kan velge bit strøm eller PCM. Jeg valgte PCM, da min DA7100ES kun tar PCM. Ellers kan man velge om man prioriterer lyd via HDMI eller analog utgangene. Man får ikke kjørt begge deler på likt.
    Jeg fikk "kun" maks PCM 96/48 i 5.1 via HDMI da det ser ut som min forsterker ikke støtter mer.
    Likevel låt det bedre enn via analog utgangene fordi man slipper unødige AD konverteringer.
    Sammenliknet S5000ES og NS9100ES på CD via analog utgangene. Begge er jo Sony slik at de burde slekte på hverandre. Faktum at jeg nesten ikke kan høre forskjell tyder på at S5000ES er en meget bra CD spiller, muligens verdt prisen som cd-spiller alene. NS9100ES og S5000ES har Burr Brown DSD-1796 og PCM-1796 DAC'r som er tilnærmet like.

Har etterhvert byttet Sony DVP-NS9100ES med Denon DVD-A1XVA. Denon er i toppklasse på bildekvalitet. Det er fint og konstatere at BDP-S5000ES også er bra da det er vanskelig å skille de to på bildekvalitet på DVD.

Har kjørt en firmware oppgradering som gikk bra. Spilleren har til nå spillt alle platene den har blitt foret med.

S5000ES har mange positive sider.
    Andre som har prøvet den har berømmet bildekvaliteten. Med en TV av høy kvalitet får man meget gode bilder. Jeg kan si lyden er bra. Bra oppløsning, men samtidig ikke skarp. Sony pleier å ha en helt rett frekvens kurve.
    En av fordelene med Sony sine ES produkter generelt, er at de sjelden går istykker.

Eject knappen og Jog-dialen som ikke er der, trekker ned for brukervennligheten.

Intermediate Lil-H sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I og for se er det ikke akkurat krise at den ikke har jog'en, da spilleren primært ikke brukes til CD. Hvem blar vel i kapitler på selve spilleren? Jeg bruker jog'en på min XA3000ES så ofte jeg kan, og har ikke funnet noe som kan måle seg i kvalitet eller brukervennlighet (selv skuffen til XA3000ES høres bedre ut enn Emmlabs SACD-spilleren, så regner med 5000ES ikke er noe dårligere)

Det er intet mindre enn skandale at en må trykke eject for å få skuffen inn, så play. Men men. (på 5000ES)

EDIT: leif

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •