Er en bluray spiller en bluray spiller?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Er en bluray spiller en bluray spiller?

Prisene for bluray spillere begynner å bli lave nå. Er det på tide å kjøpe, eller er dette fremdeles "første" genrasjon spillere. Vil det skje en utvikling på dennr fronten?
    Hva skiller de billige fra de dyre spillerene? Spesifikasjonene er jo så godt som like, selv om det skilder tusenlapper...

Intermediate Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det er som DVD-spillere, forskjell på linser, interne komponenter, bilde- og lyd-prosessorer, og alt annet knask inni "maskinene".

Selvom jeg tror det blir veldig bra bilde med f.eks nye Samsung BD-P1500, så kommer det nok til å utvikle seg litt oppigjennom.

Har iallefall gjort det med DVD, og nekter å tro at de har finjustert og funnet ut alt av BluRay enda heller.

Active Hairball sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tror de fleste spillere som kommer ut nå er rundt 4 gen

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man bør kjøpe hva som passer til sitt eksisterende utstyr og hva man ønsker ut fra en spiller.

1...Bilde ..HD bilde overført og kvalitet.
    2...Bilde .. SD video (DVD osv) skal man oppscalere med spilleren og kvalitet
    3...Lyd .. hvordan skal man overføre lyd , skal alle lydcodec kunne avspilles enten som decodet til analogt , overført som PCM eller som bitstream (eller alle sammen)
    Som 5.1 lyd eller som 7.1 lyd.
    Dette var de viktige til ren avspilling av BD plate / DVD med bilde/lyd.

Så har man ekstra funksjoner og praktiske ting.
    Greier man seg med profile 1.1 eller ønsker man profile 2.0.
    Betjening , funksjoner og innstillinger.
    Tid fra oppstart til bilde.
    osv

Skal du ha en BD spiller som har alt og gjør alt på en bra måte så eksisterer de ikke ennå i salg men kommer fra høsten av.
    (bra er bedre en pr i dag hvor man må kjøpe 4-5 ulike spillere for å få dekket et ønske om en spiller som takler det meste)

Hva egene krav er til spiller er kan jo passe med en av de eksisterende modeller å da kan man få en BD spiller ned mot 2000,- kr

Intermediate Esp1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen

Skal du ha en BD spiller som har alt og gjør alt på en bra måte så eksisterer de ikke ennå i salg men kommer fra høsten av.
    (bra er bedre en pr i dag hvor man må kjøpe 4-5 ulike spillere for å få dekket et ønske om en spiller som takler det meste)
    Det er veldig lite jeg er missfornøyd med når det gjelder PS3 som BD-spiller.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har lest ordet "profil 1 og 2" i flere sammenhenger, hva betyr det?

Active EldarH sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og jeg lurer på om det kommer profil 2.1 eller 3.0 eller noe.. Eventuelt hva forskjellen på dette blir? Eller er dette noe som i så fall kommer inn i framtiden og ikke oppfunne ennå? Eller er 2.0 siste og endelig profil?

Intermediate Esp1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av EldarH
    Og jeg lurer på om det kommer profil 2.1 eller 3.0 eller noe.. Eventuelt hva forskjellen på dette blir? Eller er dette noe som i så fall kommer inn i framtiden og ikke oppfunne ennå? Eller er 2.0 siste og endelig profil?
    Glem profilnomenklaturen!

Alle nye spillere har Bonus View, dvs de dekoder PIP-bilder og sekundær audio som man feks finner på V for Vendetta og Batman Begins.

Noen spillere har BD Live, dvs mulighetfor internett-oppkobling. En mer eller mindre aktuell gimmick.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Esp1
    Det er veldig lite jeg er missfornøyd med når det gjelder PS3 som BD-spiller.
    PS3 er vel generelt bra den men dekker ikke alle behov å da kan den ha mangler for enkelte.

Hva som mangler , er litt negativt i forhold til andre spillere.
    (kanskje jeg tar feil med noe eller at mangler er rettet opp)
    PS3 viftestøy er mye høyere en driftslyd i en ny BD spiller.
    PS3 har etter firmware 2.30 problemer med endel LionsGate og New Line filmer med DTS HD MA der 7.1 lyden decodes og overføres som 5.1 og ikke 7.1 som den burde.
    PS3 overfører ikke 5.1 eller 7.1 analog lyd for de som ønsker det.
    PS3 overfører ikke HD lyd som bitstream
    PS3 overfører bare PCM som gir større mulighet for uønsket jitter
    PS3 blir veldig varm (ikke direkte negativt men ikke alle liker det)
    PS3 bruker mye Watt i forhold til en ren BD spiller (nesten 10 ganger så mye + den går ikke automatisk i stand bye etter en tid)
    Kan man slå av PS3 med ett trykk på fjernkontroll eller er det knotting?
    PS3 har en Two-handed navigasjon fjernkontroll å skal man ha en "vanlig" fjernkontroll må man kjøpe den sepparat ?
    Forholdsvis dyr BD spiller om man bare skal kjøpe den som BD avspiller å ikke trenger andre funksjoner.
    DVD avspilling er av mange satt som elendig eller tilfredstillende men kan vel ikke betegnes som bra sett i forhold til nyere BD spillere.
    er vel flere småting som autostart når man setter inn plate når spilleren står på --fungerer det eller bare når spiller er slått av og slåes på med plate i ?
    Setter man inn BD plate vil spilleren automatisk velge BD eller må man inn i menyen for å velge BD avspilling?
    PS3 er større i størelse sett i forhold til en ny enkel BD spiller.

PS3 er et bra valg for mange men blir en begrensning for andre.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PS3 er en meget bra DVD-spiller, men det finnes alltid noe bedre.
    PS3 er ikke større enn en vanlig BD-spiller. Bare se på Denon eller Pioneers spillere.
    PS3 velger automatisk BD og har også autostart.
    Vanlig fjernkontroll kan kjøpes separat og koster bare noen hundrelapper.
    PS3 slåes av med to trykk på fjernkontrollen.
    Har du en nyere receiver som dekoder HD-formatene er lyden null problem.
    Jeg bruker den som både DVD -og BD-spiller og er meget fornøyd.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man gidder å slå av PS3 når man ikke benytter den, vil man i praksis aldri høre viftestøy. Så lavt volum er det vel ingen som benytter ved filmtitting?
    De fleste PJ støyer også mer enn PS3 pga plasseringen.
    Det finnes (selvfølgelig) bedre DVD spillere, men PS3 er langt bedre enn min Denon 1910 i mine øyne.
    Men kjøp av fjernkontroll er et must (3-400kr)

Største minuset med PS3 er at den ikke har IR! Hadde vært greit å kunne styrt alt med EN fjernkontroll.............

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Hvis man gidder å slå av PS3 når man ikke benytter den, vil man i praksis aldri høre viftestøy. Så lavt volum er det vel ingen som benytter ved filmtitting?
    De fleste PJ støyer også mer enn PS3 pga plasseringen.
    Det finnes (selvfølgelig) bedre DVD spillere, men PS3 er langt bedre enn min Denon 1910 i mine øyne.
    Men kjøp av fjernkontroll er et must (3-400kr)

Største minuset med PS3 er at den ikke har IR! Hadde vært greit å kunne styrt alt med EN fjernkontroll.............
    PS3 kunne godt hatt IR, selv om jeg ikke har noen problemer med å kjøre den på min Harmony 1000.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate bler sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er veldig spent på om jeg kommer til å se forskjell når jeg får min LG BH-200. Har mine tvil på at det er markante forskjeller men det blir uansett gøy å teste.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Akkurat det minuset ville jeg heller snudd opp-ned: Problemet er at alle de andre greiene ikke har Bluetooth. Uendelig deilig å slippe å vri armen ut av ledd for å treffe den noe utilgjengelige stereobenken. At den har Bluetooth hjelper jo også på støyproblemet; det er jo bare å sette den et annet sted.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Akkurat det minuset ville jeg heller snudd opp-ned: Problemet er at alle de andre greiene ikke har Bluetooth. Uendelig deilig å slippe å vri armen ut av ledd for å treffe den noe utilgjengelige stereobenken. At den har Bluetooth hjelper jo også på støyproblemet; det er jo bare å sette den et annet sted.
    Kloke ord, Pogwaq!

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eunaas
    Hva skiller de billige fra de dyre spillerene? Spesifikasjonene er jo så godt som like, selv om det skilder tusenlapper...
    Byggkvalitet.
    Er det analoge 5.1/7.1 utganger koster DAC til de ut fra kvalitet.
    Bitstreamer eller overfører som PCM koster det med alle HD codec.
    Videoprosessor og kvalitet på den koster.
    USB eller ikke.
    Nettverk eller ikke.
    1 GB internminne eller må kjøpes sepparat senere
    AVCHD eller ikke
    Mengde muligheter for innstillinger
    osv

Det vil altid utvikles
    (bedre videoprosessorer, bedre video/audio DAC , DivX/XviD , SACD , DVDA , streaming fra pc , profile 3.0-HD audio og mye mere)

Beste med Blu Ray fra nå av og utover er vel at man kan slippe endel Beta Ray der spillere mangler det ene eller andre som blir firmware oppdateringer senere men kjøpe seg full funksjonell spiller til sitt behov uten mangler.

Priser----> forskjell på en til 2500,- og en til 20 000,- er ikke altid samsvarer helt med forhold pris/ytelse/kvalitet) men slik er det jo med alt og ikke bare BD spillere

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette går jo litt under byggkvalitet, men kabinettet er nok også en forskjell her. De dyrere spillerne har nok et bedre avstivet chassi for å redusere vibrasjoner, vil jeg tro.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har så rett, så rett!

Intermediate Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skulle vært "apparatutvikler" du..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •