BluRay spiller for 2-kanals stereo oppsett

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 33
    Newcomer godmode sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

BluRay spiller for 2-kanals stereo oppsett

Hei.

Jeg har akkurat kjøpt meg en Panasonic TH -42PZ85 Plasma skjerm. Jeg er veldig fornøyd med den, men den framskynder også ønsket om en HD avspiller. For tiden er det en gammel xbox med xbmc som står for all filmvisning her i huset, både streaming og DVD. Vanskelig å slå xbmc synes jeg, men mangelen på HD støtte begynner jo å bli litt synd. Vanligvis har jeg kjøp filmer jeg veldig godt på DVD, men framover lurte jeg på om jeg skulle gå over til å handle de på BlueRay.

Spørsmålet blir da hvaslags spiller jeg skal kjøpe. Jeg har ikke, og kommer heller ikke til å ha noen form for surround oppsett. Det er helt uaktuelt for meg å fylle stua med noe slikt. Dessuten føler jeg at jeg får vel så mye igjen for pengene ved å bruke de på et 2-kanals oppsett i ok kvalitet.

Det gamle stereoanlegget blir dermed stående. Det består for tiden av en Abrahamsen V2.0 integrert forsterker, Vienna Acoustics Haydn Signatur stativhøyttalere og en REL Stampede sub.

Hva slags spiller bør jeg gå for med mitt behov? Er det en no-brainer å kjøpe en PS3, eller er bildekvaliteten vesentlig mye bedre med andre avspillere? F.eks Panasonic sine kan kanskje være fristende pga samspill med tven.

Diverse lydformater i surround er jo ikke spesielt interessant for meg da jeg uansett ikke kommer til å kunne benytte meg av de. Kanskje kjøper jeg meg en ekstern dac, men igjen blir jo det for 2-kanals pcm lyd.

Fin om noen kan opplyse meg.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke noen ekspert på dette, men har overveid samme selv.
    Ikke ser jeg mange film, har faktisk ikke kjøpt en film siden jeg solgte projektoren for 2 år siden, men i og med man sitter med en flatskjerm man ikke har sett et bra bilde på (jeg har bare vanlig SD digital mottaker på kabel tv´en) frister det å prøve Blu-Ray.
    Den vil jo fungere fint på bildesiden, med hdmi til tv´en, og lyden kan man enten ta ut optisk til en dac, eller man kan bruke Front Left/Right analoge utganger til en linje inngang på forsterkeren......
    Her er en liste over hvilke spillere der har innebygde dekodere for de forskjellige formater, f.eks. en Panasonic DMP-BD50 vil sikkert være fin for meg tror jeg.
    Eneste jeg er litt redd for er lipsync problemer, vet faktisk ikke om noen Bly-Ray spillere har dette innebygget....

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Red face 2-kanals lydanlegg for BRD

Jeg har et 2-kanals lydanlegg i stuen, mens jeg har surround i kjellerstuen. Kvaliteten på 2-kanals anlegget i stuen er nok klart best (selv om det i kjellerstuen ikke er altfor galt heller)...

For meg er det også uaktuelt å ha 5.1, 7.1 eller 11.2 i stuen...

Jeg har i dag PS3 begge steder...

I stuen er PS3 koblet via toslink til en temmelig så bra CD-spiller med inngang for dette. Bruker DAC'en der.

Jeg ble overrasket over hvor stor forskjellen var mellom Dolby Digital (f.eks. 640Kbps) og LPCM (som noen skiver har). Helt utrolig at det er så stor forskjell, dog må det sies at kvaliteten på lydsporene varierer en del...

Mitt råd til deg er å velge en BRD spiller som har enten skikkelig analog stereo utgang (noe de færreste har) alternativt at du kan få best mulig lyd overført digitalt til en ekstern DAC. Det siste er dog litt problematisk fordi du ikke kan overføre følgende signaler i full/høy kvalitet via Toslink eller coax (begge SPDIF). Dette gjelder f.eks. LPCM som kan eksempelvis være lagret som 7.1 i 96KHz/24bit, eller Doby True-HD eller DTA Master Audio. Alle disse trenger mer båndbredde enn SPDIF gir (hvis jeg har forstått dette riktig). Du kan overføre signalene i "full kvalitet ved at spilleren konverterer de over til LPCM og sender de over HDMI (minst 1.1), men det er noe begrenset hvor man DAC'er som tar i mot HDMI (samt kan sende signalet videre igjen til TV/PJ).

I mitt tilfelle så blir alle lydformater som jeg sender fra PS3 over til ekstern DAC i 48KHz/16 bits format. Så det forekommer en nedskalering i PS3 (som for øvrig støtter alle Codec'ene samt var den aller første spilleren som støttet profile 2.0).

HDMI 1.3 skal gi deg lipsync, men jeg har fortsatt til gode å forstå hvordan det fungerer i et anlegg hvor man har forskjellig utstyr for bilde og lyd...

Svartnivå, kontrast og detaljer er nok bedre på både Samsung 1400/1500 samt Panasonic 30/50, enn PS3. Men PS3 er mye annet enn en BRD spiller, men det kommer an på hva du trenger...

Panasonic 50 ser ut til å være den første komplette spilleren på markedet for slike som deg (og meg), MEN den skal ikke ha noe særlig analog stereo utgang (faktisk dårligere enn en CD_spiller til halve prisen).

Så jeg tror faktisk at en ekstern DAC er bedre, selv med nedskalering av lyden...

Fremtiden er vel å finne en BRD spiller med alle codec'er innebygget (Panasonic 50) samt finne en DAC som tar i mot signalet via HDMI samt sender det videre til TV/PJ. Denne DAC'en bør da implementere autoamtisk samt helst konfigurerbar lipsync.

Hvis HDMI ikke er veien å gå, så kan man kanskje se etter USB2.0 (visse begrensninger) eller aller helst Firewire utgang på en BRD spiller. Ikke veldig vanlig...

Alternativet er en bedre BRD spiller når det gjelder analog stereoutgang, og foreløpig er det vel bare Pioneer 70/70a/71 som er mer eller mindre tilgjengelig der. Denne er nok langt bedre enn resten av spillerne på markedet når det gjelder analog lyd. Du kan også vente på 91 som skal ha mer støtte for codec'er og profile 2.0.

Muligens så kan Denon som kommer i 4Q2008 med innebygde codec'er være aktuell, men den er foreløpig oppgitt som profile 1.1...

Ikke helt lett det her, men jeg er i samme båt som deg (mer eller mindre)...

Newcomer godmode sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Takk for svar.

Da virker det jo egentlig som PS3 ikke er så dumt for meg. Jeg må inrømme at jeg ikke egentlig har satt meg inn i forskjellen på profile 1.0 og 2.0, men har ikke det noe med såkalt "online content" ol å gjøre? Det er definitivt ikke avgjørende for meg for å si det forsiktig(Lukter gimick som har liten reell betydning og nytte synes jeg)

At jeg må tåle at spilleren nedskalerer signaler over 48Khz/16bit ved bruk av ekstern dac får jeg heller tåle.

Kan ikke si at jeg ser for meg at det dukker opp dacer med hdmi inngang med det første for å si det sånn. Synes det virker som om produsentene av hifi utstyr har sovet litt i timen. De fleste har liksom glemt å oppdatere dac produktlinjen sin til moderne behov hvor man gjerne har mange digitale kilder. Forbausende få dacer har f.eks fjernkontroll hvis de har flere innganger. Ganske håpløst.

Når det gjelder USB er det jo faktisk flere og flere dacer som har USB inngang(særlig produkter fra Kina og omegn). Men husker jeg ikke feil så er det vel en begrensing også på USB med tanke på oppløsning(er den på 44,1 Khz eller noe?). Firewire finner man jo på det meste av pro-audio utstyr, og det er vel et bra alternativ. Men, firewire utgang på blueray spillere tror jeg igjen ligger noen år fram i tid...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, kjører i dag min nye bd 50 i to kanalers oppsett med kjempefin lyd og bilde. Fordelen med å kjøpe den nye panasonic dmp bd 50, er ikke profil 2.0, men at den konverterer hd lyden internt og kan sende den ut på anlalog utgang/digital rca. Dette kan ikke PS3, ei heller en del av dagens Blue Ray spillere. Ser vi tillegg at du har en Panasonic tv med viera link, så har du også fordelene med å kunne kutte ut en fjernkontroll...!

erikno

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så testen av DMP-BD30, der sagde de det var litt uheldigt med at man måtte inn i menyen å skifte oppløsning (evt.) ved vanlige dvd´er, vet ikke hvordan BD50 er på dette. Er det noe du har bemerket?
    De sagde også at vanlig dvd avspilling kanskje ikke var av bedste kvalitet, men stadig på høyde med prisklassens vanlige dvd spillere regner jeg med....
    Jeg har Panasonic PV60 plasma.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Red face

Sitat Opprinnelig postet av godmode
    Da virker det jo egentlig som PS3 ikke er så dumt for meg. Jeg må inrømme at jeg ikke egentlig har satt meg inn i forskjellen på profile 1.0 og 2.0, men har ikke det noe med såkalt "online content" ol å gjøre? Det er definitivt ikke avgjørende for meg for å si det forsiktig(Lukter gimick som har liten reell betydning og nytte synes jeg)

At jeg må tåle at sNår det gjelder USB er det jo faktisk flere og flere dacer som har USB inngang(særlig produkter fra Kina og omegn). Men husker jeg ikke feil så er det vel en begrensing også på USB med tanke på oppløsning(er den på 44,1 Khz eller noe?).
    Profile 1.0 er lanseringsversjonen.

Profile 1.1 kalles ofte for "Final version" (ganske morsomt) og har standard støtte for bilde-i-bilde (med ekstra video og audio codecs)

Profile 2.0 kalles ofte for BD-Live versjonen, siden den støtter interaktive tilleggsfunksjoner (eksempelvis ekstra tekstspråk) samt ikke minst har ethernet plugg for kommunikasjon samt oppdatering av programvare...

Se:

New Blu-ray 2.0 spec makes PS3 the most future-proof player

Blu-ray Disc - Wikipedia, the free encyclopedia

Helt enig i at med unntak av ethernet for oppdatering så er det meste av dette i beste fall potensial for fremtiden... I alle fall sett fra mitt ståsted og interesser...

Langt viktigere er god håndtering av lyd...

Jeg har ikke noen egen erfaring med Panasonic spillerne, men basert på Cnet, HDGuru og UltimateAVmag, så er alle dessverre skuffet over spesielt 2 forhold ved 30/50 spillerne til Panasonic. Disse to tingene er dessverre:

- DVD avspilling, spesielt bildebehandlingen og ikke minst de-interlacinga
    - Analog stereo utgang med tilhørende DAC, filtere, analogelektronikk, osv.

Dette var dårlig nyheter for meg, siden jeg hadde tenkt å kjøpe med en 50 inntil videre... Fra et funksjonssynspunkt er Panasic 50 bortimot komplett.

Når det er sagt så er ikke dette noe dissing av Panasonic 50 som er veldig bra som BRD avspiller, og hvis man benytter en ekstern DAC (noe man sannsynligvis uansett bør gjøre for ting som koster under 10') så gjør jo ikke dette noen verdens ting. Litt kjipt synes jeg at de ikke tok seg tid/råd til ha bedre DVD bildebehandling, men hvis man er litt optimistisk kan man jo håpe på at dette kan forbedres med en firmware oppgradering.

Igjen så betyr ikke dette at Panasonic 50 er direkte dårlig på verken DVD avspillering eller analog stereo, bare at den ikke holder samme høye nivå også på disse områdene...

For å sitere en av testene så vurderte de analog lyden til å være noe som en CD-spiller til under halvparten av prisen ville slå. Så får hver vurdere om de tror på dette og hva det event. betyr for dem...

Samsung 1500 er nok ikke noen konkurrent til Panasonic 50, siden den har større problemer enn Panasonic på flere områder. I tillegg har Samsung faktisk fjernet (altså ikke lagt til) flere audio codec'er når de gikk fra 1400 -> 1500 (rendyrking ovenfor bitstream kan man også kalle det).

I noen tester så har Sony sine nye 350/550 spillere (les: 350 foreløpig) faktisk blitt slått av Panasonic 50 (som jo riktignok koster mer). Sony 350 har ikke innebygget video codec for DTS-HD Master Audio eller DTS-HD, mens den skal ha det for Dolby True-HD og Dolby Digital Plus (den kan dog sende DTS variantene over bitstream, tror jeg).

Siden Sony 550 først og fremst er forbedret på audio codec samt analog utgangene, så kan den kanskje være interessant. Men den kommer vel ikke før godt utpå høsten...

Jeg er nok ikke enig med erikno vedr. PS3 (som jeg har 2 stykker av). Hos meg er faktisk en av de tingene jeg liker med disse at de har interne audio codec'er for alle lydformatene og kan nedskalere dette både til LPCM som kan overføres over eksempelvis toslink eller konverteres til analog stereo. Så her ser vi nok ikke likt på ting.

Hvis man skal ta PS3 for noe er det at den visstnok ikke kan sende HD-lydformatene ut via bitstream (noe jeg ikke kan teste), og det kan jo være dumt for de som har en skikkelig hjemmekino med oppdatert surround receiver.

For øvrig er PS3 like dum som Panasonic 30 (og muligens 50) ved at du ikke kan endre video oppløsning uten å gå inn i menyer. Veldig dumt for med som bl.a. har en PJ som kun støtter 720p/1080i, når PS3 tror at 1080p er en god ide...

Fjernekontroll osv. samt generell integrasjon mellom Panasonic TV og BRD avspiller er jo et godt poeng.

Jeg mistenker at Panasonic 50 er en del bedre enn PS3 på å spille film-basert BRD.

Ser faktisk noen steder at PS3 faktisk rangerer foran spillere som Sony og Panasonic når det gjelder bildebehandling både i BRD og DVD. Men jeg mistenker likevel at de fleste ville foretrekke bildet fra en Panasonic ved avspilling av en film-basert BRD...

PS3 har jo da mer viftestøy og avgir vesentlig mer varme.

PS3 knuser absolutt alle konfurrenter på fjernkontroll respons og hastighet på oppstart m.m.

PS3 har Bluetooth fjernkontroll, noe som skaper problemer for de som har en bedre Logitech (eller annet) fjernstyring... Men du kan få kjøpt IR også til PS3 fra 3-part...

OK, I'm gonna shut up...

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv for de som satser på Blu-Ray og stereo er det å kunne overføre digitalt en fordel for muligheter til kvalitetslyd.
    (sålenge de har en DAC til å behandle 24 bit/192 kHz)
    Det er faktisk BD plater som selges med 2.0 lydspor med bra kvalitet.
    Lineær PCM stereo (24 bit, 192 kHz)
    som ville gitt en utrolig lyd sett i forhold til at den eventuelt skulle blitt downsamplet til 16 bit - 48 kHz

En av dem er feks Trondheimsolistene
    Verdens første Blu-ray album er norsk - Farojournalen

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, ja, mange ting å tenke på. Ganske forvirrende synes jeg, ikke lett for andre enn eksperter å forstå.
    Så testen ved UltimateAVMag, UltimateAVmag.com: Panasonic DMP-BD50 Blu-ray Player ,
    HDGuru, First Review Of Sony’s Latest Blu-ray Player-Exclusive Sony BDP-S350 vs.Panasonic DMP-BD50 » HDGURU.Com , i begge tilfelde vinner Panasonic.
    Tenker på, kan man ikke f.eks. tilslutte en Blu-Ray med digital tilkobling, og analog høyre/venstre ut til en linje inngang på stereo forsterkeren, da kan man via menyene i spilleren, sub off, surround off osv, får 2 kanals hd lyd, og vanlig pcm til dekoding i en dac ved avspilling av vanlige dvd?

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg ikke studert BD spillere så nøye.
    Jeg har lest endel ganger at "bra" BD spillere har hatt 24 bit, 192 kHz DAC til multichannel analog utgangene.

Om man får BD med 24 bit, 192 kHz DAC til 2 channel L+R analog utgangen ?

Tenker på, kan man ikke f.eks. tilslutte en Blu-Ray med digital tilkobling, og analog høyre/venstre ut til en linje inngang på stereo forsterkeren, da kan man via menyene i spilleren, sub off, surround off osv, får 2 kanals hd lyd, og vanlig pcm til dekoding i en dac ved avspilling av vanlige dvd?

Med optisk / coax kan du med digital tilkopling få feks 2 channel 24 bit, 192 kHz (2.0 PCM) om det du avspiller har så høy kvalitet.

Så skjønner jeg ikke helt videre
    Beste 2.0 PCM som er på DVD video er vel 24 bit 48 kHz,
    Skal man ha mere kHz må det vel være fra SACD eller DVDA.
    (SOM 2 KANALS LYD)
    eller som 2 kanals lyd på BD

ligger lyden som MPCM / DTS /HD lydcodec på over 16 bit og 48 kHz blir det vel kanskje resamplet ned til 16 bit 48 kHz får det overføres med optisk / coax som 2.0 PCM (LPCM) ??

Som feks DTS 24 bit 96 kHz blir som 2.0 PCM --16 bit 48 kHz.
    eller
    DTS HD MA 24 bit 96 kHz blir som 2.0 PCM --16 bit 48 kHz.

(bare en tanke)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Unhappy

Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Selv for de som satser på Blu-Ray og stereo er det å kunne overføre digitalt en fordel for muligheter til kvalitetslyd.
    (sålenge de har en DAC til å behandle 24 bit/192 kHz)
    Det er faktisk BD plater som selges med 2.0 lydspor med bra kvalitet.
    Lineær PCM stereo (24 bit, 192 kHz)
    som ville gitt en utrolig lyd sett i forhold til at den eventuelt skulle blitt downsamplet til 16 bit - 48 kHz

En av dem er feks Trondheimsolistene
    Verdens første Blu-ray album er norsk - Farojournalen
    Vel, her er det et problem som jeg forsøkte å påpeke i min forrige posting. Det er et problem å få overført disse dataene uten at man nedskalerer (resampler) signalet...

DVD-Audio (som er på mange måter litt basis for alle de nye HD codec'ene) har følgende maks. kvalitet:

- 192KHz/24bit i 2.0
    - 96KHz/24bit i 5.1

Dette kunne overføres av HDMI 1.1, mens SACD kunne overføres først i HDMI 1.2. Ingen av disse kunne overføres via S/PDIF (coax, toslink eller AES/EBU).

S/PDIF støttet i utgangspunktet maks. 48KHz/20bit i datidens multikanal 5.1.

S/PDIF har i ingen fast sample rate, så både 48KHz (DAT) og 44,1KHz (CD) er standard støttet. Hvis man ikke har 20 bit data samples, så vil man padde ut et 16 bits signal til 20 bit.

Eksempelvis har Toslink blitt oppgradert under veien, slik at den nå kan støtte opptil 125Mbps. Dette ville vært mer enn nok til alle lydformater vi nå snakker om, og vel så det...

Men så var det problemet med hva som er støtte i det utstyret vi har. Jeg tror man gjør veldig klokt i å sjekke i detalj før man antar at utstyret støtter noe mer enn maks. 48KHz/20bit.

Så igjen er problemet hvordan du skal få data transportert med full oppløsning...

USB 2.0 har en hastighet på maks. 480Mbps som ville vært mer enn nok. Men så var det problemet med implementeringer da. Standard overføring når det gjelder USB HID 1.1 og 2.0 er noe uklart for meg, men det er i alle fall ikke 192KHz/24 bit.

Så du er helt avhengig av ytelsen på det utstyret du skal koble sammen. Sjekk spec.

USB har alltid vært litt tvilsom når det gjelder overføringer som skal ha lav tidsforsinkelse og lite variasjon i tidsforsinkelsen. Da er selv Firewire-400 (første versjon vanligvis raskere i praksis), mens Firewire-800 er enda raskere.

Men som trådstarter sa, så er det ikke altfor vanlig med Firewire eller HDMI innganger på DAC'er...

Selvsagt er det ikke noe problem å få en 192KHz/24bit innebygget DAC, men kvaliteten på den trenger ikke å være all verdens og det samme kan man virkelig si om resten av analog elektronikken.

Hvis man ville handle en BRD spiller med best mulig analog utgang, så er vel Pioneer 70a/71/91 i særklasse:

-70a - Har kun Dolby variantene
    - 71 - Har også DTS variantene (profile 1.1)
    - 91 - Har i tillegg støtte for SACD/DVDA (samt profile 2.0)

Vet ikke hvordan Denon spilleren blir på dette området, men den kommer vel på ca. 15' senere i høst (for den med codec'er)...

Er ikke greit, dette...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Jeg har prøvd de siste måneder å sjekke ut hvilken spiller som faktisk dekoder de nye HD lyd formater internt og som kan sende de ut via analog eller digital utgang. Dette er jeg avhengig av siden jeg bruker min DAC i cd spilleren som forforsterker/volumkontroll (dCS P8i), hvor jeg nedskalerer lyden på digital rca ned til 20 bits/48khz. Det jeg fant ut, var at den nye panasonic'en var en første som ville gjøre dette med HD lyd. Alle andre henter denne lyden fra de andre gamle lydformater til dolby og dts, evt bruker egne PCM spor som er på dvd'en (eks Eagle Musikk dvd - when Hell freezes over). PS3 ser heller ikke ut til å gjøre dette. Jeg gikk inn å sjekket på PS3 manualen, og den dekoder de vanlige formater i dolby og dts ut som LPCM i varierende frekvenser, men det gjelder ikke HD delen, se link;

PS3™ | Audio utdata innstillinger

Når det gjelder bilde på dvd, så er jeg overrasket. Har nå brukt spilleren en del i helgen, og vanlig dvd er overraskende bra. Også bra lyd. På BD selvfølgelig veldig bra bilde, men lyden er fenomenal med presisjon, dybde virkning og bredde. Man har i tillegg mulighet for å bruke virtuell surround i 2 nivåer, som gir en enda større film opplevelse som faktisk fungerer.

jeg har heller ikke (bruker tv med 1080P) hatt noe behov for å gå inn å rejustere på skjermoppløsning ++ avhengig om jeg bruker BD eller DVD. Bruken har vært enkel og straight forward.

For en som har vært på jakt etter den første gode BD spiller (uansett merke) som faktisk kan gjøre ekte konvertering internt av HD lyd ut på analog/digital rca, så er foreløpig Panasonicen den første som gjør dette. Jeg er sikker på at den kommende generasjon fra både Sony og Pioneer kommer til å gjøre det samme, men de er ennå ikke her.

Hilsen

erikno

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra, ser ut til BD50 er mer enn god nok for folk flest.

hygen, det jeg lurede på var, i min uvitenhet, om man kunne koble en Blu-Ray sammen med en integrert stereo forsterker med dac på den måten at man bruker optisk ut til dac i forsterker, og samtidig bruker Front Left & Right analog utgangen fra Blu-Ray spilleren til en linjeinngang på forsterkeren.
    Da skulle man jo få høyoppløst hd lyd ut på de analoge utgange, som erikno skriver.
    Men, det betyr kanskje ikke alverden i mitt tilfelde, min dac er en Bryston upsampling 24/192 dac

Nu jeg tenker over det gjorde jeg faktisk dette med min Philips dvd 963SA fordi ved vanlige dvd´er og musikk videoer kunne jeg bruke den innbyggede dac i min forsterker, og til sacd f.eks. bruke analog.
    Jeg skriver Front Left & right utgangen fordi jeg aldrig har brukt den vanlige "Audio Out" fra dvd spilleren, denne er ment å kobles til f.eks. et tv, ikke noe annet.
    Så takk til erikno og dere andre for kommentarer......får mer og mer lyst på å prøve BD50.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Jeg bruker Digital utgang for "kinoopplevelsen", men vanlig analog 2 kanaler ut til tv for enkel titting (barnefilmer etc). Kan prøve å teste ut om det kommer lyd på front left and right, men da mister du vel både bassen samt annen info?

erikno

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, ja, dette med Audio Ut utgangen er fordi her sitter en mikser der nedmikser surround signalet til stereo, og det anbefales normalt ikke at denne brukes til "hifi", derfor front L/R utgangen.
    I menyen må man da velge sub off, surround bak off osv slik man bare har fronterne aktive.
    Ikke sikkert du hører forskjell på de to utgangene dog.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Hmm, ja, dette med Audio Ut utgangen er fordi her sitter en mikser der nedmikser surround signalet til stereo, og det anbefales normalt ikke at denne brukes til "hifi", derfor front L/R utgangen. I menyen må man da velge sub off, surround bak off osv slik man bare har fronterne aktive. Ikke sikkert du hører forskjell på de to utgangene dog.
    Dette er en mixer i det digital domene. Hvis kildesignalet er 2kanals LPCM med 192KHz/24bit kvalitet, så vil den ikke gjøre noen ting som helst. Heller ikke redusere kvaliteten, hvis den ikke er direkte feilkonstruert.

For øvrige formål så er den veldig relevant hvis man skal se en film som har 2.1 lyd eller enda flere kanaler (5.1 osv.). Personlig har jeg brukt dette i stuen i mange år siden jeg kun har et stereoanlegg der. Jeg har en del år hatt en Arcam FMJ DV-29 DVD-spiller som er veldig bra på dette, og jeg har hatt stor glede av dette. Jeg har også spilt en del musikk-DVD'er på denne, eksempelvis Pat Metheny sine som vanligvis har LPCM lydspor både i stereo og i 5.1. Flere ganger må jeg innrømme å ha foretrukket 5.1 nedmikset, selv om det er litt som å banne i kirken (og ikke bare fordi volumet var høyere ).

Sitat Opprinnelig postet av erikno
    Jeg har prøvd de siste måneder å sjekke ut hvilken spiller som faktisk dekoder de nye HD lyd formater internt og som kan sende de ut via analog eller digital utgang.
    Ser at mange ofte beskriver digital resampling og det som sendes ut av analoge utganger i samme setning. Tror kanskje dette er litt uheldig siden det i mine øyne er to veldig forskjellige ting.

Du trenger digital resampling for å kunne frakte et kildesignal på 192KHz/24bit over en transport som ikke støtter dette, eksempelvis mange S/PDIF implementasjon som coax (rca), toslink (fiber) og aes/ebu (xlr).

Sjekk: S/PDIF - Wikipedia, the free encyclopedia

Sjekk: TOSLINK - Wikipedia, the free encyclopedia

Sjekk: AES/EBU - Wikipedia, the free encyclopedia

Analog utgang er det ofte ikke behov for å digitalt resample. Man bare kjører dette gjennom innebygget 192Kbps/24bit DAC, uten noen digital resampling først (som ville vært helt unødvendig).

Ergo snakker vi om 2 helt forskjellige kretsløp i utstyret vårt...

Dette er jeg avhengig av siden jeg bruker min DAC i cd spilleren som forforsterker/volumkontroll (dCS P8i), hvor jeg nedskalerer lyden på digital rca ned til 20 bits/48khz.
    Her lurer jeg litt, siden jeg har en "konkurrerende CD-spiller, spesifikt Cary Audio CD-306 SACD som skal takle alt mellom 32KHz/16bit og 192KHz/24bit som digital input via enten S/PDIF coax, toslink eller aes/ebu.

Jeg bruker ikke min CD-spiller eller eksterne DAC (om du vil) til å resample signalet. Ser ikke helt hvorfor jeg skulle gjøre det? Jeg vil jo ha størst mulig kvalitet på lyden. Så jeg vil ha lyden så høyoppløst som mulig frem til min DAC, hvor jeg konverterer lyden over til det analoge domene.

Lurer litt på om du ikke mener at din BRD avspiller foretar en digital resampling av signalet for å kunne transportere det over en S/PDIF forbindelse (enten coax (rca) eller toslink (fiber) vanligvis), siden disse på avsendende utstyr ofte ikke støtter mer enn 48KHz sample-rate med 20bits oppløsning pr. sample.

Det jeg fant ut, var at den nye panasonic'en var en første som ville gjøre dette med HD lyd.
    Mener du at den nye Panasonic 50 faktisk er i stand til å sende ut et mer høykvalitets digitalt signal enn 48KHz/20 bit over dens S/PDIF coax og toslink utganger? Hvordan vet du i så fall at dette skjer (barer lurer)? Vanligvis resampler BRD spillere signalet uten å spørre deg eller uten å la deg få konfigurere dette...

Alle andre henter denne lyden fra de andre gamle lydformater til dolby og dts, evt bruker egne PCM spor som er på dvd'en (eks Eagle Musikk dvd - when Hell freezes over). PS3 ser heller ikke ut til å gjøre dette. Jeg gikk inn å sjekket på PS3 manualen, og den dekoder de vanlige formater i dolby og dts ut som LPCM i varierende frekvenser, men det gjelder ikke HD delen, se link;

PS3™ | Audio utdata innstillinger
    Her er jeg usikker på hva du mener. Jeg finner ingeting på websiden til PS3 som sier at den bruker kildesignalet Dolby Digital eller DTS for lyd den sender ut av S/PDIF utgangene. Faktisk mener jeg det strider mot det som faktisk er et mandatory krav i både Dolby TrueHD og DTS-HD Master Audio standardene, og det er at hvis et av disse lydformatene velges som lydkilde må spilleren være i stand til å både resample signalet samt mixe antall kabaler slik at det kan sendes ut gjennom utganger som er støttet.

Sjekk: Dolby TrueHD - Wikipedia, the free encyclopedia

Det er riktignok også et krav om at det skal være et Dolby Digital, DTS eller PCM lydspor som er default på slike skiver. Men jeg har filmer som tilsynelatende kun har et eneste lydformat og det er DTS-HD Master Audio. Min teori er at de da har benyttet seg av måte dette signalet er bygget opp, dvs. i 2 separate bitstrømmer. Den ene er en DTS Core strøm som skal være kompatibel med vanlig DTS og er det som vil spilles av hvis spilleren ikke støtter DTS-HD Master Audio (fullt ut). Den andre er resten av informasjonen. Disse strømmene blir sydd sammen hvis spilleren har DTS-HD Master Audio støtte.

Sjekk: DTS-HD Master Audio - Wikipedia, the free encyclopedia

Jeg er også ganske sikker på at kommentaren vis-a-vis PS3 er feil, siden jeg faktisk velger bort både Dolby Digital og DTS fra min audio utganger siden min eksterne DAC ville forstått relativt lite av slik digital informasjon...

Når det gjelder bilde på dvd, så er jeg overrasket. Har nå brukt spilleren en del i helgen, og vanlig dvd er overraskende bra. Også bra lyd. På BD selvfølgelig veldig bra bilde, men lyden er fenomenal med presisjon, dybde virkning og bredde. Man har i tillegg mulighet for å bruke virtuell surround i 2 nivåer, som gir en enda større film opplevelse som faktisk fungerer.
    Hva er det som gav deg analog-lyden? Innebygget DAC i Panasonic'en eller din eksterne gratis-DAC (P8i), som ikke akkurat er noe dårlige greier...?

Det er nok først og fremst DAC-løsningen med klokke, tilhørende strømforsyning, skjerming og analog elektronikk som påvirker lyden aller mest, ville jeg tro (i alle fall er det slik hos meg)...

Hvis du har vurdert lyden med ekstern DAC, så har du bare vurdert avspillerens egenskaper samt digital elektronikken sine egenskaper. Pussig nok synes det som om begge disse utrolig nok påvirker lyden, men at det er "utrolig" skyldes vel bare at man ikke tenker gjennom hvor mange kompromisser som faktisk gjøres også her...

For en som har vært på jakt etter den første gode BD spiller (uansett merke) som faktisk kan gjøre ekte konvertering internt av HD lyd ut på analog/digital rca, så er foreløpig Panasonicen den første som gjør dette. Jeg er sikker på at den kommende generasjon fra både Sony og Pioneer kommer til å gjøre det samme, men de er ennå ikke her.
    Har du egentlig prøvd PS3 selv til dette fomålet? Ref. kommentarer ovenfor...

Jeg er klar over at PS3 ikke støtter å sende 96KHz, 192KHz eller for den saks skyld 5.1 eller 7.1 lydsignaler ut på toslink utgangen (den støtter dette selvsagt for HDMI). Dette har så vidt jeg vet med generelle begrensninger på S/PDIF å gjøre, slik at her har PS3 tatt en litt konservativ/forsiktig vinkling (siden en del utstyr, eksempelvis Cary Audio, faktisk støtter mer)...

Veldig interessert hvis du er helt sikker på at Panasonic'en ikke resampler før den sender signalet ut av S/PDIF utgangene. Når det gjelder HDMI er saken en annen, siden det der ikke er nødvendig å resample for å kunne sende dette som LPCM over en HDMI 1.1 forbindelse.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Exclamation Teori og praksis...

Som et eksempel på hvor vanskelig denne problematikken er så foretrekker jeg følgende ved avspilling av DVD-Audio plater med 192/24 bit lyd:

- Jeg bruker min Arcam FMJ DV-29 som avspiller (siden den er det eneste jeg for tiden har som støtter DVD-Audio, tror jeg), og så bruker jeg min Cary Audio CD-306 SACD som ekstern dac.

Dette er et interessant kompromiss, siden Arcam'en faktisk er en godt over gjennomsnittet kombinert DVD-Audio/DVD-Video/CD spiller (riktignok ikke high-end, men likevel). Her kan jeg spille av 192KHz/24 bit via innebygde DAC'er. LIkevel foretrekker jeg altså å resample signalet over S/PDIF coax til min Cary Audio CD-306 SACD. Da mottar Cary'en kun et signal på 48KHz/20 (eller muligens 24 bit, ikke helt sikker). Dette siste foretrekker jeg likevel klart p.g.a. resulterende lyd, muligens siden kvaliteten på DAC og analog elektronikk osv. er så mye bedre at det motveier tapet i oppløsning...

Nå må jeg innrømme at jeg ikke forstår hvorfor jeg ikke får til 96KHz/24 bit over S/PDIF, siden både Arcam'en og Cary'en skal støtte dette og er komfigurert for det. Noen tips?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen korte kommentarer.

Det er riktig at lyden på digital utgang må downsamples fra en nativ 5.1 eller 7.1 HD spor til 20/48 i 2 kanaler for å kunne leses av min P8i. Antakelig gir dette noe dårligere lyd enn å kjøre denne i høyere frekvens (96khz) eller å kjøre rett ut i analog utgang (som jeg ikke har).

Mitt poeng er at utgangspunktet ikke er de gamle lydformater, men de nye lydformater, noe som gir bedre lyd tross down sampling. Fra bruksanvisningen sakser jeg følgende:

Select whether Dolby Digital, Dolby
    Digital Plus, Dolby TrueHD, DTS
    Digital Surround, DTS-HD High
    Resolution Audio or DTS-HD Master
    Audio is output in “Bitstream” or
    “PCM” format

PCM:
    Select “PCM” when the connected equipment cannot decode the
    respective audio format.
    –When the unit is connected with the DIGITAL AUDIO OUT terminal,
    these audio formats are down-mixed to PCM 2ch.

Når det gjelder PS3, så er det ingen som har kunnet fortelle meg at den klarer å dekode HD lyden internt å sende den ut på analog utgang eller for den saks skyld down sample den på digital utgang. For meg ser det ut som at den bruker som utgangspunkt de gamle lydformater, ikke de nye.

En viktig forutsetning her er at de aller fleste filmer (som jeg har), ikke har egne LPCM 2 spor, men kommer med std 5.1 DTS eller DD. Uansett om du har en Cary eller dCS, må du da down sample til først 2 kanaler. Hobbes er heldig at han slipper å ytterligere justere ned klokkefrekvensen, slik jeg må.

Hele poenget mitt er at de aller fleste BD spillere kun kan velge de gamle lydformater for denne operasjonen. De kan kun sende ut HD lyd via HDMI. BD50 klarer dog å jobbe med utgangspunkt i de nye HD formater. Dette kan jeg ikke se at PS3 klarer.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink PS3 blir ofte undervurdert vedr. PCM, men den kan helt riktig ikke sende bitstream...

Det er riktig at lyden på digital utgang må downsamples fra en nativ 5.1 eller 7.1 HD spor til 20/48 i 2 kanaler for å kunne leses av min P8i. Antakelig gir dette noe dårligere lyd enn å kjøre denne i høyere frekvens (96khz) eller å kjøre rett ut i analog utgang (som jeg ikke har).
    Da fungerer Panasonic DMP-BD50 akkurat likt med PS3.

Når det gjelder PS3, så er det ingen som har kunnet fortelle meg at den klarer å dekode HD lyden internt å sende den ut på analog utgang eller for den saks skyld down sample den på digital utgang. For meg ser det ut som at den bruker som utgangspunkt de gamle lydformater, ikke de nye.
    Da kan i alle fall jeg fortelle deg at PS3 har intern HD dekoding for både Dolby True-HD samt DTS-HD Master Audio. DTS-HD Master Audio kom i firmware ver. 2.30, mens Dolby True-HD har vært så lenge jeg kan huske...

Sjekk eksempelvis:

En viktig forutsetning her er at de aller fleste filmer (som jeg har), ikke har egne LPCM 2 spor, men kommer med std 5.1 DTS eller DD. Uansett om du har en Cary eller dCS, må du da down sample til først 2 kanaler. Hobbes er heldig at han slipper å ytterligere justere ned klokkefrekvensen, slik jeg må.
    Dessverre er jeg i akkurat samme situasjon. PS3 støtter ikke høyere sample-rate enn 48KHz og 20 bit oppløsning på samplene.

PS3 støtter heller ikke 5.1 eller 7.1 ut på toslink, hvis du ikke benytter Dolby Digital eller DTS. Men da må du velge disse lydsporene spesifikt. Det er mulig dette kan skje autoamtisk hvis man bruker DTS-HD Master-Audio, siden den består av 2 strømmer hvorav "core" skal være kompatibel med DTS. Uansett, så forutsetter dette "bitstream" som ikke kan tolkes av min eksterne DAC..

Så det beste jeg har mulighet til er downmixa 2-kanals 48KHz/20bit over Toslink...

Hele poenget mitt er at de aller fleste BD spillere kun kan velge de gamle lydformater for denne operasjonen. De kan kun sende ut HD lyd via HDMI. BD50 klarer dog å jobbe med utgangspunkt i de nye HD formater. Dette kan jeg ikke se at PS3 klarer.
    Ikke helt enig med deg på dette. Jeg tror nesten alle BRD spillere som har interne dekodere kan sende nedmikset og nedsampla 2-kanals ut på S/PDIF coax eller toslink. I alle fall Dolby True-HD (hvis de overhodet støtter Dolby True-HD). Det er dog en del færre som støtter DTS-HD Master Audio så lenge...

Når det gjelder å sende ut nedmiksa 2-kanals lyd direkte via analog utgangene på en Panasonic DMP-BD50, versus å sende et nedmiksa og nedsampla digitalt signal til dcs p8i, så er jeg ikke mye i tvil om det siste knuser det første... Så kos deg med din veldig gode eksterne DAC...

Desverre støtter ikke p8i (i alle fall gjorde den ikke det med firmware ver. 1.10) høyere digital input (ved bruk som ekstern DAC) enn 32KHz, 44,1KHz eller 48KHz. Så selv om Panasonic DMP BD-50 muligens kan sende ut trafikk med høyere kvalitet over S/PDIF (rca/coax) enn 48Khz/20bit, så kan ikke p8i ta i mot noe høyere enn 48KHz/20bit.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question Kan Panasonic DMP-BD50 sende 2 kanals 96Khz over S/PDIF (rca eller toslink)?

Hvis det er noen som finner utav hvorvidt Panasonic DMP-BD50 kan sende ut et nedmikset 2 kanals LPCM lydsignal som er er bedre enn 48KHz/20 bit ut av de digitale lyd utgangene: S/PDIF (rca/coax) og Toslink (fiber) så si gjerne i fra.

Dette er typisk ved avspilling av Dolby True-HD, DTS-HD Master Audio eller bedre LPCM lydspor...

Stilte dette spørsmålet til Avshop vedr. Pana 30 og 50 samt Samsung 1400 og 1500, og fikk ikke noe svar gitt...

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •