BluRay spiller for 2-kanals stereo oppsett - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 33 av 33
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Thumbs up Svaret fantes vel i brukerhåndboka...

Sitat Opprinnelig postet av Hobbes
    Hvis det er noen som finner utav hvorvidt Panasonic DMP-BD50 kan sende ut et nedmikset 2 kanals LPCM lydsignal som er er bedre enn 48KHz/20 bit ut av de digitale lyd utgangene: S/PDIF (rca/coax) og Toslink (fiber) så si gjerne i fra.

Dette er typisk ved avspilling av Dolby True-HD, DTS-HD Master Audio eller bedre LPCM lydspor...

Stilte dette spørsmålet til Avshop vedr. Pana 30 og 50 samt Samsung 1400 og 1500, og fikk ikke noe svar gitt...
    OK, kan vel svare på dette selv...

Dokumentasjon til den amerikanske versjonen av Panasonic DMP-BD50 sier som følger:

PCM Down Conversion
    Select how to output audio with a sampling frequency of 96 kHz:
    > Signals are converted to 48 kHz despite the settings across in the following cases:
    – when the signals have a sampling frequency of over 96 kHz
    – when the disc has copy protection
    – when “BD-Video Secondary Audio” is set to “On”

http://service.us.panasonic.com/OPER...MPBD50-MUL.PDF
    Ergo så vil BRD plater med 192KHz/24bit automatisk ble nedskalert til 48Khz, hvis man skal ha dette ut av S/PDIF utgangene.

Siden de aller fleste plater har "copy protection" tolker jeg det som at i praksis "alle" BRD plater vil downsample til 48KHz...

Det var jo synd, men det er kanskje ikke så rart siden det vel ikke finnes noen ekvivalent til HDCP for S/PDIF...

En helt annen morsom ting, er at jeg har store problemer med å se at bilde-i-bilde funksjonene i.f.m. profile 1.1/2.0 skal fungere særlig bra i.f.m. bitstream overføring til en egnet receiver. Dvs. Sony 350 skal visstnok ha en mixer som klarer å mikse primær og sekundær lyd samt output'e disse i 7.1 bitstream format. Lurer på hvor mye utfordringer denne problematikken kommer til å skape...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=Hobbes]Da fungerer Panasonic DMP-BD50 akkurat likt med PS3.

Da kan i alle fall jeg fortelle deg at PS3 har intern HD dekoding for både Dolby True-HD samt DTS-HD Master Audio. DTS-HD Master Audio kom i firmware ver. 2.30, mens Dolby True-HD har vært så lenge jeg kan huske...

Sjekk eksempelvis:

Vel, da har jeg også sjekket dine linker, og begge bekrefter at dekodingen sendes over HDMI, ikke analoge eller for den saks skyld digital rca eller toslink. Den første linken sier følgende:

"UPDATE: To be clear, this decodes the DTS formats—plus Dolby's formats, including Dolby TrueHD—and outputs all channels via HDMI to a receiver that can take a 5.1 or 7.1 PCM stream. It won't do 5.1 or 7.1 analog output. Also, as some of you have noted, it does NOT bitstream the DTS or Dolby data to a decoder inside a newer decoder-equipped receiver."

Da er vi etter mitt skjønn like langt. Så lenge du har en PS3 og ikke har mulighet for å bruke HDMI inngang i andre enden for å nyttiggjøre deg HD lydsporene, så vil PS3 bruke de andre standard sporene DTS eller DD til å dekode lyden internt og ut på analog utgang/digital, slik det står i den oppdaterte bruksanvisning. Derimot gjør min BD 50 det motsatte, den tar utgangspunt i HD sporene, slik at man tross konvertering i begge tilfeller, ender opp med bedre lyd, fordi utgangspunktet er presumtivt bedre.

erikno

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool Misforståelser og atter misforståelser...

Sitat Opprinnelig postet av erikno
    Vel, da har jeg også sjekket dine linker, og begge bekrefter at dekodingen sendes over HDMI, ikke analoge eller for den saks skyld digital rca eller toslink. Den første linken sier følgende:

"UPDATE: To be clear, this decodes the DTS formats—plus Dolby's formats, including Dolby TrueHD—and outputs all channels via HDMI to a receiver that can take a 5.1 or 7.1 PCM stream. It won't do 5.1 or 7.1 analog output. Also, as some of you have noted, it does NOT bitstream the DTS or Dolby data to a decoder inside a newer decoder-equipped receiver."

Da er vi etter mitt skjønn like langt. Så lenge du har en PS3 og ikke har mulighet for å bruke HDMI inngang i andre enden for å nyttiggjøre deg HD lydsporene, så vil PS3 bruke de andre standard sporene DTS eller DD til å dekode lyden internt og ut på analog utgang/digital, slik det står i den oppdaterte bruksanvisning. Derimot gjør min BD 50 det motsatte, den tar utgangspunt i HD sporene, slik at man tross konvertering i begge tilfeller, ender opp med bedre lyd, fordi utgangspunktet er presumtivt bedre.

erikno
    Det er vel det man sier at hadde det ikke vært for språket så hadde folk kommunisert helt fint...

Beklager Erik, men du må nok lese mer skikkelig...

Vær så vennlig å lese det en gang til...

Noen poenger:

• Jeg har aldri sagt at en PS3 har 5.1 eller 7.1 analoge utganger. Det trodde jeg faktisk var temmelig godt kjent informasjon, og man kan kun titte på multianalog utgangen for å finne ut av det. Ingen som er seriøs med lyd, ville uansett funnet på å bruke de analoge lydutgangene på en PS3 annet enn i nødsfall .
    • Synes nesten du er litt sta. Du har tydeligvis ikke PS3 selv, men argumenterer hardnakket på tvers av både dokumentasjonen og folk som faktisk har flere PS3 i forskjellige settinger selv.
    • Hvis du tar bryet med å sjekke litt i praksis, samt andre fora så ville du finne ut at det er veldig godt kjent at PS3 var først til å ha alle dekodinger på plass internt (at den ikke kan sende fra seg bitstream har ikke noe som helst med codec'ene å gjøre). En banal test er å sjekke hvilket audio-spor som brukes (trykk DISPLAY), hvor stor båndbredde det tar og hva codec heter. En PS3 eller det meste annet jeg har prøvd, har faktisk IKKE mulighet til å spille av 2 separate lydspor samtidig (som du tydeligvis mener). Det er ikke mulig å lese samt sende Dolby True-HD dekodet til LPCM over HDMI samtidig som den skal lese samt sende Dolby Digital som så skal dekodes og så sendes som LPCM over Toslink.

Jeg har brukt dette i lang tid, siden Dolby True-HD har vært støttet allerede før jeg kjøpte mine 2 stk. PS3. For DTS-HD Master Audio har du rett i at FØR firmware ver 2.30 så ville man få DTS Core (kompatibel med DTS) avspilt uansett om du velger HDMI, Toslink eller analog stereo utgang (som man jo ikke bør bruke)). Men etter 2.30, så var heller ikke dette noe problem lenger...

Det er temmelig lett å høre forskjell mellom et Dolby Digital og et Dolby True-HD lyspor, hvis lydsporet har høy nok kvalitet og ikker er komprimert før det ble kodet som Dolby True-HD (noe noen luringer tydeligvis har gjort).

Uansett, så er det på en PS3 veldig lett å se hvilke lydspor den bruker, og hvilken båndbredde disse tar (igjen, trykk DISPLAY).

Det er hyggelig at du er glad i din Pana, men ikke gi feilinformasjon om andre spillere av den grunn...

I stedet kunne du heller avklare hva en Pana 50 er i stand til å sende ut av sample-rate på S/PDIF utgangene (coax/rca eller toslink/fiber)? Siden du har spilleren så burde du ha en viss mulighet til å finne ut det...?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Pioneer DBP-320

Hei!

Jeg har nettopp kjøpt Pioneer BDP-320 og har sett en film med den. Jeg bruker denne i et stereoanlegg, slik at den ikke er koblet til en surround receiver eller noe annet som kan dekode 5.1-lyd.

Jeg bruker analog-utgangen (stereo/RCA) koblet til forsterkeren. Så er det noen som vet hvorfor nivået ut blir lavt når jeg kobler på denne måten? Altså jeg må skru volumet opp vesentlig høyere enn når jeg spiller CD.

Jeg synes heller ikke jeg får det samme trøkket med film.
    Finnes det en eller annen måte å justere utgangssignalet på eller justere hvordan spilleren konverterer 5.1-signalet til stereo? Jeg har lest litt i tråden men blir ikke helt klok på hvordan dette fungere.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bjornid
    nivået ut blir lavt .
    Leste manualen raskt å det eneste jeg fort kom over som påvirker stereo analog lyd (utenom det normale ved convertering til 2 kanaler fra flere kanaler) er DRC (slik at du opplever det som lavt)
    Manual side 35 (på Norsk (justere lyden) eller 35 Svensk(justera ljudet)
    Pioneer user manual

(for å slippe å bla i manual på nett skriv feks kapittel 5 eller 35 no i søkerfelt så kommer du raskt frem)

Sett DRC som off
    drc påvirker bare Dolby digital 5.1 , dolby thruehd , dolby digital pluss men ofte avspiller man dvd med dd 5.1 eller bd disk har thruehd som beste lyd så da vil man oppleve lavere lyd , mindre trøkk om drc er on

Ble det bedre ?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg får lyst på BD spiller nå, hadde egentlig bestemt meg for Panasonic BD80 men tror jeg går for den nye Sony bdpS760...., valget er dog ikke tatt før betaling er på vei....
    Jeg ville gjerne ha SD kort inngang for visning av bilder fra kamera men det har jo ikke S760 tror jeg, den har bare usb, og da er der det at jeg egentlig ikke trenger wifi da jeg kan bruke min Squeezebox som en "bridge".

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bjornid
    Hei!

Jeg har nettopp kjøpt Pioneer BDP-320 og har sett en film med den. Jeg bruker denne i et stereoanlegg, slik at den ikke er koblet til en surround receiver eller noe annet som kan dekode 5.1-lyd.

Jeg bruker analog-utgangen (stereo/RCA) koblet til forsterkeren. Så er det noen som vet hvorfor nivået ut blir lavt når jeg kobler på denne måten? Altså jeg må skru volumet opp vesentlig høyere enn når jeg spiller CD.

Jeg synes heller ikke jeg får det samme trøkket med film.
    Finnes det en eller annen måte å justere utgangssignalet på eller justere hvordan spilleren konverterer 5.1-signalet til stereo? Jeg har lest litt i tråden men blir ikke helt klok på hvordan dette fungere.
    Har netopp lest at Pioneer sine BluRay spillere har veldig lavt signal ut på de analoge utgange, dette blir et problem da dynamikken forsvinner med så lav gain.
    Løsningen din er noen trafobaserte "dingser" fra Xindak du monterer på dine kabler ut fra de analoge utgange på Pioneer´en, da hever du signalet fra 0,2 volt til 4 volt. Om du ikke kan ha 4 volt inn i din forsterker må du høre med de om de fås i andre varianter. Kontakt Audiofoni A/S for info, prisen er ca. 1500,-
    Resultatet er vanvittigt mer dynamikk og mye bedre lyd....

Active Migen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Har netopp lest at Pioneer sine BluRay spillere har veldig lavt signal ut på de analoge utgange, dette blir et problem da dynamikken forsvinner med så lav gain.....
    Mulig det gjelder de rimeligere modellene, men i hvertfall ikke min Pioneer LX-91. Utsignalet er slik som det skal være her !

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Har netopp lest at Pioneer sine BluRay spillere har veldig lavt signal ut på de analoge utgange, dette blir et problem da dynamikken forsvinner med så lav gain.
    Løsningen din er noen trafobaserte "dingser" fra Xindak du monterer på dine kabler ut fra de analoge utgange på Pioneer´en, da hever du signalet fra 0,2 volt til 4 volt. Om du ikke kan ha 4 volt inn i din forsterker må du høre med de om de fås i andre varianter. Kontakt Audiofoni A/S for info, prisen er ca. 1500,-
    Resultatet er vanvittigt mer dynamikk og mye bedre lyd....
    Jeg har sett litt på Audiofoni sine sider, og dingsen det er snakk om er en Xindak MC-10 MC trafo. Denne kan brukes på denne alternative måten, slik at utgangsnivået heves. Dette er testet på Pioneer BDP-LX71.

Se her: Xindak MC-10

Dette hjelper tydeligvis på denne spilleren. Men hvordan kan jeg finne ut hva utgangssignalet er på BDP-320? Jeg har søkt litt på nettet, men må innrømme at jeg ikke vet helt hva jeg skal søke på.

F.eks Pioneer 320 output voltage? Heter utgangssignal output voltage på engelsk? Jeg kan sjekke direkte med Pioneer.

Og hvordan kobler man opp disse MC-trafoene egentlig? Bruker man en RCA-kabel fra spiller -> trafo -> RCA fra trafo til forsterker?

EDIT: Det er kanskje mulig å måle hva utgangssignalet er med et multimeter? Noen som vet noe om det?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Migen
    Mulig det gjelder de rimeligere modellene, men i hvertfall ikke min Pioneer LX-91. Utsignalet er slik som det skal være her !
    Jeg må i alle fall skue opp volumet vesentlig høyere enn dersom jeg f.eks ser på tv og har koblet til Get-boksen. Og det for å oppnå normalt lyttevolum. Selv om jeg skrur opp til 40-50 i volum på Xindaken (for dem som kjenner volumskalaen på den), er det fortsatt ikke spesielt høyt.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pioneer USA - Pioneer Blu-ray Disc Players

Last ned Owners Manual.

Audio output level, 0,2 volt.....

Trafoene settes in den analoge utgang du bruker på Pioneer´en, da setter du din rca kabel i trafoens andre ende.

Vet ikke om LX91 kaldes BDP-09 i USA, men den har også 0,2 volt ut.....Pioneer USA - Elite Blu-ray Disc Players
    Om gain i systemet er tilstrekkelig er det vel ikke noe problem dog siden Migen ikke har noe problem.

Newcomer bart24 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

xindac step up trafo på pioneer bdp-51fd og vincent sa-t1

som tittelen sier så lurer jeg på om jeg kan bruke disse xindac trafoene mellom min pioneer spiller og min vincent stereo forforsterker pga lav utnivå på pioneren..

det jeg har er en bdp-51fd og en vincent SA-T1

jeg klarer ikke å finne ut hvor mye innsignal den kan ha så da vet jeg heller ikke hvilen av de forskjellige trafoen jeg kan bruke...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

MC-10 er prøvd

Jeg har nå fått et par MC-10 26 dB og koblet disse til Pioneer-spilleren min.
    Og jeg kan med en gang bekrefte at lyden (dynamikken og trykket) ble vesentlig forbedret, såpass at det ikke kan sammenlignes med hvordan det var.

Resultatet ble bedre enn med å bruke en ekstern DAC. Jeg har i dag en Xindak DAC-8 og selv med optisk ut fra spilleren og inn i DACen, så er lyden kraftigere med trafoene og den analogen utgangen. Jeg vil tro at lydkvaliteten er bedre med DACen, men for min del er det viktigere med bra trykk enn med detaljer i musikken, når jeg ser film.
    Så for dem som vurderer DAC til bluray/dvd-spilleren sin for å forbedre dynamikken og trykket, bør nok like greit prøve trafoene.

Så dette var, i alle fall for min del, en oppgradering som var vel verdt pengene.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •