Tråd om Samsung BD-1500

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 89
    Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tråd om Samsung BD-1500

Da fikk jeg min Samsung BD-1500 fra USA (Sone A-spiller). Denne erstatter min Sony S300.

Satte opp spilleren, og testet ett par filmer, og her er noen av de inntrykkene jeg fikk.

Menyen er meget god og lett å skjønne. Den hadde ett par ting jeg ikke hadde sett før. På lydvalg over HDMI, så var oppsettet litt annerledes enn jeg har sett på mine andre HD spillere, Sony S300, Playstation 3, Toshiba XE1.

Man har det normale valget PCM, hvor spilleren dekoder det den kan selv (tror den tar alt utenom DTS HD og Master, den tar True HD hvis jeg ikke husker feil). Så hadde den 2 bitstream valg, det første var Re-encode. Det vil vel si (uten at jeg har sett i manualen), at den lager bitstream av det den kan, True HD osv blir omgjort til vanlig Dolby Digital, og/eller den lager bitstream av secondary audio osv for profil 1.1, slik at alle kan la forsterkeren dekode alt.

Det siste valget var "Bitstream (Audiophile)" som nok er det de med HDMI 1.3 forsterkere med DTS HD dekoding osv skal velge).

Det som imponerte meg var oppstartstiden på spilleren. På min Sony S300 så er tiden det tar fra man trykker på eject knappen, til skuffen kommer ut fra standby modus, nærmere 50 sekunder. Her var det 6 sekunder.

Oppstarttiden fra skuffen lukket seg til "Fool's Gold" startet å spille var 12 sekunder.

Når jeg testet med den første "Pirates of the Carabbean" filmen, så brukte S300 2 minutter før Disney logoen kom på skjermen. Etter firmware oppgradering, så tok det 1.30 hvis jeg ikke husker feil.

BD-1500 kom til samme sted på 24 sekunder. Og det er virkelig til å leve med.

Bildekvaliteten (Så da litt på "Fool's Gold") så ut til å være meget god. Litt bedre farger enn det jeg husker fra helgen når jeg så filmen på PS3. Må teste litt mere her før jeg kan gjøre opp en mening om hvor god den er, både på Blu-ray og på vanlig DVD.

Vil etter hvert legge til linker til filmware osv her i første post.

Det var nevnt på ett annet forum at denne spilleren mest sannsynlig ble Profil 2.0 spiller med firmware oppgradering til høsten.

EDIT 1: La inn noen flere bruker kommentarer om spilleren i post 7: http://avforum.no/forum/hd-hardware-...tml#post951561

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://avforum.no/forum/dvd-cd-spill...-bd-p1500.html (kan kanskje flyttes til Hd forumet..)

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei AndersT2, takk for rapport!

Kjøpte du den pr. post fra USA, og i såfall vil du dele med oss fra hvor?

Og må man ha trafo eller er den 110-240V?

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eirik73
    Hei AndersT2, takk for rapport!

Kjøpte du den pr. post fra USA, og i såfall vil du dele med oss fra hvor?

Og må man ha trafo eller er den 110-240V?
    kjøpt på amazon, via jet carrier, kom totalt på ca 3100 til 3200,-

man må ha trafo.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klarer denne spilleren å huske hvor man stopper en film dersom spilleren blir slått av og på igjen? Også om man kobler vekk strømmen? Min 1400 er noe ustabil på det området. Av og til OK av og til ikke.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mmmbeer
    Klarer denne spilleren å huske hvor man stopper en film dersom spilleren blir slått av og på igjen? Også om man kobler vekk strømmen? Min 1400 er noe ustabil på det området. Av og til OK av og til ikke.
    Det kommer ann på filmen. har ikke testet egentlig. Men den hoppet lenger inn i advarselen på "Fool's Gold" når jeg startet den igjen.

Men som sagt, det kommer ann på filmen. Vil tippe at f.eks. Pirates filmene ikke funker slik.

Men jeg kan få testet senere i dag.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå testet jeg med "Fool's Gold" og "Pirates...1" (Den med Johnny Depp, ikke Jenna Jameson )

Førstnevnte uten tunge java menyer husker hvor man var når man slår av.
    Pirates greier det ikke.

Husk at dette ikke er spillerens feil, men filmen. De filmene som har lang oppstartstid, med mye loading takler det ikke. Mens de som kommer kjapt inn gjør det. Brukervennligheten taper for fancy menyer.

Fant ett par småproblemer med spilleren. Det første løste seg etter hvert, det andre må jeg leve med.

Først så la jeg merke til at spilleren ikke husket innstillingene jeg gjorde i går. Hver gang jeg slå av så satte den oppløsningen tilbake til 1080i. Dette fant jeg fort ut av, da min forsterker, som HDMIen først går til, takler kun 1080i. Men slipper igjennom 1080p. Når maskinen da spør mottaker (Forsterkeren) om maks oppløsning, så får den 1080i i svar, og stiller deg til dette.

Her var det bare å gå inn i setup, og slå av den øverste (HDMI+CEC eller noe slikt).

Spilleren var også automatisk satt til PCM downsampling og dynamic compression. Først nevnte her er vel ok, men synd, da de som har utstyret i orden, men ikke kan fikle selv mister en del av lydsporet da den nedsampler 96KHz til 48.

Det andre problemet jeg kom over, og dessverre må leve med, er at displayet ikke slukkes helt. Det er 3 valg i setup (ingen knapp på fjernkontrollen)
    -Automatisk
    -Dim
    -Bright

Automatisk skal vist stille den til dim når man spiller av matriale, og bright når man ikke gjør det. Dette så ikke ut til å funke, den sto kun på dim hele tiden. Greit nok det. Synd man må leve med lys i fronten, når man enkelt kunne gjort som de fleste andre og hatt off som ett alternativ.

Min nå pensjonerte Sony S300 var ett prakt eksempel her. Det var kun ett enkelt "disp off" som lyste meget meget diskre, ikke ett annet lys, ikke engang en power on lampe som lyste. Med den fine sorte fronten til BD1500 så burte det vært sånn her også.

Jeg kjørte også ett par scener fra "Pirates... 1". Bildet var meget bra, men faktisk en del lysere enn Sonyen, og hva mine andre er innstilt etter. Da må jeg inn å kalibrere skjermen igjen etter BD1500 for at alt skal bli bra. Bare det ikke ødelegger for de andre kildene som kommer på samme HDMI inngang på TVen.

Hvis det blir ett problem, så håper jeg at jeg kan få til forskjellige bruker innstillinger på min kommende forsterker, men tror ikke det går.

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har info på om denne kan gjøres sonefri på dvd?

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BD1400 kan gjøres sonefri, og jeg tror den samme løsningen funket på BD1000. Da er det også håp om at den gjør det på BD1500.

Skulle hjulpet deg med å teste, men vil få brukt spilleren litt først, for å avdekke om en er defekt eller ikke pga reklamasjon.

Newcomer arnie sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan den sende ut DTS-HD Master Audio og Dolby TrueHD via HDMI for ekstern dekoding ?

Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av arnie
    Kan den sende ut DTS-HD Master Audio og Dolby TrueHD via HDMI for ekstern dekoding ?
    Ja.

Newcomer Hitman sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tray kommer ikke ut på min BD 1500P

Min nye blu-ray spiller spilte fint av film i 30 minutter så frøys bildet er blu-ray filmen låst fast inni spilleren. Det står 'open' men ingenting skjer. Vil det hjelpe med firmware oppdatering via usb ? Noen som vet ?

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hitman
    Min nye blu-ray spiller spilte fint av film i 30 minutter så frøys bildet er blu-ray filmen låst fast inni spilleren. Det står 'open' men ingenting skjer. Vil det hjelpe med firmware oppdatering via usb ? Noen som vet ?
    prøv å hold standby knappen inne til den slår seg av, og start på nytt

Ser det er kommet en firmware 1.1 her (Den er vel kanskje kun for sone A spillere, vet ikke hva du har)

:download center SAMSUNG

Newcomer Hitman sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svaret men dette reagerte ikke spilleren på.

Jeg fikk følgende svar fra et verksted jeg hørte med:
    "Det høres ikke ut som en firmware feil men det skader jo ikke å prøve å oppdatere den. Jeg mistenker selve mekanikken eller mainboardet."

Jeg kommer nå til å sende den inn til service.

Jeg sitter nå og lurer på om samsung har en høy reklamasjonsprosent på sine produkter. Kanskje jeg burde gått for panasonic istendenfor, men jeg håper spilleren gir meg mer enn 30 minutter blu-ray-nytelse når den er reparert.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har ikke hatt noen problemer med min. ikke engang en frys

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har skjønt det slik at det har vært litt tull med 1400, men at det ikke skulle være slik med 1500. Stemmer dette, eller er det flere som har hatt problemer? At en og annen har problemer må en regne med. 100% feilfritt vil antakelig være vanskelig å få til.

Bruker PS3 i dag, og den virker hver gang Men jeg har vurdert å kjøpe dedikert spiller og da er Samsungen et klart alternativ, pluss et par andre.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke hatt noen problemer med 1500 nei.

Newcomer Golfo sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som har sammenlignet BD-1500 med Panasonic BD-30? Jeg skal kjøpe meg spiller til maks 4000,- og det står vel mellom disse to. Skal kobles til forsterker som dekoder alle lydformat, så trenger ikke intern dekoding. Hvilken har best lyd/bilde?

Newcomer Vaden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    272
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Korleis er den på DVD og CD?

Intermediate Trond B sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,547
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Golfo
    Er det noen som har sammenlignet BD-1500 med Panasonic BD-30? Jeg skal kjøpe meg spiller til maks 4000,- og det står vel mellom disse to. Skal kobles til forsterker som dekoder alle lydformat, så trenger ikke intern dekoding. Hvilken har best lyd/bilde?
    Tror jeg kan garantere at Panasonic er mere driftsikker ihvertfall (etter å ha hatt Samsung BD-1400 riktignok).
    ​Hi-Fi: Accuphase E-460 | LINN Akurate DS/1 | PMC twenty.26/22/C | REL R-528
    Head-Fi: SONY TA-ZH1ES | SONY MDR-Z1R | AudioQuest DragonFly Red | Bowers & Wikins P7 Wireless | Bowers & Wikins P9 Signature
    AV: SONY KD-65A1 | DENON AVC-A1HDA | SONY UBP-X800

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •