Merkelig svar fra Canal Digital-eller fakta?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    190
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Merkelig svar fra Canal Digital-eller fakta?

Hei!

Har hatt endel problemer med HD-mottaker type billigste fra Canal Digital. Slår seg av og slikt.
    Sitat min mail til dem:
    "Hei!
    Vi fikk en HD-mottaker gjennom borettslaget som var en del av komplett-pakken dere tilbyr.
    Helt siden starten har denne plutselig slått seg av helt tilfeldig under kanalbytte/zapping...
    Det tar fra 30 sek til 1 minutt før den er oppe og går igjen.
    En annen ting: Den støtter kun HDMI1.2, noe som gjorde at jeg ikke fikk lyd gjennom Samsung-tv\'en min fordi den hadde HDMI1.3. Jeg måtte derfor "nedgradere" TV\'en slik at den fikk HDMI1.2. Er ikke dette litt dårlig av dere å levere en litt gammeldags dekoder og samtidig har den en bug som gjør at den kutter ut? Det er greit at vi fikk denne gratis av dere gjennom borettslaget men en skal kunne forvente at produktet er tilfredsstillende. Dere er opptatt av at kunden er fornøyd. Jeg vil gjerne bli fornøyd med dette produktet."

Her er svaret jeg fikk:
    "Det er utvilsomt flere TV-merker som forstyrrer IR-kommunikasjonen mellom fjernkontrollen og HD-dekoderenOppleves med at dekoderen fryser ved forsøk på kanalskifte.Eller at dekoderen reagerer veldig dårlig på beskjeder fra fjernkontrollen.Det hjelper ikke å bytte dekoder. CDN og TV-bransjen jobber med saken. En ny software vil etterhvert bli sendt ut for å kunne rette en del av problemene. Om man*kopler fra HDMI-kabelen og slår av tv så fungerer kanalskifte greit (i displayet på dekoderen).*Man kan også*forsøke å sette HD-dekoder litt vekk fra TV og ellers forsøke å skjerme mellom TV og Dekoder på noe vis, så kan det bli noe lettere å kommunisere med boksen.*Virker som at problemet ikke er fremtredende om kunden bruker kun scartkabel mellom HD-dekoder og TV.*Frys og hakk i bildene knytter omtrent alltid til dårlig antennekabel hos kundene.- På HD-dekodere spesiellt. Men også på alle dekodere generellt.*Det er VELDIG viktig at man*bruker den antennekabelen som fulgte dekoderes
    ken.- Kabler kjøpt på Europris og Biltema er omtrent ubrukelige.Om*man ikke kan bruke kabelen som fulgte dekoder så må ny kabel kjøpes hos Radio og TV forhandlere (Expert / Elkjøp osv.)"

De legger skylda på forstyrrelser fra Samsung-tv'en og en evt dårlig hdmi-kabel mellom tv'en og dekoderen for at dekoderen slår seg av når jeg gjør kanalbytte fra dekoder-fjernkontrollen.:shock:
    Er det noe logikk i dette?? Synes det høres sprøtt ut...
    Dessuten svarer de ikke på det jeg spør om angående hdmi1.2 kontra 1.3....

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pat2007
    Hei!

Har hatt endel problemer med HD-mottaker type billigste fra Canal Digital. Slår seg av og slikt.
    Sitat min mail til dem:
    "Hei!
    Vi fikk en HD-mottaker gjennom borettslaget som var en del av komplett-pakken dere tilbyr.
    Helt siden starten har denne plutselig slått seg av helt tilfeldig under kanalbytte/zapping...
    Det tar fra 30 sek til 1 minutt før den er oppe og går igjen.
    En annen ting: Den støtter kun HDMI1.2, noe som gjorde at jeg ikke fikk lyd gjennom Samsung-tv\'en min fordi den hadde HDMI1.3. Jeg måtte derfor "nedgradere" TV\'en slik at den fikk HDMI1.2. Er ikke dette litt dårlig av dere å levere en litt gammeldags dekoder og samtidig har den en bug som gjør at den kutter ut? Det er greit at vi fikk denne gratis av dere gjennom borettslaget men en skal kunne forvente at produktet er tilfredsstillende. Dere er opptatt av at kunden er fornøyd. Jeg vil gjerne bli fornøyd med dette produktet."

Her er svaret jeg fikk:
    "Det er utvilsomt flere TV-merker som forstyrrer IR-kommunikasjonen mellom fjernkontrollen og HD-dekoderenOppleves med at dekoderen fryser ved forsøk på kanalskifte.Eller at dekoderen reagerer veldig dårlig på beskjeder fra fjernkontrollen.Det hjelper ikke å bytte dekoder. CDN og TV-bransjen jobber med saken. En ny software vil etterhvert bli sendt ut for å kunne rette en del av problemene. Om man*kopler fra HDMI-kabelen og slår av tv så fungerer kanalskifte greit (i displayet på dekoderen).*Man kan også*forsøke å sette HD-dekoder litt vekk fra TV og ellers forsøke å skjerme mellom TV og Dekoder på noe vis, så kan det bli noe lettere å kommunisere med boksen.*Virker som at problemet ikke er fremtredende om kunden bruker kun scartkabel mellom HD-dekoder og TV.*Frys og hakk i bildene knytter omtrent alltid til dårlig antennekabel hos kundene.- På HD-dekodere spesiellt. Men også på alle dekodere generellt.*Det er VELDIG viktig at man*bruker den antennekabelen som fulgte dekoderes
    ken.- Kabler kjøpt på Europris og Biltema er omtrent ubrukelige.Om*man ikke kan bruke kabelen som fulgte dekoder så må ny kabel kjøpes hos Radio og TV forhandlere (Expert / Elkjøp osv.)"

De legger skylda på forstyrrelser fra Samsung-tv'en og en evt dårlig hdmi-kabel mellom tv'en og dekoderen for at dekoderen slår seg av når jeg gjør kanalbytte fra dekoder-fjernkontrollen.:shock:
    Er det noe logikk i dette?? Synes det høres sprøtt ut...
    Dessuten svarer de ikke på det jeg spør om angående hdmi1.2 kontra 1.3....
    Det med frys av dekoder osv.. kan jeg ikke svare deg på, dessverre.

HDMI 1.3 er direkte bakover kompatibel med v1.2 så det er ikke noe problem, som du egentlig også har oppdaget.

Men hva er du mener eller du har hørt du bør/skal få ut av HDMI 1.3 via Canal Digital sine sendinger? Hvis inneholdet i deres sendinger ikke krever versjon 1.3 - noe jeg er ganske så sikker på at det det ikke gjør, så har du ingen bruk for det heller. Blir bare fordyrende og fullstendig bortkastet.

Jeg veit jo ikke hvorfor de ikke har svart på det, men en årsak kan jo være at for kabelTV sendinger har det null å si.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er enig i at det vel et litt "godagmann økseskaft" svar du fikk fra CD, men de missforstod vel om det var TV fjerkontollen du mente når du skrev kanalbytte/zapping.

Har ikke spesiell greie på disse HD dekoderene, men det kan kanskje være en HDCP problematikk her, mellom TV og CD hardwaren og kanskje også forsterket av HDMI kabelen. Det er ikke helt uvanlig at det kan oppstå komunikkasjons problemer hvis HDMI kabelen er over en viss lengde 5m+ og ikke har god nok kvalitet.

Virker som at problemet ikke er fremtredende om kunden bruker kun scartkabel mellom HD-dekoder og TV.*
    det var en litt interessant linje med tanke på bruk på en HD dekoder, og forsterker vel misstanken om at DHCP problematikken kan være et tema med bruk av HDMI kabling.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    190
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Potetgullmannen
    Det med frys av dekoder osv.. kan jeg ikke svare deg på, dessverre.

HDMI 1.3 er direkte bakover kompatibel med v1.2 så det er ikke noe problem, som du egentlig også har oppdaget.
    Det er mulig at 1.3 er bakoverkompatibel med 1.2, men ikke omvendt selvfølgelig, noe som gjør at jeg ikke får(eller fikk) volum fra dekoder til tv fordi dekoder har 1.2.

Men det som irriterte meg mest var resten av svaret med at dekoderen kutter ut.
    De må ha misforstått et eller annet. Jeg mente jo under kanalbytting med dekoder-fjernkontrollen. Det er jo der jeg må svitsje mellom kanalene. Hva i huleste har det med tv'en å gjøre?????

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    190
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Er enig i at det vel et litt "godagmann økseskaft" svar du fikk fra CD, men de missforstod vel om det var TV fjerkontollen du mente når du skrev kanalbytte/zapping.

Har ikke spesiell greie på disse HD dekoderene, men det kan kanskje være en HDCP problematikk her, mellom TV og CD hardwaren og kanskje også forsterket av HDMI kabelen. Det er ikke helt uvanlig at det kan oppstå komunikkasjons problemer hvis HDMI kabelen er over en viss lengde 5m+ og ikke har god nok kvalitet.

det var en litt interessant linje med tanke på bruk på en HD dekoder, og forsterker vel misstanken om at DHCP problematikken kan være et tema med bruk av HDMI kabling.
    Som sagt, dekoderen kutter under kanalbytte med dekoderfjernkontrollen. Bruker kun tv-kontrollen under source-bytte og volum.
    Dessuten, hdmi-kabelen er 2 meter...

Jeg skjønner fremdeles ikke hvordan tv'en kan påvirke dekoderen under "dekoder-kontroll-bruk"..dette høres teit ut...

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har lest tilsvarende flere ganger tidligere. Det virker som Samsung har trøbbel med HDMI kompatibilitet. HDMI 1.2 eller 1.3 skal være helt uvesentlig i denne sammenhengen. det ville være interessant om du kunne lånt en annen TV og sammenlignet.

Intermediate TomH sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror ikke at påstanden om at diverse tv'r kan påvirke funksjonen til fjernkontrollen til tuneren er totalt "bullshit".

Jeg har en rikstv tuner som fungerer bra på en tv, og ikke på en annen. På den ene fungerer kanalskiftet greit, mens på den andre så må jeg trykke hundre ganger før den reagerer. Det gjelder samme om jeg kobler til med HDMI eller scart. Har prøvd å satt den lengre unna uten hell. Med en gang jeg kobler fra scart kabelen, så fungerer kanal skiftet.

Snodig er det uansett..... :roll:

Tv'n det ikke fungerer på er en Panasonic plasma, og tuneren er av merket Sagem.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TomH
    Jeg tror ikke at påstanden om at diverse tv'r kan påvirke funksjonen til fjernkontrollen til tuneren er totalt "bullshit".
    Nei, det er absolutt ikke bullshit. Måten baklyset i moderne HD skjermer styres på gjør at det genererer IR stråling som kan "jamme" enkelte fjernkontrollsignaler.

Mitt inntrykk er at billig "Kina" elektronikk sliter først. Kan hende software for IR mottak er like spinkelt programmert som resten av Canal Digitals dekoder software? Den er jo horribel på absolutt alle måter

Det kan jo også være at mer kjente merker kjenner problemet og har brukt litt tid på avanserte filteralgoritmer i IR mottaker softwaren sin?

Det finnes ulike måter å spre IR støyen på så problemet varierer sikkert sterkt fra merke til merke og modell til modell. Fant en patent her for de som er intr :

Backlight Device and Method for LCD Displays - Patent 20080042596

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •