Blu-ray salg øker sterkt! - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 9 av 16 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 ... SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 310
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av sl
    Er vel ikke alle som går for toppmodellene....... VHS apparatene jeg kikket på lå på rundt 3000,- dette var før DVD-spillerne kom

Hva prisen på toppmodellene er, blir vel uvesentlig for folk flest
    Helt klart. Folk flest kjøper ikke toppmodellene. Det er nok budsjettmodellene som er "salgsvinnerene" . Men hva de kostet på denne tiden vet jeg ikke.

Jeg bumper forøvrig denne posten, da mine søkeegenskaper på nett ikke er noe å skryte av. Håper noen ekstra dyktige googlere klarer å finne noe data på på dette. Det hadde jeg satt pris på

Jeg kunne tenkt meg å sett en statistikk av DVD vs VHS i perioden 96-98.

De første DVD spillerene kom jo ut i 1996 ( Toshiba SD-3000 ) , og den første
    BD spilleren kom vel ut i 2006 ( Samsung ) . DVD kriget vel litt mot LaserDisc, mens BD har hatt HD-DVD som motstykke..

Kanskje vi kan se noen likhetstrekk ?

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,242
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lette litt etter det selv, men fant ingenting. Hadde vært veldig interessant å se. Men må jo huske på at hjemmevideo markedet eksploderte etter at dvd kom, ikke på langt nær så mange som hadde store vhs samlinger som folk idag har dvd'er.
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sl
    Er vel ikke alle som går for toppmodellene....... VHS apparatene jeg kikket på lå på rundt 3000,- dette var før DVD-spillerne kom

Hva prisen på toppmodellene er, blir vel uvesentlig for folk flest
    Nei. Det er det jeg sier selv. Jeg endte opp med en av de rimelige modellene til Panasonic da jeg ikke hadde råd til toppmodellen. Toppmodellen kostet i området 15.000 (S-VHS, frontluke osv osv)

Til 3000 før 95 måtte det vært skikkelig skrale saker. Kunne ikke vært Hifi engang.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndyMcnebb
    Jeg bumper forøvrig denne posten, da mine søkeegenskaper på nett ikke er noe å skryte av. Håper noen ekstra dyktige googlere klarer å finne noe data på på dette. Det hadde jeg satt pris på
    Your wish:

http://www.medienorge.uib.no/?cat=st...is&queryID=118

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,242
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høsten 1996 fikk jeg kjøpt Panasonics 3. toppmodell, NV HS800 for 8000,-. Det var lagertømming hvor de kun hadde 1 spiller, og nyprisen var da og i flere år fremover 12000,-!!
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DVD ble betegnet som en salgsuksess fra dag 1 selv med mange skeptikere pga Laser Disc som ikke ble noe suksess .
    Salgsuksess DVD selv med ca 250 film tittler å velge mellom etter de 2 første år (BD har vel over 1000 tittler)
    I 1998 kostet avspillere forholdvis mye og også film (DVD film i 1998 kostet over 200,-)
    Stort problem var det også at man ikke fikk avspillt VHS film på de så man måtte faktisk gamble på et format man ikke viste levetid og pris på i årene fremover.
    Kvalitetsforskjell mellom S VHS , Laser Disc og DVD var ikke stor men mest det praktiske ved bruk og menyvalg , tekst osv + produsenter dro stor fordel av å kunne selge film til soner og slå sammen flere språk på 1 plate.

Nå tjener vi 30-40% mere enn i 1998 å sier BD er for dyrt ?
    Nå har vi BD med 5x så mange pixler og kjempelyd å fleste sier de er fornøyd med SD ?

Ut fra hva de fleste mener (også min) er at akseptabelt prisnivå er når BD ligger på det samme som SD DVD.
    (hvorfor måtte betale mere for en avspiller og filmer en det man er vant med)
    Det er generelt med alt her i verden at kvalitet , ytelse osv bedres med årene men prisen holdes nede.
    "prøveperioden" til BD bør forlengst være over å prisnivå settes til et SD DVD nivå.

Man kan jo lese om frustrasjon i USA der BD prisene har gått opp siden krigen var over.(det gir ikke økt salg)

At BD vil få større markedsandel er helt sikkert men når og hvordan er det produsenter av spillere og filmer som styrer.

1 Spillere , film må ned i pris
    2 Utsalgsteder og utvalg må økes
    3 Påtvunget BD kan komme om noen år på samme måte som DVD
    (etter ca 7 år med både VHS og DVD ble det i 2004/2005 bestemt at de fleste tittler bare skulle utgis på DVD , da var den endelige spikeren satt men ikke avgjørende for DVD hadde allerede da en markedsandel på ca 90%)

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    DVD ble betegnet som en salgsuksess fra dag 1 selv med mange skeptikere pga Laser Disc som ikke ble noe suksess .
    I 1998 kostet avspillere forholdvis mye og også film (DVD film i 1998 kostet over 200,-)
    Stort problem var det også at man ikke fikk avspillt VHS film på de så man måtte faktisk gamble på et format man ikke viste levetid og pris på i årene fremover.
    Kvalitetsforskjell mellom S VHS , Laser Disc og DVD var ikke stor men mest det praktiske ved bruk og menyvalg , tekst osv + produsenter dro stor fordel av å kunne selge film til soner og slå sammen flere språk på 1 plate.

Nå tjener vi 30-40% mere enn i 1998 å sier BD er for dyrt ?
    Nå har vi BD med 5x så mange pixler og kjempelyd å fleste sier de er fornøyd med SD ?

Ut fra hva de fleste mener (også min) er at akseptabelt prisnivå er når BD ligger på det samme som SD DVD.
    (hvorfor måtte betale mere for en avspiller og filmer en det man er vant med)
    Det er generelt med alt her i verden at kvalitet , ytelse osv bedres med årene men prisen holdes nede.
    "prøveperioden" til BD bør forlengst være over å prisnivå settes til et SD DVD nivå.

Man kan jo lese om frustrasjon i USA der BD prisene har gått opp siden krigen var over.(det gir ikke økt salg)

At BD vil få større markedsandel er helt sikkert men når og hvordan er det produsenter av spillere og filmer som styrer.

(etter ca 7 år med både VHS og DVD ble det i 2004/2005 bestemt at de fleste tittler bare skulle utgis på DVD , da var den endelige spikeren satt men ikke avgjørende for DVD hadde allerede da en markedsandel på ca 90%)
    Bra innlegg. Kan ikke annet enn å väre enig i dette.
    Det er jaggu ikke lenge siden jeg betalte närmere/over 250 kroner for Gladiator - Special Edition og Sin City - Special Edition.

Btw, her i Sverige har importörene (?) satt opp prisene på DVD slik at prisforskjellen ikke skal bli så stor til BD. Jeg tror allikevel at suksessen vil bli närmere hvis man heller satte ned prisene på BD.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer per egil sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av java.nullpointer

Denne statistikken var interessant. Regner med at de etterhvert lager en tilsvarende for blu-ray. Foreløpig er det vel litt tidlig, det er nok først om et par år vi virkelig kan legge salgstallene til grunn, og komme med mere sikre antagelser om hvor trendene vil gå...

Enkelte her er kanskje en smule utålmodige? ;-) Jeg er enig i at prisen på blu-ray må ned, men det har jo en direkte sammenheng med salgstallene.

Intermediate pmo sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at noen agrumenter med at når man har brukt mye penger på utstyr så bør man bare kjøpe BD. At det er mange som har brukt mye penger på utstyr som ikke kjøper mye BD forundrer meg ikke. Desto bedre utstyr man har for å se SD desto mindre blir forskjellen til BD.

Hoved intressen min er film og i tillegg til en håndfull BD og snart tusen DVDer har jeg fremdeles noen hundre VHS filmer som jeg ser på av og til. F.eks har jeg alle Dirty Harry filmene på VHS og jeg føler ingen trang til å kjøpe de på nytt, hverken på DVD eller BD.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yes. Sånn skal det være. Tydelig noen som kan sakene sine.
    Takk.

Kom gjerne med global statistikk. Helst med ant. eksemplarer istedet for omsetning i valuta.

Jeg så litt på noen andre statestikker på denne siden :

http://www.medienorge.uib.no/?cat=st...am&queryID=197

Her kan man se utviklingen til f.eks mp3 spillere, CD spillere ol. i ant. solgte enheter. Her kan man bla se hvor tregt salget av mp3 spillere var de første
    3-4 årene. Legg også merke til at salget stupte litt i 2002. Så i 2003/4 eksploderte salget... Mon tro hvorfor ??

Kanskje pga markedsføring ? Hvis f.eks ipod kom ut i denne perioden, så forklarer jo det litt. Apple kan å markedsføre seg. Det e iallefall sikkert. Jeg tipper de kan selge brukte truser til nesten hvem som helst, hehe.
    Men meg lurer dem nok ikke

Uansett. Poenget mitt er at det er nok umulig for oss å spå hvordan det vil gå med BD formatet.

Enig. Dette betyr mye for mannen i gata. Så produsenter av spillere og filmer kan gjøre dette for at forbrukerene skal la seg lokke litt lettere over på et nytt format.
    Men det som virkelig trengs er store markedsførings-kampanjer. Slik Sony gjorde med PlayStation ? Appel med sitt knallfokuserte merkebygging. Eller var det et dårlig eksempler?

Nøkkelen til suksess hviler uansett på bransjen i mine øyne. Hva vil de at vi skal bruke. DVD, BD, streaming ??
    Og viktigst. Hvordan akter de å få det gjennomført.

Skal forresten bli fint å se hvordan salgstallene til BD ser ut når vinteren har kommet. Nå på sommeren er det jo litt "døtid" på filmsalget...

Newcomer Steve Vice sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    Hva er du som forbruker sin enorme interesse i at et format som BD lykkes?
    Hehe. Nei hvorfor i allverden vil folk her på et AVforum at lyd og bilde teknologien skal utvikles og forbedres? Selvfølgelig vil folk her at et HD format skal lykkes, jeg vil nå påstå det er idiotisk å ville at utviklingen skal stagnere. Selvfølgelig finnes det Blu-ray filmer som ikke lever opp til det man forventer av formatet, men det samme kan sies om en hel del DVD'er.

Selvfølgelig vil forbrukere ha større og bedre, vi heier ikke på selskapet bak, men heller godene formatet gir oss.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndyMcnebb
    Yes. Sånn skal det være. Tydelig noen som kan sakene sine.
    Takk.

Kom gjerne med global statistikk. Helst med ant. eksemplarer istedet for omsetning i valuta.
    Det virker som Release.no bevist prøver å skjule hva som virkelig er fordelingen. Om dette er for å skjule hvordan det egentlig er uvist. Å vise en statistikk som er basert på omsetning har jo null verdi så lenge prisen er forskjellig. Det som teller er antall, antall, antall. Hvis man regner litt på tallene ved å regnet ut snittprisen utifra de gangene de oppgir antall solgte plater, klarer man altså å komme til at BD ca har 1.4% av markedet for 2008.

Globalt er det samme problem. Bransjen prøver å tåkelegge realitetene.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En dobbling av BD spillere , PS3 , PC drev og disc fra 2007 er vel målsettingen for 2008.
    Da vil man ende på ca 30 millioner avspillere å 20 millioner disc.
    Tror ikke de tallene blir så feil ut fra førstekvartals resultater (2008) man leser.

Når World Wide regnes er det vel Europa + Nord Amerika + Japan
    De fleste tall man leser på nettet er USA tall og representerer ikke alle disse landene totalt.
    Det må nevnes at Japan og USA er de som har de høyeste statestikk tall å Europa ligger langt etter. (Europa vil da dra ned en total % )

Nå har man DVD i land som India og mange andre men regnes ikke i statestikker vi leser.

Når Hollywood alene > Hollywood shipped 1.7 billion discs i 2007 (I USA brukes uttrykket billion om tusen millioner) å man vet at det totale BD disc salget fra Juni 2006 til 31.12.07 var på 11 millioner så blir det 0,5% . (selv om 20 millioner BD disc blir 2008 resultat blir dette 1 %)
    Tall på DVD filmer ut fra andre en Hollywood har jeg ikke men kanskje en total salg av DVD blir 2 milliarder.

Spiller egentlig lite om det er 1 eller 3 % eller 10 % for det er den enkelte sitt valg til hva man ønsker å se og høre men har man opplevd noe flott så er vel ønsket at flere bør oppleve det.
    (det kommer med lavere priser)
    Selsagt er det bra om det øker (%) så mye at flere filmer og flere utsalgssteder blir vanlig.

2008 Første kvartal Norge ble 40 000 BD disc solgt
    Holder salgstallene seg ut 2008 vil det også i Norge bli dobbling av BD disc fra 80 000 i 2007 til 160 000 stk.
    (i kroner har vel BD disc en andel på ca 3% i Norge , nå )
    (blir 160 000 BD disc solgt i Norge 2008 har vel BD en andel på ca 8 % , resten av verden vil dra ned total)

Blu-ray forum - Start påstår at BD disc salg i Norge 2008 blir på minst 500 000 stk ? (da vil BD andel bli ca 25%)
    Selv om man brenner for noe må man vel ikke overdrive helt....

Lese om DVD
    http://www.nordicmedia.info/min/DVD.PDF

Gamle DVD nyheter
    DVD-salget til himmels - Data - Dagbladet.no

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,242
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pmo
    Ser at noen agrumenter med at når man har brukt mye penger på utstyr så bør man bare kjøpe BD. At det er mange som har brukt mye penger på utstyr som ikke kjøper mye BD forundrer meg ikke. Desto bedre utstyr man har for å se SD desto mindre blir forskjellen til BD.
    Dette blir jo feil. SD har en begrensning som man når ganske tidlig i utstyrsnivået. Herfra blir bare forskjellen til HD større og større. Nå har jeg ikke sett noe særlig på sammenlikninger med SD/HD på LCD/Plasma, men har hørt overalt at fra 42" og nedover er forskjellen marginal. Men det er fremdeles en forskjell.
    Og alt oppover, og da spesielt når man kommer over på prosjektor hvor man somregel har 92" -> har ikke SD noe å stille opp med lenger. Selv 'Himmel og jord' beskriver ikke forskjellen godt nok..

Nå legger ola nordmann menge tusen ekstra i tv'en for å få Full HD, også argumenterer folk med at det holder lenge med SD oppløsning. Hvorfor sparer da ikke disse pengene og kjøper en SD lcd tv til en brøkdel av prisen ??

Newcomer crap sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blu-Ray er fortsatt et playstationformat.
    DVD var et FILM format da det kom.

Playstation var Blu-rays redning, men det ser dessverre ut som om det ender opp som high def UMD.

Visst ikke dei kan begynne å selge Filmavspillere til filmfolk snart da.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,242
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av crap
    Blu-Ray er fortsatt et playstationformat.
    DVD var et FILM format da det kom.

Playstation var Blu-rays redning, men det ser dessverre ut som om det ender opp som high def UMD.

Visst ikke dei kan begynne å selge Filmavspillere til filmfolk snart da.
    Vel, nå har da Bluray vært et filmformat fra dag én, og det har vært filmavspillere ute fra dag én.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shallow_
    Vel, nå har da Bluray vært et filmformat fra dag én, og det har vært filmavspillere ute fra dag én.
    Problemet er prisen på BD spillere, ikke konsoll ala PS3.

hygen, du har mye riktig i dine innlegg, men jeg mener det blir feil å se på hva vi tjener i forhold til da DVD kom.

Skal du dra en slik sammenligning så må du huske på at konkurrenten, ordinær DVD filmer og spillere, er så latterlig lavt priset nå. Og vi tjener 30-40% mere enn da DVD ble lansert slik du skriver (jeg er usikker på om jeg tjener 30-40% mer nå, men det er en annen sak)

Den gang DVD kom var konkurransen VHS; det analoge medium med masse "hassel". Etter det jeg husker var det ikke slike priser på VHS filmer slik DVD filmer er i dag - og vi tjente 30-40% mindre.
    Det betyr at man måtte jobbe x-antall timer mere for å kjøpe seg en VHS den gang enn man må ha for å kjøpe seg en DVD i dag.
    Tilsvarende for spillere.

Håper du forstår hva jeg prøver å si her.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det virker som Release.no bevist prøver å skjule hva som virkelig er fordelingen. Om dette er for å skjule hvordan det egentlig er uvist. Å vise en statistikk som er basert på omsetning har jo null verdi så lenge prisen er forskjellig. Det som teller er antall, antall, antall.
    Globalt er det samme problem. Bransjen prøver å tåkelegge realitetene.
    Nå er du vel ute på dypt vann?
    Spør hvem som helst som driver butikk om det er antall eller omsetning som teller...

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Nå er du vel ute på dypt vann?
    Spør hvem som helst som driver butikk om det er antall eller omsetning som teller...
    For å kartlegge en korrekt markedsandel skal det måles i antall (volum) ellers blir det helt feil.

F.eks:
    i en by med 1000 innbyggere er det 40% BD spillere - målt etter innkjøpspris på spiller

i en by med 1000 innbyggere er det 5% BD spillere - målt etter antall spillere

Tilsvarende for filmer.

Men du har helt rett at en butikk måler omsetning - eller aller helst fortjeneste. Det hjelper fint lite med høy omsetning hvis det ikke harmonerer med kostnadene.
    Så kan man spør seg:
    hva tjener en butikk mest på
    a) en DVD til 69,-
    b) en BD til 250,-

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må si jeg stusser litt på denne uttalelsen din, da det vel ikke finnes utstyr på denne kloden som klarer å gjenskape en SD kilde til å bli en fullverdig BD i FullHD oppløsning scannet rett fra filmformatet. Det finnes riktignok scalere som gjør en respektabel og ganske så god jobb med å oppskalere SD, men hvorfor skal man betale flere titalls tusen i bildepossisering og få et middelmådig resultat, når man kan velge ekte HD kilder for å få best mulig resultat med en gang. Dette spesielt nå som BD og HD kildene faktisk er tilgjengelige og når man altså har bildevisnings og lyd utstyr som faktisk er konstruert for og som gir best resultat med 1080p, og som takler de beste nye HD lydformatene. Dette har jeg store problemer med å skjønne....:?

Hoved intressen min er film og i tillegg til en håndfull BD og snart tusen DVDer har jeg fremdeles noen hundre VHS filmer som jeg ser på av og til. F.eks har jeg alle Dirty Harry filmene på VHS og jeg føler ingen trang til å kjøpe de på nytt, hverken på DVD eller BD.
    Er enig i at det ikke er noe likhetstegn mellom BD og filminteresse, og at det er viktig å kunne ha glede med denne hobbyen, selv når ikke hele filmsammlingen er utskiftet til fordel for HD. Filmer som Dirty Harry trenger kanske ikke å få et så veldig løft for å kunne nytes skikkelig i et gjennomsnittelig oppsett, men de hadde vel ikke blitt dårligere av å komme i BD og kunne vises i et stort format der man lett ser store forskjeller mellom SD og HD.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Side 9 av 16 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •