HD-lyd analogt til stereo?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HD-lyd analogt til stereo?

Mitt 'gammeldagse' 2.1 stereoanlegg har kun phonoinnganger på forforsterkeren (ECI 4.7 MKII).

Jeg vurderer å kjøpe en BluRay-spiller, f.eks Samsung BDP-1400, og i den forbindelse lurer jeg på om jeg vil få noen lydmessig gevinst med de nye HD-lydformatene, siden jeg kun kan bruke phono-kabler til anlegget (og kun kjører med 2-kanals stereo)?

Vil lydkvaliteten på BluRay være merkbart bedre i forhold til DVD med mitt oppsett?

mvh Tore

Intermediate dancemainia sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ToreA
    Mitt 'gammeldagse' 2.1 stereoanlegg har kun phonoinnganger på forforsterkeren (ECI 4.7 MKII).

Jeg vurderer å kjøpe en BluRay-spiller, f.eks Samsung BDP-1400, og i den forbindelse lurer jeg på om jeg vil få noen lydmessig gevinst med de nye HD-lydformatene, siden jeg kun kan bruke phono-kabler til anlegget (og kun kjører med 2-kanals stereo)?

Vil lydkvaliteten på BluRay være merkbart bedre i forhold til DVD med mitt oppsett?

mvh Tore
    Jeg ville ha kjøpt en blue-ray spiller med en litt mere påkostet lyddel, siden du skal bruke analoge utganger.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dancemainia
    Jeg ville ha kjøpt en blue-ray spiller med en litt mere påkostet lyddel, siden du skal bruke analoge utganger.

Men vil jeg kunne dra noen fordeler av de nye lydformatene generelt med analog overføring, eller er det like greit å holde seg til dvd (lydmessig) ?

Active HKviking sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    448
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Stereo

Men vil jeg kunne dra noen fordeler av de nye lydformatene generelt med analog overføring, eller er det like greit å holde seg til dvd (lydmessig) ?
    Med en OK Blu-Ray spiller så kommer det til å spille langt bedre en DVD. De fleste spillere dekoder internt. Sjekk her:

Oversikt over Blu-ray-spillere

Du MÅ se etter en spiller som har "Grønt" på alle formater. Det betyr at spilleren kan dekode internt og sende det ut via Analog utgang.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HKviking
    Med en OK Blu-Ray spiller så kommer det til å spille langt bedre en DVD. De fleste spillere dekoder internt. Sjekk her:

Oversikt over Blu-ray-spillere

Du MÅ se etter en spiller som har "Grønt" på alle formater. Det betyr at spilleren kan dekode internt og sende det ut via Analog utgang.

Takk for en nyttig link! Jeg hadde også vurdert Panasonic DMP-BD30 som en aktuell kandidat pga gode testresultater, men ut fra den oversikten, passer den vel ikke helt til mitt oppsett..?

LG BH200 er vel et ok valg? (tenker da også på mulighet for sonevalg/sonefri i tillegg til god lyd- og bildekvalitet). Regner med at det er uproblematisk å bestille fra USA.

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville dobbelt sjekket om spillerene har egen stereo utgang først. Hvis den har kun 5.1 eller 7.1 utganger, så er det ikke sikkert den omgjør til stereo.

De 2 spillerene du nevnte dekoder IKKE DTS Master HD internt, de sender kun som bitstream, noe som ikke funker for deg.

Panasonic BD50, de nye Pioneer, Samsung BD1500, Sony S550 (kommer august/september), eller Denon sin 3800 spiller vil funke. De andre tar ikke alle formater internt.

Flere og flere disker bruker DTS Master Audio, og da er det ett krav at den støtter dette fullt ut for å få full lydkvalitet.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

mvh Tore
    lydmessig gevinst med de nye HD-lydformatene med 2.0 analog out
    Blu Ray spillere , 2.0 analog utganger.
    Bedre en DVD tror jeg ikke
    Vanskelig å finne info om hva som skjer med HD lyden eller hvem lyd som velges fra plate for 2.0 analog ut når den skal gjøres om til 2.0 ch PCM for så gjøres om til 2.0 analog.
    (hvor mye bits , kHz vil denne 2.0 lyden ha før den gjøre om til analog ? )

5.1 - 7.1 analog utganger med bare 2.0 kabler blir jo helt feil
    Når en Blu Ray spiller decoder lyden så sender den de ulike lydkanalene til analog utgangene.
    Subwoofer lydsporet sendes til subwoofer utgang
    Center lydsporet sendes til center utgang
    Surround left sendes til surround left utgang
    osv

Lydinformasjonen er mixer inn for hver kanal.
    Skal du kun bruke front left + front right ut fra 5.1 - 7.1 analog utgangene mister du all lydinformasjon som er laget til de andre kanalene.

Et eksempel er om noe av snakkingen i en film er mixet til center kanalen vil du ikke høre noe av det med bare front left + right tilkoplet.

Eksempel 2
    Du ser på en film der en mann står ute å skogen å roper på hunden sin.
    Med 5.1 anlegg å lyden mixet som jeg skal beskrive vil den høres ut sånn >
    Du hører hunden bjeffe i høyre surroundhøytaler og at den er i ferd med å løpe.
    sterkere å sterkere hører du lyden av løping i høyre front høytaler samt den blir svakere i høyre surround.
    Så blir lyden av høyre fronthøytaler sterk å hunden dukker opp på høyre side på din tv.
    Den går så videre innover til senter av tv bilde for å legge seg ned å gir et klynk som høres i center høytaler.

Kopler du da 2.0 analog kabler på høyre og venstre front ut fra 5.1 - 7.1 analog utak vil ditt lydbilde kun dreie seg on litt løping i høyre fronthøytaler å det er alt.

Meget ampurtert lyd altså.
    Ekte surround er en form for å gi virkrlighets følelse å må koples ut fra alle kanaler.
    Må også nevne at mye filmlyd blir tatt opp som feks 5.1 lyd å blir finpusset , mixet og lagt på effekter.

Både LG BH200 og BMP 30 har mulighet for 2.0 ch analog stereo out

Derfor må du bruke 2.0 analog out som er ment for at du skel få all lyd men hvordan noen mener at codec spiller noen rolle eller at dette skal bli bedre lyd en DVD er interesant å fint om noen kunne forklare.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •