Blueray Java 1.0 Kan jeg kjøpe det?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Blueray Java 1.0 Kan jeg kjøpe det?

Hei, skal kjøpe meg en blueray spiller men blir forvirra når jeg leser om Java. Dersom Jeg kjøper en med 1.0. Kan det da hende at jeg ikke får sett filmer som kommer med 1.1 eller 2.0? Glad for svar da jeg har en spiller i bestilling.

Intermediate Spectre sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skal uansett kunne spille av filmen med en profil 1.0 spiller.
    Det du mister er muligheten for ekstrafunksjonalitet som PIP i profil 1.1 (f.eks regissørens kommentarer hvor du også ser personen snakker nede i hjørnet), og profil 2.0s muligheter for interaktivitet/ekstrainnhold som en kan få gjennom nedlastning/onlinetilgang (BD spilleren må da ha internettilkobling).

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk for svar!

Da forstår jeg det slik at det ikke er noen fare for at jeg ikke får sett filmene, men at det er ekstramaterialet som blir problemet. Tror dere dette gjelder for subtitle også? kona er avhengig av det når vi ser film.

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er kun det innholdet som er avhengig av ekstra video dekodere man ikke får brukt.

Alle lydspor og tekster får man brukt på en annen profil spiller. Profil 1.1 tittler funker fint på min Profil 1.0 Sony spiller.

Intermediate ARTY sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har ingen garanti for at en profil 1.0 spiller vil kunne spille alle fremtidige filmer med avansert "Bonus view" profil 1.1 eller "BD-Live" profil 2.0.
    Da snakker jeg om at spilleren ikke engang kan "by pass" BD-J og spille av filmen.

Profil 1.0 ble droppet som standard i nov.2007 og BDA har ikke gitt noen garanti for at disse spillerne vil fungere på alle filmer i all fremtid.

Sikreste og smartest er PS3 eller vente på de nye modellene som kommer.

Intermediate Spectre sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ARTY
    Du har ingen garanti for at en profil 1.0 spiller vil kunne spille alle fremtidige filmer med avansert "Bonus view" profil 1.1 eller "BD-Live" profil 2.0.
    Da snakker jeg om at spilleren ikke engang kan "by pass" BD-J og spille av filmen.

Profil 1.0 ble droppet som standard i nov.2007 og BDA har ikke gitt noen garanti for at disse spillerne vil fungere på alle filmer i all fremtid.
    Har du noen referanser/linker til info om dette?
    Min forståelse er at BD-J støtten som finnes i 1.0 spillere skal uansett være tilstrekkelig til å kunne spille av filmene.

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spectre
    Har du noen referanser/linker til info om dette?
    Min forståelse er at BD-J støtten som finnes i 1.0 spillere skal uansett være tilstrekkelig til å kunne spille av filmene.
    Slik har jeg skjønt det også. Selv ikke Sony er så dumme. Selv om de ønsker å selge nye spillere.

Problemet i fremtiden er nok heller at produsentene av spillerene ikke lager nye firmware til gamle spillere, og det er den veien problemene kommer.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen linker desverre. Her er det snakk om "bukken som passer havresekken".
    Som du sier selv; "du har fått forståelse av......". Hvis BDA hadde sagt at profil 1.0 spillere ikke kunne spille av fremtidige filmer med mer avansert BD-J, så ville de ikke fått solgt disse maskinene.

Profil 1.1 og 2.0 er også så nylig ferdig standardisert at de vet kanskje ikke helt om de kan garantere for fremtiden.

BDA er også en veldig lukket organisasjon så det er veldig lite som lekker ut.
    Det eneste er komentatorer som har sagt at de tviler på at prosessor kraften i 1.0 spillere er stor nok til å kunne takle BD-J når det utvikles mer avanserte menysystemer og annet BD-J interaktivitet på fremtidige BD filmer.

Konklusjonen er at ingen vet sikkert om hvordan dette vil fungere, hverken BDA eller oss forbrukere, derfor er det ingen garantier som gis.
    Sjekk det som skrives med liten skrif, "disclaimers", når du sjekker ut en spiller.
    Der gis det klar beskjed om at produsenten ikke tar noe ansvar for at fremtidige BD titler eller deler av innholdet ikke kan spillles på den maskinen.

Det er ikke noe usedvanlig i noe av dette. Slik har elektro bransjen alltid fungert. Nye modeller har nye funksjoner og har fikset problemer i gamle modeller. Det er slik de tjener pengene sine ved å stadig dele ut små "goodis" i nye modeller. Hvordan ville de ellers stadig få folk til å oppgradere?

Som sagt; ingen vet med sikkerhet, og det mener jeg folk bør vite før de bruker 3-4000 på en spiller i dag.
    I stedet for å kjøpe seg en PS3, eller være tålmodig i noen få måneder og da kunne kjøpe seg en "standalone" som er garantert å virke på alle BD filmer til den dagen spilleren "tar kvelden" av alderdom.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Slik har jeg skjønt det også. Selv ikke Sony er så dumme. Selv om de ønsker å selge nye spillere.

Problemet i fremtiden er nok heller at produsentene av spillerene ikke lager nye firmware til gamle spillere, og det er den veien problemene kommer.
    Det går vel egentlig ut på det samme.

Allerede nå så har det vært problemer med profil 1.1 titler som har trengt firmware oppgradering for å kunne se filmen.
    Foreløbig har vi bare sett begynnelsen på bruken av interaktivitet.
    Tenk på den dagen når produsentene står med valget mellom å vidreutvikle interaktive "features" eller stoppe denne utviklingen fordi 1.0 spillere ikke vil takle filmer med avansert BD-J.
    Hva skal de velge?
    Droppe videre utvikling eller droppe "support" på et par millioner BD spillere?

Det betyr ikke nødvendighvis at 1.0 spillere ikke kan spille noen filmtitler.
    Men det er ganske surt å sitte der med en eller flere titler som man har lyst til å se, men må kjøpe ny BD spiller fordi man var tidlig ute med å kjøpe en BD spiller.

Men dette er jo bare det vanlige "early adopter" problemet.

Tenkte bare at det burde nevnes i forhold til OP's innlegg hvor han tydelighvis ikke er veldig informert om BD-J og BD profiler og hva det innebærer, slik som flertallet av konsumentene.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk for mye god info!

Jeg har bestilt en sharp spiller brukt på Finn. Tror jeg kommer til å selge den å heller gå for en PS3. Forstår det slik at den har bedre muligheter for å oppdatere firmvare.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ARTY
    Det går vel egentlig ut på det samme.

Allerede nå så har det vært problemer med profil 1.1 titler som har trengt firmware oppgradering for å kunne se filmen.
    Foreløbig har vi bare sett begynnelsen på bruken av interaktivitet.
    Tenk på den dagen når produsentene står med valget mellom å vidreutvikle interaktive "features" eller stoppe denne utviklingen fordi 1.0 spillere ikke vil takle filmer med avansert BD-J.
    Hva skal de velge?
    Droppe videre utvikling eller droppe "support" på et par millioner BD spillere?

Det betyr ikke nødvendighvis at 1.0 spillere ikke kan spille noen filmtitler.
    Men det er ganske surt å sitte der med en eller flere titler som man har lyst til å se, men må kjøpe ny BD spiller fordi man var tidlig ute med å kjøpe en BD spiller.

Men dette er jo bare det vanlige "early adopter" problemet.

Tenkte bare at det burde nevnes i forhold til OP's innlegg hvor han tydelighvis ikke er veldig informert om BD-J og BD profiler og hva det innebærer, slik som flertallet av konsumentene.
    Føler trang til å komme med et innspill her. I følge Blu Ray Assosiation er ikke dette tilfelle. Litt info om BD-J finnes her: BD-J - Wikipedia, the free encyclopedia

BD-Java er en spesifikasjon for menyer og interaktivitet på Blu-Ray spillere. Denne skal være identisk for alle profiler. BD-J skal mao være den samme for profil 1.0, 1,1 og 2.0 spillere. Det som kan være et issue er at en fra en BD-J applikasjon kan kalle funksjoner som benytter profil 1.1 muligheter (PIP) eller profil 2.0 funksjoner (Internet, type BD-Live). Disse vil da ikke fungere i en profil 1.0 spiller. Men slik som spesifikasjonen er laget skal slike menyer automatisk bli "disablet" (skygget ut, ikke mulig å benytte) i en spiller som ikke støtter dem.

Det betyr at menyvalg som krever profil 1.1 funksjoner ikke vil fungere på en 1.0 spiller. Eller at menyvalg som krever 2.0 profilen ikke vil fungere på en 1.1 eller 1.0 spiller. Det vil selvfølgelig være mulig å lage en BD-J applikasjon som ikke foretar noen sjekk hva spilleren starter, og som henter alle menyer dynamisk fra Internet (profil 2), men da vil den jo kreve at spiller er tilkoblet Internet før den i det hele tatt spiller filmen. Det er litt viktig å fremheve forskjellene mellom BD-J og BD profiler. BD-J er API-spesifikasjon som benyttes for å lage menyer og interaktivitet på en BD plate. BD profiler har med hardware spesifikasjon å gjøre. En profil 1.1 må ha mer minne for å kjøre PIP (doble videokanaler, etc). Tilsvarende mer for profil 2.0. På dette grunnlag vil også en BD spiller som støtter profil 1.1 og 2.0 ha støtte for flere funksjoner i BD-Java enn de som finnes i en profil 1.0 spiller, men i følge spec til BD-J skal slik menyvalg automatisk bli disablet dersom spiller ikke støtter dem. Det står mer om dette her: Blu-ray - DigiWiki.

Oppsummert: En profil 1.0 spiller skal kunne spille av alle filmer som lages. Dette har jeg også fått bekreftet av Sony.

Et spørsmål med svar til sist: Dersom det er slik, hvorfor har da alle spillere kommet med mange firmware oppgraderinger.
    Svar: Fordi selv om BD-Java er spesifisert ferdig, er ikke alle like gode til å implementere dette. F.eks. var det flere (også Sony) som manglet korrekt støtte for scripting og dette førte til feil i oppstart av flere plater. De siste oppgraderingene har mest vært bugfix og ytelsesforbedringer.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •