TrueHD kun via HDMI ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

TrueHD kun via HDMI ?

Har funnet ut at min Sony BDP S300 kan dekode dette internt og sende dette over HDMI som PCM, ref linken under:

The Sony BDP-S300 Review Thread - Page 35 - Blu-ray Forum

Jeg har ikke Receiver med HDMI desverre, så jeg henter bitstream via Coax.
    Det jeg lurer på er om det er lurere å bruke Analoge utganger istedet for Coax mht. å få best mulig lyd, særlig filmer som har ThrueHD lydformater ?

Noen som kan kaste litt lys over dette ?

/L

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sony : BDP-S300 (BDPS300) : Tekniske spesifikasjoner : Norge

hvis du ser her så skriver sony at den ikke sender eller dekoder truehd...

den nye bdp-350 har støtte for hd lyd.
    Sony KD75ZD9 - Samsung UBD-K8500 - yamaha rx-a2050 - emotiva xpa2 - klipsch rp-280f - xbox one x -ps4pro - nintendo switch

Intermediate Spectre sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TrueHD støtten til S300 er uoffisiell (det kom visstnok i en firmware oppatering, og er derfor ikke oppgitt på Sony.no osv), og fungerer kun når en sender PCM via HDMI. Jeg har skrevet noe om det i den dedikerte S300 tråden her:
    http://avforum.no/forum/hd-hardware-...tml#post862155

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer, dette er en litt skjult opsjon, men det står tydelig nok i tabellen:
    Vedlegg 30520

Det jeg lurer på er om Dolby ThruHD blir decodet til Analoge porter ?
    Det står i tabellen under Analoge Porter at dette blir til 5.1 kanaler, på HDMI utg. så er det 5.1 LosslessPCM (LPCM). Det jeg ikke helt finner ut av er om det er noe å hente på Coax (ser ikke slik ut, kun Dolby Digital) eller om det er bedre å benytte Analoge utganger (som muligens inneholder dekodet Dolby ThruHD).

Noen som vet dette ?

/L

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet er når man titter ned på DTS-HD så sier den at den også støtter dette.

Det gjør den ikke. Den støtter hverken DTS HR eller Master.

Slik som Sony har merket tingene her, slik gjør alle produsenter. Velger man DTS HD lydspor, så er det Core man får. Dette nevnes aldri, og man tror man får DTS HD.

Når det kommer til True HD så er det slik at spilleren automatisk velger Dolby Digital sporet som ligger på disken når spilleren ikke støtter dekoding av dette. Det er det samme om den står til Auto eller PCM.

Hvis man titter på filmer som "Resident Evil: Extinction" så har man kun mulighet for å velge True HD. Men hvis "disken" ser at spilleren ikke takler dette formatet, så velger den ett skjult DD spor i stedet (Da True HD ikke inneholder noe Core signal slik som DTS gjør).

Når det kommer til det at Sony ikke vil annonsere dette pga dyrere modeller, så høres det rart ut, da S500 har tilleggsfunksjonen med HDMI 1.3 og bitstream muligheter, og dermed også støtte for DTS Master HD. Og hvorfor står det slik i den originale manualen, når støtten kom i en firmware oppgradering?

Utdraget fra Sony S500 sin manual på bildet under, viser hvordan de merker det skikkelig.

Det Sony mener med 5.1 ch PCM på S300 er at den omgjør vanlig Dolby Digital til PCM. Dette er noe de burte ha merket mye bedre.

Men for å være helt sikker i min sak, så skal jeg få testet dette. Kan sette True HD film i både PS3 og S300 og teste lydforskjell.

EDIT: Hvem firmware kom dette med? Har ikke oppdatert til 3.80 enda, har 3.80. Hvis den kom med siste, så har jeg ikke fått sjekket dette enda,

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Usikker på hvilke FW versjon de startet med TrueHD via HDMI/PCM, jeg gikk rett fra 3.2 til 3.8. Alle BD disker jeg har støtter TrueHD og endel andre spor, er det derfor at jeg IKKE kan velge THD på noen av disse ?

Uansett, jeg må vel snart finne en ny receiver som støtter HDMI (helst 1,3), da det viker som at det er denne veien lyd nå skal distribueres og ikke via Coax som jeg utelukkende benytter.

/L

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hjelper vel ikke med ny receiver heller, da du må ha ny spiller også.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er jo snart tre uker gammal, så da er det vel på tide

/L

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut til at HDMI interfacen allerede har tatt natta etter noe kabel bytte, dette burde ikke være mulig. For stikke innom Sony Servicesenteret i morgen å sjekke om de tar den i bytte med en S500...

/L

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •