Leie av HD-film over internett (Apple TV o.l.)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 51
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Når det her snakkes om video on demand, nedlasting osv. av HD film så nevnes høyhastighetslinjer.

Hvor kjapt er det? Jeg for min del har i dag en linje hvor hastigheten ligger mellom 10 og 12 Mbps, det er maks inn til mitt hus pga kvalitet og lengde på linja fra telefonsentralen. Vil f.eks. det være nok, evt hvor mye trengs?
    Jeg har Apple TV og leier HD-filmer (720p, med 5.1 lyd) fra den amerikanske iTunes Storen. Veldig greit siden boksen er permanent tilknyttet TV og lydanlegget (står sammen med Canal Digital-boksen under TVen) så jeg slipper å dra kabel fra PCen over stuegolvet til TVen. Filmene kjøpes direkte på Apple TVen og lastes ned uten å gå via PCens iTunes.

En totimers film kan jeg begynne å se (uten hakking og buffring) etter ca. 10-15 minutter. Har jeg superforbindelse? Neida, jeg har en 4MB ADSL fra Combitel. That's all folks!

I tillegg kommer at jeg også ofte finner filmer som jeg har lyst å se, men som jeg ikke har tid til å se der og da. Da leier jeg den, den lastes ned og lagres på Apple TVen til jeg har tid til å se den (innen 30 dager). Jeg kan siden se filmen, sette den på pause for nødvendige ærend (som f.eks. å fylle cola-glasset), jeg kan spole fram og jeg kan spole tilbake. Akkurat som man kan gjøre med fysisk media. (Så forresten nettopp at en film også ble levert med bonusmateriale.)

Filmene er greit kurante: Michael Clayton, 3:10 to Yuma, In the Valley of Elah, No Reservations og Bourne Ultimatum er eksempler på filmer jeg har leid på denne måten de siste dagene. Prisen for HD-versjonen av nyere filmer er ca. 25 kroner per film (20 kroner for SD).

Jeg kjøper fortsatt BD-filmer til min PS3, men bare filmer jeg spesifikt ønsker å ha i hyllen som f.eks. BBC-serien Planet Earth, Bond-filmer, remastrede Elvis-filmer (utrolig overføringsjobb der, forresten), konserter, "ambience video" og annet jeg vet jeg vil kunne se flere ganger eller der BD-teknologien virkelig kommer til sin rett på en full HD plasma skjerm.

Alle filmene jeg kun ønsker å se 1 gang - som er det normale for meg - kommer jeg til å leie via Apple TV. Så slipper jeg å gå noe sted for å kjøpe eller leie filmen, jeg kan se en preview før jeg bestemmer meg i ro og mak, og jeg slipper evt. å glemme å levere den tilbake etterpå.

Hvis jeg vil ha fysisk plate og BD ikke er tilgjengelig, eller hvis filmen ikke finnes hverken på Apple eller BD, da kjøper jeg DVD-versjonen, men det føles liksom ikke helt riktig lenger ... :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant diskusjon blant blårussen:
    Sony: Winning the DVD Battle But Losing the Innovation War?

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Noppe
    Jeg har Apple TV og leier HD-filmer (720p, med 5.1 lyd) fra den amerikanske iTunes Storen. Veldig greit siden boksen er permanent tilknyttet TV og lydanlegget (står sammen med Canal Digital-boksen under TVen) så jeg slipper å dra kabel fra PCen over stuegolvet til TVen. Filmene kjøpes direkte på Apple TVen og lastes ned uten å gå via PCens iTunes.

En totimers film kan jeg begynne å se (uten hakking og buffring) etter ca. 10-15 minutter. Har jeg superforbindelse? Neida, jeg har en 4MB ADSL fra Combitel. That's all folks!

I tillegg kommer at jeg også ofte finner filmer som jeg har lyst å se, men som jeg ikke har tid til å se der og da. Da leier jeg den, den lastes ned og lagres på Apple TVen til jeg har tid til å se den (innen 30 dager). Jeg kan siden se filmen, sette den på pause for nødvendige ærend (som f.eks. å fylle cola-glasset), jeg kan spole fram og jeg kan spole tilbake. Akkurat som man kan gjøre med fysisk media. (Så forresten nettopp at en film også ble levert med bonusmateriale.)

Filmene er greit kurante: Michael Clayton, 3:10 to Yuma, In the Valley of Elah, No Reservations og Bourne Ultimatum er eksempler på filmer jeg har leid på denne måten de siste dagene. Prisen for HD-versjonen av nyere filmer er ca. 25 kroner per film (20 kroner for SD).

Jeg kjøper fortsatt BD-filmer til min PS3, men bare filmer jeg spesifikt ønsker å ha i hyllen som f.eks. BBC-serien Planet Earth, Bond-filmer, remastrede Elvis-filmer (utrolig overføringsjobb der, forresten), konserter, "ambience video" og annet jeg vet jeg vil kunne se flere ganger eller der BD-teknologien virkelig kommer til sin rett på en full HD plasma skjerm.

Alle filmene jeg kun ønsker å se 1 gang - som er det normale for meg - kommer jeg til å leie via Apple TV.
    Så slipper jeg å gå noe sted for å kjøpe eller leie filmen, jeg kan se en preview før jeg bestemmer meg i ro og mak, og jeg slipper evt. å glemme å levere den tilbake etterpå.

Hvis jeg vil ha fysisk plate og BD ikke er tilgjengelig, eller hvis filmen ikke finnes hverken på Apple eller BD, da kjøper jeg DVD-versjonen, men det føles liksom ikke helt riktig lenger ... :-D
    Noppe, Informativt skrevet :-D

Tror Noppe er representativ for en god del entusiaster som er interesert over gjennomsnittet i film men er ikke "samler".

Bekrefter vel Arendal sin påstand om at nedlastning først og fremst vil presse utleiemarkedet.

Det eneste som mangler med AppleTv er vel norsk tekst!
    (sukk... er desverre blitt så mye mumling i filmer/ lav lyd på dialog, samt slang og tekniske sjargonger at jeg som foretrakk film uten tekst nå ikke vil kjøpe film uten norsk tekst ops: Så foresten siste Varg Veum på dvd og måtte faktisk ha på teksten der også :shock: )

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Noppe

Alle filmene jeg kun ønsker å se 1 gang - som er det normale for meg - kommer jeg til å leie via Apple TV. Så slipper jeg å gå noe sted for å kjøpe eller leie filmen, jeg kan se en preview før jeg bestemmer meg i ro og mak, og jeg slipper evt. å glemme å levere den tilbake etterpå.

Bra skrevet, det er akkurat slik jeg ser for meg at mange ønsker å ha det i fremtiden.

Man leier en del filmer for en billig penge og kjøper det man virkelig har lyst til å samle på.

Hvis en film overrasker positivt så kan man likevel kjøpe den på Blu-ray når prisen er "riktig"

Fungerer Apple TV i Norge, jeg trodde ikke det var en fungerende server her?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Fungerer Apple TV i Norge, jeg trodde ikke det var en fungerende server her?
    Trikset er å opprette en egen konto på den amerikanske iTunes Store. Jeg har Apple TV logget inn på USA-serveren og PCens iTunes på den norske.

Switcher bare over på den amerikanske på PCen når jeg må fylle opp med penger.

Synkronisering av annet innhold (musikk, podcasts osv.) - som var grunnen til at jeg kjøpte den - går forresten helt greit selv om PC og Apple TV er logget på ulike kontoer/servere.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessante opplysninger du kommer med her, Noppe - en moderator burde skilt ut dette til en egen tråd. Om det lar seg gjøre - uten for mye hokus pokus - å leie HD filmer til 25 kr på en så brukervennlig måte som du skisserer, så tror jeg det markedet kan komme til å eksplodere. Underlig at ikke det er fungerende servere i Norge for dette tilbudet. Her er det noen som kunne tjent penger på et voksende marked som sover i timen...

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støtter "naturisten" i at det hadde vært fint med en egen tråd. Noppe kan jo oprette den selv og legge en link her

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette kommer i Norge senest til høsten. Apple arbeider med filmstudioene nå, får å få i stand avtalene for distribusjon i Europa. (I UK er dette alt tilgjengelig.)

Blir fenomenalt.

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir litt feil å diskutere dette i denne tråden selv om det ikke er helt off topic.

Jeg tror som sagt at Apple TV og tilsvarende tjenester blir en alvorlig konkurrent mot utleie markedet, og ikke så mye mot kjøpefilm markedet og da spesielt Blu-ray.

Men, det er jo ett unntak og det er de som bor i grisgrente strøk og som har kjøpt filmene i steden for å leie dem rett og slett fordi leie blir fortungvint.
    De vil kanskje velge nedlasting fremfor kjøp i større grad?

Tror likevel ikke dette får så veldig stor påvirking for Blu-ray salget og konkurransen mot DVD.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror likevel ikke dette får så veldig stor påvirking for Blu-ray salget og konkurransen mot DVD.
    Jeg er enig med deg i dette. Men de som tror at BD vil ta over totalt for dvd så vil dette være alvorlig konkuranse.
    Det har jo også gjentatte ganger vært argumentert med at BD sin hardcoating er veldig egnet for utleie (noe den er). Men her kan det jo godt hende at streaming a la Apple tar større del av markedet alikevel.

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I en grad vi fortsatt får diskbasert utleie er helt klart Blu-ray et alternativ og for videokioskene er det jo en fordel med mer mostandsdyktige plater.

Men, det har vel i lang tid vært en markert nedgang i utleie mener jeg å ha lest, og den nedgangen kommer nok til å fortsette så lenge det kommer enda flere konkurrenter på markedet.

Hvis filmselskapene er flinke til å få ut Blu-ray også på leiemarkedet er det klart at mange vil leie det fremfor DVD, i hverfall hvis det ikke koster mer enn 5-10 kr ekstra.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Jeg er enig med deg i dette. Men de som tror at BD vil ta over totalt for dvd så vil dette være alvorlig konkuranse.
    Det har jo også gjentatte ganger vært argumentert med at BD sin hardcoating er veldig egnet for utleie (noe den er). Men her kan det jo godt hende at streaming a la Apple tar større del av markedet alikevel.
    Så lenge ikke Apple kan streame i 1080p, men maks 720p og en ganske begrenset bithastighet, så er det vel en mellomting mellom BD og DVD der kanskje DVD og typisk utleie markedet etter hvert vil få den største konkuransen.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Så lenge ikke Apple kan streame i 1080p, men maks 720p og en ganske begrenset bithastighet, så er det vel en mellomting mellom BD og DVD der kanskje DVD og typisk utleie markedet etter hvert vil få den største konkuransen.
    Den veien tror jeg det går også.
    Nedlasting overtar for utleie, mens BD overtar for de som ønsker å ha filmen i hylla.

Newcomer format.fighter sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I en grad vi fortsatt får diskbasert utleie er helt klart Blu-ray et alternativ og for videokioskene er det jo en fordel med mer mostandsdyktige plater.

Men, det har vel i lang tid vært en markert nedgang i utleie mener jeg å ha lest, og den nedgangen kommer nok til å fortsette så lenge det kommer enda flere konkurrenter på markedet.

Hvis filmselskapene er flinke til å få ut Blu-ray også på leiemarkedet er det klart at mange vil leie det fremfor DVD, i hverfall hvis det ikke koster mer enn 5-10 kr ekstra.
    Jeg kan bare svare for meg selv, men jeg syns at prisforskjellen mellom kjøp og leie er hovedgrunnen til at jeg aldri leier. Hadde prisforskjellen vært større så ville jeg leid. Nå som Blu-Ray er langt dyrere enn DVD så er det kanskje mer aktuellt for noen å leie hvis man f.eks har PS3 som spiller BD.

Med leiepriser på 10-15 kr, så ville jeg nok i større grad vurdert det. (eventuelkt kjøpefilm priser på 300-400)

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir litt feil å diskutere dette i denne tråden selv om det ikke er helt off topic.

Jeg tror som sagt at Apple TV og tilsvarende tjenester blir en alvorlig konkurrent mot utleie markedet, og ikke så mye mot kjøpefilm markedet og da spesielt Blu-ray.

Men, det er jo ett unntak og det er de som bor i grisgrente strøk og som har kjøpt filmene i steden for å leie dem rett og slett fordi leie blir fortungvint.
    De vil kanskje velge nedlasting fremfor kjøp i større grad?

Med pris på 25kr/film, så tror jeg nok en del samlere vil tenke seg nøye om. Båndbredden er jo ikke enorm og bildekvaliteten ikke helt på topp sammenlignet med full HD i god båndbredde, slik BD er. Men for en del samlebåndsproduserte transfers til BD av katalogtitler vil de nok skille seg lite fra Apple-TV-kvaliteten, og da er det nok mange som heller ville lastet ned for 25 kr enn å kjøpe for å eie til 150 kr, for å si det slik.

Jeg er likevel litt nysgjerrig: Hvor mye koster Apple TV-boksen, og hva tilbyr den? Jeg tror det er anskaffelse av boksen og abonnementet som er "bøygen".
    Det er også viktig for nettilbyderne å oppgradere nettet etterhvert som dette griper om seg. Nå er det få som benytter slike tjenester, men hvis det tar av kan det bli båndbreddeproblemer med dagens infrastruktur...

Og forresten: Stor takk til Noppe som har beskrevet sine erfaringer både nøyaktig og med entusiasme. Dette har vært opplysende for meg.

Newcomer format.fighter sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik jeg tenker så hvis leieprisen er billig nok, så vil det lønne seg å leie + at hvis filmen var ok at jeg kjøper den etter et halvt år når den ligger i kurven til 69 på elkjøp.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Leie av HD-film over internett (Apple TV o.l.)

Oppretter denne tråden og henter innlegg fra tråden Blu-ray VS DVD krigen som omhandler leie av HD-materiale på nett. Dette er et interessant tema for mange, og fortjener en egen tråd hvor det kan diskuteres.

Si fra om tittelen skal endres.

Intermediate Christian sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    626
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    åssen er kvaliteten på disse hd-filmene man kan leie i itunes store? ble helt krakilsk i fingrene eller å bestille en apple tv nå :O:O

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Christian
    åssen er kvaliteten på disse hd-filmene man kan leie i itunes store? ble helt krakilsk i fingrene eller å bestille en apple tv nå :O:O
    Har sett noen sammenligningsstillbilder, og kvaliteten ligger et sted (omtrent midt?) mellom DVD og BD/HD-DVD.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Christian
    Målt med mitt blotte øye vil jeg si jevnt over Canal Film HD-nivå + litt til, men her som ellers gjelder at overføringen / utgangspunktet kan variere. Hvis filmen er en klassiker og den ikke er remastret blir det jo bare en veldig god gjengivelse av originalen.

Det råeste jeg har sett av remastering er forresten Viva Las Vegas med Elvis Presley. Slik filmen fremstår på BD kunne den vært spillt inn med dagens beste utstyr. Merker det spesielt bra siden den originale filmtraileren også er på samme disken. Snakk om forskjell!!

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •