High end Blue-ray spillere kommer snart fra.. - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 97
    Intermediate Loffen68 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Du imponerer HåkonN,godt sakt :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Asiatiske kjempekonsern holder på med dette for å tjene penger, helst mye av de.

Og det gjør ikke Burmeister, Pass Labs, B&O, Chapter Audio, Krell ML etc...

Det triste er vel at High-End ikke er så kjempe butikk lenger for noen av de gode gamle High End merkene. Det fører til at det ikke lenger er like mye penger i selskapene til utvikling av "spydspiss" produker som hever listen.

Så kan en jo spørre seg om hvorfor det er blitt slik? Har avstanden mellom mainstream og High End blitt mindre? Er det mp3 film nedlasting generasjonen som er skylden (det ungdommen drømmer om i dag er en ny ipod ikke ny picup (Spør en 20 åring i dag hva moving coil er for noe....)? Er det produsentene som har skylden med at det er for mange ikke fullt så seriøse aktører som har pusher "snake oil" (til slutt går jo selv folk som har god råd lei, hvis en ser utvikling av markedet for luksus produkter i verden så har det eksplodert mens High End nesten "inplodert"... (Det kan jo også komme av at dyre stereoanlegg ikke synes så godt for omgivelsene som en luksus bil også?))? Er det costom install trenden i USA og nå etterhvert i andre land (dvs lyd uten at en ser en eneste komponent)? Jeg vet ikke!

Men noe har skjedd de siste 15 - 20 årene på godt og vondt....

Newcomer format.fighter sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange high-end produsenter kontruerer egne design og løsninger som er ment å være bedre enn konsumerprodukter, derfor blir det dyrt. Sære løsninger, produsert i små kvantum vil alltid koste mye.

Asiatiske produsenter bruker ofte ferdige alt-i-et deler de kjøper billig fra andre asiatiske produsenter.

Å si at high-end produsentene ikke har det som trengs, blir derfor veldig feil. Mindre produsenter som Meridian, er faktisk med på å utvikle standarder og formater som "resten" senere benytter seg av.
    Når vi snakker lyd og enkel elektronikk så er jeg ikke tvil om at High-End produsentene kan gjøre noe med elektronikken som gir det merverdi for enkelte. Meridian er vel ikke regnet som en High-End produsent? (er vel mer midt i mellom)

Det skjønte jeg ingenting av. Om du mener du kan lage bedre produkter enn Burmeister, Pass Labs, B&O, Chapter Audio, Krell etc, så er det bare å sette i gang. Du kommer til å bli rik.
    Vet ikke hvordan du klarte å tolke det ut av det jeg skrev. Jeg skrev bare at jeg skal klare å lage en forsterker. (ja jeg har faktisk gjort det i tenårene)
    Den er selvsagt ikke bedre enn det som kan kjøpes, men det er altså enkelt. Bare se på NAD. De fikk mye skryt for sine hifi produkter, men nå som surround har kommet inn så har de falt igjennom.

Du kjøper et drivverk, en ferdig bilde-chip fra motorola, en lydkrets ferdig med DAC og en strømforsyning ++. Så får du en kinesisk produsent til å lage et billig kabinett, eller bruker et eksisterende som du brander om.

Det er slik de aller fleste produsenter av DVD spillere gjør det, og BD er akkurat samme oppskriften. Så hvorfor skulle ikke du klare det?
    Ja. Og hvorfor skulle dette gi bedre bilde en siste modell fra Sony som er masseprodusert? Vil heller ikke si at dette er noe jeg ville lagd selv. Dette ville jeg kalt et byggesett.
    Å lage noe selv krever nu i det minste man må lage egne kretskort. (noe jeg gjorde for forsterkeren)

Helt feil. Flere high-end produsenter skriver sine egne program/algorythmer til sine prosessorer. Produsenter som Denon, Marantz etc kjøper helst sine chip ferdig programmert fra for eks. Motorola.
    Jeg kan ikke se at utviklingsavdelingen til f.eks Theta skulle klare å programere Reon VX chippen noe bedre slik at bildet fra Blu-Ray skulle bli bedre enn selskaper som har store utviklingsavdelinger og som selger 1000 gangen så mange spillere.

Asiatiske kjempekonsern holder på med dette for å tjene penger, helst mye av de. Om de kan spare 5kr per produkt ved å kjøpe en brukbar chip fra Philips i steden for noe potensielt bedre, så gjør de det uten å blunke. Make no mistake about it....
    Ja og samme greiene kommer div high-end produsenter til å kjøpe uten å gjøre noe for å forbedre bildekvaliten. Jeg ser ikke poenget med å kjøpe en blu-ray spiller som koster 10 ganger fra Burmeister fordi de har byttet ut kondensatorene i strømforsyningen med noen til 50 ganger prisen. Bildekvaliteten vil etter alle solemerker være lik.

Vås!
    Godt mulig at jeg har tatt feil, men jeg har da alltid oppfattet Mark Levinson et mye sterkere finansielt merke enn de fleste andre High-End produsentene. (ser ikke så mange andre på IFA f.eks). Men mulig merket som er nevnt i tråden her er større.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Henning
    Og det gjør ikke Burmeister, Pass Labs, B&O, Chapter Audio, Krell ML etc...
    Selvfølgelig gjør de det. Men det er ikke til å stikke under en stol at mange av de mindre high-end produsentene er mer drevet av motivasjonen om å lage noe bedre/mye bedre enn de typiske konsumerproduktene som blir erstattet hver 6.måned.

Det er en grunn til at high-end produsenter sjelden/aldri vokser til å bli store konsern. Det er ikke *så* mye penger i high-end som det er i masseproduksjon, nettopp pga kostnader forbundet med R&D. Allikevel er det flere av disse produsentene som heller legger ned hele bedriften før de vurderer å flytte produksjonen til Asia eller begynner med kompromiss når det kommer til kvalitet.

Så kan en jo spørre seg om hvorfor det er blitt slik? Har avstanden mellom mainstream og High End blitt mindre? Er det mp3 film nedlasting generasjonen som er skylden (det ungdommen drømmer om i dag er en ny ipod ikke ny picup (Spør en 20 åring i dag hva moving coil er for noe....)? Er det produsentene som har skylden med at det er for mange ikke fullt så seriøse aktører som har pusher "snake oil" (til slutt går jo selv folk som har god råd lei, hvis en ser utvikling av markedet for luksus produkter i verden så har det eksplodert mens High End nesten "inplodert"... (Det kan jo også komme av at dyre stereoanlegg ikke synes så godt for omgivelsene som en luksus bil også))? Er det costum install trenden i USA og nå etterhver i andre land (dvs lyd uten at en ser en eneste komponent)? Jeg vet ikke!
    Du er inne på noe der. Flere og flere high-end leverandører pløyer nye marker for å finne flere ben å stå på. MP3-generasjonen har gjort at folk flest er nå mest opptatt av IPOD, brukervennlighet og kvantitet fremfor kvalitet. Platebransjen har ikke akkurat gjort saken bedre.

Det positive med det, er jo at high-end leverandører nå begynner å kombinere fordelene med denne utviklingen med god lyd. Hifi Choice arrangerte møte med flere av de kjente high-end produsentene for et par år siden, og det var klar tale fra flere av representantene (blant annet Naim, Linn ++); de lever kanskje ikke om 5-10år dersom de ikke begynner å tenke nytt....

Men dette er vel ganske OT.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Men dette er vel ganske OT.
    Men ikke dermed sagt at det ikke er interesant... for noen få sære sjeler i alle fall :-)

Intermediate Loffen68 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men ikke dermed sagt at det ikke er interesant... for noen få sære sjeler i alle fall :-)
    Jeg er herved selverklært sær
    Jeg kommer aldri til å kjøpe ett mainstream anlegg på Elkjøp eller tilsvarende butikker :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje denne hi-end spilleren har meget rask oppstartstid

Kjedelig treige de HD spillerene man hittill har sett på markedet....

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av format.fighter
    Når vi snakker lyd og enkel elektronikk så er jeg ikke tvil om at High-End produsentene kan gjøre noe med elektronikken som gir det merverdi for enkelte. Meridian er vel ikke regnet som en High-End produsent? (er vel mer midt i mellom)
    Meridian er i aller høyeste grad regnet som en high-end produsent, og var høyt respektert i bransjen for deres kunnskaper om digitalteknikk allerede på 80-tallet. Det var også de som lanserte produktet som gjorde at Stereophile måtte introduserte karakteren AAA.

Vet ikke hvordan du klarte å tolke det ut av det jeg skrev. Jeg skrev bare at jeg skal klare å lage en forsterker. (ja jeg har faktisk gjort det i tenårene) Den er selvsagt ikke bedre enn det som kan kjøpes, men det er altså enkelt. Bare se på NAD. De fikk mye skryt for sine hifi produkter, men nå som surround har kommet inn så har de falt igjennom.
    Dette kan selvfølgelig være en konsekvens for noen.

Ja. Og hvorfor skulle dette gi bedre bilde en siste modell fra Sony som er masseprodusert?
    Alt er masseprodusert. Og jeg har ikke sagt at det gir noe bedre bilde.

Vil heller ikke si at dette er noe jeg ville lagd selv. Dette ville jeg kalt et byggesett.
    Det er poenget mitt. Det er byggesett. Det er ingen/få som lager alt selv, da dette blir alt for dyrt. Trodde du lærte dette på VK1, når du lagde printkort og bygde din første forsterker.

Jeg kan ikke se at utviklingsavdelingen til f.eks Theta skulle klare å programere Reon VX chippen noe bedre slik at bildet fra Blu-Ray skulle bli bedre enn selskaper som har store utviklingsavdelinger og som selger 1000 gangen så mange spillere.
    Ikke nødvendigvis, men det er flere tilfeller der dette er gjort allerede. Masseproduksjon betyr ikke nødvendigvis at produktet er perfekt og/eller kommer i den utgaven som er mest optimalisert for å passe sammen med andre high-end produkter.

Ja og samme greiene kommer div high-end produsenter til å kjøpe uten å gjøre noe for å forbedre bildekvaliten. Jeg ser ikke poenget med å kjøpe en blu-ray spiller som koster 10 ganger fra Burmeister fordi de har byttet ut kondensatorene i strømforsyningen med noen til 50 ganger prisen. Bildekvaliteten vil etter alle solemerker være lik.
    Da har ikke du forstått bruksområdet til en Burmeister, og et slikt produkt vil selvfølgelig være tullete for deg å kjøpe.

Godt mulig at jeg har tatt feil, men jeg har da alltid oppfattet Mark Levinson et mye sterkere finansielt merke enn de fleste andre High-End produsentene. (ser ikke så mange andre på IFA f.eks). Men mulig merket som er nevnt i tråden her er større.
    Som jeg prøver å få frem her, størrelse og pengesekk er intet tegn på kvalitet. Dette gjelder ikke bare hifi når det kommer til elektronikk. Ser det daglig i min jobb, der vi jobber med relativt sære produkter i mer eller mindre små produksjonsantall. Det definitivt heftigste utstyret kommer fra de virkelig små nisje-firmaene som har spesialisert seg på å være bedre enn "normalen".

Men slike diskusjoner som dette begynner å bli en tradisjon på avforum. Hver eneste gang det dukker opp en tråd om high-end utstyr, dukker det gjerne opp mest folk uten high-end utstyr for å lektere alle hvor bortkastet det er å kjøpe slikt overpriset utstyr. Kan vi ikke heller holde oss til topic?

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først vil jeg bare si at jeg tror vi egentlig er veldig enig. Foreløpig har du bare bekreftet det jeg mente i mitt første innlegg om at High-End produsentene ikke har teknologien til å utvikle BD spillere (les penger, R&D avdeling osv)

Meridian er i aller høyeste grad regnet som en high-end produsent, og var høyt respektert i bransjen for deres kunnskaper om digitalteknikk allerede på 80-tallet. Det var også de som lanserte produktet som gjorde at Stereophile måtte introduserte karakteren AAA.
    Føler bare Meridian er for mainstream og billig til å kalles ekte High-End.

Det er poenget mitt. Det er byggesett. Det er ingen/få som lager alt selv, da dette blir alt for dyrt. Trodde du lærte dette på VK1, når du lagde printkort og bygde din første forsterker.
    Ja, det er jo akkurat det jeg selv sier. High-End produsenten har ikke teknologien (penger/R&D) til å kunne utvikle BD spillere fra grunnen. (bortsett fra kanskje Mark Levinson og kanskje Meridian hvis vi skal kalle dem high end). Selv de "store" produsenter som Yamaha og Rotel har stort sett kjøpt DVD spillere fra andre og bare rebrandet dem.

Ikke nødvendigvis, men det er flere tilfeller der dette er gjort allerede. Masseproduksjon betyr ikke nødvendigvis at produktet er perfekt og/eller kommer i den utgaven som er mest optimalisert for å passe sammen med andre high-end produkter.
    Det vil alltid være rom for forbedringer, men jeg tror altså at firmaer som ASR rett og slett ikke sitter med stor nok kompetanse om bildeteknologi.
    Jeg tror nok de fleste High-End produsenter holder seg til det de kan best: Audio.

Da har ikke du forstått bruksområdet til en Burmeister, og et slikt produkt vil selvfølgelig være tullete for deg å kjøpe.
    Jeg går da utifra at alle BD spiller skal spille BD? Mulig den er tenkt for pynt. Hvis det er CD du tenker på, vil jeg anta at det bare er enklere å kjøpe en dedikert CD spiller fra Burmeiser. (nå vil vel aldri Krell eller Burmeister komme med BD spiller så dette er vel rimelig hypotetisk :-)

Som jeg prøver å få frem her, størrelse og pengesekk er intet tegn på kvalitet. Dette gjelder ikke bare hifi når det kommer til elektronikk. Ser det daglig i min jobb, der vi jobber med relativt sære produkter i mer eller mindre små produksjonsantall. Det definitivt heftigste utstyret kommer fra de virkelig små nisje-firmaene som har spesialisert seg på å være bedre enn "normalen".
    Jeg mente ikke at Mark Levinsom leverer noe bedre kvalitet enn ASR, Krell eller Burrmeister. Det har jeg alt for liten erfaring med til å kunne uttale meg om. Det jeg derimot har fått med meg er at Mark Levinson (og Madrigal som er samme merket) har utvklet diverse avanserte spillere/prosessorer fra grunnen av. Dette fordi at de sannsynligvis har bra nivå på R&D og har tekonlogien (penger/kunnskap) til å muligens kunne utvkle en BD spiller fra grunnen av (drev, printkort, valg av komponenter osv) Dette er det få av de andre High-End produsentene som har har mulighet til og det var det som innlegget handlet om. Jeg tror altså vi egentlig er veldig enig.

Men slike diskusjoner som dette begynner å bli en tradisjon på avforum. Hver eneste gang det dukker opp en tråd om high-end utstyr, dukker det gjerne opp mest folk uten high-end utstyr for å lektere alle hvor bortkastet det er å kjøpe slikt overpriset utstyr. Kan vi ikke heller holde oss til topic?
    Vi er vel absolutt på topic. Dette handler ikke om at jeg syns at high-end er bortkastet. Det handler om at små high-end merker ikke har teknologien til å utvikle BD spillere. Dette gjelder også små merker som NAD som heller nok ikke kommer til å uvikle egne spillere. (gjelder også Yamaha, Rotel, Arcam osv).

Når disse merkene kommer med BD spillere vil det typisk være rebrandet spillere hvor de har kjøpt "hele pakken". (fra laser til hdmi utgang)

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Føler bare Meridian er for mainstream og billig til å kalles ekte High-End.
    Vet ikke helt hva du legger i billig og mainstream. Det er ingen problem å kjøpe et Meridian system til over en million. Bare kjøkken/klokkeradioen deres koster rundt 20 000kr.

Du kan si mye, men mainstream vil jeg ikke akkurat si at utstyr i slike prisklasser er.....

Litt om Meridian.....;

"Boothroyd Stuart Meridian is a British manufacturer of high-end high-fidelity audio and video equipment. Founded in 1977 by Bob Stuart and Allen Boothroyd, its products have proved popular among audiophiles and more recently in the lifestyle technology/home theatre field.

The company introduced the first consumer active loudspeakers (ie speakers with power amplifiers inside the cabinet), the first audiophile Compact Disc player, the first digital surround-sound processor and the first DSP-based digital active loudspeakers. Meridian products are noted for their appearance as well as their performance, and as a result are popular with upscale installers and interior designers as well as with those who require very high quality. Bob Stuart brought a background of psychoacoustics and electronic engineering while Allen Boothroyd's mechanical engineering and industrial design expertise results in products with a distinct emphasis on both audio engineering and aesthetic quality.

The flagship DSP8000 active speakers were released in the late 90's as part of the 800 series. Partly due to their unanticipated popularity, the company relocated to a larger manufacturing facility outside Huntingdon and subsequent products (DSP7000, DSP5200 etc.) took advantage of the styling that contributed to the success of the DSP8000.

In addition to hardware, the company is also known for its software, most notably the Meridian Lossless Packing standard that is used in DVD-Audio as well as the sound on High-Definition formats including HD DVD and Blu-Ray.

In 2005 the company signed an exclusive licensing agreement with Genesis Microchip Inc to design, manufacture and distribute video equipment (including digital video processors and projectors) under the Faroudja brand name.

More recently, the co-branded F-80 audio player has been produced with Ferrari, catering to a more mainstream consumer market."

Ja, det er jo akkurat det jeg selv sier. High-End produsenten har ikke teknologien (penger/R&D) til å kunne utvikle BD spillere fra grunnen. (bortsett fra kanskje Mark Levinson og kanskje Meridian hvis vi skal kalle dem high end). Selv de "store" produsenter som Yamaha og Rotel har stort sett kjøpt DVD spillere fra andre og bare rebrandet dem.
    Jeg skal ta et eksempel for deg på hvordan det ofte gjøres når high-end leverandører bruker "ferdige kretser" fra 3.parts leverandører. Dette fra en test av en eldre Krell DVD-spiller:

The video board is also impressive, the hub of which is the LSI MPEG decoder. This chip does all of the processing for the video stage with the exception of the digital to analog conversion and deinterlacing. This chip is similarly found in many Sony DVD products, but Krell has worked with the engineers at LSI to rid this decoder of the chroma bug that affects some Sony players.

It was very evident that this attention to detail on Krell’s part made a huge difference in its video playback abilities. This player had the flattest video frequency response of any player we have ever measured.

Selvfølgelig lager de ikke *ALT* selv. Det er det ingen som gjør i elektronikkens verden.

Det vil alltid være rom for forbedringer, men jeg tror altså at firmaer som ASR rett og slett ikke sitter med stor nok kompetanse om bildeteknologi. Jeg tror nok de fleste High-End produsenter holder seg til det de kan best: Audio.
    Jeg ser ikke på high-end med som noe synonymt med kun audio. Det finnes high-end prosjektorer, bildeprosessorer (Crystallio etc) osv. Og ASR er vel et dårlig eksempel, da de aldri har drevet med annet enn audio, og kommer sikkert ikke til å prøve seg på noe annet heller. En annen ting som ikke må glemmes, er at BD ikke kun er bilde, men også lyd. High-end produsentene har allerede diskutert mye om hvor dårlig lyden er ivaretatt da HDMI standarden ble satt.

Dette at high-end produsenter ikke bytter ut produktene stadig vekk, er også en ulempe når det kommer til bilde. Derfor vil et produkt som for eks. en dyr DVD-spiller, bli utklassert mtp bildeytelser før eller siden med dagens utvikling. Og da kan man på en måte si at en bør være først og fremst opptatt av god lyd for å ha noe interesse av å bruke så mye penger på et slikt produkt. Men å si at de mangler kompetanse i forhold til firma som for eks. Denon, blir for dumt. Det er jo nettopp det de ofte gjør, de videreutvikler teknologien et steg videre der forrige produsent slapp.

Jeg går da utifra at alle BD spiller skal spille BD? Mulig den er tenkt for pynt. Hvis det er CD du tenker på, vil jeg anta at det bare er enklere å kjøpe en dedikert CD spiller fra Burmeiser. (nå vil vel aldri Krell eller Burmeister komme med BD spiller så dette er vel rimelig hypotetisk :-)
    Burmester lager CD-spillere med muligheteten for DVD. Noe annet har de heller ikke hevdet. De har faktisk kun en DVD-spiller (forøvrig m/ Faroudja), som er ment som en option for de som vil ha CD og DVD samlet. Når du da begynner å dra inn Burmester som eksempel på hvorfor det vil være tullete å bruke så mye penger på en BD-spiller, mener jeg at jeg står på tørt land når jeg sier at du ikke har forstått bruksområdet til en produkt fra Burmester.

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke helt hva du legger i billig og mainstream. Det er ingen problem å kjøpe et Meridian system til over en million. Bare kjøkken/klokkeradioen deres koster rundt 20 000kr. .
    Mulig det er bare jeg som har et snevert syn på hva som er high-end. (Mercedes er ikke en High-End bil, men brabus er slik jeg tenker))
    Uansett takk for historien om Meridian.

Jeg skal ta et eksempel for deg på hvordan det ofte gjøres når high-end leverandører bruker "ferdige kretser" fra 3.parts leverandører. Dette fra en test av en eldre Krell DVD-spiller:
    .
    Det hørtes ut som et eksempel før vi fikk HDMI. I dag så er eneste forbedringsmuligheten på bildet å få selve decoderen fra (MPEG, AVC osv) til digital RGB/komponent til å fungere bedre. Resten av signalveien er vel ren digital transport.

Jeg ser ikke på high-end med som noe synonymt med kun audio. Det finnes high-end prosjektorer, bildeprosessorer (Crystallio etc) osv. Og ASR er vel et dårlig eksempel, da de aldri har drevet med annet enn audio, og kommer sikkert ikke til å prøve seg på noe annet heller. En annen ting som ikke må glemmes, er at BD ikke kun er bilde, men også lyd. High-end produsentene har allerede diskutert mye om hvor dårlig lyden er ivaretatt da HDMI standarden ble satt.
    Føler egentlig at uvalget av High-End bildeutstyr er minimalt. (men det kan være min definasjon på high end) Det finnes mye dyrt bildeutstyr, men ikke noe utstyr som er så ekstremt mye dyrere enn andre produkter. (du finner f.eks ikke en 500k plasma på 50". ).

Hvis man bruker analoge utganger på BD spilleren kan sikkert forskjellig utstyr farge lyden på forskjellige måter. Men denne fargingen bør man heller konsentrere seg om å oppnå i forsterkeren som dekoder det digitale signalet fra BD spilleren.

Dette at high-end produsenter ikke bytter ut produktene stadig vekk, er også en ulempe når det kommer til bilde. Derfor vil et produkt som for eks. en dyr DVD-spiller, bli utklassert mtp bildeytelser før eller siden med dagens utvikling. Og da kan man på en måte si at en bør være først og fremst opptatt av god lyd for å ha noe interesse av å bruke så mye penger på et slikt produkt. Men å si at de mangler kompetanse i forhold til firma som for eks. Denon, blir for dumt. Det er jo nettopp det de ofte gjør, de videreutvikler teknologien et steg videre der forrige produsent slapp.
    Arcam (dyrt merke, ikke high end) lanserte vel nettop en 30k spiller uten 1080p. Tyder på at de bruker litt lang tid på utvikling.

Burmester lager CD-spillere med muligheteten for DVD. Noe annet har de heller ikke hevdet. De har faktisk kun en DVD-spiller (forøvrig m/ Faroudja), som er ment som en option for de som vil ha CD og DVD samlet. Når du da begynner å dra inn Burmester som eksempel på hvorfor det vil være tullete å bruke så mye penger på en BD-spiller, mener jeg at jeg står på tørt land når jeg sier at du ikke har forstått bruksområdet til en produkt fra Burmester.
    Mener at det beviser akkurat det motsatte egentlig. Det beviser at jeg har forstått hva Burmester står for. Å kjøpe en Burmester BD spiller er altså meningsløst. Å kjøpe en Burmester CD som også kanskje spiller BD er en annen sak. Men nå snakket vi vel om BD spillere. :-)

Uansett. Vi får la tiden vise seg hvordan utvalget blir av high end BD.

Newcomer Whitedmon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det ble sagt da cd spilleren kom også....

Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Hmmmmm....

Slik jeg ser det er det vel HDMI, altså heldigitale signaler, som er det foretrukne grensesnittet ut fra en BD-spiller. I mottakerenden blir signalene nesten uten unntak prosessert digitalt før de evt ender som analoge signaler for øyne og ører, så jitterproblematikk er ut. Hva en "high-end" BD-spiller skulle kunne tilføre i forhold til en "vanlig priset" BD-spiller når det gjelder lyd-og bildekvalitet under de forutsetningene er for meg vanskelig å se.
    Ha ha ha, var du en av de som mente det om cd spillere også?

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whitedmon
    Tja, Nå har jeg tilgode å lese om noen tester som påviser at folk hører forskjell på CD spillere når man sender signalet ut digital. (At det er forskjell på bildekvaliteten ut av spilleren på komponent utgangen er ikke noe Roffe benekter)

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whitedmon
    Det kan da vel ikke sammenlignes. Bilde og lyd er to forskjellige ting, og presenteres digitalt på helt forskjellige måter. Et bilde er lagret ganske entydig, punkt for punkt, farge for farge. I en digital oveføring kommer 100% av informasjonen frem, og da er det vel hovedsakelig TVens visningsegenskaper og fargeinstillinger som utgjør noen forskjell.

Det spilleren kan gjøre er å kjøre bildene gjennom filter og lignende, men jeg kan ikke helt se at det entydig vil gjøre et bilde "bedre". Så lenge spilleren har et bilde i samme oppløsning, og i et format TVen kan vise, er det vel ikke så veldig mye mer å gjøre enn å sende bildet over.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig det er bare jeg som har et snevert syn på hva som er high-end. (Mercedes er ikke en High-End bil, men brabus er slik jeg tenker)) Uansett takk for historien om Meridian.
    Brabus lager ikke biler. De modifiserer Mercedes. Ser ikke sammenligningen.

Det hørtes ut som et eksempel før vi fikk HDMI.
    Det er ikke relevant for diskusjonen. Les forøvrig hva som står: This chip does all of the processing for the video stage with the exception of the digital to analog conversion and deinterlacing.

I dag så er eneste forbedringsmuligheten på bildet å få selve decoderen fra (MPEG, AVC osv) til digital RGB/komponent til å fungere bedre. Resten av signalveien er vel ren digital transport.
    Det du i korte trekk sier at i dag så er "eneste" forbedringsmulighet bildbehandlingsprosessoren. Det er ingenting å bagatelisere, da det er den som er avgjørende for et godt bilde. Her kommer vi til å se mye forbedringer på BD-media i tiden som kommer. Denon har allerede annonsert BD-spiller med Realta HQV-chip.

Føler egentlig at uvalget av High-End bildeutstyr er minimalt. (men det kan være min definasjon på high end) Det finnes mye dyrt bildeutstyr, men ikke noe utstyr som er så ekstremt mye dyrere enn andre produkter. (du finner f.eks ikke en 500k plasma på 50". ).
    Du er forferdelig opptatt av pris.... En plasma trenger ikke koste 500k for å kunne kalles high-end, den må rett og slett kunne gi det beste bildet som er å oppdrive per i dag.

Hvis man bruker analoge utganger på BD spilleren kan sikkert forskjellig utstyr farge lyden på forskjellige måter. Men denne fargingen bør man heller konsentrere seg om å oppnå i forsterkeren som dekoder det digitale signalet fra BD spilleren.
    Jitter er ikke farging, og skjer i det digitale domenet.

Mener at det beviser akkurat det motsatte egentlig. Det beviser at jeg har forstått hva Burmester står for. Å kjøpe en Burmester BD spiller er altså meningsløst. Å kjøpe en Burmester CD som også kanskje spiller BD er en annen sak. Men nå snakket vi vel om BD spillere. :-)
    Kjære deg. Det var jo du som dro inn Burmester BD-avspillere som en slags generalisering av high-end produsentene og deres 50 ganger dyrere kondensatorer.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av geofrank
    Det kan da vel ikke sammenlignes. Bilde og lyd er to forskjellige ting, og presenteres digitalt på helt forskjellige måter. Et bilde er lagret ganske entydig, punkt for punkt, farge for farge. I en digital oveføring kommer 100% av informasjonen frem, og da er det vel hovedsakelig TVens visningsegenskaper og fargeinstillinger som utgjør noen forskjell.

Det spilleren kan gjøre er å kjøre bildene gjennom filter og lignende, men jeg kan ikke helt se at det entydig vil gjøre et bilde "bedre". Så lenge spilleren har et bilde i samme oppløsning, og i et format TVen kan vise, er det vel ikke så veldig mye mer å gjøre enn å sende bildet over.
    Mao så kan vi fjerne all behandling av digitale signaler her i verden, siden det uansett er digitalt?

Merkelig resonering og forenkling fra enkelte her.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På high-end merker er det også ofte (ikke alltid) lagt langt mer tid og penger i utførelsen på både kabinett og fjernkontroll, og ikke minst GUI/brukervennlighet.
    Mener du med hånda på hjertet, HåkonN, at et produkt kan kalles High-End fordi kabinettet har superduper finish og mer avansert fjernkontroll?

Dette er ment som en spøk selvsagt...

Jeg venter på High-End filmer! Nå er det mye dårlig som spys ut fra Hollywood og andre produksjonssteder!

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du i korte trekk sier at i dag så er "eneste" forbedringsmulighet bildbehandlingsprosessoren. Det er ingenting å bagatelisere, da det er den som er avgjørende for et godt bilde. Her kommer vi til å se mye forbedringer på BD-media i tiden som kommer. Denon har allerede annonsert BD-spiller med Realta HQV-chip.
    Realta chipen kan sikkert få litt å si på eventuell støybehandling av litt dårlige BD utgivelser, men har nok mest å si ved avspilling av SD. Hvis en High-End produsent kjøper denne BD spilleren fra Denon for å selge den som sin egen så mener jeg at det er sannsynligvis lite som kan endres som forbedrer bildet. (forutsatt at man ikke bytter ut Realta chippen med en annen, eller har en super guru som kan alt om chippen slik at de kan lage bedre sw til den. Jeg tror uansett at Denon vil gjøre alt for at SW er best mulig)

Du er forferdelig opptatt av pris.... En plasma trenger ikke koste 500k for å kunne kalles high-end, den må rett og slett kunne gi det beste bildet som er å oppdrive per i dag.
    Tja. Jeg har selv PDP-LX508 som er den beste TV'n på markedet, men jeg vil da ikke kalle den High-End for det.

Edit: Bladet hjemmekino definerer tydeligvis High-End utifra pris og ikke kvalitet. Det er bare se, når de tester dyre produkter. For da gir de ikke terningkast (av ukjente grunner) mrn bare skriver High-End. Litt feigt kanskje. :-)

Jitter er ikke farging, og skjer i det digitale domenet.
    Ja, men forskjellen som folk opplever mellom CD spillere kommer 99% av farging av lyden. At Ayon høres annerledes ut en Marantz kommer i hovedsak av elektronikken, ikke jitter fra drivverket.

Kjære deg. Det var jo du som dro inn Burmester BD-avspillere som en slags generalisering av high-end produsentene og deres 50 ganger dyrere kondensatorer.
    Ja og det er et eksempel på at dårlig BD spiller kjøp. (men den finnes jo ikke så la oss droppe å diskutere den mer)

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mao så kan vi fjerne all behandling av digitale signaler her i verden, siden det uansett er digitalt?

Merkelig resonering og forenkling fra enkelte her.
    Målet for en spiller må være å sende den nøyaktige samme digitale pixelverdien som kameraet fanget opp.

Hvis pixel 1:1 har verdien 255 234 234 (8 bit RGB) utifra kameraet, ja da bør vi være fornøyd hvis spilleren sender 255 234 234 til projektor/tv.

Det burde kanskje være mulig å lage en referanse plate som testet akkurat dette med riktig måleutstyr. (leser av pixelverdien over HDMI) Noe for ingeniørene på forumet?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja. Jeg har selv PDP-LX508 som er den beste TV'n på markedet, men jeg vil da ikke kalle den High-End for det.
    Dette skjønner jeg ikke? Hvis du har den beste TV'en som er å oppdrive, og du ikke kan kalle den High-End, hva er da definisjonen på High-End? Bedre enn det som til nå finnes? Er ikke mange av oss som noengang kommer til å eie High-End produkter da...

Mulig jeg har gått glipp av noe etter å ha lest gjennom denne tråden...

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •