Tråden om HD-lyd.... Spørsmål og svar. - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 9 av 9 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9
Viser resultater 161 til 179 av 179
    Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av hifi_tom
    Skjønner fortsatt ikke jeg, skal ikke reciveren vise gjeldende dekoding? Hvordan vet jeg at jeg får f.eks dolby eller true-hd signal når det kun står PCM hele tiden? Ønsker å forstå dette, men fant ingen ting om det i bruksanvisning eller på søk.
    Som førstemann som svarte sa, det får du ikke.

Men når det står PCM så er det det beste du får. For å sjekke hvilke lydspor som brukes, ta opp menyen som viser hvilke tid osv som er igjen, da vil det stå på linjen øverst hvilke format PS3 jobber med.

Ellers så er det kun 2 alternativer. Kjøpe en ny stand-alone spiller, eller gjøre slik : http://avforum.no/forum/konsoller-pc...tml#post899839

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hifi_tom
    Skjønner fortsatt ikke jeg, skal ikke reciveren vise gjeldende dekoding? Hvordan vet jeg at jeg får f.eks dolby eller true-hd signal når det kun står PCM hele tiden? Ønsker å forstå dette, men fant ingen ting om det i bruksanvisning eller på søk.
    Trykk på select på PS3-fjernkontrollen, så står det hvilket lydspor du kjörer oppe til höyre i bildet, som Anders T2 skriver.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå tror jeg BD utgivelsen for de som ønsker å teste forskjellen mellom HD lydformatene har kommet.

John Woo sitt nye epos "Red Cliff", som er delt i 2 filmer, og totalt har nesten 5 timer spilletid.

Denne har Lydformatene LPCM, True HD og DTS MA i 7.1. Den er også sonefri. Dette er i hvertfall Asia utgavene som min bror kjøpe. Filmen skal vist være utrolig bra også. Har ikke fått tid til den enda, men det skal i hvertfall testet forskjell. Både i min Samsung BD-1500 (bitstream) og PS3

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Nå tror jeg BD utgivelsen for de som ønsker å teste forskjellen mellom HD lydformatene har kommet.
    Hvis det er lydformatene som skal testes, så må vi ha en garanti for at alle tre lydspor har samme kilde. Hvis de er mikset forskjellig er sammenligninger verdiløse.

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    404
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det sies at når en spiller av lyd (musikk/film) fra pc, så bør en sette samplingsfrekvensen ut av lydkortet/skjermkortet(hdmi) lik det materialet en spiller av?

Vil dette si at en må inne i innstillingene på skjermkortet (lyd via hdmi), og sette samplingsfrekvensen 44.1 khz (typisk for musikk) og 48 khz (typisk for film), når en skifter mellom å se film og lytte til musikk?
    Uuutrolig tungvint :-? Eller kan jeg bare sette denne til 192khz som jo er det høyeste og kanskje best? eller ikke...?

eller er det noe vesentlig jeg bare ikke har forstått?

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Focalom
    Det sies at når en spiller av lyd (musikk/film) fra pc, så bør en sette samplingsfrekvensen ut av lydkortet/skjermkortet(hdmi) lik det materialet en spiller av?
    Nei
    Hvem mener det og hvorfor ?

Vil dette si at en må inne i innstillingene på skjermkortet (lyd via hdmi), og sette samplingsfrekvensen 44.1 khz (typisk for musikk) og 48 khz (typisk for film), når en skifter mellom å se film og lytte til musikk?
    Nei

Eller kan jeg bare sette denne til 192khz som jo er det høyeste og kanskje best? eller ikke...???
    Du setter høyeste du kan mota
    (feks med en reciver)
    PCM/MPCM.......
    Spiller du disc / filer med 192 a ?
    (ville vel valgt max 96kHz intill man var sikker på om høyere vil fungere/fungere uten problem i forhold til motak ,,,feks en reciver)

Det er mange grunner til hva som sendes ut fra en pc å også forskjell mellom komponenter som skal mota.
    Det er forskjell på software/drivere , innstillinger i en pc å om du har HDMI HDCP
    Hva du avspiller å hva du skal overføre det som

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Problem med lyd på Grown Ups

Satt i dag og skulle se på filmen Grown Ups på Blu-ray med DTS-HD 5.1 i hjemmekinoen, og fikk et problem. Lyden ble veldig rar, jeg fikk et slags ekko i høyttalerne. Jeg kunne slå på pause, så ble problemet borte, men det kom tilbake etter noen sekunder. Jeg kunne også slå av romkalibreringen, og problemet ble borte (men lyden ble jo ikke så bra). Jeg har en Denon AVR-2809 receiver parret med et Denon DVD-2500BT drev. De siste dagene har jeg byttet høyttalere, og dermed gjorde jeg en ny romkalibrering, så dette kan kanskje være noe av problemet. Jeg har prøvd flere andre filmer, og de er det ikke noe problem med. Har lurt på om det kan være at jeg trenger en oppgradering i programvaren, men hvordan gjør jeg dette? Det må jo eventuelt være receiveren som blir oppgradert?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tonheim
    Satt i dag og skulle se på filmen Grown Ups på Blu-ray med DTS-HD 5.1 i hjemmekinoen, og fikk et problem. Lyden ble veldig rar, jeg fikk et slags ekko i høyttalerne. Jeg kunne slå på pause, så ble problemet borte, men det kom tilbake etter noen sekunder. Jeg kunne også slå av romkalibreringen, og problemet ble borte (men lyden ble jo ikke så bra). Jeg har en Denon AVR-2809 receiver parret med et Denon DVD-2500BT drev. De siste dagene har jeg byttet høyttalere, og dermed gjorde jeg en ny romkalibrering, så dette kan kanskje være noe av problemet. Jeg har prøvd flere andre filmer, og de er det ikke noe problem med. Har lurt på om det kan være at jeg trenger en oppgradering i programvaren, men hvordan gjør jeg dette? Det må jo eventuelt være receiveren som blir oppgradert?
    jeg har hatt problemer der det er dekoda (nedlasta) opplevd det 2 ganger!
    der output er dekoda 192khz 24bit, så tydligvis noen fler som har hatt problemet, selv om jeg ikke vet hva det er..
    med min onkyo har DTS-HD og DD-True hd funket meget greit.

Men det jeg skulle spørre her om, var AMD(før ati) HDMI lyden, om noen viste om noen reviews, kvalitets sjekker.
    eneste jeg hører er at det er bra nok, men i bitstream er det lite som kan gå galt! men ellers... vanlig mp3, flac etc etc avspilling.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Jeg er i ferd med å skaffe HD digitaldekoder til min nye leilighet, og har noen forvirrede spørsmål om de digitale lydformatene.

Aktuell dekoder er en Homecast HC8000 CICOPVR (som vi er "påtvunget" av antennelaget)

Jeg kunne sikkert spurt forhandler, men han hørtes ut til å være mer interessert i å selge meg ny tv enn å svare på tekniske spørsmål, og er i tillegg sånn passe vag i svarene - og styremedlem i antennelaget - go figure.

Denne har 1x hdmi- og 1x spdif optisk digitalutgang, i tillegg til 2x rca og noe componentgreier.
    I manualen står det ingenting om hdmi-versjon,
    og det står at lydformat over spdif er AC3.

Jeg ønsker å koble lyd digitalt til min Onkyo TX-SR805 receiver.

Spørsmålene blir da;

1. Støttes HD-lyd over optisk utgang? (tenker her på båndbredde)

2. Får jeg surround? 5.1? 7.1? 9.2?

3. Får jeg begge deler på en gang?

4. Spiller lydformatstøtte over spdif noen rolle, egentlig, når jeg helst vil la onkyo'en dekode/behandle signalet?
    Vil jeg se i displayet på onkyo'en hvilket format som spilles?

5. Er det bedre å kjøre lyden over HDMI, og hvilken hdmi-standard må tv'en og dekoderen da følge?
    (Tenker da på å kjøre lyd via hdmi til tv, og så til receiver)

Mye spørsmål, men jeg håper noen gidder å forklare litt om hvordan dette funker - ønsker jo ikke å kjøpe en digitalboks til 2 lapper som IKKE støtter alle de kule formatene og HD lyd i alle kanalar, so to speak.

Forhandler gir bare svar av typen "dette tror jeg helt sikkert går fint kanskje" - ikke veldig betryggende.

Andre gode forslag tas også imot med takk.

mvh

Espen

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Optisk kabel støtter ikke HD-lyd, men det trenger du ikke bekymre deg for, ettersom det ikke sendes HD-lyd på TV-kanaler i det hele tatt. De vanligste formatene er HE-AAC (DVB-T) og Dolby Digital. Antall kanaler er enten 2.0 eller 5.1. Tunere som støtter HE-AAC vil som regel reenkode dette til enten Dolby Digital eller DTS.

HDMI-versjon trenger du heller ikke tenke på. DigitalTV støtter ikke noe som krever mer enn HDMI 1.1 uansett.

Intermediate americanFord sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke om dette spm passer inn I dette topicet; men lurer paa en ting ang. yamaha fx v 765. Tidleigere kom alltid hd-lyd typen jeg valgte via en blu-ray film, I displayet paa receiver, dts hd master, Dolby true hd etc.. Naa staar det bare "through" etter at jeg har valgt hd lydsporet paa filmen. Decoder receiver likevel film-laden som hd lyd? Og hva kan vere grunnen til hd-lydsporet ikke staar I dispalayet paa reciever lenger? Litt frustrerende aa ikke vite :?
    Behringer B215 (fronts) + B212XL (surround) - Sony STR 1040 - Pro Ject Rpm 5.1/ Phonobox S - 2xJamo SUB650 - Apple TV3 - Samsung 60" Plasma

MIN BLOGG: http://www.inboundswag.no

ALT I FRA BUSINESS TIL KULTUR + LITT LYD OG MUSIKKRELATERT!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    Optisk kabel støtter ikke HD-lyd, men det trenger du ikke bekymre deg for, ettersom det ikke sendes HD-lyd på TV-kanaler i det hele tatt. De vanligste formatene er HE-AAC (DVB-T) og Dolby Digital. Antall kanaler er enten 2.0 eller 5.1. Tunere som støtter HE-AAC vil som regel reenkode dette til enten Dolby Digital eller DTS.

HDMI-versjon trenger du heller ikke tenke på. DigitalTV støtter ikke noe som krever mer enn HDMI 1.1 uansett.
    Takker og bukker - da skjønner jeg litt mer.
    Jeg tenkte igrunn at siden tv-kanaler sendes "i HD", så ville lyden også være "HD" - så feil kan man ta.
    Jeg tenkte som så at jeg skulle prøve å ta høyde for "framtidens formater", men det er altså ikke noe poeng?

Denne er en DVB-C mener jeg å ha lest - støtter Mpeg2 video og Dolby Digital. Godt nok?

Greit å forsikre seg om at man ikke kjøper utdatert ræl til overpris...

Active Mr Jetta sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Levanger
    Poster
    336
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av americanFord
    Vet ikke om dette spm passer inn I dette topicet; men lurer paa en ting ang. yamaha fx v 765. Tidleigere kom alltid hd-lyd typen jeg valgte via en blu-ray film, I displayet paa receiver, dts hd master, Dolby true hd etc.. Naa staar det bare "through" etter at jeg har valgt hd lydsporet paa filmen. Decoder receiver likevel film-laden som hd lyd? Og hva kan vere grunnen til hd-lydsporet ikke staar I dispalayet paa reciever lenger? Litt frustrerende aa ikke vite :?
    På min receiver Yamaha rx-v2065 endrer jeg etter eget ønske hva som skal stå i display'et ved å trykke på INFO på fjernkontrollen. Veksler da blant annet mellom for eksempel Blu-ray (input), DTS-HD Master Audio eller Straight osv.
    Kanskje dette eller noe liknende kan være til hjelp.

Active Sven Roger sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har enteligen fått meg til og kjøpe ny reciver Yamaha 2400 ut og 1067 in. En Sony bdp-se1
    står før avspilling av Blu-ray.
    Ett spørsmål? i displayet står det kun Av1-DTS, ikke noe om HD master audio, min blu-ray spiller dekoder vel ikke de nye HD lyd format, innebærer det att den må byttes før att få
    HD master audio, eller er det nokk att reciver dekoder.
    Står sikkert skrevet noenstans her, men spør nå likevel

mvh
    Roger

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven Roger
    Har enteligen fått meg til og kjøpe ny reciver Yamaha 2400 ut og 1067 in. En Sony bdp-se1
    Spiller heter kanskje S1E ?
    BDP-S1E (BDPS1E, BDPS1ES.EC1) : Manuell : TV og hjemmekino : Sony

HDMI (jeg tror) hva spilleren kan gjøre

du bare kan bitstreame vanlig Dolby Digital og DTS

du kan decode dolby digital, dts, dolby digital+, dolby thruehd å sende sende som multichannel PCM

spilleren decoder ikke DTS HD eller DTS HD MA å DTS Core lydspor blir valgt istedenfor
    (vanlig DTS lyd)
    Denne DTS core kan du bitstreame eller la spiller decode å sende som multichannel PCM

Er ikke spilleren oppdatert med nyere firmware etter den ble kjøpt vil lyd muligheter være enda mere begrenset enn jeg har skrevet ..........................................

(les manual så finner du ut hvem lyd/hvordan med S1E)

oppdater firmware (NB...dette er til Europa model...har du USA model må du inn på Sony USA for firmware)
    Televisions & Home CinemaÂ*|Â* BDP-S1EÂ*|Â*Sony Support Europe

Skal eller må du ha bitstream mulighet av alle HD lyd codec må du ha ny spiller
    Hvem spiller støtter bitstream HD lyd ?.......nær sagt alle modeller solgt fra høsten 2008 ---> frem til i dag

Active Sven Roger sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar hygen! De var det jeg misstenkte, bdp s1e er riktigt. Firmware ikke den siste
    prøver med ny Fw, men hjelper vel ikke kanske før dekoding av HD-ma .
    Da er det vel bare og få kjøpt seg en annen spiller.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hjelper neppe for DTS HD / DTS HD MA decoding

Dolby Digital+ / Dolby ThrueHD decoding ved firmware 2.0 eller nyere

Bitstreame HD lyd så man kan decode i reciver går heller ikke da spiller har HDMI 1.2 (å man må ha 1.3 for bitstream HD lyd)

Rett og slett gammel spiller ...er ikke bare Sony som hadde begrenset lyd muligheter men også spillere fra andre produsenter på den tiden

Er det lenge siden firmware ble oppdatert bør spilleren oppdateres om den skal brukes...(da men får forbedret spiller og disc støtte)

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan lese om firmware oppdateringer å hva forbedringer er
    Blu-ray.com - Blu-ray Firmware - BDP-S1 Firmware Update

antar dette er oversikt over usa firmware men vil anta europa firmware (s1e) bruker har ca samme fornyelser
    (ingen dts hd/hd ma)

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0