Tråden om HD-lyd.... Spørsmål og svar. - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 9 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 179
    Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Barebjorn
    Noen filmer som er å få tak i med dts-hd master audio?
    Det er utrolig mange med det.

Selskaper som Fox og Univrsal kjører med det. Også mange av de norske utgivelsene har det. Men en del har kun DTS HR.

Det letteste å sjekke er å bruke DVD Profiler, der pleier det å stå etter man har lastet ned riktig profil.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klarer ikke helt å skjønne om dette går, så er vel like så greit å spørre.

Jeg er inne på tanken å kjøpe meg Denon AVR-2308. Tror ikke den har "HD-lyd", men er det mulig å få det til uansett såfremt BD-spilleren koder lyden?

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du tenker vel da brukt?

2308 har ikke True HD eller DTS Master dekoding internt, så da må du som du sier bruke en spiller til å dekode til PCM. Det skal funke meget bra. Anbefalte spillere er da Sony S550 og Panasonic DMP-55. Ellers så blir det enda dyrere spillere.

Hvis du tenker ny så er det 2309 ute, og den dekoder alt. Ellers så ser det ut til at Hifi Klubben har tilbud på 2808 som støtter alt, de skal nok bli kvitt restene. Den har også bedre video konvertering via analoge innganger enn 23 serien.

Newcomer EvenSteven sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bilag fra Lefdal i avisen i dag...

Blant annet en Phillipstelefon med en av disse gule iøyenfallende stjernene ovenfor bildet som sa: "HD-lyd" :-)

Denne tlf:
    Lefdal - Philips trådløs telefon

De begynner å trekke dette HD-begrepet litt vel langt nå.. Alt som melkes kan.. :-)

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HD er High Defenition.

SD er Standard defenition.

Kort fortalt er HD alt som er høyere/bedre en Standard defenition

Newcomer EvenSteven sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he .. Jo takk for oppklaringen .......8)

Jeg vet hva HD står for og hva det vil si..
    Poenget var jo at dem slenger rundt seg med slike pop-uttrykk for å selge mer.

Jeg synes i hvertfall at en telefon med HD-lyd var en morsom salgspitch...

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter en liten diskusjon om lydopplevelser i tråden om BD spilleren Samsung BD-1500, om forskjellene mellom SD og HD lyd, så gjorde jeg en test av dekoding av lydsignalet. Her er den:

Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Da har jeg fått testet litt frem og tilbake. Skal bare si først at jeg ikke er noen lydekspert eller noe i nærheten.

Jeg brukte som jeg nevte før filmen "Batman Begins" på Blu-ray (USA import). Jeg brukte de første 1.44 minuttene av filmen, frem til vi ser Christian Bale første gangen. Det som er der er logoene på starten med musikk, Batman logoen som blir laget av flaggermus, samt unge Bruce Wayne som faller ned og blir skremt av flaggermus i en brønn.

Denne har Dolby Digital og Dolby True HD som lydspor.

Utstyret er kort og godt:

Samsung BD1500 (Sone A spiller)
    Marantz AV8003+MM8003 (Fikk sølvprisen for årets high end i Lyd & Bilde)
    Klipsch RC-64, RF-63 og RS-62 høytallere (Senter, Front, Surround)

Jeg valgte å bruke ett litt lavere volum, jeg stilte alle lysporene inn til likt volum med min Radioshack analoge lydmåler. På denne så satte jeg volumet etter 68 dB, da fikk jeg disse volum tallene på min forsterker.

Dolby Digital Bitstream: 25 dB
    True HD Bitstream: 27 dB (faktisk høyere enn DD)
    Dolby Digital PCM: 23 dB
    True HD PCM: 22 dB

Først så lyttet jeg igjennom scenen 3 ganger med True HD som lydspor, for å sette en standard. Så byttet jeg til DD, og byttet mellom disse ett par ganger. Så satte jeg spilleren til PCM i stedet for Bitstream (Audiophile), de 2 andre alternativene står til ”Off” hvis noen skulle lure.

I PCM så byttet jeg imellom True HD og DD. For så å teste True HD PCM mot True HD bitstream.

Forskjellen i mellom True HD og DD i både Bitstream og PCM var relativt enkle å høre hvis man lyttet nøye. Forskjellen er ikke enorm, men egentlig ganske stor. Når True HD er i bruk så er lydbildet mye større, jeg vil si at jeg i hvertfall får en meter ekstra i bredden. DD sporet virker med en gang som det beste, men True HD har ett mye større lydbilde i alle rettninger. DD er mye mer snevert, og har en høyere diskant enn True HD.

Som det ofte sies i fag bladene så er stillheten i mellom slagene like viktig som selve lyden, da snakker de om dynamikken i lydbildet. Og her er True HD har sin store fordel fremfor DD. Micro detaljene kommer mer frem. Når Bruce treffer bakken i brønnen, så spretter det litt støv bort i venstre høytaller. True HD har klarer å få frem flere sandkor her enn der jeg hører med DD.

Når det kommer til Bitstream vs PCM, så er forskjellen mellom True HD og DD der like stor.
    Men med True HD i begge versjoner så er forskjellene faktisk større en jeg hadde trodd. PCM lyden ble liksom en liten blanding mellom DD og True HD. Lydbildet var like breit, men hadde var ikke like stort i høyden. Diskanten var litt mer fremtredende. Men her kan volum forskjellen spille litt inn, da selv med lik kalibrering så oppfattet jeg True HD PCM som høyere. Forskjellene i selve lyden er ikke veldig stor, ikke noe farlig å bruke hvilken som helst av dem. Men dynamikken i lydbildet var for meg enda mer tilstede når Marantzen min stod for dekodingen.

Jeg vil også legge til at min Marantz har muligheter for å jobbe med PCM lyden, noen den ikke kan med True HD. Med True HD og DTS Master lydsporene så gjør den så å si det samme som den ville gjort hvis jeg satte den til Direct og Pure Direct.

Min konklusjon er at True HD definitivt bør velges fremfor de gamle DVD lydtypene. Er filmen god så spiller det faktisk ingen rolle hvilke type lydspor man hører på, det kan like greit være mono. Men bedre lyd kan gjøre en middels film opplevelse bedre (det samme med bilde). Det er i hvertfall min mening.

Men har man en spiller som er i middel klassen eller billigere, så ville jeg definitivt velge bitstream av lyden. Har man en high end spiller, så vil jeg faktisk tro at PCM kan være like bra eller bedre enn bitstream, men det kommer da igjen ann på mottakeren.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kan ps3 sende truehd lyd? Bruker den som kilde til lx71

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lineær PCM

Er ingen "lydekspert", jo mer jeg leser om lydformater og dekoding etc. jo mer forvirra blir jeg :-) Det viktigste for meg er at lyden er god, og at jeg får ut den lyden av høyttalerne som jeg skal ha, om jeg ser på DVD/BD eller TV. Hele anlegget er koblet opp med HDMI, spilleren er en Sony BDP-S550 og receiveren er en Sony STR DG-820.
    Et ganske enkelt spørsmål når det gjelder lydformat : Er det korrekt at receiveren viser "Linear PCM" når jeg spiller "Bankok Dangerous"(BluRay) ? Trodde den skulle vise "Dolby Digital" e.l., men ettersom jeg forstår er det slett ikke noe drawback at den spilles av i "Linear PCM". Snarere tvert i mot.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hifi_tom
    kan ps3 sende truehd lyd? Bruker den som kilde til lx71
    PS3 kan ikke sende True HD eller DTS HD lydsporene. Den kan kun dekode til PCM

Sitat Opprinnelig postet av svesa
    Er ingen "lydekspert", jo mer jeg leser om lydformater og dekoding etc. jo mer forvirra blir jeg :-) Det viktigste for meg er at lyden er god, og at jeg får ut den lyden av høyttalerne som jeg skal ha, om jeg ser på DVD/BD eller TV. Hele anlegget er koblet opp med HDMI, spilleren er en Sony BDP-S550 og receiveren er en Sony STR DG-820.
    Et ganske enkelt spørsmål når det gjelder lydformat : Er det korrekt at receiveren viser "Linear PCM" når jeg spiller "Bankok Dangerous"(BluRay) ? Trodde den skulle vise "Dolby Digital" e.l., men ettersom jeg forstår er det slett ikke noe drawback at den spilles av i "Linear PCM". Snarere tvert i mot.
    S550 skal være en god spiller, og støtter alle formater, så den kan godt stå for dekodingen

Men i følge Sony sin side så støtter forsterkeren alle formater. Da må du inn i spilleren og sette den til bitstream. Men vær ops på da at lyden forsvinner hvis du ser på enkelte ekstra matriale. De har det som heter Secondary Audio lydspor og krever dekoding i spilleren. For det så må den stå til PCM.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men i følge Sony sin side så støtter forsterkeren alle formater. Da må du inn i spilleren og sette den til bitstream.
    Hva oppnår jeg med å sette spilleren til bitstream ? Bedre lyd, og så mye bedre lyd at det er umaken verdt ? Jeg er fornøyd med den lyden jeg har jeg, men var liksom litt nyskjerrig .. :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men må ja ha en dedikerrt blu-ray spiller for å kunne høre true-hd lyd da`?

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svesa
    Hva oppnår jeg med å sette spilleren til bitstream ? Bedre lyd, og så mye bedre lyd at det er umaken verdt ? Jeg er fornøyd med den lyden jeg har jeg, men var liksom litt nyskjerrig .. :-)
    Jeg syntes lyden var litt bedre ved bitstream enn ved PCM, men det er med mitt utstyr og mine øyne. Du kan jo enkelt teste ved å sette spilleren til bitstream, og se om du hører forskjell. Bare husk at det kan være volum forskjeller mellom de to. Men er man egentlig fornøyd så kan du jo like enkelt la den stå slik den er nå.

Men må ja ha en dedikerrt blu-ray spiller for å kunne høre true-hd lyd da`?
    Nei. PS3 dekoder True HD og DTS HD lydsporene til PCM. PCM er ett bedre format da de ikke er pakket slik som de to andre. Det skal i teorien være det samme om den pakkes ut i spiller eller i forsterker.

Men personlig så vil jeg tro din Pioneer forsterker vil gjøre en bedre jobb med lyden enn det PS3 gjør. Da PS3 dekoder i software, mens LX71 har hardware til å gjøre jobben. Har PS3 selv også, men hvis jeg har en sonefri film, så ser jeg den mye heller på min Samsung BDP-1500 fremfor PS3, både pga Bilde, lyd og kontroll mulighetene. (Liker ikke håndkontrollen til PS3)

Men skal du få noe annet så må du ha dedikert spiller. Men PS3 gjør jobben godt nok for de fleste. Du får ekte HD lyd fra den også (samt litt ekstra støy fra selve maskinen )

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg avspiller fra PS3 nå, står det bare PCM i displayet på lx71, er dette riktig`?

Intermediate dvdjan sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp det er riktig

Newcomer audi sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, jeg har ett spørsmål som jeg håper noen kan svare på. Jeg har ikke sett noen besvare det enda.

Jeg har kjøpt en Pioneer BDP-51 og bruker de analoge utgangene inn i min Rotel preamp. Per nå så får jeg brukt Dolby True HD og etter oppgraderingen jeg venter på så skal den sende DTS Master HD.

Så over til spørsmålet: Får jeg HD-lyd fra de filmene som er merket PCM 5.1 over de analoge utgangene? Jeg får jo lyd når jeg velger den utgangen. Jeg kan teste om det er forskjell på det og Dolby Digital på en av filmene, men hvordan er det i teorien. Gjør Pioneeren den samme jobben som en receiver på PCM lydsporet?

Hvis ikke så vil jeg bare få 2/3deler av HD opplevelsene totalt

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner fortsatt ikke jeg, skal ikke reciveren vise gjeldende dekoding? Hvordan vet jeg at jeg får f.eks dolby eller true-hd signal når det kun står PCM hele tiden? Ønsker å forstå dette, men fant ingen ting om det i bruksanvisning eller på søk.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    590
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner fortsatt ikke jeg, skal ikke reciveren vise gjeldende dekoding? Hvordan vet jeg at jeg får f.eks dolby eller true-hd signal når det kun står PCM hele tiden? Ønsker å forstå dette, men fant ingen ting om det i bruksanvisning eller på søk.
    Når en receiver mottar et kodet signal (bitstream) vil signaturen i dette signalet fortelle receiveren hva slags kode det er, (dolby digital, Dts, Dolby trueHD, Dts HD osv..) men nå signalet er ferdig dekodet (PCM) en annen plass, slik det er dømt til med HD-lyd på bl.a PS3 så vil ikke denne signaturen ha noe å si for receiveren da den ikke trenger å gjøre mer enn å omforme signalet og forsterke det. Vil du ha muligheten til å se lydformatet er det bare å hive opp-up menyen på BD-plata.

Newcomer audi sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når PS3 har konvertert det til PCM så er det blitt anonymisert til å bare stå PCM på receiveren, den klarer ikke å "gjette" hva det har vært. Det er vel kanskje den eneste ulempen. Signalet skal være tipp topp i HD likevel. Husk å alltid gå innom lydmenyen på PS3en og velg beste lyd for sikkerhetsskyld.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audi
    etter oppgraderingen jeg venter på så skal den sende DTS Master HD.
    når eller om den kommer (Mars kanskje )

Så over til spørsmålet: Får jeg HD-lyd fra de filmene som er merket PCM 5.1 over de analoge utgangene?
    Ja

Side 8 av 9 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •