Tråden om HD-lyd.... Spørsmål og svar. - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 9 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 179
    Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Dette høres ut til å ligge i receiveren da jeg også har BDP 1400 og får lyd i surround back høyttalerene på DTS HD MA lydspor.

Jeg har onkyo TX-SR 875 forresten.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Dette høres ut til å ligge i receiveren da jeg også har BDP 1400 og får lyd i surround back høyttalerene på DTS HD MA lydspor.

Jeg har onkyo TX-SR 875 forresten.
    Hvilket lydmodus bruker du da Arendal?
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Newcomer kjelle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg får lyd på dts hd ma 7.1 såklart... men ikke i bakkanalene på dts hd ma 5.1 :s

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kjelle
    jeg får lyd på dts hd ma 7.1 såklart... men ikke i bakkanalene på 5.1 :s
    Jeg ser i instruksjonsboken at man kan velge lyd-modus THX Cinema når det avkodes dts hd ma - har du prøvd det?

Også sjekket at surrund back står til "on" og ikke bare "auto" ?
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Newcomer kjelle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jo det funker med thx select 2 cinema... da er der lyd, men hvorfor skal det ikke fungere med pro logic2 modusen??

hvor bra er egentlig thx select 2 cinema?? har aldri brukt dette under film før..

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Hvilket lydmodus bruker du da Arendal?
    På Blu-ray med DTS HD MA 5.1 lydspor bruker jeg vanligvis THX surr EX men det fungerer også med DPL2x

Begge deler gir meg 7.1 lyd på 5.1 inn..

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Beklager men jeg har ikke hatt mulighet for og lese alle inleggene her
    håper jeg blir tilgit hvis spørsmålet mitt er dekket direkte.

Slik jeg har forstått her så er dts-hd en oppgradering av lyden.
    medn jeg ser litt på NAD T755 og det skrytes slik
    Du er også klar til å få utbytte av den drastisk forbedrede lydkvaliteten fra høyoppløste dvd-medier og avspillere (Blu-ray, HD-DVD eller annet). T755 har nemlig et komplett sett analoge 7.1-innganger til nettopp dette. I tillegg til dette har du selvfølgelig et hav av andre tilkoblingsmuligheter på utstyret ditt. Som noe nytt er de velkjente pre-out/main-in bøylene erstattet med en tilsvarende elektronisk funksjon. Dette gjør det mye lettere å stille inn og utnytte disse uttakene.
    men jeg kan ikke se noen steder att det står i klar tekst at den har dts-hd
    Lyd dekoder: Dolby Digital/EX, PLII/x, DTS/-ES/Neo:6/ 96/24, EARS, Enhanced Stereo
    er dts-hd forbeholdt 7.1?

sistnvevnte får jeg ikke till på en god måte i min stue.

vil T755 bli noe oppgradering fra min nå værende Denon AVR 1802
    til opplysning så har jeg en Samsung BDP-1500 og en Samsung full hd LCD tv.
    og 2 store fronthøytalere som drives av 2 stk NAD forsterkere (372 og 216)
    stor aktiv sub. stor center. og små bakhøytalere.

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik jeg ser det så har ikke NAD mulighet for DTS HD lyd.

Det de sier er at du må bruke de analoge inngangene, og da MÅ du ha en spiller som dekoder DTS HD og Dolby True HD for deg. Samsungen din takler det ikke.

Da må du over på Panasonic DMP-55 eller Sony S550. Eller noe enda dyrere fra Pioneer, Marantz og Denon.

Hvis du ikke ønsker å bytte spilleren også, så ta en annen forsterker som takler HD-lyd i bitstream via HDMI.

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg så Rottatouille i går kveld, og på den er det - i tillegg til DD 5.1 på diverse språk - Engelsk LPCM som et eget lydvalg. Jeg valgte dette (det sto også anbefalt på et kort som fulgte med filmen, dersom man har receiver som støtter dette). Hva slags format er da egentlig dette? Det sto Multich. i dispayet på receiveren. Var dette da DTS HD MA? Spilleren (Samsung BD-P2500) er satt til å sende ut Bitstream (såkalt "Bitstream (Audiophile)", som det står i menyen).

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    All lyd på en BD plate er i utgangspunktet PCM
    Enten som ren PCM eller som PCM som er pakket inn i ulike codec som Dolby Digital , Dolby Digital Plus , Dolby ThrueHD , DTS , DTS HD , DTS HD MA.

Er PCM lyden pakket inn i ett codec på platen vil en decoder i spiller/reciver pakke opp igjen til PCM

Ren PCM er lossless (tapsfritt) men ved innpakking til codec har man tapsfrie codec og codec med tap.
    Er ett codec tapsfritt så beholder PCM kvalitet men er codec med tap vil en utpakket PCM igjen ha lavere kvalitet.

High-Def FAQ: Blu-ray and HD DVD Audio Explained | High-Def Digest

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan dra sammenlikningen til musikk.

WAV er ukomprimert lyd sånn som man finner den på CD plata.( PCM )
    Den kan komprimeres for eksempel til mp3 og konverteres tilbake til WAV med tap da man jo ikke kan gjernskape det tapte.( Dolby digital, DTS osv )

Man kan også pakke dette tapsfritt som flac, som kan konverteres tilbake til WAV uten tap.( Dolby True HD, DTS HD MA ).

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Slik jeg ser det så har ikke NAD mulighet for DTS HD lyd.

Det de sier er at du må bruke de analoge inngangene, og da MÅ du ha en spiller som dekoder DTS HD og Dolby True HD for deg. Samsungen din takler det ikke.

Da må du over på Panasonic DMP-55 eller Sony S550. Eller noe enda dyrere fra Pioneer, Marantz og Denon.

Hvis du ikke ønsker å bytte spilleren også, så ta en annen forsterker som takler HD-lyd i bitstream via HDMI.

med andre ord bør jeg holde meg til denon hvis jeg skal oppgradere surroundreceiveren.

er det noe poeng og oppgradere?

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    --------->Tjukken

For å kunne bruke din reciver (Denon AVR 1802) å dra nytte av de nye lydformatene på BD må du kjøpe BD spiller som decoder HD lyd codec og sender det som multichannel analog til multichannel analog inn på din reciver.
    Dette kan mange BD spillere i dag så det er bare å lese/velge ut fra ønsker/pris (Sony , Panasonic , Pioneer osv)

For å kunne få avspillt de nye lydformatene på BD med din Samsung BDP-1500 må du skifte ut din Denon AVR 1802 reciver til en som helst kan mota og decode bitstream HD codec.
    Dette kan de fleste nye recivere som Yamaha , Onkyo , Denon , Pioneer osv.
    (mest populære og solgte er vel Yamaha og onkyo der man får mye for pengene)

lyden er absolutt et mega løft enten på den ene eller andre måten så valget du må ta er hvor vil du starte

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    samsungen er helt ny så jeg bytter nok helst ut receiveren.

får se etter en med signal ut til front. har enda ikke finni en receiver med kraftig nok ut effekt for mine høytalere. (innen for min prisklasse)

titta i stad litt på Denon AVR-2309

Newcomer Vaden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    272
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I lydinnstillingene på min Sony BDP-S350 så er det satt 48khz - 16bit. Er det anbefalt å bruke det andre alternativet på 96khz - 24bit?

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis utstyret ditt takler det så er det anbefalt med 96/24. Da blir i hvertfall ikke ting nedskalert når det har høyest kvalitet.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    All lyd på en BD plate er i utgangspunktet PCM
    Enten som ren PCM eller som PCM som er pakket inn i ulike codec som Dolby Digital , Dolby Digital Plus , Dolby ThrueHD , DTS , DTS HD , DTS HD MA.

Er PCM lyden pakket inn i ett codec på platen vil en decoder i spiller/reciver pakke opp igjen til PCM

Ren PCM er lossless (tapsfritt) men ved innpakking til codec har man tapsfrie codec og codec med tap.
    Er ett codec tapsfritt så beholder PCM kvalitet men er codec med tap vil en utpakket PCM igjen ha lavere kvalitet.

High-Def FAQ: Blu-ray and HD DVD Audio Explained | High-Def Digest
    Når jeg spiller av BD så kommer det pcm i displayet på forsterkeren.

Hvis jeg setter hdmi audio out på bd-spiller til auto så kommer det vanlig digital 5.1 i displayet. Settes den til pcm så vises pcm.

Hva må jeg gjøre for at det skal vise true hd eller dts-hd master?

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du ikke "Bitstream" som et valg noe sted?

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Barebjorn
    Når jeg spiller av BD så kommer det pcm i displayet på forsterkeren.

Hvis jeg setter hdmi audio out på bd-spiller til auto så kommer det vanlig digital 5.1 i displayet. Settes den til pcm så vises pcm.

Hva må jeg gjøre for at det skal vise true hd eller dts-hd master?
    Leser litt i manualen jeg fant på nettet.

Lyd innstillingene er på side 40 og 41. 41 viser HDMI som Auto og PCM.
    Men på side 40 så har du noen innstillinger for Dolby og DTS. Disse ligger under Audio Out valget i menyen.

Der er det 3 innstillinger for hver, DD1, DD2 og DD-PCM, og det samme for DTS.

De står default til 1, som gjør at spilleren mikser inn secondary audio osv. Vet ikke hvordan spilleren takler dette. Men hvis du setter til 2 så gjør den det ikke. På andre spillere så kan man ikke ha secondary audio aktivert uten at det blir nedmikset.

Så hvis du setter HDMI til auto, og DD/DTS til 2 så ser det for meg ut som at du burte få ekte bitstream.

Nå kan det jo hende din BD spiller har like bra dekodere som forsterkeren, så det kan jo holde med PCM. Men alltid moro med MASTER i displayet

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Leser litt i manualen jeg fant på nettet.

Lyd innstillingene er på side 40 og 41. 41 viser HDMI som Auto og PCM.
    Men på side 40 så har du noen innstillinger for Dolby og DTS. Disse ligger under Audio Out valget i menyen.

Der er det 3 innstillinger for hver, DD1, DD2 og DD-PCM, og det samme for DTS.

De står default til 1, som gjør at spilleren mikser inn secondary audio osv. Vet ikke hvordan spilleren takler dette. Men hvis du setter til 2 så gjør den det ikke. På andre spillere så kan man ikke ha secondary audio aktivert uten at det blir nedmikset.

Så hvis du setter HDMI til auto, og DD/DTS til 2 så ser det for meg ut som at du burte få ekte bitstream.

Nå kan det jo hende din BD spiller har like bra dekodere som forsterkeren, så det kan jo holde med PCM. Men alltid moro med MASTER i displayet
    Fant ut av det. Satte hdmi til auto også var det bare å velge det lydsporet som va best på bd-platen.
    I menyen for DD1, DD2 og DD-PCM kan man ikke endre på innstillingene sålenge man kun kjører over hdmi, de er vel for coax og analoge signaler.

På gone in 60 seconds står det dts-hd master audio bakpå coveret men på selve filmen kan jeg velge mellom digital 5.1 og pcm.
    Trodde det beste lydformatet ble valgt automatisk når man starter en bd, men jeg måtte velge fra vanlig digital til pcm.
    Har forøvrig akkurat sett The dark knight, meget bra bilde og lyd! Og der kunne jeg få true hd i displayet for første gang

Noen filmer som er å få tak i med dts-hd master audio?

Side 7 av 9 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •