Tråden om HD-lyd.... Spørsmål og svar. - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 179
    Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Warlock
    Stussa litt på det derre, se hva Wikipedia skriver:
    DTS-HD Master Audio - Wikipedia, the free encyclopedia

Legg merke til aller siste setning, mener da at PCM sier fast bitrate når jeg trykker på "display" og får opp tekniske data på lerretet?
    Selvfølgelig er PCM fast bitrate. Variabel bitrate er et resultat av komprimering, og PCM er ukomprimert.

Bitraten til et PCM-spor kan utledes av samplingrate, bitoppløsning og antall kanaler. Samplingraten, vanligvis 48kHz, forteller hvor mange samples som tas hvert sekund. 48kHz er altså 48000 samples pr. sekund. Bitoppløsningen (16 bits er vanlig) er det antallet bits som brukes pr. sample. Hvis du ganger bitoppløsning med samplerate, så finner du ut hva bitraten pr. kanal er. I dette tilfellet blir dette 768 kilobit pr. sekund. Dette må så ganges opp med antall kanaler. I en 5.1-miks har du seks kanaler, så med dette eksempelet blir bitraten 768kbps * 6 = 4608kbps, altså ca. 4,6Mbps.

Verre er det ikke.

Hvis man har et 24-bits lydspor med 7.1 kanaler og 96kHz samplingsrate, så vil dette kreve en bitrate på 18,4Mpbs hvis man bruker PCM. Med komprimering kan dette reduseres voldsomt. Mange av kanalene er sannsynligvis ganske stille i store deler av filmen. Basskanalen inneholder aldri frekvenser over et visst nivå osv.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    Hvis man har et 24-bits lydspor med 7.1 kanaler og 96kHz samplingsrate, så vil dette kreve en bitrate på 18,4Mpbs hvis man bruker PCM. Med komprimering kan dette reduseres voldsomt. Mange av kanalene er sannsynligvis ganske stille i store deler av filmen. Basskanalen inneholder aldri frekvenser over et visst nivå osv.
    Sånn i forhold til den tabellen knutinh linket til, så er det forresten verdt å merke seg at HDMI støtter audio med en bitrate opptil 38,86 Mbps. Dette er fordi man skal kunne sende ukomprimert lyd med opptil 8 kanaler, 24 bits sampling og en samplerate på opptil 192kHz over HDMI.

8 * 24 bits/sample * 192000 samples/sekund = 36 864 000 bits/sekund

Newcomer Warlock sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan man da konkludere med at PCM er det "beste" lydsporet. Sjøl med lavere bitrate enn DTS HD MA?

Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Warlock
    Kan man da konkludere med at PCM er det "beste" lydsporet. Sjøl med lavere bitrate enn DTS HD MA?

Arne
    Så lenge PCM-sporet har like stor samplerate, bit-bredde og antall kanaler, så har PCM-sporet like stor eller større potensiale til god lyd som alle andre spor.

Dette følger logisk av at alle lydspor (uten SACD, og da i bare noen tilfeller) starter som PCM og ender som PCM. Alt i mellom kan bare redusere kvaliteten, ikke øke den (eller i tilfellet lossless: uendret kvalitet).

Det betyr ikke at en halv-full lydtekniker ikke kan legge inn dårligere lyd på PCM-sporet enn på DTS-sporet. All verdens teknikk kan ikke beskytte mot dumme eller kyniske mennesker.

Sitat Opprinnelig postet av Esp1
    PCM ---------------------------------> PCM
    PCM ---> Dolby True HD codec ---> PCM
    PCM ---> DTS Master Audio codec ---> PCM
    Figuren til Esp1 er god, du burde ta en titt på den.

-k

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mine spørsmål / antakelser / fakta er ikke relatert til PS3 som ikke takler bitstream av HD codec.

Som knutinh skriver
    Når PCM-sporet har like stor samplerate, bit-bredde og antall kanaler vil lyd være lik. ( ved feks LPCM 7.1 og DTS HD MA)

men slik er det ofte ikke på en BD plate.
    Da er bit , kHz , antall channel downsamplet som PCM så beste lyd finner man på en bra HD codec som er lagt til på plate.
    (med mindre PCM er 7.1 med bra bit og kHz)

med LPCM 5.1 og DTS HD 7.1 på samme plate må man gå ut fra at DTS HD er best

Ved ulike lyd codec osv er det ingen regel som sier at lydsporene er ut fra samme kilde.
    Lyd spor kan også ha en bedre mix av lyd enn andre.
    Master bør være master ( kan være redusering av bit /kHz ) enten som PCM eller som codec.

Når reciver har mulighet for decoding av HD lyd
    Da er vel beste overføring av hd audio codec fra BD som bitstream.
    (Man har jo valg mellom PCM eller raw bitstream)
    Velger man PCM vil man få 5.1 lyd fra mange avspillere men med bitstream vil man mota de lydspor som har 7.1
    Enkelte hevder at recivere behandler PCM lyd inn på en dårligere måte enn om lyden kommer som bitstream å blir behandlet i decoder i reciver ?
    (gjelder ikke alle recivere men enkelte Onkyo med andre behandler PCM dårligere (jitter , bass lyd osv) enn om lyden kom som bitstream )

uansett vil man unngå dårligere lyd med PCM enn HD codec bitstream om dette er riktig vel)

Lyd 8 kanaler, 24 bits sampling og samplerate på opptil 192kHz er vel ingen BD som har eller er tenkt i fremtiden.
    (er vel såvidt noen få som har 24 bit 96 kHz 8 channel ? )

Det er meget skjelden PCM 7.1 og bra HD codec er samtidig på en BD utgivelse eller motsatt så problemet med å velge blir vel ikke så vanskelig.

Er vel også skjelden en BD har bra PCM lydspor da meste lyd kommer som codec på plate.

Vil PCM lydspor eller mulighet for å sende lyd i codec på plate som PCM til reciver forsvinne med tiden ?
    (er vel unødvendige ting egentlig men bra nå i startfasen da mange ikke har utstyr til HD codec å HDMI 1.3 )
    __________________________________________________ ______________
    Skjønte ikke helt denne
    Opprinnelig skrevet av Esp1
    PCM ---------------------------------> PCM
    PCM ---> Dolby True HD codec ---> PCM
    PCM ---> DTS Master Audio codec ---> PCM

PCM er greit som overføres som PCM hele veien men

overføre lyd i codec som PCM
    DTS HD MA vil vel ligge som PCM codet til DTS HD MA på plate -> overføres som bitstream til decoder i spiller som gjør dette om til PCM (hd codec bitstream pakkes ut) og overfører dette som PCM med HDMI til reciver
    ( kjekt for de som ikke har HDMI 1.3 men lavere HDMI versjon)

overføre lyd i codec som Bitstream
    DTS HD MA vil vel ligge som PCM codet til DTS HD MA på plate -> overføres som bitstream med HDMI og behandles i decoder til reciver
    (krever HDMI 1.3)

For de som har bra utstyr .
    Er det mye bedre lyd når bitstream av HD codec brukes mot for samme HD codec endres til PCM som overføring ?
    (har lest at jo bedre/dyrere utstyret er jo bedre hører man forskjell)
    Er det forskjell må vel dette være forskjellen på hvordan PCM og bitstream blir behandlet ?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om man har en gammer surround forsterker, som er god....
    Vil man ikke da kunne få HD audio ved å få lyden analogt ut av BD spilleren?
    Støtter ikke de fleste BD spillere dette?
    Har spillerene dårligere DA converter en receiverene?

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av flaago
    Om man har en gammer surround forsterker, som er god....
    Vil man ikke da kunne få HD audio ved å få lyden analogt ut av BD spilleren?
    Støtter ikke de fleste BD spillere dette?
    Har spillerene dårligere DA converter en receiverene?
    Enkelte spillere gjør det. Min Sony S300 kan kun sende PCM via de analoge, True HD og DTS HD har den ikke dekoding for. Dette må være innebygd i spilleren.

Min Toshiba XE1 har dekoding for True HD og sender dette via analogt.

Hvis du finner en spiller som har både True HD og DTS HD Master Audio dekoding så får du ekte HD lyd via de analoge (PCM støtter alle spillere, men ikke alle har analoge 5.1 utganger).

Det er ikke mange spillere som har DTS HD MA dekoding enda, kun 1 eller 2, men det kommer flere snart, billigere begynner de å bli også.

Men de analoge utgangene er ikke alltid bra heller. Min bror som ikke har en HDMI forsterker, prøvde å kople til XE1 med analog overføring for True HD, men da måtte forsterkeren såpass høyt i volum at det kom mye støy fra den i tillegg. Lyden fra spilleren var altfor lav, og har ingen måte å kompansere for dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja fryktet det... Man blir sansynligvis nødt til å legge ut ørten tusen i ny forsterker igjen....

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, enten det eller vente "litt" på høstens bølge av spillere med intern dekoding og analoge utganger.

Sjekk ut Panasonic sine spillere, de har analoge utganger av god kvalitet.

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Red face Hva slags lyd har jeg egentlig ?

Blir mer og mer forvirret angående HD-lyd. Har nå skummet diverse tråder her på forumet, men fyrer alikevell av et spørsmål.

Jeg har da en Yamaha 661 som er koblet sammen med en Sony S300 & en Toshiba EP-30 via hdmi. Lyden sendes da ut som PCM (er det ikke så ? )

På Yamahaen har jeg PCM i displayet ved blu-ray/hd-dvd.

Har jeg da noe å hente på å kjøpe nyere receiver med hdmi 1.3 (støtte for alle lydformater)? Eller har jeg tilnærmet samme lyd nå ?

Hjelp en forvirret stakkar :lol:

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mori
    Har jeg da noe å hente på å kjøpe nyere receiver med hdmi 1.3 (støtte for alle lydformater)? Eller har jeg tilnærmet samme lyd nå ?

Hjelp en forvirret stakkar :lol:

Mest og hente og billigst er vel ny BD spiller om samme reciver skal brukes.
    Din BD spiller decoder ikke DTS HD og DTS HD MA vel ?
    Den bitstreamer ikke HD format fordi den har bare HDMI v1.1
    (kommer spilleren med firmware til DTS HD og DTS HD MA decoding har du de lydene du skal og kan få full utnyttelse mid ditt utstyr pr i dag)

Bytter du reciver får du ikke flere HD lyd codec osv pga din BD spiller begrenser mulighetene for deg.

om EP 30 kan decode alle lyder vet jeg ikke men ny gjorde den ikke det å om noe av det som manglet har kommet med firmware oppdateringer er jeg ikke sikker på.
    Du får ikke mere/flere lyd spor med din eksisterende reciver pga begrensning i HD EP 30.
    Du vil ikke få mere/flere lyd codec ved å bytte reciver da din BD 30 bare har HDMI v1.2 og kan da ikke bitstreame HD lyd

Noe å hente får du ved bytte av spillere men bytte av reciver hjelper deg ingen ting.
    Da må du bytte både reciver og spillere

Newcomer linsti sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dolby TrueHD og DTS-HD via de analoge lydutgangene

Har en HK 245 med hdmi 1.0, planlegger å kjøpe Panasonic BD50. Vil jeg kunne få disse nye lydformatene analogt.

Vil lyden bli dårligere enn om jeg hadde en reciver med hdmi 1.3

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av linsti
    Har en HK 245 med hdmi 1.0, planlegger å kjøpe Panasonic BD50. Vil jeg kunne få disse nye lydformatene analogt.

Vil lyden bli dårligere enn om jeg hadde en reciver med hdmi 1.3
    Du vil med en Panasonic DMP-BD50 kunne få 5.1 analogt
    Venter du til nye Panasonic DMP-BD55 kommer får du 7.1 analogt.
    Ny spiller som kommer som også har 7.1 analogt er Sony BDP-S550.

Bedre en digitalt ?
    Antakeligvis ikke.
    Har BD spilleren bedre Digital til analog convertering en din reciver JA

Har Reciver bedre Digital til analog convertering en BD spiller vil ikke analogt fra BD gi så bra lyd som digitalt til reciver

Newcomer linsti sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så hvis jeg går til anskaffelse av en av disse så får jeg de nye lydformatene, uten at det går utover lydvolum(så det nevnt i en tidliger post).

Men får et kabel hel..uten like:wink:

Takk for raskt svar hygen

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av linsti
    Så hvis jeg går til anskaffelse av en av disse så får jeg de nye lydformatene, uten at det går utover lydvolum(så det nevnt i en tidliger post).

Men får et kabel hel..uten like:wink:

Takk for raskt svar hygen
    Du vil få alle HD lyd codec som er på en Blu Ray plate decodet til analog lyd ja.
    5.1 så har du 5.1 multichannel inn på reciver.
    har du en 7.1 reciver så er det vanlig at de to siste kablene skal inn på analog DVD inngangen (5.1 multichannel + right , left DVD = 7.1)
    men les manualen på reciveren.

Lydvolum er jeg ikke sikker på hva du mener men forkjellen lyd er at med BD spiller og analogt gjøres decoding og lyd om til analogt i spiller.
    Med reciver decodes lyd i BD og sendes til reciver som PCM og gjøres så om til analogt
    eller BD bitstreamer HD lyden til reciver som decoder HD lyden og gjør den om til analogt.

Det var vel noen modeller tidligere som resamplet BD lyden ut analoge utgangene men tror alle nye BD spillere vil ha 24 bit 192 kHz DAC til alle utgangene.

Vil tro lyden blir bra jeg.
    Uansett er dette spillere som har alle typer overføring av lyd og alle codec så BD spilleren vil kunne brukes til senere recivere uansett type.
    (alle spillerene har profile 2.0 og er 100% spillere som ikke vil mangle noe slik tidligere modeller har)

(Pioneer har også nye spillere med 7.1 analog)

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Mest og hente og billigst er vel ny BD spiller om samme reciver skal brukes.
    Din BD spiller decoder ikke DTS HD og DTS HD MA vel ?
    Den bitstreamer ikke HD format fordi den har bare HDMI v1.1
    (kommer spilleren med firmware til DTS HD og DTS HD MA decoding har du de lydene du skal og kan få full utnyttelse mid ditt utstyr pr i dag)

Bytter du reciver får du ikke flere HD lyd codec osv pga din BD spiller begrenser mulighetene for deg.

om EP 30 kan decode alle lyder vet jeg ikke men ny gjorde den ikke det å om noe av det som manglet har kommet med firmware oppdateringer er jeg ikke sikker på.
    Du får ikke mere/flere lyd spor med din eksisterende reciver pga begrensning i HD EP 30.
    Du vil ikke få mere/flere lyd codec ved å bytte reciver da din BD 30 bare har HDMI v1.2 og kan da ikke bitstreame HD lyd

Noe å hente får du ved bytte av spillere men bytte av reciver hjelper deg ingen ting.
    Da må du bytte både reciver og spillere
    Takker for svar hygen.

Vet neimen ikke om EP-30 dekoder alle lydformater etter firmware oppdatering, får google den litt.

Mener at Sonyen kan dekode DTS HD etter firmware oppdatering, men usikker der også.

Men uansett, virker vel som at jeg får prioritere ny receiver, så får heller ny blu-ray spiller komme etterpå.

Tenke meg til at oss over gjennomsnittet sliter såpass med hd-lyd (vel, bilde også for noen), ingen bomba at det kommer til å ta tid før mannen i gaten omfavner HD...

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mori
    Takker for svar hygen.

Vet neimen ikke om EP-30 dekoder alle lydformater etter firmware oppdatering, får google den litt.

Mener at Sonyen kan dekode DTS HD etter firmware oppdatering, men usikker der også.

Men uansett, virker vel som at jeg får prioritere ny receiver, så får heller ny blu-ray spiller komme etterpå.

Tenke meg til at oss over gjennomsnittet sliter såpass med hd-lyd (vel, bilde også for noen), ingen bomba at det kommer til å ta tid før mannen i gaten omfavner HD...
    Toshibaen kan dekode DD+ og True HD. DTS HR/Master greier den kun Core. Men det er jo ikke mange HD DVDene mer DTS HD lyd på.

Sonyen fikk med siste firmware dekoding av True HD. DTS får du kun Core dekoding av.

DTS Core er det samme som vanlig DTS på DVD (i høyeste oppløsning 1.5 Mbps).

Hvis du har en HD DVD film med True HD, spesielt Batman Begins, så kan du teste forskjell. Hvis man sjekker mellom True HD og DD+. Den forskjellen man hører der. Det samme vil det være mellom DTS Core og DTS Master.

Da er det opp til deg selv om det er verdt det. For min det så var det verdt hver eneste krone.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I see.

Så det jeg etterhvert bør gjøre er å kjøpe nyere receiver (hdmi 1.3) & en nyere blu-ray spiller (ala. samsung 1500)

Da skulle vel blu-ray delen være i box.

Når det gjelder hd-dvd delen, så er det som du sier svært få tittler med DTS HD lyd, og mer kommer det jo ikke

Er nemlig litt plagsomt å ha "nesten" HD-lyd når den så og si blir lovprist av alle.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På hjemmekino står dette "Denne kan som en av få spillere sende ut DTS-HD Master Audio og Dolby TrueHD via HDMI for ekstern dekoding. For ekstern dekoding trenger du en hjemmekinoreceiver med støtte for de nye HD-formatene."
    om sony s550 jeg trodde denne dekodet dette internt jeg?

Jeg har en denon 2807 receiver,jeg trodde med sony 550 så vil jeg kunne få hd master audio over hdmi?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    S550 kan vel både dekode internt og sende som bitstream, slik at du kan bruke den sammen med 2807 ved å dekode internt i S550.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Side 5 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •