Tråden om HD-lyd.... Spørsmål og svar. - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 179
    Newcomer format.fighter sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Jeg tror ikke det er laget noen filmer med 7.1 lyd noe sted?

Kan ikke huske å ha sett det.

Det er jo ikke mer en max 6.1 på kino, så det er vel ingen som mikser om bare for hjemmekino, men det er fullt mulig jeg tar feil.

Du tar nok feil :-)

3:10 Yuma har vel 7.1.
    Samme har vel den politifilmen med han derre kineseren og han dere afro amerikaneren :-) (jernteppe)

Intermediate Starman sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    3,152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av killroy
    Litt fersk på BD og valg av lydspor, så jeg sniker inn et enkelt spørsmål. Jeg kjøpte en Sony S300 i går og koblet denne via Coax til min Yamaha RX2500 og kjører "Straight". Den eneste filmen jeg har i BD format sålangt er "Vertical Limit". Lydsporet her er 5.1 PCM "ukomprimert lyd" i følge coveret. Er dette det som er "normalt å forvente fra BD diskene ? Jeg antar at de nyere filmene også støtter DTS og andre digitale formater (hva vil gi best lyd via Coax, er vel konklusjonen på mitt spørsmål). DTS ?

/L
    Det beste du får via koaks er vel Dolby Digital eller DTS. DTS er det lydsporet som kan ha høyest bit-rate av disse to (opptil 1.5 Mb/s).

Du får desverre ikke HD-lyd hvis du bruker koaks eller optisk.

PCM
    What it is: A PCM track is an exact replication of the studio master, encoded on disc without compression. The benefit to this is that it maintains the purity of the source without any loss of fidelity that may come from compression. The downside is that an uncompressed audio track takes up a tremendous amount of disc space, which may (especially on single-layer BD25 discs) negatively affect the video quality of the movie. While the Blu-ray format is capable of utilizing PCM audio up to 24-bit resolution, studios may choose to encode at 16-bit resolution instead, depending on the bit depth of the original source or concerns about conserving bandwidth (downsampling a 24-bit master to 16 bits is technically not the same thing as compression).
    Level of support: All Blu-ray disc players are required to support PCM audio.
    Examples of discs that use it: Almost all discs from Sony and Disney, as well as selected titles from Lionsgate and other studios.

How to get it:
    Toslink or Coaxial SPDIF - SPDIF does not have enough bandwidth to carry a full 5.1 PCM signal, so the audio track will be downgraded to 2 channels only. This is generally an undesirable result.
    HDMI - A PCM track can be transmitted in full quality over any version of HDMI and delivered to the receiver for D-to-A conversion and amplification.
    Multi-channel analog - In this case, the player converts the PCM to analog and sends it to the receiver for amplification. The quality of the DACs in the player will determine the final audio quality. If the disc player has inferior DACs to the receiver, an HDMI connection is preferred.
    Link

Newcomer Børni sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av format.fighter

Samme har vel den politifilmen med han derre kineseren og han dere afro amerikaneren :-) (jernteppe)
    Rush Hour med Jackie Chan og Chris Tucker

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp. Ser også de hevdet det samme som meg om at 640kb ikke er Dolby Digital pluss men bare core signalet:
    Så vidt jeg har fått med meg, så er det ikke noe "Core" signal i Dolby sine lydspor. På de utgivelsene som kun sier de har True HD (Resident Evil), så ligger det ett skjult DD lydspor som spilleren velger når den ser at avspiller, eller hdmi mottaker ikke kan dekode True HD. Dette ligger IKKE inni selve True HD sporet, slik som DTS Core gjør. Men er ett helt eget lydspor.

Du tar nok feil :-)

3:10 Yuma har vel 7.1.
    Flere av Liongate tittelene har 7.1

War har også dette.

Hvis jeg ikke tar feil (gidder ikke gå å sjekke) så har vel også Shoot 'em Up og Hairspray fra New Line også dette.

Så det se ut til at Liongate og New Line er i frontlinjen med 7.1 lydspor. Noe de større burte ta som ett god eksempel og følge etter med.

Newcomer format.fighter sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Så vidt jeg har fått med meg, så er det ikke noe "Core" signal i Dolby sine lydspor. På de utgivelsene som kun sier de har True HD (Resident Evil), så ligger det ett skjult DD lydspor som spilleren velger når den ser at avspiller, eller hdmi mottaker ikke kan dekode True HD. Dette ligger IKKE inni selve True HD sporet, slik som DTS Core gjør. Men er ett helt eget lydspor.
    TrueHD har ikke noe Core signal, det stemmer. Men info jeg har kommet over når det gjelder Dolby Digital Plus så beskriver de 640 kbit strømmens som "Core"

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Flere av Liongate tittelene har 7.1

War har også dette.

Hvis jeg ikke tar feil (gidder ikke gå å sjekke) så har vel også Shoot 'em Up og Hairspray fra New Line også dette.

Så det se ut til at Liongate og New Line er i frontlinjen med 7.1 lydspor. Noe de større burte ta som ett god eksempel og følge etter med.
    Så de har altså ett "ekte" 7.1 spor med stereo i senter bak, og ikke bare kaller det for 7.1 for syns skyld?

Jeg har ingen av de nevnte filmene så jeg får ikke sjekket det selv.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så de har altså ett "ekte" 7.1 spor med stereo i senter bak, og ikke bare kaller det for 7.1 for syns skyld?

Jeg har ingen av de nevnte filmene så jeg får ikke sjekket det selv.
    Jeg har egentlig kun fått testet War skikkelig etter jeg fikk 7.1. Og det virket som at det var stereo bak der. Alt i bak kanalene skjer uansett meget kjapt. Men rommet bak sofaen ble i hvertfall helt, og ikke bare lyd fra sidene

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

-hjelp- Problemer Med Lyd På Min Rx-v1800

Hei.

Dette er første gang jeg skriver på et forum, og håper spørsmålet kommer riktig frem!

Har akkurat skaffet meg en Rx-V1800, har koblet Lyse sin PVR dekoder til med HDMI men sliter med å få lyd fra enkelte kanaler, som SVT1 og 2 Discovery HD og noen fler....:?

Noen som kjenner til hva det kan være??

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av grilloksen
    Hei.

Dette er første gang jeg skriver på et forum, og håper spørsmålet kommer riktig frem!

Har akkurat skaffet meg en Rx-V1800, har koblet Lyse sin PVR dekoder til med HDMI men sliter med å få lyd fra enkelte kanaler, som SVT1 og 2 Discovery HD og noen fler....:?

Noen som kjenner til hva det kan være??
    Velkommen til forumet.

Postet i feil tråd osv, men men

Det har vært oppe før.

Det var noe med tekst osv. Tror det løser seg hvis du velger svensk tekst eller noe slikt. Hør i dekoder forumet: http://avforum.no/forum/digitalt-bakkenett-kabel-tv/

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går rundt og lurer på ny receiver, men er litt i tvil om hva jeg trenger av dekoding i den. Har for øyeblikket PS3 og Toshiba HD-EP10 som HD kilder.

Har skjønt det slik at ingen av disse kan levere de nyeste formatene som bitstream (enda) og at det de takler blir konvertert til LPCM om det skal sendes via HDMI.

Vild det da være noe poeng for meg med en "ny" receiver ala Yamaha RX-V1800, Onkyo 805 el.l. eller vil jeg bli like lykkelig med noe som er en generasjon eldre? Skjønner jo at det for fremtida vil være lurt med en så ny receiver som mulig, men vil jeg høre forskjell med mine noe tilårskomne ører?
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo ikke mer en max 6.1 på kino, så det er vel ingen som mikser om bare for hjemmekino, men det er fullt mulig jeg tar feil.
    Det er vel strengt tatt mest bare hjemmekino-entusiaster som kjøper BD filmer, så hvorfor de ikke skulle ta seg bryet med å dekode de om til 7.1 for blu-ray har jeg problemer med å forstå.

Det er jo ingen kinoer som viser blu-ray filmer for si det slik... ;-)

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Går rundt og lurer på ny receiver, men er litt i tvil om hva jeg trenger av dekoding i den. Har for øyeblikket PS3 og Toshiba HD-EP10 som HD kilder.

Har skjønt det slik at ingen av disse kan levere de nyeste formatene som bitstream (enda) og at det de takler blir konvertert til LPCM om det skal sendes via HDMI.

Vild det da være noe poeng for meg med en "ny" receiver ala Yamaha RX-V1800, Onkyo 805 el.l. eller vil jeg bli like lykkelig med noe som er en generasjon eldre? Skjønner jo at det for fremtida vil være lurt med en så ny receiver som mulig, men vil jeg høre forskjell med mine noe tilårskomne ører?
    I dag så trenger du ikke helt ny forsterker som du på peker. Men hva med fremtiden?

Hvis du en dag bestemmer deg for å skaffe en annen BD spiller, så kan det være greit.

Ellers så kan det være lurt å se på bruktmarkedet etter en av forrige generasjon. Da du får en dyrere forsterker billig, og den takler LPCM over HDMI så er du egentlig siktret uansett også.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I dag så trenger du ikke helt ny forsterker som du på peker. Men hva med fremtiden?

Hvis du en dag bestemmer deg for å skaffe en annen BD spiller, så kan det være greit.

Ellers så kan det være lurt å se på bruktmarkedet etter en av forrige generasjon. Da du får en dyrere forsterker billig, og den takler LPCM over HDMI så er du egentlig siktret uansett også.
    Du tenker veldig likt med meg ser jeg

Men om jeg har en receiver som takler LPCM over HDMI, vil jeg da i praksis merke noen forskjell de tre neste årene? Forutseter at andre parameter er noenlunde like selvsagt, vet ikke hvor mye bedre romkorreksjon er nå enn for en generasjon siden f.eks.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Var RX-V1800 så mye bedre enn 1700 ?

Men om jeg har en receiver som takler LPCM over HDMI, vil jeg da i praksis merke noen forskjell de tre neste årene? Forutseter at andre parameter er noenlunde like selvsagt, vet ikke hvor mye bedre romkorreksjon er nå enn for en generasjon siden f.eks.
    Ja si det du. Har nettopp testet Yamaha RX-V1700 i tre uker og i går gikk den i retur til SIBA. Nå står den en RX-V1800 der - skal jo være så mye bedre med HDMI 1.3 og greier.... Har en 1 uke gammel Phillips BDP7100 blu-ray spiller med intern dekoding. Har bare en blu-ray film så langt, Pirates of Caribean 3 med PCM 5.1 lyd. Sitter med helt ferskt lytteinntrykk fra 1700 og i går kjørte jeg samme filmen med 1800 - kan ikke si jeg hørt forskjell overhode.....
    Men det er jo mange ting med 1800 som er bedre som display, oppsett, flere HDMI porter mm, men bedre lyd og verdt 3-4000 mer - neppe. Litt spinkelt grunnlag men du klar deg nok men forrige generasjon av HDMI en stund til :-D

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg vet at Pioneer har fått en god del bedre romkorreksjon med LX modellene.

Men Audyssey merkene har jeg ikke lest at har fått så enormt mye bedre. Men de har vel en mer utvidet utgave enn forrige generasjon.

Men husk at romkorrektsjonen ikke alltid gjør ting bedre heller.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men husk at romkorrektsjonen ikke alltid gjør ting bedre heller.
    Joda, men manhar iallefall muligheten ...

Takker for mye god info

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville definitivt ikke kjøpt en ny receiver uten HDMI 1.3

Billig og brukt blir jo noe annet, men all den tid man får så mange relativt rimelige nye receivere med såkalt "HD lyd" vil det være dumt å kjøpe en ny receiver uten.

Dessuten vil man være avhengig av å ha en spiller som dekoder alle lydformatene selv, hvis man kjøper en receiver uten intern decoding.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer til å være PS3en som blir HD kilden her en stund framover, og akkurat nå er jo ikke den veldig god på nye lydformat akkurat Men jeg regner med at det skjer ting der fremover, slik at den takler det meste.

EP-10 er jeg ikke sikker på hva takler og ikke, det er kanskje heller ikke så nøye, for en annen HD-DVD spiller er på en måte ikke aktuelt

Men jeg ser absolutt poenget ditt Arendal, ingen tvil om det. Det vil vel uansett bli en stund til det blir ny receiver, og da vil jeg tro bruktpriser på aktuelle kandidater har falt og. Ligger en Yamaha 1800 på auksjon nå, og i går kveld lå den på 7500,- må sies å være en grei pris etter det jeg kan skjeønne, den var ikke brukt engang.

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med PS3 som HD kilde i "lang" tid fremover er jo saken grei:-D

Det kommer en BD live oppdatering om et par dager og det er også varslet DTS HD MA dekoding.

PS3 vil som kjent aldri få bitstream av HD lyd så da er det bare å kjøpe en HDMI 1.1 receiver.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HDMI 1.1, da er det nesten samme hvilken receiver så lenge den har HDMI inngang? Eller er jeg helt på jordet?

Yamaha 1700/2700 ble plutselig hete kandidater nå Takker igjen for info

Side 3 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •