Tråden om HD-lyd.... Spørsmål og svar. - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 179
    Newcomer format.fighter sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Nevnte en gang at forskjellen var enorm mellom DD+ og True HD lydsporet til "Batman Begins" på HD DVD. Da trodde jeg det var 1.5 Mbps utgaven. Fikk da vite fra en at det var 640 Kpbs på DD sporet. Det kom opp på skjermen når den ble spilt av på PC.
    Igjen: 640 er ikke Dolby Digital Plus. Det er den vanlige kjernen til Dolby Digital (5.1). På samme måte som core signalet i DTS HD Master ikke er DTS HD Master Audio.

At noen filmselskaper velger å "markedsføre" en litt høyere bitrate på vanlig Dolby Digital som Dolby Digital plus er jo skremmende, men det gjør det jo ikke mer rett.

Hvis du lesere dette dokumentet så vil du skjønne hvorfor det er feil det du sier:
    http://www.dolby.com/assets/pdf/tech...tal%20Plus.pdf

Newcomer sage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanlig DVD har vel kun DD i 348 og 448 Kbps eller noe slikt, de var aldri så høyt som 640. DTS hadde 768 og 1.5.
    Det stemmer, men DD's spesifikasjoner strekker seg til 640kbps, selv om det sjelden ble brukt.

Intermediate Esp1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sage

Btw, DD 640kbps er jo vanlig ac3(dvd-lyd), ikke DD+
    Dette er feil. Både Dolby Digital og Dolby Digital Plus kan kodes med 640 kb/s. Algoritmen er ikke den samme selv om bithastigheten er lik.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sage
    Det stemmer, men DD's spesifikasjoner strekker seg til 640kbps, selv om det sjelden ble brukt.
    Det er ikke lov på DVD så enkel er den forklaringen.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av format.fighter
    Igjen: 640 er ikke Dolby Digital Plus. Det er den vanlige kjernen til Dolby Digital (5.1). På samme måte som core signalet i DTS HD Master ikke er DTS HD Master Audio.

At noen filmselskaper velger å "markedsføre" en litt høyere bitrate på vanlig Dolby Digital som Dolby Digital plus er jo skremmende, men det gjør det jo ikke mer rett.

Hvis du lesere dette dokumentet så vil du skjønne hvorfor det er feil det du sier:
    http://www.dolby.com/assets/pdf/tech...tal%20Plus.pdf
    Vel, det nytter ikke å linke til en papir hvis man ikke har lest det selv eller forstår innholdet...

"A number of important new applications for which
    E-AC-3 is well suited are emerging in the audio-video
    marketplace today. These are: lower data-rate carriage
    of audio
    and its conversion to the AC-3 coding standard
    for playback on today’s installed base of audio/video
    entertainment equipment;"

"There are a growing number of applications that require
    lower data rates, but also require compatibility to the
    existing broadcast-reception and audio/video decoding
    infrastructure.

The E-AC-3 system is an excellent solution for these
    applications because of its inherent lower tandem
    coding losses with AC-3 and its greater coding

efficiency provided by the new coding tools. Because of
    the very large installed base of AC-3 decoders, the
    E-AC-3 system has been designed to permit a very low
    loss conversion to standard AC-3 over a digital audio
    interconnect such as S/PDIF and decoding by a standard
    AC-3 decoder."

Traditionally, AC-3 has been employed at 128 – 192 kbps for stereo and 384 – 448 kbps for 5.1-channel applications. The use of the new coding tools in E-AC-3 allows for the practical use of lower data rates. ... The above factors result in acceptable quality for broadcast situations at E-AC-3 data rates of 300 kbps and below for 5.1-channel applications.

Dvs, en av fordelene med EAC-3 er bedre/identisk kvalitet på lavere bithastigheter enn det som er typisk for AC-3.

Både Dolby Digital og Dolby Digital Plus kan brukes til kode 5.1 lyd på 640 kb/s (eller lavere). I eksemplet med 640 kb/s er det ikke gitt at DD+ gir noe bedre resultat enn DD, men HD DVD har samme begrensning som DVD, dvs maks 448 kb/s på DD bitstrømmen, så skal man bruke flere bit må man over til DD+. På BD derimot så tillattes 640 kb/s DD så her kan man bruke flere bit uten å bytte codec. Nok et eksempel på at BD er det beste formatet.

Det er mao forklaringen på at Warner bruker 640 kb/s DD på sine BD utgivelser, mens de bruker 640 kb/s DD+ på sine parallelle HD DVD utgaver. Skulle de brukt bare DD feks så måtte de stoppet på 448 kb/s på HD DVD.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Esp1
    Betyr det at jeg ikke har lov til å bruke DD 640 k sporet på Pulse DVDen min?
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer sage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet det sjelden blir brukt(jeg har også Pulse så hvor forbudt det er er nå en annen sak), poenget er at det ligger i DD sine spesifikasjoner at den strekker seg til 640kbps overføringshastighet.
    Men det er jo mulig det fins både DD+640kbps og vanlig DD640kbps, så spørs det i så fall hva den praktiske forskjellen er da.

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På BD derimot så tillattes 640 kb/s DD så her kan man bruke flere bit uten å bytte codec. Nok et eksempel på at BD er det beste formatet.

Det er mao forklaringen på at Warner bruker 640 kb/s DD på sine BD utgivelser, mens de bruker 640 kb/s DD+ på sine parallelle HD DUD utgaver. Skulle de brukt bare DD feks så måtte de stoppet på 448 kb/s på HD DUD.
    Bra forklart ellers Espen. Men her tok du vel litt hard i?

Grunnen til DD+ på HD DVD og kun DD på BD er jo at DD+ er ett krav på HD DVD, mens det kun er krav til DD på BD. Hvis begge er i 640 så er nok kvaliteten helt lik. Men at det ene formatet er bedre enn det andre pga det dårligste man kan få av lydspor er vel ikke helt sant.

Og jeg ser du har tatt i bruk DUD igjen. Trodde du hadde skjerpet deg litt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har et spørsmål angående hd-lyd på litt eldre utstyr (uten hdmi). Har en Primare P30 prosessor og en PS3. Merker markant forskjell i lyden hvis jeg velger hd-sporet på en Blu-ray kontra sd-lydsporet selv om jeg bruker optisk.

Bitraten på lydsporet ligger på 4-5mbit og det står hverken dd eller dts i displayet på prosessoren som betyr at det er et pcm signal den mottar. Kan det være at jeg faktisk får hd-lyd via optisk kabel? Er markant bedring i lyd hvertfall.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vosten
    Har et spørsmål angående hd-lyd på litt eldre utstyr (uten hdmi). Har en Primare P30 prosessor og en PS3. Merker markant forskjell i lyden hvis jeg velger hd-sporet på en Blu-ray kontra sd-lydsporet selv om jeg bruker optisk.

Bitraten på lydsporet ligger på 4-5mbit og det står hverken dd eller dts i displayet på prosessoren som betyr at det er et pcm signal den mottar. Kan det være at jeg faktisk får hd-lyd via optisk kabel? Er markant bedring i lyd hvertfall.
    Hvis du mottar PCM via den Optiske, så er det kun Stereo du får. Men siden HD lydsporene i utgangspunktet har ett bedre utgangspunkt, så burte lyden uansett få ett litt større løft.

Hvis du velger ett DTS MA lydspor, så vil det komme DTS i displayet. Da spilleren henter ut DTS Core fra det sigalet.

Hvis du velger ett Dolby True HD spor, så vil spilleren automatisk velge det vanlig Dolby Digital sportet. Så her vil du ikke få noen forskjell ved å velge True HD. Det er enkelte filmer, slik som Resident Evil, som ikke nevner at det ligger ett skjult DD spor på platen. Når spilleren ser at man ikke kan utnytte True HD via HDMI, så velger den DD i stedet.

Når du da kjører optisk og velger ett True HD spor, så kan det hende den først omgjør til PCM, for så og downmixe dette igjen til PCM stereo. Da får du litt av True HD effekten. Men ikke all.

Hvis du huker vekk støtte for PCM stereo på den optiske utgange, så må den sende i DD eller DTS. Vet ikke om den da for omgjort HD lydsporene til dette. Men tror ikke det.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Betyr det at jeg ikke har lov til å bruke DD 640 k sporet på Pulse DVDen min?
    De finnes noen plater med det ja, men de er ikke i henhold til DVD-Video standarden. Det er ikke garantert at alle spillerne klarer det heller.

I DVD'ens barndom ble jeg fortalt at 448 kb/s ble maks på grunn av ønsket om å bruke så lite DRAM i spillerne som mulig, det var dermed et poeng å bruke så liten plass til de forskjellige bufferene som mulig. Hele dekodingen måtte nøye seg med 16 Mbit minne (2 MB) nok 3 til frames i NTSC (og 2,5 i PAL) plus resten av dillet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du mottar PCM via den Optiske, så er det kun Stereo du får. Men siden HD lydsporene i utgangspunktet har ett bedre utgangspunkt, så burte lyden uansett få ett litt større løft.

Hvis du velger ett DTS MA lydspor, så vil det komme DTS i displayet. Da spilleren henter ut DTS Core fra det sigalet.

Hvis du velger ett Dolby True HD spor, så vil spilleren automatisk velge det vanlig Dolby Digital sportet. Så her vil du ikke få noen forskjell ved å velge True HD. Det er enkelte filmer, slik som Resident Evil, som ikke nevner at det ligger ett skjult DD spor på platen. Når spilleren ser at man ikke kan utnytte True HD via HDMI, så velger den DD i stedet.

Når du da kjører optisk og velger ett True HD spor, så kan det hende den først omgjør til PCM, for så og downmixe dette igjen til PCM stereo. Da får du litt av True HD effekten. Men ikke all.

Hvis du huker vekk støtte for PCM stereo på den optiske utgange, så må den sende i DD eller DTS. Vet ikke om den da for omgjort HD lydsporene til dette. Men tror ikke det.
    Var dette jeg trodde. Kjører bare stereo for tiden, men merket at det var markant mindre bass ved pcm sporet enn ved dd sporet. Merker likevel at lyden er mye mer detaljert og dynamisk. Hadde all bassinformasjonen kommet med via 2.0 pcm hadde jeg kunnet utsette innkjøp av hd-klar receiver/prosessor en stund til...

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra forklart ellers Espen. Men her tok du vel litt hard i?

Grunnen til DD+ på HD DVD og kun DD på BD er jo at DD+ er ett krav på HD DVD, mens det kun er krav til DD på BD. Hvis begge er i 640 så er nok kvaliteten helt lik. Men at det ene formatet er bedre enn det andre pga det dårligste man kan få av lydspor er vel ikke helt sant.

Og jeg ser du har tatt i bruk DUD igjen. Trodde du hadde skjerpet deg litt.
    På HD DVD er både DD og DD+ mandatory, så Warner kunne selvsagt kjøprt med DD også der, men da bare med 448 kb/s. Men du har rett i at DD+ ikke er mandatory på BD så det kan ikke brukes aleine.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor og når kan jeg få Blue-ray filmer med vår sone(norsk,europeisk, B?) med 7.1 lyd?

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er tråden moderert. Hold tråden ryddig. Dette er tross alt et meget interessant tema.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oversikt som er ok å ha lest (Blu-ray and HD DVD Audio Explained )
    High-Def FAQ: Blu-ray and HD DVD Audio Explained | High-Def Digest

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av johnnysf
    Hvor og når kan jeg få Blue-ray filmer med vår sone(norsk,europeisk, B?) med 7.1 lyd?
    Jeg tror ikke det er laget noen filmer med 7.1 lyd noe sted?

Kan ikke huske å ha sett det.

Det er jo ikke mer en max 6.1 på kino, så det er vel ingen som mikser om bare for hjemmekino, men det er fullt mulig jeg tar feil.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Oversikt som er ok å ha lest (Blu-ray and HD DVD Audio Explained )
    High-Def FAQ: Blu-ray and HD DVD Audio Explained | High-Def Digest
    God den. Link i første post burte komme.

Newcomer format.fighter sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God den. Link i første post burte komme.
    Jepp. Ser også de hevdet det samme som meg om at 640kb ikke er Dolby Digital pluss men bare core signalet:

What it is: An enhancement over standard Dolby Digital, DD+ offers higher bit rates and more efficient compression, resulting in improved sound quality. It can also support movie soundtracks up to 7.1 discrete channels (though honestly, the vast majority of Hollywood movies are only mixed for 5.1). On Blu-ray, DD+ is encoded as an extension to a "core" Dolby Digital AC-3 track.
    Level of support: Unfortunately, DD+ is optional on the Blu-ray format, and not all disc players are required to support it. Many players will simply read the 640 kb/s core and disregard the extension. As a result, most movie studios prefer to use either basic Dolby Digital AC-3 or some of the other advanced formats.

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt fersk på BD og valg av lydspor, så jeg sniker inn et enkelt spørsmål. Jeg kjøpte en Sony S300 i går og koblet denne via Coax til min Yamaha RX2500 og kjører "Straight". Den eneste filmen jeg har i BD format sålangt er "Vertical Limit". Lydsporet her er 5.1 PCM "ukomprimert lyd" i følge coveret. Er dette det som er "normalt å forvente fra BD diskene ? Jeg antar at de nyere filmene også støtter DTS og andre digitale formater (hva vil gi best lyd via Coax, er vel konklusjonen på mitt spørsmål). DTS ?

/L

Side 2 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •