"up-converting DVD"

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

"up-converting DVD"

Er det eg som har missforstått helt dette med "oppkonvertering"?
    Eg har kjøpt meg en Sony 40W3000 og en Toshiba EP30.

Før eg får mine 5 HD-DVDer i posten bruker eg spilleren til å se DVDer. Eg har alltid trodd at desse spillerene oppkonverterte i tillegg til oppskalering.
    Slik at TV motar ekte 1080P signal.(kor dom var eg(retorisk sp.))
    Alt eg får på TVen er 576P.
    576i/p kan vel umuligt kalles oppkonvertering, da dette er oppløsningen på DVDer!

Intermediate marius_arnesen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du må sikkert velge hvilken oppløsning den skal kjøre på via en meny på spilleren elns. Men det blir uansett ikke så forferdelig mye bedre. Det er ihvertfal milevis unna ekte hd kvalitet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når eg ser på DVD og skifter AV inngang på TVen, først til en tilfeldig annen, og så tilbake til Toshibaen. Då får eg denne meldingen på skjermen.
    "High resulation is prohibited for this content. Resulation was canged to 576P"
    Skal ikke spilleren konvertere signalet til 1080P, når eg har satt denne oppløsningen i SETUP?
    (PS. spilleren er ver. 1.0/1.1 og ja, eg bruker HDMI)

NB! Skalere er ikkje det samme som konvertere, er det vel?
    (Er litt småskuffet av DVD kvaliteten)

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppskalere er det samme som oppkonvertere.
    Du har vel en knapp på tv'n som viser hva slags signal den tar imot? Sjekk hva det står der. Kjenner en med samme nesten samme spiller, han får også den meldingen, men det blir likevel oppskalert til 720p.

Oppskalert dvd og ekte hd-dvd er ikke sammenlignbare i det heletatt etter min mening.
    Det kan du lese litt om her:Video scaler - Wikipedia, the free encyclopedia

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bjaksel
    Når eg ser på DVD og skifter AV inngang på TVen, først til en tilfeldig annen, og så tilbake til Toshibaen. Då får eg denne meldingen på skjermen.
    "High resulation is prohibited for this content. Resulation was canged to 576P"
    Skal ikke spilleren konvertere signalet til 1080P, når eg har satt denne oppløsningen i SETUP?
    (PS. spilleren er ver. 1.0/1.1 og ja, eg bruker HDMI)

NB! Skalere er ikkje det samme som konvertere, er det vel?
    (Er litt småskuffet av DVD kvaliteten)
    Hvordan er tilkobling mellom DVD spiller og TV ? Er det HDMI, HDMI m/HDCP eller Komponent ?

Grunnet kopiright har de fleste (alle "seriøse" leverandører) kun støtte for oppskalering dersom du bruker HDMI m/HDCP (DVI m/HDCP skal også fungere). Dersom du har en skjerm som ikke støtter HDCP over HDMI/DVI inngang, eller benytter Komponent inngang, vil DVD spilleren kun sende 576p (eller 576i) signaler til skjermen.

Dersom du benytter HDMI (som du skriver) og denne har HDCP støtte, er det rart at ikke oppskalering fungerer. Kan selvsagt være en bug i software ? Eller det kan være at HDCP i skjerm og spiller ikke snakker korrekt sammen (det var tilfelle i starten når HDCP var helt nytt). I begynnelsen var det dessverre noen som hadde implementert HDCP feil, eller hadde noen forutsetninger som ikke var reelle. Og da kunne en få slike feil.

/Øystein

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marius_arnesen
    Oppskalere er det samme som oppkonvertere.
    Du har vel en knapp på tv'n som viser hva slags signal den tar imot? Sjekk hva det står der. Kjenner en med samme nesten samme spiller, han får også den meldingen, men det blir likevel oppskalert til 720p.

Oppskalert dvd og ekte hd-dvd er ikke sammenlignbare i det heletatt etter min mening.
    Det kan du lese litt om her:Video scaler - Wikipedia, the free encyclopedia
    Eg kan ikkje begripe at oppskalere skal være det samme som oppkonvertering!
    Skjølve defenisjonen på konvertering er vel endring av signalet.
    Viss kjommien din får samme melding som meg så er min påstand at signalet er 576p, men spilleren oppskalerer til 720p.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hermansen
    Hvordan er tilkobling mellom DVD spiller og TV ? Er det HDMI, HDMI m/HDCP eller Komponent ?

Grunnet kopiright har de fleste (alle "seriøse" leverandører) kun støtte for oppskalering dersom du bruker HDMI m/HDCP (DVI m/HDCP skal også fungere). Dersom du har en skjerm som ikke støtter HDCP over HDMI/DVI inngang, eller benytter Komponent inngang, vil DVD spilleren kun sende 576p (eller 576i) signaler til skjermen.

Dersom du benytter HDMI (som du skriver) og denne har HDCP støtte, er det rart at ikke oppskalering fungerer. Kan selvsagt være en bug i software ? Eller det kan være at HDCP i skjerm og spiller ikke snakker korrekt sammen (det var tilfelle i starten når HDCP var helt nytt). I begynnelsen var det dessverre noen som hadde implementert HDCP feil, eller hadde noen forutsetninger som ikke var reelle. Og da kunne en få slike feil.

/Øystein
    Eg har lurt på dette med HDCP, manualen og reklamepappen på spilleren sier nettopp dette at du" may need a HDCP..blaabla" for å kunne å se oppkonverterte DVD.
    Men eg finner ingenting i verken manual eller på nettet om min TV støtter dette.(har en 40W3000)
    Konkret, hva er HDCP? Er det kabel eller TV som må være HDCP kompatibel?ops:

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Update Firmware!

Etter en fryktelig nedtur første dag med denne spilleren(EP30), er oppturen idag enda større. Eg oppdaterte Firmware til ver. 2.0. Etter mitt skjønn er DVD kvaliteten betrakteligt bedre. Sløret og støyen på bildet er nesten borte.
    Alt er mye skarpere, ting i bildet som er ute av fokus er nå mindre ute av fokus.
    Er det noen andre som har lignende erfaringer?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg kan ikkje begripe at oppskalere skal være det samme som oppkonvertering!
    Skjølve defenisjonen på konvertering er vel endring av signalet.
    Viss kjommien din får samme melding som meg så er min påstand at signalet er 576p, men spilleren oppskalerer til 720p.
    Video/bildeskalering er en prosess hvor man endrer antall pixler i et frame/bilde. F.eks fra 720x576 pixler til 1366x768 pixler. Det finnes flere måter å gjøre dette på, noen smartere enn andre. I beste fall så kan bildet subjektivt sett bli litt "bedre" av å skaleres opp, men det kan i verste fall bli endel "verre".

I praksis handler det dog om at DVD-plata inneholder 720x576 pixler, mens displayet har 1366x768 pixler. Den logiske konsekvensen av å ikke skalere er dermed at du ikke får brukt hele skjermen, men får en sort eller grå rand rundt bildet som dekker store deler av arealet.

Det er en utbredt misoppfattelse at "et 720p signal er et 720p signal uansett om kilden er DVD, analog kabel-tv eller BluRay". Dersom man bruker et øyeblikk og tenker seg om så innser man at det er tull. Bildekvaliteten blir primært bestemt av den dårligste komponenten i en kjede fra kamera til display.

De andre termene du nevner høres (i denne sammenhengen) ut som marketing speech for meg.

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg har lurt på dette med HDCP, manualen og reklamepappen på spilleren sier nettopp dette at du" may need a HDCP..blaabla" for å kunne å se oppkonverterte DVD.
    Men eg finner ingenting i verken manual eller på nettet om min TV støtter dette.(har en 40W3000)
    Konkret, hva er HDCP? Er det kabel eller TV som må være HDCP kompatibel?ops:
    Info om HDCP kan finnes her: High-bandwidth Digital Content Protection - Wikipedia, the free encyclopedia eller HDMI :: Resources :: Knowledge Base

HDCP="High-bandwidth Digital Content Protection (HDCP) is a technology developed by Digital Content Protection, LLC (a subsidiary of Intel) to protect digital entertainment content. HDCP has been implemented across both DVI and HDMI interfaces. The HDCP specification provides a cost-effective and transparent method for transmitting and receiving the highest quality digital entertainment content to DVI/HDMI-compliant digital displays."

Dersom DVD'en krever HDMI m/HDCP må TV'en støtte dette. Både sender og mottaker, uavhengig om det er kabeldekoder, satelitt, DVD, monitor eller TV må støtte HDCP dersom den ene parten krever det.

Jeg tolker TV betegnelsen din som du har et relativt nytt Sony TV. Det skal støtte HDCP. Alle TV'er som har betegnelsen HD-Ready skal ha HDCP støtte over HDMI eller DVI porten.

Har du prøvt forskjellige kabler ? Har opplevd dårlige HDMI kabler (særlig med lange strekk) som har gjort at HDCP har feilet. Går du gjennom en HDMI switch (egen ekstern eller i forsterket) ? Støtter denne HDCP ? Har også opplevd at slike kan lage trøbbel ?

Har du anledning til å prøve en annen spiller (annet merke) og se om det virket med den ?

/Øystein

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hdpc

Eg går rett iTVen med HDMI kabelen.
    TVen er produsert 12/07.
    Eg bruker kabelen som følgte med Toshibaen.
    Bør eg kjøpe meg en ny "orntlig(dyr)" HDMI kabel?

Som eg fortalte i en annet svar (kl 9.05, samme tråd)
    er kvaliteten på DVDmye bedre etter ny fimware oppdatering.(min oppfatning)
    Eg får heller ikkje meldingen "High resulation is prohibited for this content. Resulation was canged to 576P"
    Kan de være, at med ny firmware at denne restriksjonen er fjernet?
    At nå får eg 1080 signal, og ikkje bare 1080 skalering?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Video/bildeskalering er en prosess hvor man endrer antall pixler i et frame/bilde. F.eks fra 720x576 pixler til 1366x768 pixler. Det finnes flere måter å gjøre dette på, noen smartere enn andre. I beste fall så kan bildet subjektivt sett bli litt "bedre" av å skaleres opp, men det kan i verste fall bli endel "verre".

I praksis handler det dog om at DVD-plata inneholder 720x576 pixler, mens displayet har 1366x768 pixler. Den logiske konsekvensen av å ikke skalere er dermed at du ikke får brukt hele skjermen, men får en sort eller grå rand rundt bildet som dekker store deler av arealet.

Det er en utbredt misoppfattelse at "et 720p signal er et 720p signal uansett om kilden er DVD, analog kabel-tv eller BluRay". Dersom man bruker et øyeblikk og tenker seg om så innser man at det er tull. Bildekvaliteten blir primært bestemt av den dårligste komponenten i en kjede fra kamera til display.

De andre termene du nevner høres (i denne sammenhengen) ut som marketing speech for meg.

-k
    Slik eg har forstått oppkonvertering, så er signalet fes. 720p. At prosessoren i spilleren fyller i "hullene" for å lage et bedre bilde. Oppskalering er som du sier, kun gjort for å fylle alle pixler på TVen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som eg har sagt i dei to siste postene mine så er min kunnskap ang oppskalering og oppkonvertering begrenset.
    Det som har gjort at eg har vært litt betenkt ang. dette er denne meldingen når eg skifta mellom AV inngangene.
    Meldingen på skjermen fra Toshiba spilleren sa "...Resulation was canged to 576P" mens display på spilleren sa 1080P. Og da føler eg meg litt lurt når spilleren kun gjorde en middelmådig oppskalering.(TVen sa også 1080P)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik eg har forstått oppkonvertering, så er signalet fes. 720p. At prosessoren i spilleren fyller i "hullene" for å lage et bedre bilde. Oppskalering er som du sier, kun gjort for å fylle alle pixler på TVen.
    Det er feil.

Skalering søker alltid å gi et godt bilde, men begrensninger i hardware eller fantasien til de som lager algoritmen gjør at det er forskjeller i hvor godt de gjør det.

Du burde ta en titt på denne:
    Understanding Digital Image Interpolation

Eller denne:
    Interpolation: Digital Imaging: Glossary: Learn: Digital Photography Review

Eller denne:
    http://www.cl.cam.ac.uk/techreports/UCAM-CL-TR-261.pdf

Eller denne:
    Graphics & Media lab: Image Resampling Algorithms

Original low-resolution image - it will be enlarged by 4 times

Non-adaptive methods (linear interpolation filters)

1. Nearest neighbor

2. Bicubic interpolation

3. Lanczos filter

Edge-adaptive methods

4. S-Spline Pro program
    (Shortcut software)

5. SAR program
    (NEDI + Jensen filter)

6. Smart-Edge
    (our own method)

Merk at disse folkene har en algoritme som de ønsker å pushe, og "tilfeldigvis" ser deres algoritme veldig bra ut med dette eksempelet :-) Likevel synes jeg at bildene viser litt av variasjonen mellom forskjellige algoritmer.

Noen ting å se etter:
    • Aliasing eller "jaggies". Et utslag av lite filtrering. Se f.eks på bilde1.
    • Utsmøring. Et utslag av mye filtrering. Se på bilde nr 2 og 3.
    • "Halo", kant-effekter, et utslag av spekulativ prosessering (evt overdreven oppskarping). Se på bilde nr 4.

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    237
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Din tv vil alltid skalere opp bilde til 1080p om da ikke signalet inn er 1080p. Når du får meldingen (om kan ikke oppskalere) så er det fordi kodingen på den delen av DVD'en (ofte intro eller pirat advarselen) ikke tillater oppskalering ut men din tv vil da gjøre dette uansett.

Du kan prøve med 1080i kontra 1080p da muligens tv'en din faktisk gjør om til progressivt bedre en spilleren.

HDMI kabelen din er mer en bra nok (for lengden) og du vil ikke merke forskjell med en dyrere variant.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    237
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marius_arnesen
    du må sikkert velge hvilken oppløsning den skal kjøre på via en meny på spilleren elns. Men det blir uansett ikke så forferdelig mye bedre. Det er ihvertfal milevis unna ekte hd kvalitet.
    Nåja.. med en bra DVD spiller så er det forsvinnende liten forskjell på min 46" tv mellom HD og DVD oppskalert. Det er vel dette som er problemet for HDM så lenge prisene er såpass mye høyere.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Opsahle
    Nåja.. med en bra DVD spiller så er det forsvinnende liten forskjell på min 46" tv mellom HD og DVD oppskalert. Det er vel dette som er problemet for HDM så lenge prisene er såpass mye høyere.
    På naboens 42" så er ihvertfal forskjellen ganske stor på hd og sd-oppskalert.
    Han bruker en Toshiba EX1(tror det var navnet) Hd-dvd spiller. Men forskjellen varierer kanskje en del ifra tv til tv. Jeg prøvde samme spilleren på min 32" for en stund tilbake. Der var det selvfølgelig ikke samme forskjellen, men det var utvilsomt en forskjell. Spesielt når kameraene var litt på avstand, og når det var mye på bildet samtidig.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du sammenligner en god DVD-transfer med en dårlig HD-DVD transfer så tipper jeg at oppskalert DVD kan se best ut.

Dersom du sammenligner en dårlig DVD-transfer med en god HD-DVD transfer så tipper jeg at HD-DVD ser best ut.

Dersom du sammenligner en oppskalert DVD med en HD-DVD vha dårlig oppskalering så tipper jeg at HD-DVD ser best ut.

Dersom du sammenligner en oppskalert DVD med en HD-DVD vha god oppskalering så tipper jeg at forskjellen kan være moderat.

Altså kan man ikke si noe konklusivt selv om man opplever at det ene eller det andre ser best ut.

-k

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •