Blu-ray VS DVD krigen

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 126 1 2 3 4 5 11 21 31 41 51 61 71 81 91 101 111 121 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 2508
    Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Blu-ray VS DVD krigen

Nå har flere av medlemmene av BDA sagt at de skifter fokus bort fra å sloss mot HD DVD og skal nå fokusere på å "utdanne" kjøperen i hvor mye bedre Blu-ray er enn DVD.

Hvor lang tid vil det ta før det selges mer Blu-ray enn DVD?

Hvilke metoder kommer studioene til å bruke for å få oss til å kjøpe "alle" filmene en gang til på Blu-ray?

Når begynner "alle" de store produsentene å lage Blu-ray spillere?

Vær så snill å ikke gjør dette til en ny Bly-ray VS HD DVD tråd dem har vi hatt nok av.

Active Andy_Dandy sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    470
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror Blu-Ray vil forbli et nisjeformat i lang tid. I hvert fall til de får orden på profilene sine, og avspillerprisene minst ned på dagens HD DVD-nivå.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror BDA bør forsette på samme tralten en stund til, til de har støtte fra alle filmstudioene. I mellomtiden må de pushe ut mest mulig spillere og innprente ordet blu-ray i hodet til flest mulig forbrukere mens markedsandelen vokser.

Så snart de har fått inn et utvalg som er såpass stort at folk merker det i de fleste butikkene, enten ved hjelp av økt salg eller lobbyvirksomhet, kan de begynne markedsføring i enda større skala. Det må være viktig å reklamere for nye filmer på en måte som viser at det er blu-ray som er tingen nå. Blu-ray med stor skrift, DVD med mindre og mindre font for hver dag som går.

Enda lengre ut i prosessen kan de begynne å la enkelte titler være blu-ray eksklusive en stund før de kommer på DVD, samt gi blu-ray-titlene mer ekstramateriale og godsaker.

Jeg tror forøvrig ikke forbrukere flest har nevneverdig bruk for hidef-filmer, men om produktet markedsføres rett, og bygger moment i de store massene, så ser jeg ikke bort i fra at de fleste kjøper det allikevel. Spesielt i velstående land som Norge vil folk ha det som er forventet å ha, og når flere og flere handler blåfilm, vil automatisk færre og færre handle filmer fra den lugubre DVD-hyllen som er gjemt bak de tusen overpromoterte HD-filmene som står i forgrunnen.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, de billigste spillerene må nok ned mot 1990 tenker jeg før de store massene ikke bare blar forbi dem i Elkjøp avisene.

jeg tror at det er studioene som sitter med nøkkelen her.

Den dagen alle gjør som Warner sier de vil gjøre, nemlig å gi ut alle filmer "day and date" på Blu-ray og DVD er mye gjort.

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tipper det vil ta 3 år før HD selger like mye som DVD gjør i dag. Dette på grunn av at folk flest er fornøyd med kvaliteten på DVD.

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Hvor lang tid vil det ta før det selges mer Blu-ray enn DVD?"

Når det blir utleie og mangfold av filmer i BlueRay-format på lik linje med utleie av DVD i dag, og prisene på BD-spillerne går ned til dagens DVD-spiller(e) pris vil jeg tro at BD salget vil overgå DVD.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1) Prisen på nye filmer må NED. Folk gidder ikke betale det opp mot det dobbelte.

2) Utvalget må opp

3) Sonesperrer må vekk

4) Spillere må bli rimeligere OG bedre

Folk flest bryr seg ikke.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her har du argumentene:
    Du må bruke 20k på en 1080P skjerm/projector, du må bruke 10+K på en forsterker som støtter de nye HD lydformatene, du må godta dobbel pris på software, elendig utvalg og det faktum at i forhold til kroner lagt ned så er kvalitetsforskjellene langt fra så store som markedsføringe vil ha det til.
    Jeg har måttet kjøpe de fleste filmene jeg vil ha på dvd den siste tiden da filmene jeg ønsker å se rett og slett ikke finnes på blue ray, nå nylig gjelder dette spesielt The kingdom som kun kommer på DVD og HD DVD.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    Her har du argumentene:
    Du må bruke 20k på en 1080P skjerm/projector, du må bruke 10+K på en forsterker som støtter de nye HD lydformatene, du må godta dobbel pris på software, elendig utvalg og det faktum at i forhold til kroner lagt ned så er kvalitetsforskjellene langt fra så store som markedsføringe vil ha det til.
    Jeg har måttet kjøpe de fleste filmene jeg vil ha på dvd den siste tiden da filmene jeg ønsker å se rett og slett ikke finnes på blue ray, nå nylig gjelder dette spesielt The kingdom som kun kommer på DVD og HD DVD.
    Man trenger kun en vanlig faltskjerm som er HD-ready.

Surround lyd er ikke et must. Ei heller trenger man de HD lydformatene i forsterkeren for å få hd lyd.

Jeg tipper BD selger mer en dvd i 2010. Men blir bare ren skepulasjon. Tiden får vise.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T 2
    1) Prisen på nye filmer må NED. Folk gidder ikke betale det opp mot det dobbelte.

2) Utvalget må opp

3) Sonesperrer må vekk

Helt enig!

Soner er no piss!:evil:

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Hvor lang tid vil det ta før det selges mer Blu-ray enn DVD?

Tja. Er vel bortimot umulig å spekulere i. Vil det noengang skje?

Hvilke metoder kommer studioene til å bruke for å få oss til å kjøpe "alle" filmene en gang til på Blu-ray?

Warner har vel allrede startet her med å si at alle nye titler fra dem vil komme ut på samme tidspunkt til Blue-ray/DVD (Det samme gjelder Collectors editions etc)

Når begynner "alle" de store produsentene å lage Blu-ray spillere?

Ettersom det er rimelig nylig at formatkrigen har tatt en betydlig vending, vil jeg tro at vil skje mye i løpet av året. Denon kommer bl.a med 2 spillere til sommeren. Marantz har vel også noe på gang, i tillegg til at spillerene i de noe antatt lavere prisklassene (Sony/Samsung) vil fortsette å spy ut spillere
    Jeg regner med fortsatt at Playstation 3 er nøkkelen til success til hvor fort ting vil sette seg. I stedet fo å bundle spillerne med kun spill, burde det vært en sjakktrekk etter min mening å legge ved en av de bedre blue-ray filmene. (Uten å måtte registrere seg hos sony og vente 30 dager ++ på at den skal komme i posten )

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tipper BD aldri vil vippe dvd ut av markedet før man for streaming/nedlasting i en hensiktsmessig form i stua. Et tips er 30-40% markedsandle og et to formats marked. Ikke bd/hd dvd, bd/dvd deler markedet 30-40/60-70%.

Hvorfor? Ikke alle vil se behovet. Håper jeg kan spise de ordene om noen år... Jeg har valgt BD der man for BD, hvis ikke for man kjøpe dvd.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. BD priser må ned betraktelig. Jeg kan tenke meg å betale 40-50 kroner mer enn for en DVD, ikke mer.

2. Avspiller har jeg ingen problemer med å betale ekstra for, men for at dette skal nå massemarkedet er man nødt til å akseptere at folk flest bortimot får gratis dvd-spillere slengt etter seg i dag.

3. Studioene må gjøre skikkelige overføringer - helst nye - av filmer til BD. I mange tilfeller dumper man DVD-versjonen over på formatet, uten oppgradering av lyd eller bilde. Hadde de gjort det fra begynnelsen av ville det ikke vært noen diskusjon når det gjelder kvalitetsforskjell mellom BD og DVD.

4. Og studioene må satse på mer enn popcorn og cola filmene som til nå har dominert. Jeg ville vært ombord med BD fra dag 1 dersom man hadde satset på annet enn Blockbuster Movies ...

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det strengt tatt ikke lenger er noe økonomisk å hente på å kjøpe DVD-utgaven, vil folk velge BD. Når prisforskjellen i tiere kan telles på én hånd, alle uansett eier en BD-spiller (da rene DVD-spillere ikke lenger selges) og BD-utgavene kommer ut samtidig som eller før DVD-utgavene.

Newcomer format.fighter sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg håper jeg tar feil, men jeg er desverre redd at Blu-Ray aldri vil bli det ledende formatet. (dvs over 50% av markedet)

Skal de klare det må følgende skje:

1. Blu-Ray filmene må ha samme pris som DVD.
    2. Blu-Ray spillerne må koste det samme som DVD spillerne.
    3. Blu-Ray må implementeres inn i alle kombianlegg og ikke koste mer enn annlegg med DVD.
    4. En stor andel av den norske befolkningen må bytte ut DVD spilleren i bilen, hytta, barnerommet, stuen, hjemmekinorommet osv osv.

Grunnen til at dette ikke kommer til å skje:
    1. Blu-Ray vil alltid koste mer å produsere enn DVD. Da er det ingen grunn for produsenten å selge filmen til samme pris. (for da kan de heller selge DVD og tjene mer)
    2. En Blu-Ray spiller vil altid koste mer å produsere enn en DVD spiller.
    3. samme som over
    4. Dette byttet skjer som regel ved at den spilleren de har takker for seg. De fleste hjem har flere DVD spillere. De fleste som kjøper en film vil som regel at den skal kunne spilles av på alle. Selv om stuespilleren blir byttet inn i Blu-Ray vil f.eks en god del kjøpe DVD slik at ungene kan se filmen i bilen eller på barnerommet. Bare se på antall solgte DVD spillere i 2007. Over 600.000! Antall VHS spillere i 1999 var garantert langt lavere)

Jeg tror følgende om utvikling av salget fremover.
    Andel 2007 (1%) (reelt)
    Andel 2008 (3-4%)
    Andel 2009 (8-10%)
    Andel 2010 (15%)
    Andel 2011(20%)
    Andel 2012 (25%)
    Andel 2013 (30%)
    Rundt denne tiden vil nok andre ikke-diskformater begynne å dukke opp som vil ta markedsandeler slik at det ikke er noe poeng å gjette videre.

Intermediate wasimza sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    546
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Avforums medlemmer er alt for konservative ;o)

La meg komme med en skikkelig radikal spådom, så får vi se om den holder:

BD vil bli dominerende ILØPET AV 2008-2009! How about that, huh?

Hvorfor?

1. HD-formatkrigen er over. Konkurransen står nå kun mellom BD og DVD, altså én konkurrent mindre.

2. Alle de store DVD-avspiller produsentene tjener ikke noe særlig på produsere DVD-spilere lenger. Det sier seg selv at når en DVD-spiller koster 299 kroner, så sitter ikke produsentene igjen med noe særlig. Dessuten; de som kjøper hardware, bytter gjerne ikke ut før 1-2 år. Med et nytt format vil svært mange måtte bytte ut hardware...mao penger i kassa for produsentene. Nesten samme greia som med Microsoft og stadig nye Windowsversjoner.

3. ALLE som kjøper nye TV'er nå, kjøper HD-TV'er. Da vil folk også ha muligheten til å ta ut skjermens fulle potensial. Per idag er det kun BD (og nå avdøde HDDVD) som kan levere dette potensialet (HDTV sendinger er som kjent svært begrenset).

4. BD-spiller prisene har gått kraftig ned. Man får nå en relativt bra BD spiller til under 3000. Jeg tipper at vi vil få se BD spilere til rundt 1500 kr iløpet av høsten. Da har de fleste råd til å skaffe seg slike.

5. Filmutvalget på BD er stadig økende. Den lokale videoutleiesjappa hadde for 2-3 mnd siden 4-5 titler til utleie. Nå er de allerede oppe i 50 titler.

Alt dette i sum, vil føre til at BD mot slutten av 2008 vil være et relativt folkelig begrep og BD-spilere vil i år være en definitiv vinner under juletreet.

Hva sier dere til DET?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prisene er jo godt på vei ned nå etter hvert. Lefdal i stavanger selger blu-ray til 199,-. Utvalget begynner også å bli akseptabelt. Spillere får man fra ca. 3000kr og oppover i butikken.

Newcomer format.fighter sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wasimza
    Avforums medlemmer er alt for konservative ;o)

1. HD-formatkrigen er over. Konkurransen står nå kun mellom BD og DVD, altså én konkurrent mindre.

2. Alle de store DVD-avspiller produsentene tjener ikke noe særlig på produsere DVD-spilere lenger. Det sier seg selv at når en DVD-spiller koster 299 kroner, så sitter ikke produsentene igjen med noe særlig. Dessuten; de som kjøper hardware, bytter gjerne ikke ut før 1-2 år. Med et nytt format vil svært mange måtte bytte ut hardware...mao penger i kassa for produsentene. Nesten samme greia som med Microsoft og stadig nye Windowsversjoner.

3. ALLE som kjøper nye TV'er nå, kjøper HD-TV'er. Da vil folk også ha muligheten til å ta ut skjermens fulle potensial. Per idag er det kun BD (og nå avdøde HDDVD) som kan levere dette potensialet (HDTV sendinger er som kjent svært begrenset).

4. BD-spiller prisene har gått kraftig ned. Man får nå en relativt bra BD spiller til under 3000. Jeg tipper at vi vil få se BD spilere til rundt 1500 kr iløpet av høsten. Da har de fleste råd til å skaffe seg slike.

5. Filmutvalget på BD er stadig økende. Den lokale videoutleiesjappa hadde for 2-3 mnd siden 4-5 titler til utleie. Nå er de allerede oppe i 50 titler.

Alt dette i sum, vil føre til at BD mot slutten av 2008 vil være et relativt folkelig begrep og BD-spilere vil i år være en definitiv vinner under juletreet.

Hva sier dere til DET?
    1. Ja, nå kan Blu-Ray overta HD DVD sin markedsandel på 0.2% slik at den til sammen har 1 % :-) (det hjelper bare for de som har ventet grunnet den klargjøringen, de fleste har gitt f uansett)

2. Dette argumentet skjønner jeg ikke. Hvorfor skulle Ola Nordmann bytte format fordi bransjen ikke tjener penger på DVD? (det skulle jo bare bety at DVD er det klart beste kjøpet)

3. Du har nok misforstått. Folk kjøper flat TV /stor TV. Vis meg den flatskjermen som selges i dag som ikke er HD ready over 40".

4. De fleste har råd når prisen er 1500, men de fleste har andre ting de vil bruke disse 1500 på. Det er snakk om prioritering. Jeg har da kollegaer som ikke har DVD spiller engang. (damer)

5. Leie er rimelig dølt og betyr ikke mye. Leie er uansett for de med dårlig råd. De kjøper ikke blu-ray uansett.

Hva tror du andelen blir for 2008? Mener du at du tror den vil være over 50% innen 2009? Hva sier du til at tallene fra release som kommer denne uken vil vise at andelen bare er 1%? (min gjettning)

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror det vil gå fortere enn de fleste her skal ha det til. Men jeg er enig i at pris er en avgjørende faktor. Men jeg tror altså at det ikke vil ta lang tid før BD er på samme prisnivå som DVD. Da tror jeg folk raskt vil gå over til BD. Jeg tror på krysningspunkt i 2009. :-)

Newcomer crap sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T 2

2) Utvalget må opp

3) Sonesperrer må vekk

Utenom begrensingene fra filmstudio, så er det jo HD DVD du beskriver her.

Side 1 av 126 1 2 3 4 5 11 21 31 41 51 61 71 81 91 101 111 121 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •