Blu-ray VS DVD krigen - Side 97

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 97 av 126 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 57 67 77 87 93 94 95 96 97 98 99 100 101 107 117 ... SisteSiste
Viser resultater 1,921 til 1,940 av 2508
    Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Loffen68
    Men nå har det blitt forskjell ? det var det ikke i sted.
    I hvilket innlegg har jeg sagt at det ikke er forskjell mellom SD og HD?

For en forbruker er vel det mest naturlig og bruke 2 identiske skjermer for og se om de er en forskjell på SD og HD matriale ?
    Mulig det er naturlig, men det er feil måte å gjøre det på. En HD skjerm vil alltid vise HD-oppløsning. Hvordan skal man da få sammenlignet med SD på en skikkelig måte?

Samme film på SD og BD med en SD spiller og en BD spiller,det har hele tiden vært klart at en HD skjerm vil oppskalere bildet (eventuelt utnytte 1/4 av skjermen) Og det er DEN forskjellen vi er ute etter her,hvorfor gjøre det vanskligere en det egentlig er ??
    Det har ikke hele tiden vært klart. Det var ikke lenge siden du snakket om å skru av scaleren for å vise SD. Se forøvrig svaret mitt ovenfor.

EDIT: Loffen68: Se svaret mitt på 2 x 50" på side 96.

Intermediate Loffen68 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FFWD
    Det er lett å ikke se skogen for trær
    Nå var det like før du fikk ett mindre pent navn her,det er IKKE de TVene som var omtalt og forespurt !

Ref :

Sitat:
    Opprinnelig skrevet av Loffen68
    Du får komme oppover en tur da vet så får du se selv på egne premisser.

Jeg har allerede 2 Pioneer 50" ståendes ved siden av meg så det trenger jeg ikke.

Det var de 2 som var nevnt i innlegget over og de har da ingen ting med de på Ifa og gjøre

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På meg så virker det som om visse har veldige problemer med forstå at andre ikke opplever hakeslipp på en 42" på 3-4m avstand.

For andre folk som leter på avforum eller andre steder så regner jeg med at det ville være meget relevant å få informasjon om at BD på deres flat tv kanskje ikke gir den helt store opplevelsen. Avhengig av størrelse og avstand.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner fortsatt ikke diskusjonen!? Først så sier noen av oss at det er forskjell på DVD og BD. Så svarer enkelte tilbake at det knapt er noen forkjell. Så blir de samme ettehvert enige i at; jo da det er forskjell, men ikke på 3-4 meter (40"-50"). De som ikke ser forskjell på DVD og BD på 3-4 meter på en FullHD 50", kan umulig ha normalt syn. For det er ikke kun forskjeller i bildet som går på oppløsning.

Hvor store forskjellene er og om det er verdt pengene, kan man jo diskutere i evigheter. Det er vanskelig nok å bestemme seg selv, og så skal enkelte her inne være talsperson for hvermansen og hva han ser og ikke ser i tillegg og hva hvermansen er villig til å bruke penger på. Da blir det i hvertfall en håpløs diskusjon man aldri vil komme i mål med.

BDs stor fordel er helt klat at man nå kan gå til innkjøp av større skjermer enn man kunne før. Sitter man på 2,5-3 meter kan man fint ha en 50". Jo lenger bak man flytter seg, jo mindre blir forkjellene. Det har da aldri ubestridt det.

Det som er slitsom er at det vris og vrenges på alt som blir sagt. Sier den ene at det er forskjell mellom SD og HD, svarer den andre tilbake at det ikke er forskjell hvis man sitter langt nok unna:-?

Sett deg nærmere da vel, så får man jo utbyttet man er ute etter Ikke sett deg så langt unna at du ikke ser forskjellen. Ikke vis BD for vennene dine på avstander som BD ikke viser de store forskjellene, bare for at du skal få bekreftet at "joda, det stemte det jeg tenkte".

Og disse skjermene dere nå kverulerer om, disse til Pioneer; var ikke det skjermer som skulle vise om det var forskjell mellom HDReady og FullHD avspilt med HD-materiale? Det er da heller ikke ubestridt at det til tider er vanskelig å skille.

Hvis du synes DVD er godt nok, fordi du sitter så langt unna med en liten skjerm; vel fint for deg...fortsett med DVD, da. Det gjør ikke BD noe dårligere av den grunn.
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DVD V.S BD
    Det du får svar på Loffen 68 med å kjøre DVD 576p med HDMI inn i ene tv'n og samtidig BD 1080p 24 inn HDMI til den andre tv'n
    (samtidig)
    Samme film helst da man ikke kan putte inn en drit dårlig DVD i den ene og beste kvalitet BD i den andre.
    Sammenligning må skje identisk i tid da bitrate på film varierer for litt fair test.

Da finner man ut hvor bra scalerer det er i Pioneer tv'n og hvor bra den andre tv'n behandler 1080p 24 signal.

Svaret som blir er hvordan dine tvr kan vise disse men blir ingen fasitt på hvor mye bedre eller dårligere det ene eller andre formatet er.
    Resultatmessig med DVD kan det hende en scalering før tv til 1080i kan gi bedre bilde men da har man jo blandet inn enda mere tekniske ting som ikke sier noe om kvalitetsforskjell.

Du får ett testresultat som sier Pioneer tv + modelnr viser xxxxxx
    Men ingen ting annet.

Testen kan bli interesant den så får man se hvordan disse 2 like tvne ender ut så stå på.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    Jeg skjønner fortsatt ikke diskusjonen!? Først så sier noen av oss at det er forskjell på DVD og BD. Så svarer enkele tilbake at det knapt er noen forkjell. Så blir de samme ettehvert enige i at; jo da det er forskjell, men ikke på 3-4 meter (40"-50"). De som ikke ser forskjell på DVD og BD på 3-4 meter på en FullHD 50", kan umulig ha normalt syn.

Hvor store forskjellene er og om det er verdt pengene, kan man jo diskutere i evigheter. Det er vanskelig nok å bestemme seg selv, og så skal enkelte her inne være talsperson for hvermansen og hva han ser og ikke ser i tillegg og hva hvermansen er villig til å bruke penger på. Da blir det i hvertfall en håpløs diskusjon man aldri vil komme i mål med.

BDs stor fordel er helt klat at man nå kan gå til innkjøp av større skjermer enn man kunne før. Sitter man på 2,5-3 meter kan man fint ha en 50". Jo lenger bak man flytter seg, jo mindre blir forkjellene. Det har da aldri ubestridt det.

Det som er slitsom er at det vris og vrenges på alt som blir sagt. Sier den ene at det er forskjell mellom SD og HD, svarer den andre tilbake at det ikke er forskjell hvis man sitter langt nok unna:-?

Sett deg nærmere da vel, så får man jo utbyttet man er ute etter Ikke sett deg så langt unna at du ikke ser forskjellen. Ikke vis BD for vennene dine på avstander som BD ikke viser de store forskjellene, bare for at du skal få bekreftet at "joda, det stemte det jeg tenkte".

Og disse skjermene dere nå kverulerer om, disse til Pioneer; var ikke det skjermer som skulle vise om det var forskjell mellom HDReady og FullHD avspilt med HD-materiale? Det er da heller ikke ubestridt at det til tider er vanskelig å skille.

Hvis du synes DVD er godt nok, fordi du sitter så langt unna med en liten skjerm; vel fint for deg...fortsett med DVD, da. Det gjør ikke BD noe dårligere av den grunn.
    """Ikke vis BD for vennene dine på avstander som BD ikke viser de store forkjellene?"""""

Jeg må ærlig si at jeg her i tråden ikke forstår agendaen din i det hele tatt???? Av hvilken årsak synes du at man ikke skal vise et korrekt bilde av hva BD er godt for?

Skal man ikke være ærlig med vennene sine?
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    På meg så virker det som om visse har veldige problemer med forstå at andre ikke opplever hakeslipp på en 42" på 3-4m avstand.

For andre folk som leter på avforum eller andre steder så regner jeg med at det ville være meget relevant å få informasjon om at BD på deres flat tv kanskje ikke gir den helt store opplevelsen. Avhengig av størrelse og avstand.
    Godt sakt Mr Spock :-D

Jeg har verken BD eller HD-TV, når jeg går for innkjøp av en 50" så tror jeg ikke jeg får hakeslepp med HD-materiale bilde-messig. Siden jeg er mer interessert i lyd så håper jeg det blir en større forandring der!?

Forøverig så har vi entuiaster en tendens til å skryte både lyd og bilde opp i skyene. Vi representrer en liten gruppe, og for oss kan svært små detaljer være helt avgjørende. Slik er det ikke for "resten" og den menigemann i gata. Dem ser ikke detaljene eller så er gjør ikke en oppgradering stor nok forandring dermed noe dem ikke vil legge penger i.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    DVD V.S BD
    Det du får svar på Loffen 68 med å kjøre DVD 576p med HDMI inn i ene tv'n og samtidig BD 1080p 24 inn HDMI til den andre tv'n
    (samtidig)
    Samme film helst da man ikke kan putte inn en drit dårlig DVD i den ene og beste kvalitet BD i den andre.
    Sammenligning må skje identisk i tid da bitrate på film varierer for litt fair test.

Da finner man ut hvor bra scalerer det er i Pioneer tv'n og hvor bra den andre tv'n behandler 1080p 24 signal.

Svaret som blir er hvordan dine tvr kan vise disse men blir ingen fasitt på hvor mye bedre eller dårligere det ene eller andre formatet er.
    Resultatmessig med DVD kan det hende en scalering før tv til 1080i kan gi bedre bilde men da har man jo blandet inn enda mere tekniske ting som ikke sier noe om kvalitetsforskjell.

Du får ett testresultat som sier Pioneer tv + modelnr viser xxxxxx
    Men ingen ting annet.

Testen kan bli interesant den så får man se hvordan disse 2 like tvne ender ut så stå på.
    Så da er det ganske opplagt at under normale omstendigheter kan man ikke vise forskjellen på ett SD og ett HD bilde og vi er tilbake til det jeg sa tiligere at det er unødvendig og kjøpe en BD spiller og skiver pga oppskaleringen i TV

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og når det er sakt så forventer jeg meg den største oppgraderingen med projektor og ett 130" lerret.

Noen som vil kjøpe en pent brukt BD spiller og noen BD plater,projektoren jeg har tenkt og kjøpe oppskalerer også så det er helt unødvendig med noe HD matriale :-D

Intermediate Private Ryan sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cry me a river!!!

Og når det er sakt så forventer jeg meg den største oppgraderingen med projektor og ett 130" lerret.

Noen som vil kjøpe en pent brukt BD spiller og noen BD plater,projektoren jeg har tenkt og kjøpe oppskalerer også så det er helt unødvendig med noe HD matriale :-D
    Skal sjekke med Nav om de kan arrangere norsk-kurs for noen her................

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg slappet av et lite øyeblikk og dermed raste det inn sider som det ikke har gjort siden Paramount skiftet side i HD format krigen! 8)

Mye merkelige påstander fra mange må jeg si, uten å nevne navn. De får ta det til seg de som vil.

HåkonN har kommet med mange gode poster, med flere gode bilder på situasjonen. Quoter bare den siste fordi det var et gullkorn med 300Hk for å pendle

Synes også at påpekningen om alle sammenligningene som gjøres på den ene eller andre skjermen (HD/HD ready osv) blir sammenligning av epler og pærer. Skal en sammenligne for å se om det er forskjell bør en bruke skjerm med korrekt native oppløsning.
    Jeg har sevl skrevet om en sammenligning jeg har gjort på min egen skjerm av SD mot BD. Den lider av samme feil. Sammtidig viser den det andre viktige poenget til HåkoN, at det er ikke sikkert at alle ("folk flest") ser noe stor forskjell.

Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Hvorfor overbevise folk om at de trenger 300hk for å pendle mellom Sinsen og Oslo S?

Ikke misforstå meg, jeg er for best mulig maskinvare - bare prosessoren i anlegget mitt koster et 6-siffret beløp. Men jeg ser også realiteten litt i øynene. (Kanskje mest av alt for å ikke drite meg lodrett ut når mine kamerater ønsker en demo for å finne ut hva som er poenget med å bruke så mye penger på hjemmekino. ) Blu-Ray disc er ikke den enorme forskjellen for folk flest som enkelte skal ha det til, og jeg forstår utmerket godt at folk rynkter på nesa når de står 3m meter fra en 42" uten å få den store wow-effekten.

For oss entusiaster som blåser opp bildet til enorme dimensjoner og ser etter hvilken utforming snørret i nesa på Tom Cruise har, så vil saken selvfølgelig stille seg anderledes. Vi er dog en minioritet i denne såkalte BD vs DVD krigen (jeg var dog ikke klar over at det var en krig).

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    """Ikke vis BD for vennene dine på avstander som BD ikke viser de store forkjellene?"""""

Jeg må ærlig si at jeg her i tråden ikke forstår agendaen din i det hele tatt???? Av hvilken årsak synes du at man ikke skal vise et korrekt bilde av hva BD er godt for?
    Skal man ikke være ærlig med vennene sine?
    Jeg kan forsøke å forklare det for n-te gang.

Har du en 42" HDReady skjerm og skal vise vennene dine BD på så lang avstand at du ikke er forskjell fra DVD, hva er da poenget.

"Se her. Her er BD. Nå setter jeg i filmen Biler. Sett deg her i sofaen (4 meter unna). Jeg har ikke surround anlegg, så vi tar lyden ut fra tv-høyttalerne. Nå hva synes du om dette nye Blu-ray formatet?".

Du får det svaret man ber om, ikke sant...
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er utrolig flink til å prøve å lirke inn meninger i munnen på andre folk.

Det er da vel ingen her som har sagt at det er helt unødvendig med HD matriale. Er det virkelig enten eller i din verden? Sitter du febrilsk å tygger negler hver gang du vurderer å kjøpe en mobiltelefon der 2" skjermen ikke har 1080P?

Alle her på forumet er vel enig om at BD er halleluja for oss entusiaster. Men entusiastene utgjør en promille av markedet. De er resten av befolkningen som kommer til å avgjøre om BD blir en suksess. Produsentene kan velge å presse det nedover hodene våre, men forbrukeren kan også velge å satse på VOD.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Private Ryan
    Skal sjekke med Nav om de kan arrangere norsk-kurs for noen her................
    Og her har vi en som kaster stein i glasshus ja.

Du har vel allerede tatt det og utbytte var ikke noe og skryte av ser vi :-D

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tror du leser litt som du selv vill.
    Jeg er Gravemaskinfører og blir sjokkert om du er forhandler av tv.

HåkoN skrev
    For oss entusiaster som blåser opp bildet til enorme dimensjoner og ser etter hvilken utforming snørret i nesa på Tom Cruise har, så vil saken selvfølgelig stille seg anderledes. Vi er dog en minioritet i denne såkalte BD vs DVD krigen (jeg var dog ikke klar over at det var en krig).

Jeg har også skrevet at du får større utbytte av høy oppløsning på skjerm filmateriale ved større skjermer/lerret oppløsning man har.

42 og 50 tommer er ikke stort sett i forhold til oppløsningen å derfor får du ingen enorm forskjell.
    Du får bedre farger , skarpere bilde , og ikke minst 1080p 24 men busemenn eller flis i panelen kommer ikke godt frem med liten tv.
    Dette bør du da vite om du driver med tv .

TV , lyd er min hobby så mine svar er på hobbyplan men ikke så fryktelig langt unna fakta.

Utstyret som skal avspille og kvalitet skjerm har ofte mere å si enn pixler og oppløsning.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Du er utrolig flink til å prøve å lirke inn meninger i munnen på andre folk.

Det er da vel ingen her som har sagt at det er helt unødvendig med HD matriale. Er det virkelig enten eller i din verden? Sitter du febrilsk å tygger negler hver gang du vurderer å kjøpe en mobiltelefon der 2" skjermen ikke har 1080P?

Alle her på forumet er vel enig om at BD er halleluja for oss entusiaster. Men entusiastene utgjør en promille av markedet. De er resten av befolkningen som kommer til å avgjøre om BD blir en suksess. Produsentene kan velge å presse det nedover hodene våre, men forbrukeren kan også velge å satse på VOD.
    Godt at jeg er flink til noe :-D

Nei det er ingen som har sakt at det er unødvendig med HD matriale,men antydningene som har kommet fra flere her inne tilsier at poenget med HD matrialet faller bort på skjermer opp til 50"

Hva du får ut av det er ikke mitt problem.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Huff og huff!

Og her har vi en som kaster stein i glasshus ja.

Du har vel allerede tatt det og utbytte var ikke noe og skryte av ser vi :-D
    Du tok ikke denne heller.................
    Vi starter med lesing, der er det store hull hos deg, skrivinga er grei nok den........

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ingen forskjell?????

fatter ikke at folk kan si noe så merkelig at men ikke merker forskjell???
    mange tror jo at men kun ser ting klarere, men glemmer å se hvordan fargene blir o.l.
    har man først sett mye bluray å så setter på en dvd så ser man klare forskjeller på alle punkt.
    til og med dama mi nevner at bildet ser fint ut når jeg setter i en bluray, og hun er ikke akkurat noen ekspert.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Tror ikke du leser litt som du selv vill.
    Jeg er Gravemaskinfører og blir sjokkert om du er forhandler av tv.

HåkoN skrev

Jeg har også skrevet at du får større utbytte av høy oppløsning på skjerm filmatteriale ved større skjermer/lerret man har.

42 og 50 tommer er ikke stort sett i forhold til oppløsningen å derfor får du ingen enorm forskjell.
    Du får bedre farger , skarpere bilde , og ikke minst 1080p 24 men busemenn eller flis i panelen kommer ikke godt frem med liten tv.
    Dette bør du da vite om du driver med tv .

TV , lyd er min hobby så mine svar er på hobbyplan men ikke så fryktelig langt unna fakta.

Utstyret som skal avspille og kvalitet skjerm har ofte mere å si enn pixler og oppløsning.
    Som sakt i tidligere innlegg så driver jeg med import,TVne som kommer er til privat bruk,dine antakelser burde du holde for deg selv til du får de nødvendige fakta på bordet.
    Jeg driver IKKE med TVr, 42" har jeg ike uttalt meg om i denne tråden ei heller forskjeller på 42" og 50"
    Og jeg leser absolutt som jeg selv vil,har fremdeles min egen frie vilje :-D

Og har du noe som støtter tesen din med at "Utstyret som skal avspille og kvalitet skjerm har ofte mere å si enn pixler og oppløsning" ??

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tolk!!

Godt at jeg er flink til noe :-D

Nei det er ingen som har sakt at det er unødvendig med HD matriale,men antydningene som har kommet fra flere her inne tilsier at poenget med HD matrialet faller bort på skjermer opp til 50"

Hva du får ut av det er ikke mitt problem.
    Dette minner meg om en rettsak mot en kurder for en tid tilbake, tolken sa ikke hva kurderen sa, noe han heller ikke gjorde da han oversatte statsadvokaten sine ord.

Alle er enig om at det visuelle er bedre på BD, men på skjermer opptil 50" så vises det ikke så godt, derimot lydforskjellen mener jeg er grunn alene til oppgradering til BD.

Side 97 av 126 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 57 67 77 87 93 94 95 96 97 98 99 100 101 107 117 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •