Blu-ray VS DVD krigen - Side 95

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 95 av 126 FørsteFørste ... 5 15 25 35 45 55 65 75 85 91 92 93 94 95 96 97 98 99 105 115 125 ... SisteSiste
Viser resultater 1,881 til 1,900 av 2508
    Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    Hvor mange runder har vi gått rundt grøten nå? Jeg spør:

Hvem er det som ikke ser forskjell på BD og DVD?
    Om jeg hadde vist BD vs. DVD på min iPod Touch, skal jeg vedde 1 million kroner på at du ikke hadde sett forskjellen.

Skjønner du hvor håpløst det spørsmålet er? Det blir som å spørre hvor mange som syntes 60km/t er nok. Nok til hva da? Under hvilke forutsetninger?

De fleste her ser nok forskjell på BD og DVD om visse grunnleggende parameter ligger tilstede. Diskusjonen bør heller handle om hvilke parameter dette er.

Intermediate Private Ryan sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Making love in a canoe!!!

Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Om jeg hadde vist BD vs. DVD på min iPod Touch, skal jeg vedde 1 million kroner på at du ikke hadde sett forskjellen.

Skjønner du hvor håpløst det spørsmålet er? Det blir som å spørre hvor mange som syntes 60km/t er nok. Nok til hva da? Under hvilke forutsetninger?

De fleste her ser nok forskjell på BD og DVD om visse grunnleggende parameter ligger tilstede. Diskusjonen bør heller handle om hvilke parameter dette er.
    Sitteavstand
    Kvalitet på avspiller(dvd spiller av 3930/2930 kvalitet, BD LX71)
    Tv av samme format som kilde
    Maskering for å skjule det som gjenkjenner tv'en
    Crew i separat rom uten kontakt med kandidatene
    En statestikk-geek som fikser en vanntett random rekkefølge etc.....

bare noen forslag...

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mange runder har vi gått rundt grøten nå? Jeg spør:

Hvem er det som ikke ser forskjell på BD og DVD?
    Det er bare litt over 1880 innlegg i denne tråden...

Jeg vil også gjerne vite svaret, og mener spørsmålet er helt legitimt og mulig å besvare, men det er også fullt mulig å forvanske og tåkelegge det i 1880 innlegg til...

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eirik73
    Det er bare litt over 1880 innlegg i denne tråden...

Jeg vil også gjerne vite svaret, og mener spørsmålet er helt legitimt og mulig å besvare, men det er også fullt mulig å forvanske og tåkelegge det i 1880 innlegg til...
    Svaret kan aldri bli noe mer definert enn spørsmålet. Og spørsmålet er så vagt at man kan vil få rett om man svarer at man lett ser forskjell på BD vs. DVD fordi BD har blå cover.

Dere nok må omformulere spørsmålet om dere vil ha noe fornuftig svar uten at det går 1880 innlegg til. Vi er vel alle enige om at det er forskjell på DVD og BD?

Dette begynner å minne meg om den berømte HD-DVD vs Blu-Ray tråden som til slutt ble flyttet over til chit-chat og en rekke deltagere mistet over 1000 innlegg på postcounten.

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan lage mange forutsetninger som gjør at man ikke ser forskjell på DVD og BD. "Vanlig sitteavstand" snakkes det om. Hva er vanlig? "De så først forskjell da de kom nærmere", skriver mange. Da er det kanskje sånn at BD gjør at man kan sitte nærmere, og man kan kjøpe større skjerm ift avstanden. Det er nettopp det som er fordelen med BD.

På min tv så er den like bra som HDTV på 6 meter. So what!? Om du sitter på 4-5 meter og har 42", javel, men det er ikke da BD utnyttes best.

Reformulerer:

Hvem er det som ikke ser forskjell på BD og DVD på en skjerm på 40"-100" på en avstand på 2-3,5 meter?
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du på denne da?

YouTube - Blind-test: 1080p vs. 720p

fanatisk (av lat. fanaticus, besatt av guddommen i et fanum, tempel), blindt og lidenskapelig troende. — fanatisme, blind, lidenskapelig tro som ikke er mottakelig for motargumenter. — fanatiker, blindt og lidenskapelig troende.

Du innrømmer nå at du fortsatt ikke har gjort en skikkelig test, også kaller du alle andre "fanatikere"?

Dristig.
    Utifra det jeg la merke til (som vel er en av de elste triksene i "TV pusher boka") fra denne "testen" du linker til her, var at farge temperaturen var satt ganske så forskjellig. (hvis ikke det var kameraet som var skylden i det da...)

Viste denne testen da egentlig bare forskjellen i oppløsning?

Det synes i alle fall ikke jeg, og "tror" ikke så veldig mye på akkurat den testen.

Ellers så synes jeg temperaturen selv i denne BD vs DVD krigen har sklidd litt ut her nå, hva var det vi skulle diskutere igjen?

Det er i alle tilfeller viktig å konsentrere seg om å diskutere sak og ikke person eller bruke andre "hersketeknikker
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan lage mange forutsetninger som gjør at man ikke ser forskjell på DVD og BD. "Vanlig sitteavstand" snakkes det om. Hva er vanlig? "De så først forskjell da de kom nærmere", skriver mange. Da er det kanskje sånn at BD gjør at man kan sitte nærmere, og man kan kjøpe større skjerm ift avstanden. Det er nettopp det som er fordelen med BD.

På min tv så er den like bra som HDTV på 6 meter. So what!? Om du sitter på 4-5 meter og har 42", javel, men det er ikke da BD utnyttes best.

Reformulerer:

Hvem er det som ikke ser forskjell på BD og DVD på en skjerm på 40"-100" på en avstand på 2-3,5 meter?
    Lurer litt på hva du etterspør - jeg har ikke lest noen inlegg om at det er noen som ikke ser forskjell i denne tråden? Det har vært litt trolling om at dvd er bedre enn BD og slikt tull....

Har derimot skrevet noen selv og lest noen andre om folk som gjort erfaringen at det er vanskelig å se forskjell eller at forskjellen er liten.

Side by side er det nok ganske lett å se forskjell skulle jeg tro.

40-50" på "normal" avstand..
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate Loffen68 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Utifra det jeg la merke til (som vel er en av de elste triksene i "TV pusher boka") fra denne "testen" du linker til her, var at farge temperaturen var satt ganske så forskjellig. (hvis ikke det var kameraet som var skylden i det da...)

Det synes i alle fall ikke jeg, og "tror" ikke så veldig mye på akkurat den testen.

Ellers så synes jeg temperaturen selv i denne BD vs DVD krigen har sklidd litt ut her nå, hva var det vi skulle diskutere igjen?

Det er i alle tilfeller viktig å konsentrere seg om å diskutere sak og ikke person eller bruke andre "hersketeknikker
    Den testen viser forskjellen på scaleren i TVn,ikke på SD og HD 8)

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nå er det jo kjempegod stemning her i tråden :-D Hvis du synes dette er ille og at folk blir kalt ting eller bruker hersketeknikker - da foreslår jeg at du titter noen sider tilbake
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For synsingens skyld; jeg mener i allefall å se lett forskjell på DVD vs. BD på et 90-100" lerret @ 2-3,5m om BD-utgivelsen er av god kvalitet.

Jeg sliter med å se forskjell på en 40" @ 3m om DVD er av referanse. De fleste som er hos meg tror Robbie Williams konserten jeg setter på er BD. Dette på 50" @ 3m. I realiteten er det bare en DVD med enorm god bildekvalitet (bedre enn flere av BD-utgivelsene jeg har) som er oppskalert til HD-Ready.

Det er alt for mange faktorer inn i bildet her til at denne diskusjonen skal få noe endelig ja eller nei.

ask4me2: Som jeg tidligere sa, den videoen er kun tatt med i diskusjonen som et artig bidrag - ingenting annet. Det er så mye synsing her uansett, så jeg tror neppe den gjør så mye skade.

BBC gjorde en seriøs 720P vs. 1080P vs. SD test en gang (sikkert også flere av de andre store, men denne ble publisert). Jeg mener det var Knutinh som linket den inn, men finner den ikke igjen.

Resultatet var graf der en kunne se forholdet mellom avstand x bildeflate x oppløsning.

Intermediate Private Ryan sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hallo!!

Den personen som skrev det du kommenterte så ikke forskjell på 50cm på 2 stk 50" på Pioneer stand i Berlin, med stilbilder tatt i studio, de som så på de 2 tv'ene som var på testen du refererer til, klarte ikke å peke ut den beste på kort hold(dvs markant flertall), dvs at det ikke er lett å se forskjell....

Reformulerer:

Jeg foretrekker ca 3X diagonalen på tv og noe nærmere på lerret, men ikke kortere én 1,5-2,0 X dia, litt avhengi av hva jeg ser på, er det action så er 2X minimum.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Loffen68
    Den testen viser forskjellen på scaleren i TVn,ikke på SD og HD 8)
    Siden du åpenbart ikke skjønner dansk så skal jeg oversette for deg. Dette ble avklart i de første 30 sekundene av filmen, den ene TV`en er i formatet 1080P og den andre er tilsvarende 720P.

At det ikke er korrekt fargetemp. (som Ask4me2 er inne på) tilsier at testen neppe er veldig høytidelig/seriøs og det finnes sikkert mye mer seriøse undersøkelser der ute om man gidder å lete litt. Men dette er en blindtest, og poenget var for deltagerene å skille ut den TV`en som var 1080P. Det var det ingen selvfølge at de klarte.

Det skremmende med denne testen, er dette ser ut til (med forbehold; jeg har ikke lest alle 1800 postene) å være det mest serisøe bidraget/kilden som har dukket opp i denne diskusjonen til nå.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der fant jeg undersøkelsen jeg tenkte på. Posten til Knutinh er så bra at jeg bare limer den inn. Legg merke til at det snakkes om 2.7m - men det er ikke så mange som sitter så nærme en stor flatskjerm som henger plant på veggen. Selv har jeg et enkelt stuebord, plass til å gå og en stor center-høyttaler mellom der jeg sitter og TV`en. Da er jeg oppe i 3,5m om jeg sitter normalt i sofaen, kanskje 3m om jeg bøyer meg over stuebordet.

Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Denne har vært mange ganger, men tråder som dette viser at den fremdeles er aktuell:

Dette er en graf fra en undersøkelse gjort av BBC for å bestemme hvilken utsendt oppløsning som var nødvendig og tilstrekkelig for seere i England. Først ble det funnet at gjennomsnittlig sitteavstand i Engelske hjem var 2.7 meter, og man antok at normale brukere ikke ville slå ned vegger selv om de kjøpte stor flatskjerm og fikk HD-signaler.

Ved å presentere et testpanel for still-bilder på en liten, høyoppløst crt-skjerm var man i stand til å estimere hvor stor pixelstørrelse vi er i stand til å nyttiggjøre oss.

Min fortolkning av grafene over:
    720p har noe for seg allerede fra 27" tv ved 2.7meter avstand. For å få noen nytte ut av 1080p må vi sannsynligvis helt opp i 56". De fleste vil synes at 56" ved 2.7 meter blir ubehagelig stort og nært.

Det er ikke umulig at enkelte av oss har spesielt godt syn, eller at spesielt krevende kildemateriale tøyer grensene litt. Samtidig så vil "typisk" tv-materiale også være begrenset av komprimering, skalering, evt deinterlacing etc. Hardt komprimert 1080p trenger ikke å inneholde flere detaljer enn lett komprimert 576i, tvert imot.

Siden jeg sitter 3-4 meter unna skjermen og 40" var passe stort ihht lommebok og interiør-medarbeideren så vurderte jeg 1080p som nært verdiløst for meg personlig. Jeg er derimot opptatt av best mulig SD og 720p innhold, og dynamikk i skjermen (som er et punkt hvor alle flatskjermer kunne ha vært bedre).

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er veeeeeldig viktig å legge til at BBC IKKE sitter med fasiten på dette, men har gjort en undersøkelse for sitt bruk.

Når man nærmest tar slike grafer som sannhetsbevis som gjelder for ALLE da bør man sette seg ned å puste litt roligere. (Jeg sier ikke at Håkon gjør dette, men ofte når jeg hører om denne undersøkelsen så er det fra folk som tar den som det ultimate uomtvistelige beviset i verden.)

Begrensinger i båndbredde gjør det vanskelig i dag å sende 1080p, det blir iallefall ikke plass til så mange kanaler, så for BBC passet dette resultatet meget bra.

Det skal legges til at BBC har ett av verdens største arkiv av full HD stockshots, og det tar ikke rent lite plass datamessig, så litt tro har de nok på at dette vil komme til sin rett en dag.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden du åpenbart ikke skjønner dansk så skal jeg oversette for deg. Dette ble avklart i de første 30 sekundene av filmen, den ene TV`en er i formatet 1080P og den andre er tilsvarende 720P.

At det ikke er korrekt fargetemp. (som Ask4me2 er inne på) tilsier at testen neppe er veldig høytidelig/seriøs og det finnes sikkert mye mer seriøse undersøkelser der ute om man gidder å lete litt. Men dette er en blindtest, og poenget var for deltagerene å skille ut den TV`en som var 1080P. Det var det ingen selvfølge at de klarte.

Det skremmende med denne testen, er dette ser ut til (med forbehold; jeg har ikke lest alle 1800 postene) å være det mest serisøe bidraget/kilden som har dukket opp i denne diskusjonen til nå.
    Dansken er helt grei, det som er spørsmålet er hvorfor du slår til med en test som hviser forskjellen mellom 720P/1080 P i en SD/HD diskusjon ??
    (Tillegg : og hvordan vet du at bilde ikke ble oppskalert fra 720P til 1080P ? )

Og ja jeg har vært i Vegas ett par ganger,den i januar er ikke av interesse siden jeg traff de leverandørene jeg hadde behov for og treffe på Ifa (i høst,ikke i fjor) og ja jeg har råd til flybilletten,men siden du inviterte meg så ...

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Private Ryan
    Den personen som skrev det du kommenterte så ikke forskjell på 50cm på 2 stk 50" på Pioneer stand i Berlin, med stilbilder tatt i studio,
    Liten avklaring der. Det var ikke stillbilder, det var filmbilder fra et studio - men tatt i veldig slow motion for å bli skarpest mulig.

Jeg utelukker heller ikke at det hadde vært større forskjeller om det hadde vært snakk om 2 LCD-skjermer. Teknologien er forskjellig, og plasma er ikke kjent for å være like skarp som LCD. Men poenget med dette er at det uansett ikke er snakk om enorme forskjeller på 720P vs 1080P, selv når en står relativt nære.

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror jeg gikk glipp av at tråden nå er døpt om til HDReady vs FullHD tråden

Dette er det jo en egen tråd for her inne (var i hvertfall det). Kan dere ikke legge inn grafene og statestikkene deres der, så kan resten av oss diskutere DVD vs. BD...
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HåkonN

Fint at du står ved siden av 2 Pioneer 50" men det sier ikke noe om hvilken oppløsning de har,det kan du kanskje informere om ?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Loffen68
    HåkonN

Fint at du står ved siden av 2 Pioneer 50" men det sier ikke noe om hvilken oppløsning de har,det kan du kanskje informere om ?
    Det har han jo gjort flere ganger.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er veeeeeldig viktig å legge til at BBC IKKE sitter med fasiten på dette, men har gjort en undersøkelse for sitt bruk.

Når man nærmest tar slike grafer som sannhetsbevis som gjelder for ALLE da bør man sette seg ned å puste litt roligere.
    Har du virkelig ikke noe bedre å komme med enn dette?

Du har virkelig ingen kilder som bekrefter dine påstander, og enda prøver du å så tvil om alt som blir kastet mot deg. Artig.

Beklager om dette oppfattes som frekt, men det du nå lirer ut av deg er i beste fall krampetrekninger i mangel på bedre argumenter.

Begrensinger i båndbredde gjør det vanskelig i dag å sende 1080p, det blir iallefall ikke plass til så mange kanaler, så for BBC passet dette resultatet meget bra.
    Hvorfor skulle BBC bry seg utfallet av en slik undersøkelse? Om 1080P hadde kommet "bedre" ut, kan de fortsatt si at det ved en gitt båndbredde er bedre med lite komprimert 720P mot tungt komprimert 1080P.

Side 95 av 126 FørsteFørste ... 5 15 25 35 45 55 65 75 85 91 92 93 94 95 96 97 98 99 105 115 125 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •