Blu-ray VS DVD krigen - Side 94

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 94 av 126 FørsteFørste ... 4 14 24 34 44 54 64 74 84 90 91 92 93 94 95 96 97 98 104 114 124 ... SisteSiste
Viser resultater 1,861 til 1,880 av 2508
    Intermediate Loffen68 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Og hva har du tenkt til å bevise med 3 stk. HD-TV`er? Du må jo i allefall sammenligne mot en tilsvarende TV med SD-oppløsning. Har du det tilgjengelig?

Da har du i hvertfall klart og bekrefte mine mistanker

Tilsvarende TV med SD oppløsning ????
    Det burde vel holde med to identiske HD TVer hvor den ene bruker en SD kilde og den andre en HD kilde.

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Private Ryan
    Kjenner du den klamme handa som spanker deg......................?????
    Åhhhhhh det er så deilig!

Nesten like deilig som 1080P på skikkelig utstyr!

Jeg nevner forresten ikke sitteavstand av prinsipp, for de som er mot bedre kvalitet på film sitter alltid i andre enden av huset når de ser TV.... (slik virker det iallefall.)

Tilbake til topic "Blu-ray VS DVD krigen" og hva jeg faktisk mener om denne:

Blu ray vil erstatte DVD på sikt, med mindre streaming tar over innen den tid. Grunnen er at blu-ray drev og plater kommer ned i samme pris som DVD, og med sin suverene lagringskapasitet (for bruk på PC) og sin bakoverkompatibilitet med DVD, for ikke å nevne HD så blir Blu ray vinneren.

EDIT:
    Legger til
    Problemet med en blind test på to 1080P tv´er er smarte scalere som skalerer opp bildet og lurer øyet, da skal man vite hva man ser etter. og det vet ikke mannen i gata.

Intermediate Private Ryan sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Voff!!!

Sitat Opprinnelig postet av Loffen68

Det burde vel holde med to identiske HD TVer hvor den ene bruker en SD kilde og den andre en HD kilde.
    Da må den ene skjermen scalere og den andre slipper.........

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Private Ryan
    Da må den ene skjermen scalere og den andre slipper.........
    Er det mulig...

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, Test og test Kall det hva du vil,men det var store forskjeller mellom SD og HD på Pioneer LX508D,så jeg er ganske sikker på utfallet ja.
    Hvordan kan du sammenligne SD og HD på en skjerm som kun viser HD? Det du da vil sammenligne er SD matriale skalert opp til HD vs. matriale som er native 1080P. Mao tester du i bunn og grunn scaleren i flatskjermen.

Og hva pokker er grunnlaget ditt for og si at jeg innrømmer at jeg ikke har foretatt en skikkelig test ? antakelser ?
    For da hadde du kanskje henvist til denne testen allerede, ikke sagt at du kan gjøre en så snart du får tak i en TV?

Du referer også til de skjermene du så på Ifa i Berlin i 2007, er det relevant ?
    Ja. Dette var 2 like skjermer, der forskjellen var native oppløsning. Det bør i aller høyeste grad være mer relevant enn å sammenligne 2 skjermer med samme native oppløsning - syntes du ikke?

Du får komme oppover en tur da vet så får du se selv på egne premisser.
    Jeg har allerede 2 Pioneer 50" ståendes ved siden av meg så det trenger jeg ikke.

Du kan få bli med på CES-messen i Las Vegas i Januar. Skal ordne deg adgang om du ikke allerede jobber i bransjen, så kan du få snakke med produsentene selv "first-hand" og høre hva de selv sier. Jeg tror du blir overrasket.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får inn 3 stk Pioneer KRP 500A på Tirsdag eller Onsdag,hvis Phatbull er med så er det godt mulig vi kan kjøre en direkte sammenligning mellom SD og HD.

Probleme er bare at de fanatikerene som er her inne ville ikke ha trodd på utfallet av "testen" uansett 8)
    Men - egentlig - det som er mest intressant er hva resultatet av hva testen blir :-D

Fortell gjerne om på hvilke avstand - dere synes forskjellene er store eller små osv.. Eller på hvilken avstand det ikke er mulig å se forskjell?

Dette blir intressant!
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Les innlegget over.

Du er nok lengere på viddene en du tror, og det hjelper ikke mye på din troverdighet å prøve å drite ut de som ikke deler din oppfatning.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Les innlegget over.

Du er nok lengere på viddene en du tror, og det hjelper ikke mye på din troverdighet å prøve å drite ut de som ikke deler din oppfatning.
    Takk det samme

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eirik73
    Jeg nevner forresten ikke sitteavstand av prinsipp, for de som er mot bedre kvalitet på film sitter alltid i andre enden av huset når de ser TV....
    Og der nådde argumentasjonen et all-time bunn-nivå.

EDIT:
    Legger til
    Problemet med en blind test på to 1080P tv´er er smarte scalere som skalerer opp bildet og lurer øyet, da skal man vite hva man ser etter. og det vet ikke mannen i gata.
    Du er inne på noe der. For å sammenligne SD vs. HD må en først og fremst har 2 TV`er som faktisk er av denne oppløsningen. Det nytter ikke å fore en HD TV med ulikt matriale, for den vil uansett kun skalere dette til sin fysiske oppløsning. Og da ender man bare opp med i grove trekk å teste hvor god videoprosessor TV`en har.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    og ikke kan man få en fair 720p / 1080p test ut av dette heller
    Bare tull

Intermediate Private Ryan sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitteavstand!

Jeg nevner forresten ikke sitteavstand av prinsipp, for de som er mot bedre kvalitet på film sitter alltid i andre enden av huset når de ser TV.... (slik virker det iallefall.).
    Sitteavstanden min er en proposjonal i forhold til størrelsen på tv, her spiller ikke oppløsningen inn for min del. For nære blir ubehagelig.

Jeg satt på første rad på kino engang og heldigvis var det en film uten action, ellers ville det vært et ******* med WP og andre plager.

40"X3=120"
    50"X3=150"

Dette er passende for meg, på lerret kan avstanden reduseres, men da må jeg ha eget hus med dedikert rom.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk det samme
    Om du ikke har noe bedre ammunisjon å skyte med, så foreslår jeg at vi legger denne diskusjonen død.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan kan du sammenligne SD og HD på en skjerm som kun viser HD? Det du da vil sammenligne er SD matriale skalert opp til HD vs. matriale som er native 1080P. Mao tester du i bunn og grunn scaleren i flatskjermen.

Nå får vi først se om det er mulig og skru av scaleren

For da hadde du kanskje henvist til denne testen allerede, ikke sagt at du kan gjøre en så snart du får tak i en TV?

Jeg har ikke hatt muligheten til og gjøre det på 2 identiske skjer mer før nå,og det har heller ikke vært noe tema før nå.

Ja. Dette var 2 like skjermer, der forskjellen var native oppløsning. Det bør i aller høyeste grad være mer relevant enn å sammenligne 2 skjermer med samme native oppløsning - syntes du ikke?

Det kommer an på hva man skal teste

Jeg har allerede 2 Pioneer 50" ståendes ved siden av meg så det trenger jeg ikke.

Så fint

Du kan få bli med på CES-messen i Las Vegas i Januar. Skal ordne deg adgang om du ikke allerede jobber i bransjen, så kan du få snakke med produsentene selv "first-hand" og høre hva de selv sier. Jeg tror du blir overrasket.
    Betaler du flybilletten er det greit, adgang er ikke noe problem,ja jeg er i "bransjen"

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og der nådde argumentasjonen et all-time bunn-nivå.
    Det var humor, skulle vel lagt på en smiley.

Sitteavstand, eller hvor stor del av synsfeltet som dekkes er en viktig faktor, og når jeg skal se en god film vil jeg sette meg slik at jeg får dekket synsfeltet mitt på en mest hensiktsmessig måte.

På ett 100" rammelerret sitter jeg på ca 3.30, og da kunne jeg strengt tatt hatt enda litt større lerret (men projektoren klarer ikke mer på de knappe 5 meterene den har)

I stua sitter jeg på om lagt 3 meter fra en 42" og savner innemellom mer oppløsning når jeg ser HDtv (Silver HD) med 720p levert fra dekoder. Særlig i statiske nærbilder av mennesker, så synes jeg at hår og hud blir litt for udefinert.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå får vi først se om det er mulig og skru av scaleren
    Det er ikke mulig. Skjerm du har kjøpt er på fysiske 1920x1080 pixler. Ingen innstilling i software kan endre dette. Skjermen vil uansett benytte seg av hver og en pixel.

Jeg har ikke hatt muligheten til og gjøre det på 2 identiske skjer mer før nå,og det har heller ikke vært noe tema før nå.
    Poenget mitt er at du skal ikke teste det på 2 like HD-skjermer om du er nysjerrig på å finne ut hvordan øyet oppfatter forskjellene mellom HD og SD.

For ordens skyld. Sammenligningene jeg har gjort har vært mellom HD-Ready og 1080P, ikke SD. Jeg mener HD kan ha noe for seg for forbrukere, men det er det evige maset om høyest mulig oppløsning jeg ikke er enig i.

Det kommer an på hva man skal teste
    Ja, som i dette tilfellet er om 1080P har noe for seg.

Betaler du flybilletten er det greit, adgang er ikke noe problem,ja jeg er i "bransjen"
    Flott. Har du råd til 3stk. 500 klarer du sikkert flybiletten selv.

Full HD - tull for de fleste

"Som merke er også Full HD på vei ut. Den europeiske bransjeorganisasjonen EICTA har nylig bestemt at denne standarden fra nå av skal kalles HD ready 1080p, for ikke å forvirre forbrukerne."

Full HD - tull for de fleste - FBI - NRK

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I stua sitter jeg på om lagt 3 meter fra en 42" og savner innemellom mer oppløsning når jeg ser HDtv (Silver HD) med 720p levert fra dekoder. Særlig i statiske nærbilder av mennesker, så synes jeg at hår og hud blir litt for udefinert.
    Det er ikke sikkert dette er pga oppløsning, det kan være helt andre ting som forårsaker dette;

"Vinglete kamera
    Lite lys
    Filmens reele oppløsning er ikke 720P
    Det opprinnelig bildet er ikke i fokus
    motivet er fimet på lang avstand slik at tåke/fuktighet slører bildet
    osv... osv..."

Ta det som en spøk.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var humor, skulle vel lagt på en smiley.

Sitteavstand, eller hvor stor del av synsfeltet som dekkes er en viktig faktor, og når jeg skal se en god film vil jeg sette meg slik at jeg får dekket synsfeltet mitt på en mest hensiktsmessig måte.

På ett 100" rammelerret sitter jeg på ca 3.30, og da kunne jeg strengt tatt hatt enda litt større lerret (men projektoren klarer ikke mer på de knappe 5 meterene den har)

Nå skal jeg ikke dra denne lengere men har du tenkt på hvorfor.
    Du sitter og ser på en HD tv som har ca 1000 pixler pr tomme og ser ikke så godt hud og hår.

Samtidig ser du på en 100 tommer projektor med samme sitteavstand men bare 5-600 pixler pr tomme å virkelig ser godt.
    Du skriver ikke om du ser hd tv sending på den men du vil garantert få mere hudå hår)

Jo med små skjermer blir ikke detaljer så tydlig
    man får skarpere bilde , bedre farge men micro detaljer kommer ikke frem.
    (ville de kommet tydligere med 1080p (neppe eller svært lite)

Så virkelig se forskjeller mellom SD , 720P og1080p kommer best frem ved store skjermer og lerret.

der SD blir ille og 1080p enorm

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som jeg nevnte tidligere så har jeg demonstrert forskjellen mellom dvd og BD på 42"eren min for noen venner, en hadde ikke hørt om Blu ray....

Overaskende nok så synes de som har sett akkurat det samme som meg - på vanlig titte avstand som jeg har, så er forskjellen liten - og for noen vanskelig å se forskjell.

En som testet hadde hørt om BD utrolig fantastiske bildekvalitet og ble rett og slett lang i trynet - og det snarlige BD spillerkjøpet som var planlagt ble utsatt.

Skrytet av BD kommer først når vi stiller oss nærmere tven - da kommer kommentarer som - det er jo like skarpt som er fotografi, rått å se på osv.

Virker som om jeg synes akkurat det som andre jeg kjenner??? Fikk litt intrykk av å være alene om å synes det jeg har skrevet?

Alle synes derimot at det var et veldig godt bilde - uansett hva om det var dvd eller BD som sto på tven.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mange runder har vi gått rundt grøten nå? Jeg spør:

Hvem er det som ikke ser forskjell på BD og DVD?
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Virker som om jeg synes akkurat det som andre jeg kjenner??? Fikk litt intrykk av å være alene om å synes det jeg har skrevet?
    Nei, du er ikke alene. Det er mange som deg.

Vi får spørre om Lygren kan ordne oss et Powerbuy på briller.

Side 94 av 126 FørsteFørste ... 4 14 24 34 44 54 64 74 84 90 91 92 93 94 95 96 97 98 104 114 124 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •