Blu-ray VS DVD krigen - Side 93

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 93 av 126 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 53 63 73 83 89 90 91 92 93 94 95 96 97 103 113 123 ... SisteSiste
Viser resultater 1,841 til 1,860 av 2508
    Intermediate Private Ryan sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Honnør!!!!

Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Har sett en 4K TV på 42".

Veldig imponerende når en stod 30cm fra skjermen og studerte detaljer. På 3 meter så det ut som hvilken som helst annen 1080P LCD-TV på Elkøp til 10-15 000kr.

Og dette var ikke engang bevegelige bilder.

Min PC-skjerm kjører på 2560x1600. Veldig bra når jeg sitter på skrivebordet, helt bortkastet om jeg skal sitte 2m unna.

Jeg har sett en demo på Pioneer sin egen demo-stand på IFA-messen i Berlin.

Det var plent umulig å se forskjell på 1080P og 720P modellene til Pioneer (50"), hverken for meg eller mitt reisefølge. Da stod vi 50cm fra skjermen og nistirret etter forskjeller. Jeg spurte representanten til Pioneer om dette, og etter å ha tatt en nøye titt på begge 2 (de var satt opp med samme demomatriale som kjørte likt i sanntid), måtte han si seg enig. Han var derimot rask å si at 1080P kom nok mer til sin rett for folk som hadde PS3 etc. Pioneer har i et intervju sagt at den eneste grunnen til at de lanserer 1080P er fordi forbrukere mener de trenger det - Pioneer selv er ikke av samme oppfatning.

Bedre oppløsning er selvfølgelig bedre, og 1080P er snart en selvfølge på det meste vi kjøper. Men dette oppløsningshysteriet må slutte snart. Ikke lenge siden det samme hysteriet var på fotoforum, men der har det skjedd en endring der fotografer nå ikke lenger er så opptatt av pixler. Vi er ikke helt der enda i denne hobbyen. Kanskje fordi prosjektorer fortsatt nyter godt av enda høyere oppløsning? Jeg mener i allefall at det er andre kriterer som gjør en 30-50" skjerm god. Flatskjermteknologien per i dag har helt andre problemer enn oppløsning, men så lenge forbrukere handler skjerm etter antal megapixler kommer vi til å tråkke i fotsporene til kompakt/mobil-kamera bransjen lenge enda.

Snart kommer vi til å se konsumer-skjermer med enda høyere oppløsning enn 1080P, og vi starter på nytt med videoprosessorer som ikke klarer å henge med, høye priser etc etc.
    Husker godt at du skrev dette for en tid tilbake, husket ikke hvem det var men at du var en erfaren rev.......

Takker og bukker for dette innleget.

Uansett så blir jo bildet på de nyere skjermene bedre og bedre, kontrast, farger mm, men lyden den.............................

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Toshiba har rett:

Oppskalert DVD på en 1080p-skjerm er like bra som ekte HD:roll:

Om en ikke ser forskjell mellom skjermer med HDReady og FullHD avspilt med BD, skal jeg være enig i at det kan være vanskelig å skille under gitte forutsetninger.

Den diskusjonen jeg har vært mest opptatt av er at enkelte her inne mener at de ikke ser forskjell mellom DVD og Blu-ray, avspilt på en 40"-50" skjerm md FullHD.

Da er det jo bare for de som mener dette, og fortsette å kjøpe DVD...
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Loffen68
    Hos meg vil sitteavstanden til ett 260cm bredt lerret være ca 4-4.5 meter,det samme vil avstanden være til en 50" plasma og da syns jeg avstanden til TVn er for stor.

Om det er optimalt kan jeg ikke svare på.
    Vel du kan skaffe deg 2 utgaver av samme film på respektive BD og dvd - og se selv om du synes det er stor forskjell i bildekvalitet - på de forskjellige "skjermene" :-D

Selv har jeg nå hatt en del folk innom som har fått testet bildekvaliteten på BD i fohold til dvd på en 42" Full HD tv på ca 3,5m avstand.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er er foresten bilder av 4K skjermen. Jeg skrev feil i siste innlegg. Den var hele 64". 8,84 Megapixler. Meridian har sluppet en prosjektor med samme oppløsning nå, men den er beregnet på flere meters store lerret.

Det er en grunn til at jeg gikk så nære for å ta bilder for å si det sånn. Utrolig skarphet når en så på disse små bilene utenfor fabrikken.

Blu-ray VS DVD krigen-img_3123-copy-jpg
    Blu-ray VS DVD krigen-img_3131-copy-jpg

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fantastiske bilder

For meg så er litt av poenget med stor skjerm at man kan sitte nærme. Jo nærmere man sitter skjermen jo større blir opplevelsen for meg. Jeg sitter ca. 3,5-3,8 meter fra 92" rammelerret. Og når jeg skal oppgradere skjermen i stua til en 46" LED, så er poenget for meg at jeg kan sitte så nær skjermen jeg sjøl vil, uten at oppløsningen i kildematerialt setter begrensningen for meg. Altså blir valget enkelt også i stua. Der blir det BD-spiller fremfor DVD.

Jeg skulle gjerne hatt 4k pj, men fortsatt så er jeg meget fornøyd med BDs lyd og bilde.
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men dette oppløsningshysteriet må slutte snart. Ikke lenge siden det samme hysteriet var på fotoforum, men der har det skjedd en endring der fotografer nå ikke lenger er så opptatt av pixler.
    Hysteriet rundt Megapixler på stillskameraer var en helt annen historie, der produsentene fullstendig ignorerte den reele oppløsningen for å lage bilder med høyest mulig MP tall - som de visste var den viktigste enkeltspesifikasjonen som folk sammenliknet etter...

Så ble dette "svindleriet" avslørt og nå brukes dette argumentet på alt som har med oppløsning å gjøre.

Saken er at på en god blu ray så er hvert eneste pixel reel oppløsningsmessig på 1080p.

Eksempel: På ett mobilkamera som er 2Megapixler, så er ofte den reele oppløsning på under 1Megapixel, grunnet brikken som tar bildet har 2 millioner punkter, men for å få farger må en debayering til, og denne gjør at man ender opp med en million piksler. resultatet er at når man zoomer inn til 1:1 pixelmapping så ser bildet uskarpt ut, dette gjelder IKKE en god blu-ray utgivelse.

Jeg er forøvrig enig i at oppløsning alene ikke er alt, men det er ett viktig komponent.

Jeg har sett en demo på Pioneer sin egen demo-stand på IFA-messen i Berlin.

Det var plent umulig å se forskjell på 1080P og 720P modellene til Pioneer (50"), hverken for meg eller mitt reisefølge. Da stod vi 50cm fra skjermen og nistirret etter forskjeller.
    Jeg må jo tro deg, men jeg blir veldig skeptisk av å lese det.
    Skal man se forskjell så er det også avhengi av at kildematerialet faktisk er skikkelig 1080p, og at det er materiale der B-fotografen har gjort skikkelig jobb slik at bildet er i fokus. Videre så vil bilder der det enten er mye bevegelse eller kameraet er i bevegelse introdusere motion blur, og dette tar vekk oppløsning.

Jeg kan tenke meg mange mulige scenarioer der heller ikke jeg hadde sett forskjell:

Vinglete kamera
    Lite lys
    Blu-ray filmens reele oppløsning er IKKE 1080p
    Det opprinnelig bildet er ikke i fokus
    motivet er fimet på lang avstand slik at tåke/fuktighet slører bildet
    osv... osv...

Over tid så vil forskjellen nok fremtre tydeligere.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    Jeg skulle gjerne hatt 4k pj, men fortsatt så er jeg meget fornøyd med BDs lyd og bilde.
    Hele poenget er at prosjektoren har en ekstern scaler som skalerer opp ALT matriale til 4k - også Blu-Ray.

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hele poenget er at prosjektoren har en ekstern scaler som skalerer opp ALT matriale til 4k - også Blu-Ray.
    Akkurat
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eirik73
    Hysteriet rundt Megapixler på stillskameraer var en helt annen historie, der produsentene fullstendig ignorerte den reele oppløsningen for å lage bilder med høyest mulig MP tall - som de visste var den viktigste enkeltspesifikasjonen som folk sammenliknet etter...
    Og du ser ingen sammenheng mellom dette og alle "FULL-HD" logoer som nå skal få folk til å bytte ut deres 720P TV som tidligere også var merket med ulike HD-logoer?

Så ble dette "svindleriet" avslørt og nå brukes dette argumentet på alt som har med oppløsning å gjøre.
    Hvorfor skulle TV-produsentene være noe bedre enn kameraprodusentene? Som Pioneer selv sier - de lager bare det forbrukeren ønsker. Skal en tolke denne diskusjonen vi har nå er det nok av de som går etter oppløsning når de skal kjøpe ny TV.

Jeg er forøvrig enig i at oppløsning alene ikke er alt, men det er ett viktig komponent.
    Med et stort forbehold du glemmer! Det er en viktig komponent, men det må stå i ift. avstand til den som skal bedømme bildet. Oppløsning x avstand. I denne diskusjonen virker det som regnestykket ikke tar hensyn til avstand, og det er bare en masse vås uten noen som helst gode kilder som viser til at 1080P faktisk har så mye for seg for den allmene forbruker.

Jeg må jo tro deg, men jeg blir veldig skeptisk av å lese det.
    Skal man se forskjell så er det også avhengi av at kildematerialet faktisk er skikkelig 1080p, og at det er materiale der B-fotografen har gjort skikkelig jobb slik at bildet er i fokus. Videre så vil bilder der det enten er mye bevegelse eller kameraet er i bevegelse introdusere motion blur, og dette tar vekk oppløsning.

Jeg kan tenke meg mange mulige scenarioer der heller ikke jeg hadde sett forskjell:

Vinglete kamera
    Lite lys
    Blu-ray filmens reele oppløsning er IKKE 1080p
    Det opprinnelig bildet er ikke i fokus
    motivet er fimet på lang avstand slik at tåke/fuktighet slører bildet
    osv... osv...

Over tid så vil forskjellen nok fremtre tydeligere.
    Matrialet var demomatriale for 1080P, mao bilder tatt i studio som er tatt utelukkende for å vise fordelene med full-HD. Det var ikke snakk om mye bevegelser her for å si det sånn. Vi lurte først på hvilken TV som var utstilt, men etter å ha kikket på produktlappen på siden av TV`ene fant vi ut at det faktisk var 2 ulike modeller som stod utstillt. TV`ene til høyre er full-HD, de til venstre er "HD-Ready".

Blu-ray VS DVD krigen-img_3033-copy-jpg
    Blu-ray VS DVD krigen-img_3047-copy-jpg

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I denne diskusjonen virker det som regnestykket ikke tar hensyn til avstand, og det er bare en masse vås uten noen som helst gode kilder som viser til at 1080P faktisk er så mye for seg for den allmene forbruker.
    What

Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som du ser Eirik73, er nok dette demomatriale/software som Ola Nordmann neppe kommer til å bruke flatskjermen sin til. De fleste filmer/TV-sendinger er av langt dårligere kvalitet enn dette.

Fikk du med deg denne? Ingen vitenskapelig undersøkelse, men jeg syntes den er i det minste et artig bidrag til debatten.

YouTube - Blind-test: 1080p vs. 720p

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hva var meningen med Pioneer demoen. Ville Pioneer vise at det ikke er forkjell på de to oppløsningene? Er ikke det litt rart når de akkurat kom med en 1080p-skjerm? Ikke vet jeg, men det virker litt rart, bare...
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

eirik73

Kjenner du den klamme handa som spanker deg......................?????

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    Men hva var meningen med Pioneer demoen. Ville Pioneer vise at det ikke er forkjell på de to oppløsningene? Er ikke det litt rart når de akkurat kom med en 1080p-skjerm? Ikke vet jeg, men det virker litt rart, bare...
    Nei. Pioneer prøvde kun å vise 2 ulike skjermer. Så får forbruker velge om han er villig til å betale ekstra for 1080P. Dette var ikke en ny vs gammel modell, det var bare 2 ulike utgaver.

Som jeg sa tidligere - Pioneer har ikke pushet så veldig hardt på 1080P, men må selvfølgelig bøye seg for markedet. Kanskje spesielt siden prisen er så høy på plasmapanelene ift. gevinsten.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Pioneer!

Nei. Pioneer prøvde kun å vise 2 ulike skjermer. Så får forbruker velge om han er villig til å betale ekstra for 1080P. Dette var ikke en ny vs gammel modell, det var bare 2 ulike utgaver.

Som jeg sa tidligere - Pioneer har ikke pushet så veldig hardt på 1080P, men må selvfølgelig bøye seg for markedet. Kanskje spesielt siden prisen er så høy på plasmapanelene ift. gevinsten.
    Prisen på 509 har jo blitt så bra at det spiller ingen rolle lenger!

Faren til kompis av meg kjøpte 508 med 720P for 35.000,- for 12 mnd siden, da kostet 508 1080P ca 10 lapper mer.

Iom at 509 er bedre og 10-15K rimeligere på 12mnd så burde vi være fornøyd uansett!!

Intermediate Loffen68 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Vel du kan skaffe deg 2 utgaver av samme film på respektive BD og dvd - og se selv om du synes det er stor forskjell i bildekvalitet - på de forskjellige "skjermene" :-D

Selv har jeg nå hatt en del folk innom som har fått testet bildekvaliteten på BD i fohold til dvd på en 42" Full HD tv på ca 3,5m avstand.

Får inn 3 stk Pioneer KRP 500A på Tirsdag eller Onsdag,hvis Phatbull er med så er det godt mulig vi kan kjøre en direkte sammenligning mellom SD og HD.

Probleme er bare at de fanatikerene som er her inne ville ikke ha trodd på utfallet av "testen" uansett 8)

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Probleme er bare at de fanatikerene som er her inne ville ikke ha trodd på utfallet av "testen" uansett 8)
    Tror du på denne da?

fanatisk (av lat. fanaticus, besatt av guddommen i et fanum, tempel), blindt og lidenskapelig troende. — fanatisme, blind, lidenskapelig tro som ikke er mottakelig for motargumenter. — fanatiker, blindt og lidenskapelig troende.

Du innrømmer nå at du fortsatt ikke har gjort en skikkelig test, også kaller du alle andre "fanatikere"?

Dristig.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får inn 3 stk Pioneer KRP 500A på Tirsdag eller Onsdag,hvis Phatbull er med så er det godt mulig vi kan kjøre en direkte sammenligning mellom SD og HD.
    Og hva har du tenkt til å bevise med 3 stk. HD-TV`er? Du må jo i allefall sammenligne mot en tilsvarende TV med SD-oppløsning. Har du det tilgjengelig?

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Som jeg har skrevet tidligere så skulle jeg nok ha klart å plukke ut BD i en side by side test - slik jeg har det hjemme nå med 42"...

Men det er jo ikke så intressant - for meg i hvertfall - gjør dette heller med 1 stk skjerm og bytt BD vs dvd - er det stor forskjell så skal man enkelt kunne plukke ut BD.

Intermediate Loffen68 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du på denne da?

fanatisk (av lat. fanaticus, besatt av guddommen i et fanum, tempel), blindt og lidenskapelig troende. — fanatisme, blind, lidenskapelig tro som ikke er mottakelig for motargumenter. — fanatiker, blindt og lidenskapelig troende.

Du inndrømmer nå at du fortsatt ikke har gjort en skikkelig test, også kaller du alle andre "fanatikere"?

Dristig.
    Tja, Test og test Kall det hva du vil,men det var store forskjeller mellom SD og HD på Pioneer LX508D,så jeg er ganske sikker på utfallet ja.

Og hva pokker er grunnlaget ditt for og si at jeg innrømmer at jeg ikke har foretatt en skikkelig test ? antakelser ?

Du referer også til de skjermene du så på Ifa i Berlin i 2007, er det relevant ?

Du får komme oppover en tur da vet så får du se selv på egne premisser.

Side 93 av 126 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 53 63 73 83 89 90 91 92 93 94 95 96 97 103 113 123 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •