Blu-ray VS DVD krigen - Side 92

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 92 av 126 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 52 62 72 82 88 89 90 91 92 93 94 95 96 102 112 122 ... SisteSiste
Viser resultater 1,821 til 1,840 av 2508
    Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det er millioner av utalelser og meninger men sikkert er
    1024 x 720 er HD tv men men ikke 100% 720p
    på samme måte er ikke 1366 x 768 en 720p eller 1080p tv.

Tv som ikke stemmer med 720p og 1080p er Fixed pixel tv'r
    Scalering må til men blir ved bra tv'r ett meget bra resultat.

Man har også 1080p 24 tv som 1366 x 768 eller 1024 x 720 som tar imot og behandler bilde.

Sammenligne med gamle radioer osv blir helt tøvete og usakelig.

Du greier neppe se forskjell på full hd eller scalert ned til 1024 x 720/768 på 42 tommer og vanlig sitteavstand så lenge dette er snakk om bevegelige bilder på skjermen.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    Men over halvparten av pikslene på BD blir jo borte.
    Jepp, mesteparten av pikslene blir borte, for svarte det er ikke heller ekte 16x9, antageligvis har du ingen mulighet til å skru av overscan, ganske kraftig skalering ja.. kan vel bli en lang liste av dette.

Men - det er slått fast i mange tråder her inne - at dette ikke betyr noen ting - for tver under 50" så kan du like godt kjøpe HD ready - du klarer ikke å se forskjell allikevel.

Det er faktisk veldig mange her inne som har kjøpt HD Ready tver på grunn av dette - fasiten er den grafen som har vært vist i flere innlegg her.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg vet. Men med en slik tv så mister man over halvparten av pikslene fra BD.

1920x1080= 2.073.600 piksler
    1024x768= 786.432 piksler

Vil tro det har en betydning for opplevelsen...?
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er overrasket over hvor få som nevner at en 16x9 skjerm med 1024x768 oppløsning har rektangulære pixler, og følgelig 25% færre enn den ekte 16x9 oppløsningen som er 1366x768.
    1024x768 burde ikke være tillatt å kalles HD-ready engang, er jo nesten SD.
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke du registrere bevegelsen og forskjellen så godt 3-4 meter unna om det er 1000 pixler pr kvadrat tomme eller 2000.
    Sitter man nærmere enn normalt anbefalt så vil det vises.

50 tommer 1080p tv er kanskje det mest ultimate man ser på ved vanlig sitteavstand (som stue tv). (1945 piksler per kvadrat tommer)
    Beveger man seg til feks 65 tommer så har man bare ca 1100 pixler pr tomme

Alt må tilpasses med avstand men man ser selvsagt bedre 1080p på en 50 tommer og vanlig avstand men se stort utbytte 1080p på en 40 tommer motfor 720p mener ikke jeg

om pixler er rektangulære og strekkes på en 42 tommer ser man ikke det med en pixel lengde langt under en millimeter i lengde og sitteavstand 3-4
    (det er i snitt litt under 3 pixler pr cm bredde (linje) bilde som mangler og de resterende 15 pr cm må strekkes)
    Problem ? no
    ikke for de som har en slik tv men kanskje de som har full hd tv (til kanskje 7 tusen) og tror alt annet er drit

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...og HD-lyd som TrueHD og DTS HDMA var "zip-filer" som ikke spilte noen rolle hvor de ble pakket ut. Altså i spiller eller receiver. Lyden ble identisk, ble det sagt. Virkeligheten er en annen, og det er alltid andre faktorer som spiller inn.

Vel, som med lyd, velger jeg å stole på mine sanseinntrykk fremfor grafer og tall i tabeller

Og når dere sier at ca. 0,7 Mpiksler vs 2 Mpiksler ikke er synlig, fordi andre har sagt det og det står i en teoretisk foraklaring, så velger jeg heller å stole på mine øyne

Hva med 720x576=414.720 piksler. Det er omtrent halvparten av 1024x768. Synes ikke dene forskjellen heller da?
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    ...og HD-lyd som TrueHD og DTS HDMA var "zip-filer" som ikke spilte noen rolle hvor de ble pakket ut. Altså i spiller eller receiver. Lyden ble identisk, ble det sagt. Virkeligheten er en annen, og det er alltid andre faktorer som spiller inn.

Vel, som med lyd, velger jeg å stole på mine sanseinntrykk fremfor grafer og tall i tabeller
    Hva mener du å hva er refferanse til at lyden skal være lik

Og når dere sier at ca. 0,7 Mpiksler vs 2 Mpiksler ikke er synlig, fordi andre har sagt det og det står i en teoretisk foraklaring, så velger jeg heller å stole på mine øyne

Hva med 720x576=414.720 piksler. Det er akkurat halvparten av 1024x768. Synes ikke dene forskjellen heller da?
    Det vil altid være de som ser ekstremt bedre enn normalt.
    At man innenfor en firkant på ca 90 x 50 cm ikke ser så godt forskjell om det er nesten 800 pixler eller ca 2 millioner i bevegelige bilder har med øynene og hjernen.

om man halverer 800 tusen til halvparten (720x576) innenfor samme firkant begynner det å bli lettere å registrere

Stillbilder er enklere å deffinere forskjellen på.

Intermediate Loffen68 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor sitter jeg med en følelse av at det er en del personer i denne tråden som ikke vil akseptere at 1080P gir ett bedre bilde en f eks 720P og det er merkbare forskjeller.

Det er jo litt pussig at de fleste som mener at det ikke er noen forskjel IKKE har en 1080P framviser (det være seg TV eller Projektor)
    Er det fordi dere ikke har råd til en skikkelig TV og prøver og overbevise dere selv om at dere ikke går glipp av noe ? :roll:

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor går den ultimate grense (størelse)for utnyttelse av 1080p skjerm/lerret loffen68
    Der man feks setter sitteavstand max 5 meter som ofte er vanlig i en stue

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen

At man innenfor en firkant på ca 90 x 50 cm ikke ser så godt forskjell om det er nesten 800 pixler eller ca 2 millioner i bevegelige bilder har med øynene og hjernen.

om man halverer 800 tusen til halvparten (720x576) innenfor samme firkant begynner det å bli lettere å registrere

Mener du altså at hjernen har lettere for og registrere detaljer i ett bilde fordi det er færre piksler

Så hvis vi snur litt på det,hvis du er på toppen av ett fjell og ser på utsikten,hvor mange piksler registrer hjernen ?

Vil utsikten bli berdre hvis du holder for det ene øyet så hjernen får mindre informasjon ?

Sorry,men jeg sitter her med en hysterisk latter,dette blir bare så alt for dumt

Intermediate Private Ryan sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mulig jeg må skrive i blindeskrift!

Sitat Opprinnelig postet av eirik73
    Uff da Private Ryan, det tilfredstiller ikke engang kravet til HD light, det er ikke rart du ikke ser forskjell, personlig ville jeg vært litt forsiktig med å gå så bråkjekt ut i ett lyd/bilde forum med så dårlig meningsgrunnlag.

Det finnes to HD formater i konsument verden, Det ene er 1280x720 og det andre er 1920x1080, når TV´en ikke engang NÆRMER seg oppløsningen til den dårligste av disse så er det på INGEN MÅTE en HD tv! Den vil ikke kunne avvikle HD materiale uten dramatisk skalering, noe som vil redusere kvaliteten i bildene.
    Pioneer 508 var skjermen som fikk hakeslipp på flere venner og bekjente.

Nok en gang leser du innlegg som fanden leser bibelen, mindre begavet eller?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor går den ultimate grense (størelse)for utnyttelse av 1080p skjerm/lerret loffen68
    Der man feks setter sitteavstand max 5 meter som ofte er vanlig i en stue
    Hos meg vil sitteavstanden til ett 260cm bredt lerret være ca 4-4.5 meter,det samme vil avstanden være til en 50" plasma og da syns jeg avstanden til TVn er for stor.

Om det er optimalt kan jeg ikke svare på.

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ble sagt av en "eksperter" her inne, da vi diskuterte ulempen med at f.eks PS3 ikke hadde mulighet å sende bitstream. Da var det umulig at det skulle være forskjell på om denne lydfilen, som omtaltes som en zip-fil, ble pakket ut i PS3 eller sendt som bitstream og pakket ut i receiver. Slik var ikke den virkelige verden da en fikk testet dette.

Ergo: teori og praksis er ikke alltid likt

"Ikke så lett å se", blir vel veldig relativ beskrivelse, eller hur?

Poenget mitt var at med en skjerm som ikke leverer mer enn 700.000 piksler så går en glipp av BD sine 2Mpiksler. Altså er ca 1.300.000 piksler borte eller nedskalert.

Betyr teorien din, hygen, at når vi får 4k oppløsning så vil vi ikke se forkjell på dette og dagens FullHD heller?
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Les tidligere svar!

Sitat Opprinnelig postet av Loffen68
    Hvorfor sitter jeg med en følelse av at det er en del personer i denne tråden som ikke vil akseptere at 1080P gir ett bedre bilde en f eks 720P og det er merkbare forskjeller.

Det er jo litt pussig at de fleste som mener at det ikke er noen forskjel IKKE har en 1080P framviser (det være seg TV eller Projektor)
    Er det fordi dere ikke har råd til en skikkelig TV og prøver og overbevise dere selv om at dere ikke går glipp av noe ? :roll:

Har uttalt meg om dette mange ganger, har du ikke sett det så lurer jeg på om du ser forskjell på hd og andre format...........

Pr idag er vel hd-tv 720P og BD er vel det eneste forbruker produktet som er 1080P, men jeg mener at minst TV må ha 1080P, dedikert BD-spiller samt ny receiver som tar lyden i hd-kvalitet for å få det utbyttet man minimum må ha på BD.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener du altså at hjernen har lettere for og registrere detaljer i ett bilde fordi det er færre piksler
    Det er jo en grense innenfor en gitt firkant at du får utnyttet informasjonen.
    Du tror da ikke du kan klemme inn 4k på 90x50 å nærmest besvime

Så hvis vi snur litt på det,hvis du er på toppen av ett fjell og ser på utsikten,hvor mange piksler registrer hjernen ?
    Det vil altid være en avstand i forhold til mengde og hvordan det vises.

Du hører da heller ikke DTS HD MA på 100 meter med ett 7x100 watt anlegg

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vil altid være en avstand i forhold til mengde og hvordan det vises.

Du hører da heller ikke DTS HD MA på 100 meter med ett 7x100 watt anlegg
    Opprinnelig skrevet av Loffen68
    Det er jo en grense innenfor en gitt firkant at du får utnyttet informasjonen.
    Du tror da ikke du kan klemme inn 4k på 90x50 å nærmest besvime

Litt mye cut and paste her nå eller ?

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kloke hoder har forsøkt å beregne det menneskelige øyes oppløsning, med varierende resultat (øyet og hjernen jobber ikke overraskende på en annen måte), men ca 324,000,000 pixler - er ett ikke urealistisk anslag, dette er da over 300 ganger mer informasjon enn en HD ready TV kan vise.
    Med full HD så er vi kommet ned i 160 ganger´n - om vi lar bildet fylle nesten hele synsfeltet vårt... Men det er litt å gå på enda, før det er fullt..

Clarkvision Photography - Resolution of the Human Eye

Personlig begynner jeg å bli fornøyd med 1080P, men jeg avviser ikke tanken på at 4K er fremtiden i min hjemmekino.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Magic!!

Heldigvis ser vi ikke pixler i naturen.........:roll:
    Men vi har ikke fokus på hele synsfeltet, men i forhold til rovdyr ser vi dårlig over et stort spekter, mens et rovdyr ser svært skarpt i et lite område, man får ikke i pose og sekk!!

Men det er ikke så vanskelig å manipulere synet iom at hjernen ikke klarer å registrere alt fort nok, hvordan blir vi lurt å tryllekunstnere?

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sett en 4K TV på 42".

Veldig imponerende når en stod 30cm fra skjermen og studerte detaljer. På 3 meter så det ut som hvilken som helst annen 1080P LCD-TV på Elkøp til 10-15 000kr.

Og dette var ikke engang bevegelige bilder.

Min PC-skjerm kjører på 2560x1600. Veldig bra når jeg sitter på skrivebordet, helt bortkastet om jeg skal sitte 2m unna.

Jeg har sett en demo på Pioneer sin egen demo-stand på IFA-messen i Berlin.

Det var plent umulig å se forskjell på 1080P og 720P modellene til Pioneer (50"), hverken for meg eller mitt reisefølge. Da stod vi 50cm fra skjermen og nistirret etter forskjeller. Jeg spurte representanten til Pioneer om dette, og etter å ha tatt en nøye titt på begge 2 (de var satt opp med samme demomatriale som kjørte likt i sanntid), måtte han si seg enig. Han var derimot rask å si at 1080P kom nok mer til sin rett for folk som hadde PS3 etc. Pioneer har i et intervju sagt at den eneste grunnen til at de lanserer 1080P er fordi forbrukere mener de trenger det - Pioneer selv er ikke av samme oppfatning.

Bedre oppløsning er selvfølgelig bedre, og 1080P er snart en selvfølge på det meste vi kjøper. Men dette oppløsningshysteriet må slutte snart. Ikke lenge siden det samme hysteriet var på fotoforum, men der har det skjedd en endring der fotografer nå ikke lenger er så opptatt av pixler. Vi er ikke helt der enda i denne hobbyen. Kanskje fordi prosjektorer fortsatt nyter godt av enda høyere oppløsning? Jeg mener i allefall at det er andre kriterer som gjør en 30-50" skjerm god. Flatskjermteknologien per i dag har helt andre problemer enn oppløsning, men så lenge forbrukere handler skjerm etter antal megapixler kommer vi til å tråkke i fotsporene til kompakt/mobil-kamera bransjen lenge enda.

YouTube - Blind-test: 1080p vs. 720p

Snart kommer vi til å se konsumer-skjermer med enda høyere oppløsning enn 1080P, og vi starter på nytt med videoprosessorer som ikke klarer å henge med, høye priser etc etc.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eirik73
    Kloke hoder har forsøkt å beregne det menneskelige øyes oppløsning, med varierende resultat (øyet og hjernen jobber ikke overraskende på en annen måte), men ca 324,000,000 pixler - er ett ikke urealistisk anslag, dette er da over 300 ganger mer informasjon enn en HD ready TV kan vise.
    Med full HD så er vi kommet ned i 160 ganger´n - om vi lar bildet fylle nesten hele synsfeltet vårt... Men det er litt å gå på enda, før det er fullt..

Clarkvision Photography - Resolution of the Human Eye

Personlig begynner jeg å bli fornøyd med 1080P, men jeg avviser ikke tanken på at 4K er fremtiden i min hjemmekino.
    På 5m, 100m ?????????????? eller?

Kommer an på avstanden, synet vårt ser mye men ikke alt vi ser blir prossesert, blir helt feil å slenge ut et tall på denne måten.
    Vi har også kikkert syn, men den er ikke så lang som kikkerten til en katt eller ugle, noe som gir oss en større horisont, men vi har ikke skarpheten til tidligere nevnte rovdyr.

Prøv å tenk igjennom det du har lest, hørt osv.........

Side 92 av 126 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 52 62 72 82 88 89 90 91 92 93 94 95 96 102 112 122 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •