Blu-ray VS DVD krigen - Side 91

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 91 av 126 FørsteFørste ... 11 21 31 41 51 61 71 81 87 88 89 90 91 92 93 94 95 101 111 121 ... SisteSiste
Viser resultater 1,801 til 1,820 av 2508
    Intermediate Private Ryan sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Prisen på BD-filmer!

Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Skal man også kjøpe ulike special collectors edition / extended edition osv vil de ofte koste mere enn vanlig DVD og da er prisforskjell DVD/BD spist opp men alikevel sitter man med ett bedre produkt bilde/lyd ved å velge BD
    For min del er prisen på BD-filmer ok, det er ikke der utgiftene mine vil ligge på kort-sikt, på lang sikt er ikke mye penger noe problem uansett.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flere spillere å velge mellom , billigere , flere disc utgivelser , billigere
    og
    Blu-Ray salget øker
    Hollywood In Hi-Def

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Private Ryan
    Hvis øyet lures så har det vel ingenting å si om det er ekte eller ikke?
    Ser du forskjell på en ekte Monet kontra en kopi/forfalskning? hvis nei så har det vel ingenting å si.....bortsett fra affeksjon.........
    Det er stor forskjell på å la seg forføre til å tro at noe er ekte, og det å oppleve noe ekte. Den som har forsøkt begge deler vet hva jeg prater om.

Det tristeste er at noen kan forledes til å tro på eventyrene dine om at oppskalering av DVD er veien å gå.

Jeg tror mange har sterke følelser her fordi de ser på sin store DVD samling, som de har bygget opp over mange år og som de trodde var av den beste kvaliteten som noensinne ville komme. Folk flest aner ikke at spillefilm enten filmes på 35mm film (med en oppløsning mer enn 16x DVD og farger av en annen verden) eller på digitale kameraer av typen RED ONE som har en oppløsning på 4096x2192. For disse menneskene er det en bitter pille at alle filmene deres sakte men sikkert kommer i remastrede utgaver med mer enn fem ganger så høy oppløsning, bedre farger og bedre lyd.

Ett stort paradoks er alle folka som har kastet fullt brukbare og ofte suverent bedre CRT tv´er og bytta med elendige LCD skjermer med bastardoppløsninger som 768x1366 eller enda værre...
    -"Det er så fint TV apparat skjønner du fordi det er så tynt...."

Nye filmer på blu ray koster nå omtrent det samme som på DVD, så for folk som sitter på gjerdet så er det bare å skaffe en blu-ray, så får man oppleve
    skikkelig kvalitet til (omtrent)samme pris, særlig om man har en 1080p TV....

Allerede neste år kommer red-ray RED / RED RAY, 4096x2192 pixler... (neppe noe for konsumentmarkedet, men artig...)

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pioneer DV 989
    Pioneer AX2AS
    B&W 602-601-600 samt XTZ 12W
    Panasonic PV60 samt hatt Pioneer 508 på lån.
    Kabler hdmi, optisk, subkabel er Argon
    HT kabler er biltema 4mm2, den som er best isolert.

Canal Digital HD-decoder

Fremtiden blir forhåpentligvis
    Pioneer SC-LX81
    Pioneer BDP-LX71
    B&W XT4 og XTC, B&W DS3 og SVS PB12-Plus eller en av de 2 største tubene.
    Kabler ca samme nivå som før.
    TV enten Pioneer 509 evt siste skrik innen lcd-led hvis det overbeviser.
    Denne skjermen har vel 1024x768, har den ikke? Denne skjermen har jo vært nevnt tdligere her inne. Man mister mye info ift BD. Og ofte kan det kanskje være lettere å skalere en DVD opp til denne oppløsningen enn en BD ned til denne oppløsningen.

Skal en sammenligne og ha noe utbytte av 1080/24p så bør en jo i hvertfall ta utgangspunkt i en skjerm som ikke robber BD-formatet for over halvparten av pikslene

I tillegg så har nok ikke du en gjennomsnitlig DVD-spiller heller. De aller fleste med flatskjerm sitter med langt dårligere og rimeligere DVD-spillere.

Det rare er at noen ser ut til å se store forskjeller på vanlig DVD og oppskalert DVD. Til og med forskjellig DVD-spillere med oppskalering. Altså er Denon 3930 bedre enn en Pioneer 410. Men man mener altså at forskjellen på DVD og BD er minimal!?

Skjønn det den som kan?
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis øyet lures så har det vel ingenting å si om det er ekte eller ikke?
    Ser du forskjell på en ekte Monet kontra en kopi/forfalskning? hvis nei så har det vel ingenting å si.....bortsett fra affeksjon.........
    Vel, jeg ville brukt følgende lignelse:

Du er på byen og møter ei fin dame. Tar henne med hjem, og hun gir deg en skikkelig BJ. Dagen etter våkner du opp ved siden henne, og det viser seg at det var en transvestitt. Pupper, langt hår, sminke og...... scrotum:shock:

Jeg vil da si at det ekte er mye bedre enn det som ikke er ekte; selv om man kanskje ikke der og da ser og oppfatter forskjellen

Det falske og det uekte kan aldri bli det samme som det ekte. Heller ikke når vi snakker om Hi-def. Men om du blir lurt til å tro at oppskalert er like bra som FullHD, så er det jo nettopp du som blir lurt, da.

Påstå da ikke at vi som faktisk ser forskjellen mellom det ekte og det uekte, at det er vi som lar oss lure, og at det placebo-effekten som slår inn. Det blir jo å snu det hele fullstendig på hodet.:?
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate Loffen68 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal en sammenligne og ha noe utbytte av 1080/24p så bør en jo i hvertfall ta utgangspunkt i en skjerm som ikke robber BD-formatet for over halvparten av pikslene

SVS! man Dette trodde jeg faktisk ikke at skulle skje,men nå er vi faktisk helt enige :-D

Det bør være ett krav at man faktisk har en kilde og en fremviser som takler ett 1080P signal hvis man skal sammenligne ett SD og HD signal...

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man

Du er på byen og møter ei fin dame. Tar henne med hjem, og hun gir deg en skikkelig BJ. Dagen etter våkner du opp ved siden henne, og det viser seg at det var en transvestitt. Pupper, langt hår, sminke og...... scrotum:shock:

Jeg vil da si at det ekte er mye bedre enn det som ikke er ekte; selv om man kanskje ikke der og da ser og oppfatter forskjellen

Det falske og det uekte kan aldri bli det samme som det ekte. Heller ikke når vi snakker om Hi-def. Men om du blir lurt til å tro at oppskalert er like bra som FullHD, så er det jo nettopp du som blir lurt, da.

Påstå da ikke at vi som faktisk ser forskjellen mellom det ekte og det uekte, at det er vi som lar oss lure, og at det placebo-effekten som slår inn. Det blir jo å snu det hele fullstendig på hodet.:?
    He he, spør mannen i gata om forskjellen på Full HD og HD ready, er nok mange som har blitt lurt av HD ready.

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eirik73
    Det er stor forskjell på å la seg forføre til å tro at noe er ekte, og det å oppleve noe ekte. Den som har forsøkt begge deler vet hva jeg prater om.

Det tristeste er at noen kan forledes til å tro på eventyrene dine om at oppskalering av DVD er veien å gå.

Jeg tror mange har sterke følelser her fordi de ser på sin store DVD samling, som de har bygget opp over mange år og som de trodde var av den beste kvaliteten som noensinne ville komme. Folk flest aner ikke at spillefilm enten filmes på 35mm film (med en oppløsning mer enn 16x DVD og farger av en annen verden) eller på digitale kameraer av typen RED ONE som har en oppløsning på 4096x2192. For disse menneskene er det en bitter pille at alle filmene deres sakte men sikkert kommer i remastrede utgaver med mer enn fem ganger så høy oppløsning, bedre farger og bedre lyd.

Ett stort paradoks er alle folka som har kastet fullt brukbare og ofte suverent bedre CRT tv´er og bytta med elendige LCD skjermer med bastardoppløsninger som 768x1366 eller enda værre...
    -"Det er så fint TV apparat skjønner du fordi det er så tynt...."

Nye filmer på blu ray koster nå omtrent det samme som på DVD, så for folk som sitter på gjerdet så er det bare å skaffe en blu-ray, så får man oppleve

Allerede neste år kommer red-ray RED / RED RAY, 4096x2192 pixler... (neppe noe for konsumentmarkedet, men artig...)
    I second, that
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Loffen68
    He he, spør mannen i gata om forskjellen på Full HD og HD ready, er nok mange som har blitt lurt av HD ready.
    Men nå snakker vi ikke om forskjellen mellom FullHD og HDReady. Vi snakker om SD vs HD.

At BD kan se bra ut på en HDReady er det ingen tvil om. At DVD også kan se bra ut på en HDReady er det heller ingen tvil om.
    Når en sammenligner da BD og DVD på en HDReady-skjerm, så gjør man BD litt dårligere med en slik skjerm og man gjør DVD litt bedre med en slik skjerm.

Jeg støtter testen som Hjemmekino gjorde av BD-spillere i siste nummer:

2 stk 50" FullHD Pioneer plasma som begge er likt og korrekt fargekalibrert. Snurr DVD på den ene skjermen og snurr BD på den andre. Er det forskjell eller ikke?
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men nå snakker vi ikke om forskjellen mellom FullHD og HDReady. Vi snakker om SD vs HD.

At BD kan se bra ut på en HDReady er det ingen tvil om. At DVD også kan se bra ut på en HDReady er det heller ingen tvil om.
    Når en sammenligner da BD og DVD på en HDReady-skjerm, så gjør man BD litt dårligere med en slik skjerm og man gjør DVD litt bedre med en slik skjerm.

Jo men selv du skjønner at 90% av de som har kjøpt en HD ready skjerm tror de har Full HD og sitter og ser på noe som de tror er Full HD mens det egentlig er 720P..
    Og da er det lett og si at HD suger og at forskjellen er minimal.

Derfor har det absolutt noe med forskjellen mellom SD og HD og gjøre.

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Loffen68
    Jo men selv du skjønner at 90% av de som har kjøpt en HD ready skjerm tror de har Full HD og sitter og ser på noe som de tror er Full HD mens det egentlig er 720P..
    Og da er det lett og si at HD suger og at forskjellen er minimal.

Derfor har det absolutt noe med forskjellen mellom SD og HD og gjøre.
    Det var jo ikke motstridig det du quotet, var det vel?

En HDReady vil oppjustere DVD-kvaliteten, mens den samme skjermen vil degradere BD-kvaliteten. Selvsagt vil forskjellene bli mindre. Men skal en dra inn HDReady, så blir dette ganske håpløst.

Jeg kan også kjøre 720p ut fra min BD-spiller, og da ser jeg merkbar forskjell fra når den sender ut 1080p. Så kan jeg kjøre 1080p ut på DVD-delen, og DVD-bldet er ganske så bra. Sammenligner jeg disse to bildene, kan jeg også si at BD suger...

Nei, vi får forholde oss til at alle DVD-spillere oppskalerer til 1080p og at BD er ekte 1080p. Og når vi sammenligner formatene så blir det på en skjerm som har 1920x1080.
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Aner ikke.................

Har aldri sagt det du hevder, du er som kristen fundamentalist(tilbakestående) Du leser ikke alt, du klipper, plukker bits and pieces som en som leser bibelen som fanden selv.........................

Iom at jeg pr idag ikke har 1080P så blir ikke BD kjøpt før jeg har det, regner med at det er på plass iløpet av neste år, da blir det full utskifting. Dvs både tv, receiver og BD-spiller.

Denne skjermen har vel 1024x768, har den ikke? Denne skjermen har jo vært nevnt tdligere her inne. Man mister mye info ift BD. Og ofte kan det kanskje være lettere å skalere en DVD opp til denne oppløsningen enn en BD ned til denne oppløsningen.

I tillegg så har nok ikke du en gjennomsnitlig DVD-spiller heller. De aller fleste med flatskjerm sitter med langt dårligere og rimeligere DVD-spillere.

Det rare er at noen ser ut til å se store forskjeller på vanlig DVD og oppskalert DVD. Til og med forskjellig DVD-spillere med oppskalering. Altså er Denon 3930 bedre enn en Pioneer 410. Men man mener altså at forskjellen på DVD og BD er minimal!?

Skjønn det den som kan?
    Det var Pioneer 508 som var tv'en som fikk folk til å se stjerner 720P.

Forskjellen på de forskjellige dvd spillerne er lettere å se fordi marginene er større, når man får enda bedre kvalitet så blir det vanskeligere for øyet å oppfatte det, spesielt hvis man følger med på filmen.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gratis Tips for alle!!!

Se på hendene så blir du ikke lurt neste gang.....................

Har aldri sagt at oppscalert er det samme som full hd, men at forskjellen er minimal på 3-4m på 40-50" ved bruk av gode kilde-behandlere. Tror nok mange her ville bommet som en full sjøman på skikkelige blindtester som ikke blir gjennomført slik som man selv vil at de skal bli, blindtesting er mye vanskeligere å gjennomføre én hva enkelte tror.

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne skjermen har vel 1024x768, har den ikke?
    Uff da Private Ryan, det tilfredstiller ikke engang kravet til HD light, det er ikke rart du ikke ser forskjell, personlig ville jeg vært litt forsiktig med å gå så bråkjekt ut i ett lyd/bilde forum med så dårlig meningsgrunnlag.

Det finnes to HD formater i konsument verden, Det ene er 1280x720 og det andre er 1920x1080, når TV´en ikke engang NÆRMER seg oppløsningen til den dårligste av disse så er det på INGEN MÅTE en HD tv! Den vil ikke kunne avvikle HD materiale uten dramatisk skalering, noe som vil redusere kvaliteten i bildene.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spiller vel liten rolle om en tv er 1024.
    Scalere ned er ikke som å dele epler med kniv å hvor bra scalerer vil gi resultatet.(scalere er ikke det samme som å recode en film)
    Fleste 42 tommer er 1024 og har noe av det beste bilde man kan få til film i klasse 40 -42 tommer men også bedre enn mange 46 LCD (sett at innmaten i tv holder en viss kvalitet)
    Pixler er ikke allt men informasjonen som er i oppløsningen.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spiller vel liten rolle om en tv er 1024.
    Scalere ned er ikke som å dele epler med kniv å hvor bra scalerer vil gi resultatet.(scalere er ikke det samme som å recode en film)
    Fleste 42 tommer er 1024 og har noe av det beste bilde man kan få til film i klasse 40 -42 tommer men også bedre enn mange 46 LCD (sett at innmaten i tv holder en viss kvalitet)
    Pixler er ikke allt men informasjonen som er i oppløsningen.

Ehhh... Okay... Javel.. og poenget var....ble litt usikker nå

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget var
    Jeg mener Private Ryan (om han selv vill) har mulighet til å se forskjell DVD og HD selv om han har oppløsning 1024 x 768

Han sitter alikevel igjen med 403 pixler pr kvadrat cm på skjermen

Som vil gi detaljer og farge , skarphet i massevis ved normal sitteavstand.

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det spiller all rolle at man vurderer kvaliteten på HD materiale på en ikke-HD tv, det blir vel som om jeg skulle vurdere HD lyd på en reiseradio fra 1960 tallet.(satt litt på spissen)

En TV med oppløsning 768x1024 må nedskalere selv ett 720p signal, og kan således ikke kalles en HD tv.

Intermediate pmo sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2 stk 50" FullHD Pioneer plasma som begge er likt og korrekt fargekalibrert. Snurr DVD på den ene skjermen og snurr BD på den andre. Er det forskjell eller ikke?
    Selvfølgelig er det forskjell men min konklusjon etter den testen blir at forskjellen er så minimal at man må ha to identiske TVer ved siden av hverandere for å kunne se den :-)

For øyeblikket har jeg ikke noen planer om å kjøpe inn en 50" Pioneer til :-)

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget var
    Jeg mener Private Ryan (om han selv vill) har mulighet til å se forskjell DVD og HD selv om han har oppløsning 1024 x 768

Han sitter alikevel igjen med 403 pixler pr kvadrat cm på skjermen

Som vil gi detaljer og farge , skarphet i massevis ved normal sitteavstand.
    Men over halvparten av pikslene på BD blir jo borte.
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Side 91 av 126 FørsteFørste ... 11 21 31 41 51 61 71 81 87 88 89 90 91 92 93 94 95 101 111 121 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •