Blu-ray VS DVD krigen - Side 90

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 90 av 126 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 60 70 80 86 87 88 89 90 91 92 93 94 100 110 120 ... SisteSiste
Viser resultater 1,781 til 1,800 av 2508
    Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ser du ikke forskjell på DVD og BD på en 40" (på normal avstand), Private Ryan?
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Newcomer balko sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Når noe er filmet med høy oppløsning og gjenngis med forholdvis høy oppløsning vil denne oppløsningen kunne oppfattes på feks en 40 tommer eller mindre.
    Avstanden vil variere men ved normalt syn er det satt en anbefalt avstand fra tv for å kunne utnytte bilde.
    (også sett i forhold til praktisk titting uten at hodet skal virre rundt eller man får en stilling der man blir sliten av (som da øynene peker opp eller ned over tid - høyde gulv til skjerm)

Ingen øyne er like men ser man ikke detaljeforskjell mellom SD og HD film matteriale ved mindre skjermer er det kanskje fordi men trenger hjelpemiddler for å oppnå normal syn eller at man har et utgangspunkt i helt feil avstand.

Helt feil avstand blir feks når man må gni nesa i vindusruten for å se fluemøkka eller må ha 100 tommer eller mere for å kunne oppfatte detaljer i en HD film.

Samme blir det med lyd der kHz man hører kan variere fra person til person.
    Enkelte kan høre bare 12-14 kHz men andre hører kanskje 20 kHz.
    Dette er enorm forskjell.

Feil blir det stanhaftig å bagatilisere eller formiddle en vits eller ikke vits om man selv pga begrensninger ikke kan nytte høyere oppløsning.
    Hadde jeg sett så dårlig at jeg ikke så HD på 40 tommer tror jeg heller jeg hadde latt være å skrive noe om det

Enkel sammenligning mellom DVD og HD oppløsning.
    Klikk på bilde for endret oppløsning
    Fellowship of the Ring - Comparison shot 2 (DVD)
    Ser man ikke forskjeller , farge , skarphet , detaljer på sin 15 - 22 tommer pc skjerm er det ikke det at bildene er like men øynene oppfatter ikke forskjeller eller du sitter 5-10 meter unna skjermen så forskjeller oppfattes ikke så godt.
    Om man da ikke ser forskjellene med 40 tommer så kjøp DVD men la de som har nytte og utbytte av HD ha glede av det uten svartmaling
    Når det gjelder siden med LOTR sammenligningen, så er det jo ikke samme bilde "frame". Se på barna ved hesten, de står jo ikke likt. Det dvd bildet kan jo være i en kamerabevegelse. Og det bildet på det som skal være dvd er usedvanlig dårlig til dvd å være. Nå er jeg ikke i tvil om at blu-ray eller andre medier med høyere oppløsning er bedre, men det bildet gir ikke noen god sammenligning.

Når det gjelder synet vårt og evnen til å oppfatte detaljer og oppløsning, er dette høyst subjektivt.
    Tetthetene på tappene avgjør evnen til å oppfatte detaljer og oppløsning, noen har høy tetthet, andre lav tetthet. Høy tetthet kan gi bedre evne til å oppfatte detaljer. Øyets refraktive status spiller og en stor rolle. Er man korrigert for nærsynt, lansynt, skjeve hornhinner etc.
    Det skal og nevnes at kontrastsynet også er med i bildet, altså øyets evne til å oppfatte den minste forkjellen mellom hvitt og grått.

Når det gjelder blu-ray er jo fordelen i tillegg til 1080p at man har høyoppløst lyd også. 7.1 dts master hd klinger bedre enn dd 5.1 i mine ører ivertfall..

Intermediate Private Ryan sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Eagle Eye!!

Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    Ser du ikke forskjell på DVD og BD på en 40" (på normal avstand), Private Ryan?
    For meg er normal sitte avstand ca 3Xdiagonalen, der har jeg sammenlignet(ikke side ved side, men et inntrykk)Pioneer 508 med DV 989 og Denon DV 2500 på Metz 42", Det er mulig Metz skjermen var/er elendig, men jeg mistet ikke tale-evnen av bildet på ca 4m. Jeg kunne ikke se en bedring på overnevnte combo, dvs 720P oppscalert og 1080P, hadde jeg gått med nesen inntil skjermen hadde jeg sikkert sett forskjell i størrelsen på pixlene.
    Men et bilde handler om mer én pixler.
    Derimot lyden var mye bedre, som en bomulls-bit forsvant ut av øret.

Alle som har sett min skjerm med de beste dvd-innspilningene spør om det er next-generation(blu-ray-HD-dvd)

Du sier jo selv at din nye Pioneer LX51 er mye bedre én PS3, noe som enkelte inne her sikkert er uenig i, for det er opplest og vedtatt at en simpel spillmaskin er et High End medium, og enkelte som har helt fantastiske hjemmekinoer til kanskje 500K har den simple maskinen til å spille av filmer, det er meg helt forunderlig.

Uansett jeg vil ikke sette meg -2m fra en 50" for å kunne se forskjellen på oppløsningen, jeg har nok ryggrad til å være ærlig osv.

Hifi-magasiner lever av å se/høre enorme forskjeller for å få oss til å kjøpe bladene(jeg også)Produsentene er avhengi av at vi blir overbevist om at forskjellen er enorm, så sitter vi på forumet og hauser opp stemmningen og kverrulerer og prater sprøyt om det ene og det andre.

Det som overrasker meg er at lyd forbedringene på BD kommer i skyggen av oppløsningen på BD, jeg mener pr idag at lyden er det store fremskrittet på BD.

Svaret forøvrig er kanskje, men det er ikke det jeg prøver på............

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    balko
    Det hele er ment for å vise forskjell / om enkelte greier å se forskjell mellom et bra og mindre bra bilde.
    Bildene er fra HD stream så det er ikke full BD kvalitet
    Her hentet jeg bildene Lord of the Rings HD vs. DVD Screen Captures: Get Ready to Buy a Blu-ray Player

Apple TV 2.0 vs. Blu-Ray, DVD & HD Cable: The Comparison [updated] | iLounge Article

Det var lenge debatt om forskjell HD DVD V.S Blu Ray som i fleste tilfeller ville være lite eller ingen forskjell men å sammenligne master video redusert til ca 400 000 pixler eller ca 2 millioner til å bli samme kvalitet eller ingen forskjell blir så ille som sammenligne mp3 og DTS HD MA som like bra lyd

Det ligger 1000 vis av screen pictures dvd v.s hd resolution på nettet så ser man forskjell detaljer , farge , skarphet osv

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dobbelpost

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dette blir som religiøs overtalelse, alt er lov............

balko
    Det hele er ment for å vise forskjell / om enkelte greier å se forskjell mellom et bra og mindre bra bilde.
    Bildene er fra HD stream så det er ikke full BD kvalitet
    Her hentet jeg bildene Lord of the Rings HD vs. DVD Screen Captures: Get Ready to Buy a Blu-ray Player

Apple TV 2.0 vs. Blu-Ray, DVD & HD Cable: The Comparison [updated] | iLounge Article

Det var lenge debatt om forskjell HD DVD V.S Blu Ray som i fleste tilfeller ville være lite eller ingen forskjell men å sammenligne master video redusert til ca 400 000 pixler eller ca 2 millioner til å bli samme kvalitet eller ingen forskjell blir så ille som sammenligne mp3 og DTS HD MA som like bra lyd

Det ligger 1000 vis av screen pictures dvd v.s hd resolution på nettet så ser man forskjell detaljer , farge , skarphet osv
    Bildene blir ikke så dårlige på min DVD-spiller, det ser ut som om fargene er redusert mm, dette er manipulert. Selvfølgelig går du nærme nok vil forskjellen vises, men dette er helt latterlige sammenligninger.
    forøvrig har ikke min pc full hd oppløsning så det blir uansett ikke mulig å sammenligne helt, men dette er akademisk og ikke noe du vil legge merke til uten at du ikke ser på filmen. Men det er forskjeller på god/dårlig dvd, dvd-spiller, bd-spiller mm.......................

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DVD Comparisons

Som en sammenligning kan jeg feks anbefale å avspille U 571 på DVD , BD eller HD DVD for forskjell SD / HD

Selv HD TV (kabel /satelitt) er bedre enn DVD oppløsning .

Video bitrate BD er ikke bare for å fylle ut full HD bilde men faktisk har den med økt informasjon om bilde.

Newcomer Richardinho sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare et par spørsmål om ps3, som jeg vurderer å kjøpe.
    Skjønner nå at den er en meget habil blu-ray spiller.

Men hvordan blir kvaliteten når den spiller av vanlig dvd-plater, sammenlignet med en standard dvd-spiller og en bra blu-ray spiller?

Hvor bra er den på musikk cd`er sammenlignet med en middels god cd spiller og en blu-ray spiller?

Er den treg(lang oppstartstid på spill og film?)

Og til sist, støyer den mye?
    Andre fordeler/ulemper med ps3 kontra blu-ray?

Liker tanken på å ha blu-ray, dvd, cd og spill i en og samme boks

Takker for svar

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv å still samme spørsmål i tråden for ps3, eller les tråden

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Flåklypa grand prix!

DVD Comparisons

Som en sammenligning kan jeg feks anbefale å avspille U 571 på DVD , BD eller HD DVD for forskjell SD / HD

Selv HD TV (kabel /satelitt) er bedre enn DVD oppløsning .

Video bitrate BD er ikke bare for å fylle ut full HD bilde men faktisk har den med økt informasjon om bilde.
    Siste utgave av FGP så får du se vhs, gammel dvd og ny dvd etter hverandre, det er en utmerket måte å vise forskjeller på. Stillbilder blir helt feil, levende bilder er hva som blir en film, det er der forskjellen skal vises.....

Som jeg har sagt mange ganger så er det på papiret store forskjeller, men dvd oppskalert til 720P med en topp dvd-spiller kontra 1080P på 3-4m på 40-50" så er forskjellene mye mindre én hva enkelte mener.(dette forutsetter en dvd av beste kvalitet, for det er stor kvalitetsforskjell på dvd'er)

PS, jeg kommer til å kjøpe BD iløpet av året, men ikke før ny receiver, tv og høyttalere kan bli med på morroa.

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Private Ryan
    Som jeg har sagt mange ganger så er det på papiret store forskjeller, men dvd oppskalert til 720P med en topp dvd-spiller kontra 1080P på 3-4m på 40-50" så er forskjellene mye mindre én hva enkelte mener.(dette forutsetter en dvd av beste kvalitet, for det er stor kvalitetsforskjell på dvd'er)
    .
    Dette er interessant, forskjellen på 400.000 punkter og 2.000.000 punkter er mye mindre enn hva enkelte mener...

Jeg jobber daglig med etterarbeid av film/tv og forskjellen på SD og Full HD er en glede og fryd for øyet!

Oppskalert DVD er juks, man har en "scaler" som dikter opp bildepunkter og lurer øyet til å tro at det finnes mer informasjon, men det blir ikke mer informasjon i bildet. Vi har ett filter som heter "sharpen" både i photoshop og i digitalt etterarbeid av video, filteret finner opp oppløsning som ikke finnes... det lurer de lettlurte, men forskjellen på reel oppløsning og jukse oppløsning er til å ta og føle på.

Jeg mener at det er STØRRE oppgradering fra DVD til Blu ray enn det var fra VHS til DVD, og da tenker jeg på bildene!

Om man sitter så langt fra 37 eller 42" sin at man ikke ser forskjell, da bør man vurdere å sitte nærmere, alternativt oppsøke nærmeste øyelege snarest!

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Specs.....

Sitat Opprinnelig postet av eirik73
    Dette er interessant, forskjellen på 400.000 punkter og 2.000.000 punkter er mye mindre enn hva enkelte mener...

Jeg jobber daglig med etterarbeid av film/tv og forskjellen på SD og Full HD er en glede og fryd for øyet!

Oppskalert DVD er juks, man har en "scaler" som dikter opp bildepunkter og lurer øyet til å tro at det finnes mer informasjon, men det blir ikke mer informasjon i bildet. Vi har ett filter som heter "sharpen" både i photoshop og i digitalt etterarbeid av video, filteret finner opp oppløsning som ikke finnes... det lurer de lettlurte, men forskjellen på reel oppløsning og jukse oppløsning er til å ta og føle på.

Jeg mener at det er STØRRE oppgradering fra DVD til Blu ray enn det var fra VHS til DVD, og da tenker jeg på bildene!

Om man sitter så langt fra 37 eller 42" sin at man ikke ser forskjell, da bør man vurdere å sitte nærmere, alternativt oppsøke nærmeste øyelege snarest!
    Du får glede deg over spec'sa, de som ser beste dvd-kvalitet til meg nekter å tro det er dvd, dette fordi farger, oppløsning 720P oppscalert mm ser bedre ut én det de har hjemme med ps3 og full hd, men mr placebo og de som sitter godt innenfor intim-grensen vil få rett, jiha.............

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis øyet lures så har det vel ingenting å si om det er ekte eller ikke?
    Ser du forskjell på en ekte Monet kontra en kopi/forfalskning? hvis nei så har det vel ingenting å si.....bortsett fra affeksjon.........

Hvis du snakker sant om jobben din(tviler sterkt.....) så prater du tull, gå å kjøp Flåklypa Grand Prix dvd utgave fra 2005, den er restaurert, der får du se forskjellen mellom vhs, dvd og høy-kvalitets dvd, mener du at forskjellen på de beste dvd utgavene og BD er større én vhs og beste kvalitet på dvd så har store synsproblemer..........

Merkelig at mange som jobber med hifi og av sier det motsatte av deg i forhold til 42-50", men som sagt mange ganger før det er en forskjell, men den er ikke så stor som enkelte vil ha det til å være.

Blir nesten som diskusjonen om rotellwatt kontra Pioneer-watt, hvor det viste seg at Pioneer hadde mer guffe.......

Intermediate Rolle sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Private Ryan
    Du får glede deg over spec'sa, de som ser beste dvd-kvalitet til meg nekter å tro det er dvd, dette fordi farger, oppløsning 720P oppscalert mm ser bedre ut én det de har hjemme med ps3 og full hd, men mr placebo og de som sitter godt innenfor intim-grensen vil få rett, jiha.............
    Ja vel, dine venner mener altså at DVD oppskalert til 720P hjemme hos deg, ser bedre ut en BD på full HD skjerm i deres eget hjem :shock:

Men det er klart, sitteavstand på 3 ganger diagonalen pluss placeboeffekt av dimensjoner, så er vel det meste mulig

Hvorfor vurderer du i det hele tatt BD, er det grunnet lyden?

Intermediate Loffen68 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Private Ryan

Kan du fortelle hvilket utstyr du bruker ?

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question Placebo???

Sitat Opprinnelig postet av Rolle
    Ja vel, dine venner mener altså at DVD oppskalert til 720P hjemme hos deg, ser bedre ut en BD på full HD skjerm i deres eget hjem :shock:

Men det er klart, sitteavstand på 3 ganger diagonalen pluss placeboeffekt av dimensjoner, så er vel det meste mulig

Hvorfor vurderer du i det hele tatt BD, er det grunnet lyden?
    Placebo? vet du hva det er? Jeg har ikke lurt noen, og de har intet ønske om at det skal være som det er, de er bare ærlige...........

Jeg vil ha BD hovedsaklig pga lyden, den er bedre uanset sitteavstand mm. Bildet er som sagt bedre, men hvor mye utgjør det på normal sitte-avstand.................... her har det vært mange blind-tester med overraskede resultat(da snakker vi om skikkelig testing uten noe påvirkning av det ene eller det andre, eller ord i munnen på osv..) på samme måte som høytaler-kabel-debattenene, folk hører og føler for ikke snakke om at de faktisk ser forskjell på lyden, nei, hum........

Jeg ser på Cars på disney channel nå og lurer på de som mener at dvd er dårligere én 720P over canal-digital?
    Folk er for opptatt av det som ikke betyr all-verden.

Jeg ble ikke imponert av Denon DV 2500 på Metz-tv'en som HFK skryter hemningsløst av, men lyden over 4308 og B&W XT serien var fenomenal...........

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Private Ryan
    Om du ikke har mulighet for HD avspilling i dag kan det være årsak til at du ser lite eller ingen forskjell.
    Det er for de fleste ingen WAW og se HD enten i butikker eller hjemme hos andre.
    (i blindtester er det vel ca 20% som peker ut et HD bilde som bedre)
    Det samme blir forskjell HD kanaler og SD kanaler der der man som "utenforstående" ikke får noen sjokk opplevelse.

I hovedtrekk får man tilstrekkelig informasjon på feks DVD til å være fornøyd.

Blu Ray er ikke noe man må ha men har man innvistert i HD kilder kan jeg personlig mene at jeg fint har greid meg med mine 1500 DVD filmer men ved gjennkjøp av noen av disse på BD / HD DVD har opplevd et mye bedre bilde og filmopplevelse når det gjelder skarphet , detaljer i bilde , farge osv.

VG skriver i dag ang Hotteste julegavetips
    >>FOR TEKNOFRIKEN: Blue Ray-spiller og tilhørende filmer er gaven for den som er litt over gjennomsnittet opptatt av høy oppløsning på filmene.<<
    Slik er det vel kanskje også pr i dag.

Det er vel de ferreste som ønsker seg tilbake til analoge tv signaler og VHS men vi var storfornøyde den gang vi brukte det å så vel heller ikke nødvendighet eller økt trang til å bedre bilde.
    DVD ble ikke bare kjøpt av folk som mente bilde var så mye mere enn VHS men også av praktiske årsaker som meny , kapittelskifte , ingen båndsalat osv.

Lyden er også med høy oppløsning på BD men de ferreste løper skoene av seg for å bedre sin DVD lyd.

Jeg har erfart og tror kanskje mange andre vil oppleve det samme ved å ha tilgang på HD kanaler på tv blir man mere kravstor , ser lettere forskjell på bilde og blir en tilhenger av at HD er fremtid og økt glede.
    Det samme gjelder film på disc der man får økt bildekvalitet og lydkvalitet i forhold til SD DVD.
    i første omgang er vel jeg som mange andre som kjøper "jeg må ha" filmer i BD men filmer som ikke er så viktige eller nødvendige kjøpes på DVD.
    Mye pga pris da man har ett pesonlig syn på hva man skal betale for det man skal se og mye pga at man ikke finner BD i billigkasser til 50,- kr ennå.

Opscalert DVD er en bedring av 720 x 576 men er også nødvendig enten DVD spiller eller tv gjør det for uten scalering ville HD tv eiere bare sett en liten rute med film på tv skjermen men selve informasjonen er redusert ut fra master video . (på samme måte som lyden er redusert fra master lyden)
    Reduseringen er ganske stor men alikevel så bra at vi ser og hører på det som meget bra.
    men
    Det som er fjernet fra master får aldri økt informasjon om man scalerer bilde eller resampler lyden.
    Tapt for altid og derfor vil film , lyd som ikke er redusert så mye vil inneholde høyere kvalitet og mere informasjon.
    Hvor stor tv , forsterker , høytalere og avstander til bilde og lyden man må ha for å nytte økt informasjon fra kilder som inneholder bedre oppløsning og høyere kvalitet ?
    Etter min erfaring oppnår man det kjempefint med "normal" sitteavstand til skjerm og høytalere og fra ganske billig oppsett og størelse på tv/hi fi.

Folk har ulike grenser for hva som er bra der noen mener DVD er ok , andre krymper DVD med 50 % , noen lager DivX av DVD

BD disc produkjsonen har ikke blitt lagt til den eksisterende DVD produksjonen rundt om men nesten alle som produserer film på disc har redusert DVD produksjonslinjene når BD har blitt lagt til.
    Nå i senere tid kan også DVD produksjonsmaskin enkelt bygges om til BD produksjon.

På samme måte som butikker bygger ikke ut for å få plass til BD disc men fra BD start til nå spiser BD disc platene av plassen til DVD.

Det blir en sakte utfasing av DVD men kommer garantert på samme måte som VHS / DVD for noen år siden.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Utstyr!

Sitat Opprinnelig postet av Loffen68
    Private Ryan

Kan du fortelle hvilket utstyr du bruker ?
    Pioneer DV 989
    Pioneer AX2AS
    B&W 602-601-600 samt XTZ 12W
    Panasonic PV60 samt hatt Pioneer 508 på lån.
    Kabler hdmi, optisk, subkabel er Argon
    HT kabler er biltema 4mm2, den som er best isolert.

Canal Digital HD-decoder

Fremtiden blir forhåpentligvis
    Pioneer SC-LX81
    Pioneer BDP-LX71
    B&W XT4 og XTC, B&W DS3 og SVS PB12-Plus eller en av de 2 største tubene.
    Kabler ca samme nivå som før.
    TV enten Pioneer 509 evt siste skrik innen lcd-led hvis det overbeviser.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fly-bye!

Private Ryan
    Om du ikke har mulighet for HD avspilling i dag kan det være årsak til at du ser lite eller ingen forskjell.
    Det er for de fleste ingen WAW og se HD enten i butikker eller hjemme hos andre.
    (i blindtester er det vel ca 20% som peker ut et HD bilde som bedre)
    Det samme blir forskjell HD kanaler og SD kanaler der der man som "utenforstående" ikke får noen sjokk opplevelse.

I hovedtrekk får man tilstrekkelig informasjon på feks DVD til å være fornøyd.

Blu Ray er ikke noe man må ha men har man innvistert i HD kilder kan jeg personlig mene at jeg fint har greid meg med mine 1500 DVD filmer men ved gjennkjøp av noen av disse på BD / HD DVD har opplevd et mye bedre bilde og filmopplevelse når det gjelder skarphet , detaljer i bilde , farge osv.

VG skriver i dag ang Hotteste julegavetips
    >>FOR TEKNOFRIKEN: Blue Ray-spiller og tilhørende filmer er gaven for den som er litt over gjennomsnittet opptatt av høy oppløsning på filmene.<<
    Slik er det vel kanskje også pr i dag.

Det er vel de ferreste som ønsker seg tilbake til analoge tv signaler og VHS men vi var storfornøyde den gang vi brukte det å så vel heller ikke nødvendighet eller økt trang til å bedre bilde.
    DVD ble ikke bare kjøpt av folk som mente bilde var så mye mere enn VHS men også av praktiske årsaker som meny , kapittelskifte , ingen båndsalat osv.

Lyden er også med høy oppløsning på BD men de ferreste løper skoene av seg for å bedre sin DVD lyd.

Jeg har erfart og tror kanskje mange andre vil oppleve det samme ved å ha tilgang på HD kanaler på tv blir man mere kravstor , ser lettere forskjell på bilde og blir en tilhenger av at HD er fremtid og økt glede.
    Det samme gjelder film på disc der man får økt bildekvalitet og lydkvalitet i forhold til SD DVD.
    i første omgang er vel jeg som mange andre som kjøper "jeg må ha" filmer i BD men filmer som ikke er så viktige eller nødvendige kjøpes på DVD.
    Mye pga pris da man har ett pesonlig syn på hva man skal betale for det man skal se og mye pga at man ikke finner BD i billigkasser til 50,- kr ennå.

Opscalert DVD er en bedring av 720 x 576 men er også nødvendig enten DVD spiller eller tv gjør det for uten scalering ville HD tv eiere bare sett en liten rute med film på tv skjermen men selve informasjonen er redusert ut fra master video . (på samme måte som lyden er redusert fra master lyden)
    Reduseringen er ganske stor men alikevel så bra at vi ser og hører på det som meget bra.
    men
    Det som er fjernet fra master får aldri økt informasjon om man scalerer bilde eller resampler lyden.
    Tapt for altid og derfor vil film , lyd som ikke er redusert så mye vil inneholde høyere kvalitet og mere informasjon.
    Hvor stor tv , forsterker , høytalere og avstander til bilde og lyden man må ha for å nytte økt informasjon fra kilder som inneholder bedre oppløsning og høyere kvalitet ?
    Etter min erfaring oppnår man det kjempefint med "normal" sitteavstand til skjerm og høytalere og fra ganske billig oppsett og størelse på tv/hi fi.

Folk har ulike grenser for hva som er bra der noen mener DVD er ok , andre krymper DVD med 50 % , noen lager DivX av DVD

BD disc produkjsonen har ikke blitt lagt til den eksisterende DVD produksjonen rundt om men nesten alle som produserer film på disc har redusert DVD produksjonslinjene når BD har blitt lagt til.
    Nå i senere tid kan også DVD produksjonsmaskin enkelt bygges om til BD produksjon.

På samme måte som butikker bygger ikke ut for å få plass til BD disc men fra BD start til nå spiser BD disc platene av plassen til DVD.

Det blir en sakte utfasing av DVD men kommer garantert på samme måte som VHS / DVD for noen år siden.
    Jeg har "The Hunt for Red October" special collectors edition på dvd, den har elendig kvalitet, det er my støy i bildet mm. "Grimson Tide extended edition" Rødt Hav, den har et knall bilde, noe som vises spesielt i solnedgang før båten går under vann. Begge disse filmene er dvd men forskjellen på billed-kvaliteten er enorm. Alt som kommer på BD har siste teknologi av billedforbedring, støyredusering mm, noe som ikke kom på dvd før etter 5-7år, iom at BD har fått dette servert så blir det gjevnt over superkvalitet på alle utgivelser.

Selvfølgelig vil dvd dø ut, verden går fremover forhåpentligvis, men det tar lenger tid å fase ut dvd fordi industrien tjener gode penger på at folk kjøper alt på dvd først for så å kjøpe alt på neste medium.

Dette kan sammenlignes med export industri, man selger produkter billig på export-markedet for å oppnå høyere pris på hjemmemarkedet for å få maksimal profit totalt sett.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er gjennom mange år gitt ut DVD med bra og dårlig kvalitet.
    Utstyr filming , produksjon osv har variert.
    Når dual layer disc kom ble mye forbedret serlig på lange filmer da bitrate film kunne holdes på ett normalt og akseptabelt nivå.
    Er ikke lenge siden jeg leste her på forumet om film test (privat) av elendige filmer (sjekket filmene som var nevnt og der kom det frem årsaker som vanlig filmkamera var brukt i enkelte sener og dårlig studio arbeid når filmene skulle feks lages på DVD)
    Blu Velvet er ett eksempel på elendig å bra kvalitet på to ulike utgivelser.
    Blue Velvet DVD Review

Dårlig bilde er det på enkelte BD disc også.
    Den første tiden BD film kom ut var det meste laget på ett lags plater og valg av bilde codec , redusering av bitrate preget kvaliteten pga av plass.
    Nå produseres nesten alt på dual layer (50 GB) å kvalitet er bra.
    (man kan ennå se forskjeller på filmutgivelser med samme codec der bitrate film til film kan variere fra ca 16 Mbps til ca 35 Mbps.
    Er utgangspunkt råfilm bra blir en BD normalt veldig bra pr i dag.

Nå blir vel filmer stort sett filmet i 2k og 4k (også en blanding)
    Bedre kamera teknikk og bruk av høyere oppløsning råfilm vil gi en nyere DVD ett bedre bilde en mange andre DVD filmer.
    Slik blir det også med BD film.
    Jo bedre kilde jo bedre resultat (+ da studio arbeid)
    Så når en DVD og en BD tas ut fra samme master og målet er å beholde kvalitet fil forskjellene være der
    Sammemligne dårligste kvalitet BD mot en annen beste kvalitet DVD blir ikke helt fornuftig da man bør sammenligne film mot film.
    Skal man også kjøpe ulike special collectors edition / extended edition osv vil de ofte koste mere enn vanlig DVD og da er prisforskjell DVD/BD spist opp men alikevel sitter man med ett bedre produkt bilde/lyd ved å velge BD

Side 90 av 126 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 60 70 80 86 87 88 89 90 91 92 93 94 100 110 120 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •