Blu-ray VS DVD krigen - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 9 av 126 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 19 29 39 49 59 69 79 89 99 109 119 ... SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 2508
    Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Kommer også i stor grad på hvilke skjerm man har. De aller fleste LCD skjermene frem til begynnelsen av 2007 er etter min mening ikke gode nok og mange LCDer etter dette gir heller ikke bra nok bilde til å vise tydelige forskjeller på film. Størrelse og sitteavstand spiller også mye inn.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bomholt
    Kommer også i stor grad på hvilke skjerm man har. De aller fleste LCD skjermene frem til begynnelsen av 2007 er etter min mening ikke gode nok og mange LCDer etter dette gir heller ikke bra nok bilde til å vise tydelige forskjeller på film. Størrelse og sitteavstand spiller også mye inn.
    Hva er det du mener ikke er godt nok med skjermene før 2007?
    Jeg så skjermer som ble streamet med HD over HDMI før dette og ble meget imponert over kvaliteten, som helt klart overgikk det man kunne få til fra DVD.

Etter min mening er det følgende ting som har blitt bedre med flatskjermene:
    * fargerealisme og intensitet
    * sortnivå
    * betraktningsvinkel
    * antrirefleksegenskaper
    * prosessering av analoge SD-signaler
    * kvalitet i forhold til pris
    * native oppløsning

Av disse punktene er etter min mening oppløsningen som er vesentlig i forhold til forskjellen mellom SD og HD over HDMI. Man fikk rett og slett ikke så mye oppløsning for en rimelig penge tidligere.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    860
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Utspillet fra Toshiba må være et forsøk på å beskytte seg mot søksmål! :roll:

Men hvis en sammenligner to forholdsvis nye filmer som "Oceans 13"(elendig kvalitet/"kunstnerisk") på HD DVD og "Reign over me"(strålende kvalitet) på dvd så vil jo dvd fremstå som overlegen!:lol: Dermed har de jo grunnlag for å hevde det de sier men det har jo lite med tingenes faktiske tilstand å gjøre.
    Plukker en selektivt vil en kunne bevise nesten hva som helst!:idea: Det har vi jo sett gjentatte ganger her i tråden.
    For meg så er det utvilsomt at HD er SD sterkt overlegent. Men det er lett å få til motsatt resultat ved å velge kriterier.
    Jeg er langt på vei enig med deg om gode og dårlige expl. av DVD og BD, og at faktisk mange mennnesker uten noen særlig interresse for vår hobby, ikke ser den helt store forskjellen.I vårt forum eksisterer ikke uttryket "godt nok".
    Det er faktisk lettere for enkelte mennensker å se forskjellen mellom SD TV og HDTV. Til og med kona mi ser det og hun bryr seg en dritt om HD og SD.Det er klart at Tosh ikke har dekning for sine synspunkter på SD og HD.HD er helt overlegent i nesten alle sammenhenger.MEN, en ting skal Tosh ha,de har laget en HDDVDspiller som er og blir en god DVD-spiller.Så da så!
    Stølen

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stølen
    MEN, en ting skal Tosh ha,de har laget en HDDVDspiller som er og blir en god DVD-spiller.Så da så!
    Stølen
    Men, man kan ikke si det at siden det finnes så gode DVD spillere så trenger man ikke HD likevel.

Det blir som å si at jeg har lyst på en Passat, men siden jeg bare har råd til en Golf kan jeg like gjerne kjøpe meg en Polo.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    860
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Men, man kan ikke si det at siden det finnes så gode DVD spillere så trenger man ikke HD likevel.

Det blir som å si at jeg har lyst på en Passat, men siden jeg bare har råd til en Golf kan jeg like gjerne kjøpe meg en Polo.
    Jeg har en Tosh og noe må jeg jo trøste meg med og kunne bruke den til.Har også 2 stk PS3 så livet er lyst allikevel.
    Stølen

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenkte på Toshiba og ikke deg Stølen:-D

Sitter du på store mengder med filmer?

Jeg har alltid tenkt mye mer på filmene enn spillerene i "krigen".

Jeg bytter jo spillere ofte likevel, men prøver å unngå å kjøpe filmene for mange ganger, selv om det holder hardt noen ganger.

Nå for tiden er det litt frustrerende å sitte å vente på at filmene skal komme ut på Blu-ray siden man vet at mange sitter på sidelinjen og venter på en unnskyldning for å kjøpe seg en spiller.

Mange trenger hjelp av en eller to "må ha filmer" de kan bruke til å overtale sin bedre halvdel om at de bare "må ha" en blu-ray spiller.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    860
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Jeg tenkte på Toshiba og ikke deg Stølen:-D

Sitter du på store mengder med filmer?

Jeg har alltid tenkt mye mer på filmene enn spillerene i "krigen".

Jeg bytter jo spillere ofte likevel, men prøver å unngå å kjøpe filmene for mange ganger, selv om det holder hardt noen ganger.

Nå for tiden er det litt frustrerende å sitte å vente på at filmene skal komme ut på Blu-ray siden man vet at mange sitter på sidelinjen og venter på en unnskyldning for å kjøpe seg en spiller.

Mange trenger hjelp av en eller to "må ha filmer" de kan bruke til å overtale sin bedre halvdel om at de bare "må ha" en blu-ray spiller.
    Nei jeg har ikke mye HD film.ca.35 stk 50/50 BD-HDDVD.Jeg har nok ca.2000 DVDèr,men disse er ikke så veldig i skuddet for meg lenger.Jeg er med i en liten klubb i Stavanger som består av Henning,Nobleman,Kjelli,Bjørn H,Rolf Hult,AK pluss et par til.Flere av disse gutta har en del HD film.Av disse har Henning absolutt mest. Jeg tror han nærmer seg 350-400 BD og HDDVD filmer.
    Vi har også andre HD kilder som f. expl.Sky HD./Tvix/PM 200 o.s.v.Henning er mannen som skaffer mest film og ofte billig.Han er lett å finne her på forumet under medlemenes kinoer...
    I klubben har vi både CRT projektorer,JVC HD1,JVC HD 100 og litt annet.
    Vi har regelmessige møter og vi tester en hel del sammen.
    Stølen.

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er dere heldige som har hverandre:-D

Ved å gjøre det sånn har dere tilgang på så og si alt som er gitt ut på HD og har mange timer med høykvalitets hjemmekino underholdning både sammen og hver for seg.

Her i Arendal er det bare jeg og Anfield som klarer å få på beina en film kveld en skjelden gang i blandt. Anfield er ikke den som kjøper mest film og han har nettopp startet nytt firma og fikk en baby for en uke siden så det sier seg selv at det blir lenge mellom hver gang.

Hvis det er noen i distriktet som har lyst til å se film er det bare å si i fra:-D

Jeg har ikke kjøpt en film på DVD på lang tid, unntaket er barnefilmer på OBS til 129 og en og annen konsert.
    På Blu-ray kjøper jeg alt som jeg tror er bra av nyheter og sikre katalogtitler av typen "popcorn film".
    Har en liste på 100 filmer som jeg skal kjøpe på nytt på Blu-ray og den er det ca 50 filmer igjen på ( Star wars, Matrix, Indiana jones osv ).
    Det blir ikke aktuelt å kjøpe romatiske komedier igjen på blu-ray uansett å bra de måtte være.

Jeg har satset på Blu-ray fra første dag da jeg "analyserte" situasjonen og kom til at dette bare kunne få ett utfall, selv om jeg ble litt skeptisk når Paramount slapp sin bombe.

Jeg har hatt HD DVD men solgte både spiller og filmer når jeg var ferdig med testingen.

Jeg har hatt ett par tusen DVD filmer, men har nå bare rundt 500 igjen.
    Resten har jeg solgt eller gitt bort av plasshensyn.

Så over til topic:
    Jeg håper at studioene og distributørene nå gir klare og entydige signaler til markedet om at de satser på Blu-ray fullt og helt.
    Dette gjør de ved gi ut alle nye filmer samtidig på begge formatene samt at de jevnt og trutt gir ut katalogtitler på Blu-ray etter hvert som det passer seg.

Det er ikke før Blu-ray dukker opp på OBS og Statoil at det har noen mulighet til å "ta av".
    Svært mye film og musikk blir kjøpt på impuls på bensinstasjoner og dagligvare, dette finnes det mye statestikk på.

Det er ikke uten grunn at Statoil har DVD filmene stående sammen med sjokoladen rett ved kassa.

Newcomer sage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sammenligning mellom BD, DVD og diverse HD-sendinger;

comparison

Newcomer Børni sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er virkelig en sann forkjemper for HD formatet Sage!!!!Not!!Etter at HD-DVD tapte virker det som du er mest opptatt av å fortelle om at det ikke er så stor forskjell på HD-DVD og SD-DVD.

Newcomer sage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ro deg ned, du misforstår, det er stor forskjell hvis man har utstyr til å vise forskjellen. Men som du ser på den sammenligningen, så er det på en 40"-skjerm og jeg frykter at det kan bli hardt for HD og ta over for SD hvis dette er representativt for hvordan den alminnelige konsumer ser det.
    Denne tråden er da om BD's muligheter for å ta over for DVD?

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo ingen som reagerer på det! At man trenger relativt liten sitteavstand i forhold til skjermbredde for å nyttegjøre seg høyere oppløsning har jo vært opplest og vedtatt på forumet i månedsvis, om ikke år.

Det folk reagerer på her, er at Toshiba går fra "[HD DVD is] the look and sound of perfect!" til "not much of a difference, really", over natta, samtidig som de annonserer at de gir seg. Dette er lavmål. Grunnen til at du, sage, havner i kryssilden, er at du gir inntrykk av at du synes det er helt greit av Toshiba å komme med sånne uttalelser, og overhodet ikke reagerer på bias.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel talt.
    Sage er på et lite SD-korstog synes det som.

Newcomer sage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Det er jo ingen som reagerer på det! At man trenger relativt liten sitteavstand i forhold til skjermbredde for å nyttegjøre seg høyere oppløsning har jo vært opplest og vedtatt på forumet i månedsvis, om ikke år.

Det folk reagerer på her, er at Toshiba går fra "[HD DVD is] the look and sound of perfect!" til "not much of a difference, really", over natta, samtidig som de annonserer at de gir seg. Dette er lavmål. Grunnen til at du, sage, havner i kryssilden, er at du gir inntrykk av at du synes det er helt greit av Toshiba å komme med sånne uttalelser, og overhodet ikke reagerer på bias.
    ang. Toshiba noe "smålige" uttalelser, så er et i den andre tråden det blir diskutert. Linken til sammenligningen har ikke noe med den saken å gjøre her, men mer å demonstrere hvilke problemer BD møter på sin vei for å ta over for DVD, hvilket jeg absolutt vil, ingen tvil om det. Jeg frykter at alt for mange har for små tv'er til at folk ser den store forskjellen(se f.eks på bildene av det hvite hus), det er det som er problemet, elkjøp o.l må begynne å pushe 50" i stor stil, tror jeg...

Edit; jeg merker meg at flere gir uttrykk for at det i mye større grad, enn hva jeg har erfart, blir kjøpt tv på 40"+ av de som idag handler flatskjermer...hvis så er tilfellet er jo det positivt og forskjellene mellom HD og SD kommer bedre frem enn fryktet.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    953
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er for meg likegyldig om DVD forsvinner eller ei. Det som er viktigst for meg er at alle nye releases også kommer på BD og etterhvert også katalogfilmer. Jeg har selv Sky HD og ser av og til filmer i HD, men det som man ofte glemmer i denne diskusjonen er lyden. Lyden på BD filmene er stort sett alltid bedre enn Sky HD sine HD filmer (som sendes i DD 5.1). Og bedre vil det blir når jeg får oppgradert receiveren. Bildet fra Sky HD kan heller ikke matche BD filmer, det merkes spesiellt på fargene, føler det er mer dybde i fargene på BD.

Når det gjelder DVD i oppskalert form så er bildene bra, men jeg greier ikke helt å ta seriøst de som mener det er like bra eller nesten like bra som ekte HD. Se på f.eks. detaljer i bakgrunnen i filmen, der knuser HD oppskalert DVD.

I London på Zavvi (gamel Virgin) og HMV i UK så står BD filmer og DVD filmer side om side på topp 20 displayet. Husker i gamle dager når jeg skulle leie DVD på min lokale filmutleie, det tok ett par år før de hadde alle filmene på DVD. I begynnelsen etter jeg fikk DVD spiller (og det var 2 år etter DVD kom på markedet) så var det ikke mange filmene de hadde på DVD. Så sålangt tror jeg BD faktisk har en bedre start enn DVD hadde over VHS.

På min lokale blockbuster kan jeg leie 2 BD filmer for £7 i 2 døgn eller 2 DVD for £5 i 2 døgn. Og de har greit utvalg og regner med det blir enda bedre nå da krigen er over.

Jeg har forøvrig "bare" en 42" full HD skjer. Sitter 2-2.5 meter fra skjerm.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sage
    Linken til sammenligningen har ikke noe med den saken å gjøre her, men mer å demonstrere hvilke problemer BD møter på sin vei for å ta over for DVD, hvilket jeg absolutt vil, ingen tvil om det.
    Det er jo helt håpløst å sitte og se på postkort-store bilder som er komprimert og konvertert og tro at man kan sammenligne formater...

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Det er jo helt håpløst å sitte og se på postkort-store bilder som er komprimert og konvertert og tro at man kan sammenligne formater...
    Syntes forskjellen var bra nok. Du ser på enkelte bilder at BD er helt klart skarpere og mer detaljerikt enn DVD. De første DVD-spillerne var ikke mye å skryte av heller. Vi har per i dag hentet det beste ut av DVD, men vi har bare sett starten av BD.

Vi kommer nok til å se en rekke utgivelser på BD som passerer Die Hard 4.0 i IQ også....

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.Haugen
    Da håper jeg å kunne provosere litt. Gang på gang siden 1970-tallet har vi som forbrukere opplevd at såkalte "lyd og bilde-revolusjoner" har avgått ved døden (V2000/Betamax, Minidisc, Laserdisk, D-VHS, DVD-audio, SACD, HD-DVD). Vi har jo fremdeles LP-plater som har eksistert i godt over 50 år og dvd-formatet er på tilsvarende vis av cd-platen så godt innarbeid ( i løpet av hhv. 25/10 år), at de neppe kommer til å forsvinne med det første. Derfor tror jeg ikke det er plass til Blu-ray-formatet. Da måtte det i så fall bety en fremgang på alle plan, men det gjør det ikke. Hvorfor?

1) Utvalg: Det finnes et enormt film-arkiv på dvd allerede. I enkelte land (f.eks. i deler av Afrika, Latin-Amerika og Asia) har de nettopp byttet ut VHS-opptakere til fordel for dvd-opptakere, og der vil ihvert fall dvd eksistere i mange år fremover. Men også om du i Norge spurte den vanlige mannen på gata hva han mener om Blu-ray, så ville han neppe kunne svare. Ergo er det nå 10 år gamle dvd-formatet så godt innarbeid, at det må en betydelig innsats til for å få forbrukerne til nok en gang å skifte format etter så kort tid, og det kommer neppe til å skje. At filmselskapene gjerne vil bort fra dvd, er forståelig fordi de (a) tjener for lite på en dvd-formatet slik det er nå (b) de vil skape et nytt markedet, der forbrukeren må kjøpe sine favoritt-filmer på nytt (for n`te gang) og (c) Nye formater gir muligheter til å komme piratindustrien i forkjøpet.

2) Pris: Med mindre prisen på avspillere og filmer blir dramatisk lavere, vil dette formatet kun blir for entusiaster. Jeg regner selvsagt med at prisen vil falle i årene som kommer, men vil det være nok?

3) Brukervennlighet og lydkvalitet: Siden min første dvd-spiller i 1996/1997 (USA importert Denon DVD-2000) har jeg eid 50 dvd-spillere, sist nå Arcam DV-139 og min nåværende favoritt, Cary DVD-7. Aldri før har jeg vært så fornøyd med å ha avspillere som kan matche en hvilken som helst cd-spiller til 15-20000 på lyd (Cary spesielt), og muligheten til å oppskalere vanlig SD-filmer til "nesten" HD bildekvalitet. Min påstand basert på de jeg har spurt, er klar: De aller fleste er mer enn nok fornøyd med vanlige dvd-filmer, noe også jeg er. Om noen tror at dette skyldes at jeg ikke har prøvd HD-avspillere, tar feil. Før jeg solgte mine siste flatskjermer fra Panasonic (PV70) og Pioneer (PDP-508XD), hadde jeg tre Hi-def avspillere på besøk: Toshiba (HD.EX-1), en Panasonic og en Sony. Selv om de selvsagt gav bra bilde, så var brukervennligheten på bunn. Alle brukte vannvittig langt tid BÅDE på oppstart og lasting av filmene og navigeringen gikk som sirup. Dessuten var lydkvaliteten på CD mildt sagt elendig. Så om de ikke klarer å få gjort noe med brukervennligheten ganske umiddelbart, så er det neppe noe alternativ for utålmodige sjeler og lydentusiaster. Og hvorfor kjøpe noe som er dårligere enn det vi allerede har med unntak av bildet? At mange også kun har muligheten til å ta imot bilde-signaler over Scart, s-video eller kompositt, men ikke komponent eller HDMI-signaler gjør ikke saken bedre. For hva skal de da med HD?

4) I de kommende år vil vi få fiber-nett utbygd i Norge. Da vil vi kunne laste ned filmene digitalt via nettet, og da spørs det om vi trenger Blu-ray? Blu-ray kommer sannsynligvis til å bli entusiastenes format, men ikke for meningmann. Det skjer først om eller hvis produksjonen av vanlig SD DVD stopper opp. HURRA FOR SD DVD!
    AMEN! :-D

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Jeg har for øvrig planer om å få lånt meg en DVD med Casino Royale for å sammenligne med BD-filmen som jeg har. Jeg tipper begge er ypperlige innen sine formater, og jeg er spent på hvor stor forskjellen er.
    Casino Royale har ingen spesielt god DVD-transfer. Middelmådig, vil jeg kalle den. Har imidlertid hørt at den skal være meget god på HD.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Men hvis en sammenligner to forholdsvis nye filmer som "Oceans 13"(elendig kvalitet/"kunstnerisk") på HD DVD og "Reign over me"(strålende kvalitet) på dvd så vil jo dvd fremstå som overlegen!:lol:
    Oceans 13 vil nok ikke fremstå som spesielt bra på DVD heller, denne filmen har rett og slett en elendig overføring..og føyer seg inn i rekken av et mystisk høyt antall blockbustere med langt fra optimal bildekvalitet på DVD det siste året.

Kanskje prøver produsentene å gjøre gapet større mellom DVD og HD ved gjøre DVD-utgavene dårligere med hensikt?

Jeg har fortsatt flest referanse-filmer fra 2003-2006 (f.eks. The Incredibles, Sin City, Star Wars Episode III, King Kong)...har ikke en eneste referansedisk fra 2007 når det kommer til bildekvalitet.

Side 9 av 126 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 19 29 39 49 59 69 79 89 99 109 119 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •