Blu-ray VS DVD krigen - Side 87

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 87 av 126 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 57 67 77 83 84 85 86 87 88 89 90 91 97 107 117 ... SisteSiste
Viser resultater 1,721 til 1,740 av 2508
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

lenge leve dvd

Jeg tror dvd holder seg i lang tid fremover, siden dette er et format folk kjenner og er fornøyd med. Jeg har selv sony blu-ray spiller, og ser helt klart forskjellen. Når det er sagt synes jeg kvaliteten på dvd er veldig god. Det som spiller mest rolle er innspillings kvaliteten på filmen i utgangpunktet. Store problemet til blu-ray i dag er at spillerene er alt for trege og litt for dyre, når dette kommer på et normalt nivå, ala dvd, vil alt være i favør blu-ray, da er det ikke noe grunn til og selge dvd-spillere lenger. Jeg tror dette skjer innen 2 år.
    DVD som film format vil nok vare veldig mye lenger. Jeg vil tippe mellom 5 og 10 år til.
    Det er også klart at det blir mer vanlig og se film uten ett fysisk format, men det vil nok være marked for ett fysisk format i lang tid fremover.

Time will show 8)

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    Her hadde du faktisk ikke trengt å skrive "etter min erfaring"8)
    Regnet egentlig med det - men slengte inn en oops for å være sikker
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nikosidis
    Jeg tror dvd holder seg i lang tid fremover, siden dette er et format folk kjenner og er fornøyd med. Jeg har selv sony blu-ray spiller, og ser helt klart forskjellen. Når det er sagt synes jeg kvaliteten på dvd er veldig god. Det som spiller mest rolle er innspillings kvaliteten på filmen i utgangpunktet. Store problemet til blu-ray i dag er at spillerene er alt for trege og litt for dyre, når dette kommer på et normalt nivå, ala dvd, vil alt være i favør blu-ray, da er det ikke noe grunn til og selge dvd-spillere lenger. Jeg tror dette skjer innen 2 år.
    DVD som film format vil nok vare veldig mye lenger. Jeg vil tippe mellom 5 og 10 år til.
    Det er også klart at det blir mer vanlig og se film uten ett fysisk format, men det vil nok være marked for ett fysisk format i lang tid fremover.

Time will show 8)
    Nå holder di jo på å utvikle kontaktlinser med innebygget skjerm, pc og trådløst nettverk. Utviklingen går sinnsykt fort, og det går bare raskere for hvert år. om 10 år så vil vi le av det bildet vi har nå.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roffy
    Nå holder di jo på å utvikle kontaktlinser med innebygget skjerm, pc og trådløst nettverk. Utviklingen går sinnsykt fort, og det går bare raskere for hvert år. om 10 år så vil vi le av det bildet vi har nå.
    Jeg er ikke så sikker på det. Se hva folk er fornøyd med når det gjelder lyd. MP3!!! det kom 2 formater som var bedre enn CD. SACD og DVD-audio begge disser formatene er så og si glemt. Dette vil så at folk flest er fornøyd med cd og mp3. hvorfor skal ting være så mye anneledes på bilde ??

Jeg synes heller ikke utviklingen får fortere enn før. Spør du meg, har f.eks utvikling innen data nesten stått stille de siste årene. Hva store ting har skjedd på data fronten de siste årene ?? vel det kan kanskje litt utenom denne tråden.

Det som er greia er at folk ikke er så opptatt av kvalitet. Folk vil ha flatskjerm som de kaller det, siden det ser fint ut, og naboen har fått det!!

Når vi er inne på det er det mange crt tver som gruser lcd når det kommer til kontrast og ekte farver.

Hvorfor tror du folk forsatt vil ha rør-forsterkere. Skulle ikke de vært glemt for lenge siden. Og hvorfor er en høytaller utviklet på 60 tallet forsatt en av de beste høytallerene som noen gang er laget. Da snakker jeg om Quad

Mange ganger går ikke utviklig fremover, folk bare tror det.

Intermediate Private Ryan sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja og Nei!!

Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Hyggelig å lese at det er noen som ihvertfall prøver å ta til seg noen av synspunktene mine :-D

Jeg tok nå en test mellom dvd og BD på 42" full hd tven. Sitteavstand 3.3m og filmen "I am Legend" i begge formater.

Jeg kontrollmålte også på tven at begge filmene har samme format (høyden synlig bilde) Tven i 1:1 - overscan off, BD i native og dvd oppskalert til 1080p. Begge filmene spilt av på Samsung BD P1500.

Som mitt intrykk hittil har vært - så er det ikke lett å se forskjell - selv om jeg nå visste hva jeg satte i. Synes visse farger er mer knall og at det kommer frem mer detaljer - spesielt i bakgrunnen på BD - men forskjellene er veldig små. Jeg vil kunne bomme her i en blindtest.

Når jeg halverer avstanden til ca 1,5m så er forskjellen uten tvil stor. Her eier BD fullstendig. En som tidligere nevnte at han så BD på en 50" på 2m avstand og syntes dette var fantastisk - det skjønner jeg godt.

Så jeg vet ikke helt? Har man 40-50" og sitter 3-4m unna så vil man etter min erfaring ikke ha det helt store utbyttet av å se film på BD - i stedet for dvd. Her er det opp til hver enkelt å avgjøre om forskjellen er verdt den dyrere BDen.

Vært intressant å høre andres erfaringer ved tilsvarende test :-D
    Jeg er enig i at bildet ikke blir særlig bedre på 42-50" på 3-4m(husk at jeg har en bra dvd-spiller), men som jeg har sagt flere ganger så er lyden mye bedre(klarere og mer detaljert) og dette til og med uavhengi av skjermstørrelsen!!!

Min referanse er Denon DV 2500 og Denon AV 4308 som er vesentlig bedre én ps3 på lerret, tv eller "whatever"

Jeg vil nok bytte til BD iløpet av 2009, men hovedsaklig pga lyden.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Private Ryan
    Jeg er enig i at bildet ikke blir særlig bedre på 42-50" på 3-4m(husk at jeg har en bra dvd-spiller), men som jeg har sagt flere ganger så er lyden mye bedre(klarere og mer detaljert) og dette til og med uavhengi av skjermstørrelsen!!!

Min referanse er Denon DV 2500 og Denon AV 4308 som er vesentlig bedre én ps3 på lerret, tv eller "whatever"

Jeg vil nok bytte til BD iløpet av 2009, men hovedsaklig pga lyden.
    Lyden er et kapittel for seg selv.

Motsatt av hva jeg trodde så ble dts-hd-master et overaskende "hakeslipp".

Hvor godt anlegg man skal ha før man kan utnytte den økte båndbredden i særlig grad er vel også en diskusjon?

Jeg måtte faktisk stille ned forsterkeren til romperisterene i sofaen på grunn av de tok litt av. Om det er mer guffe i lfe sporet eller mer dynamikk vites ikke?
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke så sikker på det. Se hva folk er fornøyd med når det gjelder lyd. MP3!!! det kom 2 formater som var bedre enn CD. SACD og DVD-audio begge disser formatene er så og si glemt. Dette vil så at folk flest er fornøyd med cd og mp3. hvorfor skal ting være så mye anneledes på bilde ??

Jeg synes heller ikke utviklingen får fortere enn før. Spør du meg, har f.eks utvikling innen data nesten stått stille de siste årene. Hva store ting har skjedd på data fronten de siste årene ?? vel det kan kanskje litt utenom denne tråden.

Det som er greia er at folk ikke er så opptatt av kvalitet. Folk vil ha flatskjerm som de kaller det, siden det ser fint ut, og naboen har fått det!!

Når vi er inne på det er det mange crt tver som gruser lcd når det kommer til kontrast og ekte farver.

Hvorfor tror du folk forsatt vil ha rør-forsterkere. Skulle ikke de vært glemt for lenge siden. Og hvorfor er en høytaller utviklet på 60 tallet forsatt en av de beste høytallerene som noen gang er laget. Da snakker jeg om Quad

Mange ganger går ikke utviklig fremover, folk bare tror det.
    Vel den projektoren jeg hadde for 10 år siden var jo en dyr og god lcd projektor da, selv om den hadde pixler på størrelse med en ti krone og sikkert 10k kelvin i fargebalanse og kontrast som minnet mer på lys grått enn sort.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roffy
    Vel den projektoren jeg hadde for 10 år siden var jo en dyr og god lcd projektor da, selv om den hadde pixler på størrelse med en ti krone og sikkert 10k kelvin i fargebalanse og kontrast som minnet mer på lys grått enn sort.
    Hmm.. Hvilken proje hadde du for 10 år siden?
    Selv hadde jeg Sony VPL-VW400M, den første med 16:9 format mener jeg. Ingenting galt med hverken farger eller pixler. Den hadde faktisk diamantformet pixelstruktur. Men sortnivået var ikke mye å rope hurra for. Den største svakheten var allikevel støynivået.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå må jeg le. kjøpte akkurat siste lyd og bilde. må sitere litt fra testen av toshibe xd-e500 (dvd-spiller) "vi utførte en blindtest på flere medlemmer av redaksjonen, der vi spurte hvilket bilde som så skarpest ut (samsung blu-ray vs toshiba dvd) og resultatet vil nok overraske mange. Fra en seeravstand på tre meter plukket to av tre personer ut toshibas spiller som den skarpeste 8)

Newcomer trommelom sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå måtte jeg også le.
    Og disse "skarpe" øynene skal avgjøre hvilke produkter som er "best i test"?!

Intermediate Rolle sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå må jeg le. kjøpte akkurat siste lyd og bilde. må sitere litt fra testen av toshibe xd-e500 (dvd-spiller) "vi utførte en blindtest på flere medlemmer av redaksjonen, der vi spurte hvilket bilde som så skarpest ut (samsung blu-ray vs toshiba dvd) og resultatet vil nok overraske mange. Fra en seeravstand på tre meter plukket to av tre personer ut toshibas spiller som den skarpeste 8)
    Ikke uventet, de folka hører jo stor forskjell på bitstreamet lyd fra forskjellige spillere også, ”luftigere lyd i fiolinene, yea right

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rolle
    Ikke uventet, de folka hører jo stor forskjell på bitstreamet lyd fra forskjellige spillere også, ”luftigere lyd i fiolinene, yea right
    haha, ja det høres helt lattelig ut

kunne de ikke tatt blindtest på det også da 8)

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At BD er fantastisk i forhold til dvd er det liten tvil om, oops

Etter min erfaring, så synes jeg - altså kun min egen mening - ikke noe universal sannhet:

Så begynner forskjellene å synes med 40"-50" ved normal sitteavstand i liten grad (omtrent som forskjellene mellom brukbare dvd utgaver?) - så øker forskjellene etter hvert som bildestørrelsen økes. Hvor da formatet maksimalt utnyttes ved omtrent 100" lerret med 1080p projektor.

For egen del tror jeg selve "hakeslippet" kommer ved nettopp maks utnyttelse.

Men selv på 80" med 720p så er forbedringen stor.
    på tide at jeg blander meg inn i denne lille diskusjonen som foregår her
    til og med på min 17" pc skjerm ser jeg greit bra forskjell på dvd kontra blu ray, spesielt på støynivå i bildet, men også dybdefølelse og slikt blir bedre med blu ray. har også 47" tv med full HD som jeg sitter ca 2 meter ifra, og her syntes jeg forskjellen på blu ray og vanlig dvd er "enorm" vil nesten påstå at de som ikke veldig greit og fort ser tydelig forskjell på dvd kontra blu ray på min tv har noe galt med synet sitt. har ikke veldig stor erfaring med prosjector, men kan ikke tro annet enn for de som har fra 100" lerret og større må jo disse forskjellene bli mye større. for en liten stund tilbake var jeg innom hifiklubben, de hadde fått tak i en konsert med police på blu ray, som enda ikke er utgitt. de viste den på ca 75" stort bilde på infocusX10, en av de billigste full HD prosjectorene(koster ca15k). må være noe av det beste bildet jeg noen gang har sett. når kamerane panorerer over store folkemengder, så ser du omtrent ansiktstrekklene tydelig på dem alle sammen... skjønner ikke at folk kan påstå at det ikke er stort bedre bilde på blu ray kontra dvd. de eneste må vell være de med 37" tv og mindre som sitter lengre enn 3 meter ifra tven, som ikke har nytte av det.
    men det er også mange som ikke en gang vet hva blu ray er, har spurt noen av vennene mine, som egentlig ikke intreserer seg veldig for hjemmekino og slikt, og overaskende mange av dem har ikke en gang hørt om blu ray, og en del av de som har hørt om blu ray har ikke dette, eller sett det selv.
    så når det med kvalietet på blu ray virkelig begynner å nå ut til de store folkemassene, og prisene på blu ray filmer ramler litt til, så trur jeg vi vil begynne å merke drastiske økning på blu ray filmer, kontra vanlig dvder..

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg går ut i fra at det da også ble brukt BD og dvd i respektive spiller? Hvor store var tvene?

Ellers så er vel det den erfaringen jeg selv gjorde - at jeg nok kunne bomme i en test.

Intermediate Private Ryan sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

3 av 2 eller 2 av ??????

Iom at det ikke kunne bli 1,5 av 3 så overrasker ikke dette!!!!

Newcomer trommelom sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg går ut i fra at det da også ble brukt BD og dvd i respektive spiller? Hvor store var tvene?

Ellers så er vel det den erfaringen jeg selv gjorde - at jeg nok kunne bomme i en test.

Jeg gikk umiddelbart ut i fra at de brukte BD og DVD, men som du antyder er ikke dette sikkert. Har disse folka i det minste en dråpe seriøsitet i årene har de nok brukt DVD i begge spillerne. Da blir ihvertfall intrykket mitt av disse herrenes dømmekraft litt bedre.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ja det var dvd og BD

Den dvd-spilleren de testet er fra toshiba. Det var de som stod bak hd-dvd, og har derfor lansert en dvd-spiller, som virkelig leverer varene til en hyggelig pris. Dette gjør de selvfølgelig for og prøve og ødelege for blu-ray.

For de som sitter på en ps3 og prøver og sammenligne dvd og blu-ray, så kan jeg bare si glem det. ps3 er helt elendig på dvd.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det å sette på f.eks filmer som Biler og Rattatouille på DVD og BD på en 42", blir vel kanskje ikke helt representativ for hvor forskjellene i bildekvalitet ligger på de to formatene...? På animerte filmer er det ikke utfordringer med panoreringer, ikke er det utfordringer med støy og ikke kan man se detaljer som porer i huden etc. Man må jo sammenligne med filmer som er innspilt med kamera...
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Animert er vel ikke det beste eksemplet?
    Som jeg skrev i den posten dere henviser til så skulle jeg gjerne gjort samme testen med Die Hard 4.0 (som er en sylskarp BD) men gidder rett å slett ikke å kjøpe en dvd film kun til dette formålet. Spesielt siden jeg selv ser forskjellene på lavoppløst skjerm (liten) full hd skjerm (større forskjell) og stort lerret (ekstrem forskjell). Dette var en test av hva "folk flest" synes. Det er jo litt det som er temaet for denne tråden BD vs DVD og når BD vil danke ut dvd eller om formatet kommer til å holde stand til BD blir avløst av neste format.

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom det var dette ordet som ble brukt, så spør jeg hva det har med best bilde å gjøre? Skarpeste!? Skarphet har jo ingenting med oppløsning å gjøre. Sony S350 ble jo kritisert nettopp av Lyd og Bilde fordi den skarpet opp bildet mer enn de andre BD-spillerne. Sony-spilleren ga dermed det skarpeste bildet, men ikke det beste, så jeg skjønner egentlig ikke helt poenget med konklusjonen, her.

Kunne sikkert gjort en lignende test sjøl: hvilket bilde er det skarpeste? Bildet fra dette Canon Coolpix til kr. 3000 eller Nikon D3X til 70.000? Ofte så kan kompaktkamera virke skarpere enn dyre speilreflekser. Men å forveksle det med "best bilde" blir ikke riktig.
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom det var dette ordet som ble brukt, så spør jeg hva det har med best bilde å gjøre? Skarpeste!? Skarphet har jo ingenting med oppløsning å gjøre. Sony S350 ble jo kritisert nettopp av Lyd og Bilde fordi den skarpet opp bildet mer enn de andre BD-spillerne. Sony-spilleren ga dermed det skarpeste bildet, men ikke det beste, så jeg skjønner egentlig ikke helt poenget med konklusjonen, her.
    Lyd og bilde..for en gjeng. Det er der alle som er fargeblinde, har dysleksi og ekstremt dårlig hørsel jobber

Side 87 av 126 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 57 67 77 83 84 85 86 87 88 89 90 91 97 107 117 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •