Blu-ray VS DVD krigen - Side 86

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 86 av 126 FørsteFørste ... 6 16 26 36 46 56 66 76 82 83 84 85 86 87 88 89 90 96 106 116 ... SisteSiste
Viser resultater 1,701 til 1,720 av 2508
    Intermediate Esp1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Er ikke pv60 en skjerm med en oppløsning 1024x768?

Er den det, overlater man nokk litt vel mye til nedskaleingen av BD ved en slik testing. Det er vel da man oftere må vite hva man skal se etter av bilde forbedring, for å avsløre DVD vs BD.
    Nå er jo forsåvidt seeravstanden en faktor her - sitter man langt nok unna ser du ikke forskjell på noe som helst ;-)

Når der er sagt:
    1024x758 skjermen har faktisk 786.432 pixels
    PAL DVD har: 414.720 pixels

Mao du får nesten dobbelt så mange ekte pixels på skjermen når kilden er HD.

Newcomer GooseBumpAudio sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er sjeldent lurt å gå i mellom en slosskamp på en lørdagskveld, og sikkert ikke så lurt her heller, men jeg skal prøve meg med en aldri så liten diplomatisk uttalelse her...

Nå skal det sies at jeg ikke har lest alt av kommentarer så nøye, men han godeste Mr. Spock har vel et aldri så lite poeng i sin subjektive vurdering?

Om en tar et vanlig digitalt bilde på 800*600 og det samme bilde med en langt høyere oppløsning så vil en ha vanskligheter med å se forskjellen på disse to bildene om de skulle vært vist med en størrelse på 1". Om en derimot blåser det samme bildet opp til å dekke en hel vegg, så er det helt klart at det overhode ikke er noe problem å se hvilket av bildene som har best oppløsning.

Videre om en da sitter en kilometer i fra disse oppblåste bildene (for å sette det hele på spissen) så vil jeg anta at de fleste ville hatt problemer med å se hvilket av disse bildene som så best ut?

Og det er vel det som er hele poenget hans? At han synes ikke at han ser den helt store merverdien det gir å kjøre Blu-ray kontra DVD på de avstandene og de størrelsene HAN ser fra og på, og at HAN finner det da bedre i forhold til pris kontra ytelse å kjøre på DVD formatet i steden?

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av GooseBumpAudio.com
    Det er sjeldent lurt å gå i mellom en slosskamp på en lørdagskveld, og sikkert ikke så lurt her heller, men jeg skal prøve meg med en aldri så liten diplomatisk uttalelse her...

Nå skal det sies at jeg ikke har lest alt av kommentarer så nøye, men han godeste Mr. Spock har vel et aldri så lite poeng i sin subjektive vurdering?

Om en tar et vanlig digitalt bilde på 800*600 og det samme bilde med en langt høyere oppløsning så vil en ha vanskligheter med å se forskjellen på disse to bildene om de skulle vært vist med en størrelse på 1". Om en derimot blåser det samme bildet opp til å dekke en hel vegg, så er det helt klart at det overhode ikke er noe problem å se hvilket av bildene som har best oppløsning.

Videre om en da sitter en kilometer i fra disse oppblåste bildene (for å sette det hele på spissen) så vil jeg anta at de fleste ville hatt problemer med å se hvilket av disse bildene som så best ut?

Og det er vel det som er hele poenget hans? At han synes ikke at han ser den helt store merverdien det gir å kjøre Blu-ray kontra DVD på de avstandene og de størrelsene HAN ser fra og på, og at HAN finner det da bedre i forhold til pris kontra ytelse å kjøre på DVD formatet i steden?
    Her er det vel ikke snakk om å se bilder på 1" skjermer eller fra 1 kilometers avstand... De fleste er inneforstått med at sitteavstand og størrelse på skjerm har innvirkning på oppfattelsen av oppløsning!

Men det blir feil å avfeie BD som en skikkelig oppgradering, selv på en 40-50" skjerm. Grunnen til det er enkel, forskjellen er der ;-)
    Det er ingen som "klager" hvis en anbefaler noen å oppgradere DVD-spilleren sin til 5 ganger prisen av det mannen-i-gaten vanligvis betaler for en DVD-spiller. Hva er da problemet med å oppgradere til et fremtidsrettet format som er langt bedre enn DVD til nesten samme pris?

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av GooseBumpAudio.com

...og nå skal ikke jeg forsøke å ødelegge ditt forsøk på å være dipomatisk, men sa Mr Spock virklig alt dette?? Jeg husker bare at han slo fast at Blu-ray på 42"-50" ikke er noe vits. Egentlig ikke noe annet enn en 1080p-pj på et 100" lerret eller større (på 3-4m) vil gi fullt utbytte av BD...

(velkommen til Avforum, forresten)
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Esp1
    Nå er jo forsåvidt seeravstanden en faktor her - sitter man langt nok unna ser du ikke forskjell på noe som helst ;-)

Når der er sagt:
    1024x758 skjermen har faktisk 786.432 pixels
    PAL DVD har: 414.720 pixels

Mao du får nesten dobbelt så mange ekte pixels på skjermen når kilden er HD.
    Men da blir vel dette riktig også, da?:

FullHD gir (1920x1080) 2.073.600 ekte pixels. Så i forhold til en 42" med FullHD så har en BD-film avspilt på en 1024x768-skjerm "fjernet" 1.287.168 pixels.

Det skulle vel tilsi at godt over halvparten av pixlene er "borte" med en slik skjerm...

Og ift DVD så får man vel 1.658.880 flere ekte pixels med BD enn med DVD...

Eller?
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Her er det vel ikke snakk om å se bilder på 1" skjermer eller fra 1 kilometers avstand... De fleste er inneforstått med at sitteavstand og størrelse på skjerm har innvirkning på oppfattelsen av oppløsning!

Men det blir feil å avfeie BD som en skikkelig oppgradering, selv på en 40-50" skjerm. Grunnen til det er enkel, forskjellen er der ;-)
    Det er ingen som "klager" hvis en anbefaler noen å oppgradere DVD-spilleren sin til 5 ganger prisen av det mannen-i-gaten vanligvis betaler for en DVD-spiller. Hva er da problemet med å oppgradere til et fremtidsrettet format som er langt bedre enn DVD til nesten samme pris?

Jeg brukte eksemplene 1" og 1 kilometer for å illustrere det poenget jeg tolket at Mr. Spock forsøkte å kommunisere. Når alt kommer til alt, så koker vel det hele ned til hva HAN synes er verdt å bruke pengene på når han sitter på en viss avstand med en viss størrelse på bildet? Det synes jeg han må få lov til å mene noe om.

Noen har til og med hele musikksamlingen sin i mp3 med 128kbps bitrate og synes det er bedre enn å kjøpe CDer...

Når alt det er sagt så vil jeg si at jeg har en annen oppfattning enn det Mr. Spock har. Jeg ønsker kun det beste for meg selv og andre!

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    ...og nå skal ikke jeg forsøke å ødelegge ditt forsøk på å være dipomatisk, men sa Mr Spock virklig alt dette?? Jeg husker bare at han slo fast at Blu-ray på 42"-50" ikke er noe vits. Egentlig ikke noe annet enn en 1080p-pj på et 100" lerret eller større (på 3-4m) vil gi fullt utbytte av BD...

(velkommen til Avforum, forresten)
    Takk for hyggelig hilsen! :-D

Hehe... han har nok ikke sagt det jeg sier, men jeg har forsøkt å tolke det han sier i beste mening, og selvsagt satt det hele på spissen for å illustrere poenget. :-D

Det han sier er jo alt annet enn objektivt. Han setter de grensene for hva han synes er verdt en oppgradering og det ut i fra hans syn.

Hva vi andre mener om hvor den grensen går er en helt annen sak.

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå må dere gi dere. La di som synes dvd er like bra som bd bare leve med det, så kan vi andre kose oss med det ekstremt gode bilde bd gir oss (gjelder selvfølgelig ikke alle filmer) om det er på 40" eller 140".

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roffy
    Nå må dere gi dere. La di som synes dvd er like bra som bd bare leve med det, så kan vi andre kose oss med det ekstremt gode bilde bd gir oss (gjelder selvfølgelig ikke alle filmer) om det er på 40" eller 140".
    Amen8)
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så da kan endelig denne tråden dø ut...?
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hyggelig å lese at det er noen som ihvertfall prøver å ta til seg noen av synspunktene mine :-D

Jeg tok nå en test mellom dvd og BD på 42" full hd tven. Sitteavstand 3.3m og filmen "I am Legend" i begge formater.

Jeg kontrollmålte også på tven at begge filmene har samme format (høyden synlig bilde) Tven i 1:1 - overscan off, BD i native og dvd oppskalert til 1080p. Begge filmene spilt av på Samsung BD P1500.

Som mitt intrykk hittil har vært - så er det ikke lett å se forskjell - selv om jeg nå visste hva jeg satte i. Synes visse farger er mer knall og at det kommer frem mer detaljer - spesielt i bakgrunnen på BD - men forskjellene er veldig små. Jeg vil kunne bomme her i en blindtest.

Når jeg halverer avstanden til ca 1,5m så er forskjellen uten tvil stor. Her eier BD fullstendig. En som tidligere nevnte at han så BD på en 50" på 2m avstand og syntes dette var fantastisk - det skjønner jeg godt.

Så jeg vet ikke helt? Har man 40-50" og sitter 3-4m unna så vil man etter min erfaring ikke ha det helt store utbyttet av å se film på BD - i stedet for dvd. Her er det opp til hver enkelt å avgjøre om forskjellen er verdt den dyrere BDen.

Vært intressant å høre andres erfaringer ved tilsvarende test :-D
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Hyggelig å lese at det er noen som ihvertfall prøver å ta til seg noen av synspunktene mine :-D

Jeg tok nå en test mellom dvd og BD på 42" full hd tven. Sitteavstand 3.3m og filmen "I am Legend" i begge formater.

Jeg kontrollmålte også på tven at begge filmene har samme format (høyden synlig bilde) Tven i 1:1 - overscan off, BD i native og dvd oppskalert til 1080p. Begge filmene spilt av på Samsung BD P1500.

Som mitt intrykk hittil har vært - så er det ikke lett å se forskjell - selv om jeg nå visste hva jeg satte i. Synes visse farger er mer knall og at det kommer frem mer detaljer - spesielt i bakgrunnen på BD - men forskjellene er veldig små. Jeg vil kunne bomme her i en blindtest.

Når jeg halverer avstanden til ca 1,5m så er forskjellen uten tvil stor. Her eier BD fullstendig. En som tidligere nevnte at han så BD på en 50" på 2m avstand og syntes dette var fantastisk - det skjønner jeg godt.

Så jeg vet ikke helt? Har man 40-50" og sitter 3-4m unna så vil man etter min erfaring ikke ha det helt store utbyttet av å se film på BD - i stedet for dvd. Her er det opp til hver enkelt å avgjøre om forskjellen er verdt den dyrere BDen.

Vært intressant å høre andres erfaringer ved tilsvarende test :-D
    Ja, hadde du skrevet dette første gangen, Mr Spock, så hadde jo alle og enhver respektert og godtatt dine synspunkter. Her skriver du nyansert. Det er basert på hva du opplever på din BD-spiller, på din tv og med dine øyne.

Så runder du av med at det får være opp til hver og en om de synes forskjellen i bildekvalitet forsvarer prisforskjellen det er mellom DVD og BD.

Fortsatt er jeg uenig med deg.

Om du skal være aldri så lite sjølkritisk her, så regner jeg med at du ser forskjellen med dette innlegget du nå skrev, og innlegget som åpnet denne debatten

Da har vi for ente gang gått runden omkring bildekvalitet DVD vs BD. Skal vi nå ta en runde på Dolby Digital/ DTS vs. Dolby TrueHD/ DTS HD Master
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roffy
    Problemet her er at svært mange av dem som har denne oppfattelsen har denne holdningen utad for å forsvare at de selv har tatt til takke med et dårligere produkt.

Dette skaper en del problemer for oss som virkelig ønsker å få fart på utviklingen istedet for å bli igjen i steinalderen.
    Konklusjonen må ALLTID bli at 'Bluray er mye bedre enn DVD, men enkelte velger å nøye seg med DVD fremdeles'. Ikke at: 'Bluray er bare marginalt bedre enn DVD og det er kun de få med kjempe kino oppsett som trenger det' slik det ofte fremstilles.
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Intermediate pmo sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støtter Mr Spock 100%

Min konklusjon er at min investering til BD utstyr kunne jeg spart meg fordi jeg ikke synes at det er noen vesentlig forskjell på DVD og BD hverken på 50" plasma eller 80" projector.

Dette er hva jeg sier til de som vil vite hva jeg min erfaring med BD er og det gjør jeg uansett hva HD menigheten mener om saken. Jeg går ikke rundt å sier at noe er mye bedre når jeg ikke synes det.

Newcomer HjemmekinoPåHybelen sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner ikke at folk seriøst kan mene at forskjellen er liten... Har en 40" og DVD med oppskalering... en helt annen verden med HD DVD/BD. Skal nevnes at noen BD er bedre enn andre, men uansett; forskjellen er STOR!

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    Ja, hadde du skrevet dette første gangen, Mr Spock, så hadde jo alle og enhver respektert og godtatt dine synspunkter. Her skriver du nyansert. Det er basert på hva du opplever på din BD-spiller, på din tv og med dine øyne.

Så runder du av med at det får være opp til hver og en om de synes forskjellen i bildekvalitet forsvarer prisforskjellen det er mellom DVD og BD.

Fortsatt er jeg uenig med deg.

Om du skal være aldri så lite sjølkritisk her, så regner jeg med at du ser forskjellen med dette innlegget du nå skrev, og innlegget som åpnet denne debatten

Da har vi for ente gang gått runden omkring bildekvalitet DVD vs BD. Skal vi nå ta en runde på Dolby Digital/ DTS vs. Dolby TrueHD/ DTS HD Master
    Men jeg gjentar jo kun det jeg har skrevet hele tiden? Jeg mener at jeg tidligere også har nevnt at det nok er forskjell på hva en og hver betegner som stor forskjell?

Jeg mener også å ha skrevet at i og med at jeg har en del erfaring med proj og stort bilde, kanskje graderer "stor" forskjell annerledes enn de som kanskje kun har erfaring med tv.

Intrykkene mine var jo av det jeg har sett opp i gjenom årene.

Mulig du synes at alle må gjenomføre denne testen jeg har gjort med to utgaver av samme filmen - før de kan få lov til å påstå noe annet enn det du synes.

Men det krever ikke jeg - synes de at det er stor forskjell så respekterer jeg det - selv om jeg er uenig.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pmo
    Støtter Mr Spock 100%

Min konklusjon er at min investering til BD utstyr kunne jeg spart meg fordi jeg ikke synes at det er noen vesentlig forskjell på DVD og BD hverken på 50" plasma eller 80" projector.

Dette er hva jeg sier til de som vil vite hva jeg min erfaring med BD er og det gjør jeg uansett hva HD menigheten mener om saken. Jeg går ikke rundt å sier at noe er mye bedre når jeg ikke synes det.
    Da vil jeg bare anbefale deg løpe til nærmeste hjemmekino butikk med skikkelig oppsatt/kalibrert 1080p prosjektor for å få en svært etterlengtet åpenbaring..
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner det godt jeg. Hver dag når jeg går i byen eller på handlesenter så ser jeg folk med briller. Og mange av mine venner har linser. Begrensningen ligger ikke i pixlene; for det er en markant pixeløkning fra DVD til BD. Spesielt dersom man mener å se forskjell fra 576i og oppskalert DVD, men ikke BD i Full 1080/24p:-?

Det som er litt morsomt er at de som ikke ser forskjellen, forsøker hele tiden å forklare at det enten ikke er forskjell eller at forskjellen er så liten at det ikke er verdt pengene. Samtidig beskives ofte vi som ser og opplever forskjellen for religiøse BD-fanatikere eller lignende.

Det er synd dere andre ikke ser forskjellen. Virkelig! Men for de av oss som ser forskjellen mellom DVD og BD, er det jo ikke vår feil at dere andre ikke ser den
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shallow_
    Da vil jeg bare anbefale deg løpe til nærmeste hjemmekino butikk med skikkelig oppsatt/kalibrert 1080p prosjektor for å få en svært etterlengtet åpenbaring..
    At BD er fantastisk i forhold til dvd er det liten tvil om, oops

Etter min erfaring, så synes jeg - altså kun min egen mening - ikke noe universal sannhet:

Så begynner forskjellene å synes med 40"-50" ved normal sitteavstand i liten grad (omtrent som forskjellene mellom brukbare dvd utgaver?) - så øker forskjellene etter hvert som bildestørrelsen økes. Hvor da formatet maksimalt utnyttes ved omtrent 100" lerret med 1080p projektor.

For egen del tror jeg selve "hakeslippet" kommer ved nettopp maks utnyttelse.

Men selv på 80" med 720p så er forbedringen stor.

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    At BD er fantastisk i forhold til dvd er det liten tvil om, oops

Etter min erfaring, så synes jeg - altså kun min egen mening - ikke noe universal sannhet:
    Her hadde du faktisk ikke trengt å skrive "etter min erfaring"8)
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Side 86 av 126 FørsteFørste ... 6 16 26 36 46 56 66 76 82 83 84 85 86 87 88 89 90 96 106 116 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •