Blu-ray VS DVD krigen - Side 85

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 85 av 126 FørsteFørste ... 5 15 25 35 45 55 65 75 81 82 83 84 85 86 87 88 89 95 105 115 125 ... SisteSiste
Viser resultater 1,681 til 1,700 av 2508
    Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    Helt enig i at man må "lære opp" de som skal delta noe. De må i hertfall vite hva de skal se etter og hvilke forskjeller formatene innehar...

Og, ellers er det jo ikke noe i veien for å kjøre to like skjermer. Si to Pioneer 50" FullHD plasma, som spiller av lik film. Den ene skjermen spiller Blu-ray og den andre spiller SD DVD. BD-spilleren kunne ha vært en BD35 og DVD-spilleren en slags gjennomsnittlig DVD-spiller til rundt 1000-lappen.

Sendt folk inn i rommet for å se om de kunne plukke ut hvilken skjerm viser BD og hvilken viser SD. Så kunne man ha tatt en ny film på de to formatene, og man bytter om på tvene som viser hva. ??
    '

Det hadde vært en enkel og grei måte å få det til på, men i skoleverket blir det fort vanskelig med de ressursene vi har

Kanskje noe for et fremtidig AVtreff ?
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Når det gjelde synspunkter på lyd og bilde kvalitet så er det kun subjektive meninger det er snakk om.

Så når jeg kommer med en påstand/synspunkt/erfaring eller hva vi nå vil kalle det - så er det kun noe jeg synes basert på hva jeg har opplevd.

Hvis du er uenig så betyr det kun at du synes noe annet, du opplever ting annerledes.

Tull blir liksom feil?

Jeg trenger ikke underbygge eller bevise mine synspunkter mer enn det du trenger å gjøre.

Selv om jeg er uenig i dine synspunkter så tviler jeg ikke på det du sier - respekterer dine meninger. Du trenger ikke å levere en avhandling til meg, selv om jeg har en annen erfaring enn deg.

Så kortversjonen:

Du er uenig med meg, det jeg sier = tull

Jeg er uenig med deg, det du sier = greit
    Dersom du forventer at påstandene du kom med ikke trenger å underbygges på noen som helst måte, må du jo regne med reaksjoner, Mr Spock. Og når du i tillegg svarer med at det er din subjektive rett til å mene hva du vil om lyd og bilde, så har du selvsagt rett i det. Det blir bare litt meningsløst og banalt å komme med en slik meningsytring som du gjorde; dersom du aldri planla å underbygge den i utgangspunktet. Selv ikke når flere etterspør ditt erfaringsgrunnlag på området.

Poenget er at jeg tror ikke du klarer å underbygge den. I allefall ikke troverdig. Jeg tror nemlig du ville ha gjort det allerede etter at flere enn meg etterlyste det.

Og kortversjonen du setter opp blir litt sutrete, Mr Spock, og litt barnslig. Det blir unyansert og misvisende; for jeg har aldri skrevet at "det du skriver er tull":? Du har heller ikke skrevet tidligere at når du er uenig med meg, så er det liksom "greit"...?

Si heller hva du underbygde synspunktet ditt med, i steden for denne frem-og-tilbake retorikken.
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    '

Det hadde vært en enkel og grei måte å få det til på, men i skoleverket blir det fort vanskelig med de ressursene vi har

Kanskje noe for et fremtidig AVtreff ?
    Ja, enig, det var ikke der jeg tenkte testen skulle foregå heller

Men en test som kjeder som Expert kunne ha kjørt. De setter opp et mørkt rom med forheng, og inviterer kundene i butikken til en test. Disse står på utsiden og blir gjort kjent med hva de skal være med på og hva de skal se etter. Trenger ikke utdype det her nå. Så går de inn. Det eneste som står under skjermen er "A" og "B", og når de kommer ut skal de skrive på en lapp hvilken som viste Blu-ray eller rett og slett hvilken som de likte best. Så kommer to nye par inn. Og man tar inn alle aldre og begge kjønn, og skriver dette på svarkortet. F.eks: Kvinne 25 år osv...

Da tror jeg at man kunne ha fått en tålig greit inntrykk av om "vanlige" så forskjell på SD og BD
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du forventer at påstandene du kom med ikke trenger å underbygges på noen som helst måte, må du jo regne med reaksjoner, Mr Spock. Og når du i tillegg svarer med at det er din subjektive rett til å mene hva du vil om lyd og bilde, så har du selvsagt rett i det. Det blir bare litt meningsløst og banalt å komme med en slik meningsytring som du gjorde; dersom du aldri planla å underbygge den i utgangspunktet. Selv ikke når flere etterspør ditt erfaringsgrunnlag på området.

Poenget er at jeg tror ikke du klarer å underbygge den. I allefall ikke troverdig. Jeg tror nemlig du ville ha gjort det allerede etter at flere enn meg etterlyste det.

Og kortversjonen du setter opp blir litt sutrete, Mr Spock, og litt barnslig. Det blir unyansert og misvisende; for jeg har aldri skrevet at "det du skriver er tull":? Du har heller ikke skrevet tidligere at når du er uenig med meg, så er det liksom "greit"...?

Si heller hva du underbygde synspunktet ditt med, i steden for denne frem-og-tilbake retorikken.
    Men hvordan skal jeg underbygge mine synspunkter/påstander om at BD ikke er noe vits på 42-50" tver bildemessig fra normalt sitteavstand?

Av det jeg har sett så synes jeg ikke økningen i bildekvalitet er stor nok til å anskaffe en BD spiller og kjøpe dyre BD.

Det er min erfaring.

Du har en annen erfaring - det er greit, du må å lov til å ha en annen mening - jeg kaller ikke den påstanden for tull allikevel.

Jeg synes ikke det er verken sutrete eller barnslig å be om at vi holder oss for gode til å kalle andres subjektive påstander for tull.

Det handler bare om å respektere andres påstander/meninger/synspunkter - og det er vel ikke noe problem?
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skjønner det fortsatt ikke, og da ser jeg ikke vitsen med å forklare det ytterligere.

Jeg bare minner om at det var denne påstanden/ erfaringen eller hva du velger å kalle det som jeg kommenterte som tull. Ikke det du har forklart og moderert deg til i ettertid:

Sitat Opprinnelig postet av Mr Spock
    Er enig med RS her - BD på 42 - 50" er egentlig ikke noen vits.

Hvis du skal utnytte formatet skikkelig så snakker vi om + 100" lerret og 1080p projektor.

Jeg snakker selvsagt om "vanlig" titte avstand - 3-4m. Sitter du atskillig nærmere så er jeg enig, da er BD supert på tv også.
    Dette skrev du. Verken mer eller mindre. Og slik det står der, mener jeg det fortsatt er tull når du ikke underbygger slike påstander/ erfaringer/ meninger/ opplevelser.

Om jeg skulle jeg ha påstått følgende:

Det er ikke noe vits å ha DVD-spiller dersom man har lerret på 92"-100". Det er heller ikke mye vits i å ha DVD-spiller på flatskjermer på 46"-50".

Jeg tror enkelte her inne ville etterlyst hva jeg baserte disse meningene/ erfaringene med, tror ikke du? Og hvis noen hadde kalt min påstand for "sludder og vås", så hadde jeg svart at påstanden bygges på min subjektive oppfatning av lyd og bilde. Noe jeg ikke trenger å utdype noe nærmere, fordi det er min opplevelse av det.

Da tror jeg faktisk at jeg hadde latt være å slengt ut dette i utgangspunktet...:-|

Nok om det, Mr Spock...
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skjønner det fortsatt ikke, og da ser jeg ikke vitsen med å forklare det ytterligere.

Jeg bare minner om at det var denne påstanden/ erfaringen eller hva du velger å kalle det som jeg kommenterte som tull. Ikke det du har forklart og moderert deg til i ettertid:

Dette skrev du. Verken mer eller mindre. Og slik det står der, mener jeg det fortsatt er tull når du ikke underbygger slike påstander/ erfaringer/ meninger/ opplevelser.

Om jeg skulle jeg ha påstått følgende:

Det er ikke noe vits å ha DVD-spiller dersom man har lerret på 92"-100". Det er heller ikke mye vits i å ha DVD-spiller på flatskjermer på 46"-50".

Jeg tror enkelte her inne ville etterlyst hva jeg baserte disse meningene/ erfaringene med, tror ikke du? Og hvis noen hadde kalt min påstand for "sludder og vås", så hadde jeg svart at påstanden bygges på min subjektive oppfatning av lyd og bilde. Noe jeg ikke trenger å utdype noe nærmere, fordi det er min opplevelse av det.

Da tror jeg faktisk at jeg hadde latt være å slengt ut dette i utgangspunktet...:-|

Nok om det, Mr Spock...
    Moderert etterpå?

Jeg synes fremdeles at ikke økningen i bildekvalitet for BD på 42-50" er verdt oppgraderingen - bildemessig på normalt sitteavstand.

Mitt intrykk/synspukt er også at hvis du skal utnytte BD fullt ut så er det med en 1080p projektor på minst 100" lerret!

Det jeg har skrevet er basert på mine erfaringer av å ha sett dvd og 576i/720p/1080i/1080p på tver og projektorer.

Med denne erfaringen så kommer jeg fremdeles friskt å kjøpe blant annet tv serier på dvd og se på tven - så lenge BD er så mye dyrere.

Og en 1080p projektor står veldig høyt på ønskelisten - for 720p projektoren på 80" lerret utnytter på langt nær BD.

Jeg har sett 1080p på messe på stort lerret (+130") og det er noe helt annet.

Jeg har hele tiden stått for det jeg har skrevet - sev om jeg har prøvd å runde det av i kantene for å tekkes deg - og jeg synes enda det er feil i en tråd å kalle en annens meddebatants inlegg for tull, i tillegg har du kalt mine skriverier for sutrete, barnslig, unyansert, misvisende osv...

Jeg tror rett og slett at du må lære deg å tåle at andre ikke har samme synspunkter som deg - og rett og slett bare godta det.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr Spock
    Så kortversjonen:

Du er uenig med meg, det jeg sier = tull

Jeg er uenig med deg, det du sier = greit
    Ja, dersom du synes dette var en voksen og nyansert oppsummering av mine svar til deg, så....:-|

Og om du synes at det å få kalt en ubegrunnet påstand, som det opprinnelig var, for tull; og at ordet "tull" er så sårende og nedlatende at det nær sagt overskygger hele diskusjonen, så får jeg beklage på det sterkeste. I min krets kan man diskutere og karakterisere sak, men ikke person. Hvilket jeg gjorde her. Jeg kalte påstanden din for "tull" og ikke deg for tulling. Det er en forskjell her...

Det kan jo bli en interessant debatt her inne dersom vi alle bare skal slenge ut ubegrunnede påstander....

Blu-ray filmer er 3 ganer så dyrt som DVD, BD-spillere er for dyrt uansett, BD-formatet er kun for entusiaster, BD er ikke for mannen i gata, BD er dårlige saker fordi det ikke er å finne i video-sjappa, BD er kun for skjermer over 100 tommer, DVD er bra nok som det er, BD er Sonys hjertebarn - hater alt som har med Sony å gjøre - jeg hater Blu-ray...etc etc

Yes, vi bare slenger ut noen påstander som vi ikke ønsker å begrunne med annet enn at det er "min erfaring og min mening". Kan bli spennende dette her...
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, dersom du synes dette var en voksen og nyansert oppsummering av mine svar til deg, så....:-|

Og om du synes at det å få kalt en ubegrunnet påstand, som det opprinnelig var, for tull; og at ordet "tull" er så sårende og nedlatende at det nær sagt overskygger hele diskusjonen, så får jeg beklage på det sterkeste. I min krets kan man diskutere og karakterisere sak, men ikke person. Hvilket jeg gjorde her. Jeg kalte påstanden din for "tull" og ikke deg for tulling. Det er en forskjell her...

Det kan jo bli en interessant debatt her inne dersom vi alle bare skal slenge ut ubegrunnede påstander....

Blu-ray filmer er 3 ganer så dyrt som DVD, BD-spillere er for dyrt uansett, BD-formatet er kun for entusiaster, BD er ikke for mannen i gata, BD er dårlige saker fordi det ikke er å finne i video-sjappa, BD er kun for skjermer over 100 tommer, DVD er bra nok som det er, BD er Sonys hjertebarn - hater alt som har med Sony å gjøre - jeg hater Blu-ray...etc etc

Yes, vi bare slenger ut noen påstander som vi ikke ønsker å begrunne med annet enn at det er "min erfaring og min mening". Kan bli spennende dette her...
    Jeg er forsåvidt enig med deg i en del av påstandene (eller hva du vil kalle det) dine. Men hva annet enn erfaringer og meninger skal man kunne bruke til å begrunne sine innlegg/anbefalinger/ytringer osv med?

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trist å se at enkelte ikke nyter ekstra ved økt oppløsning ved "vanlig" stue størelse tv osv

Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Moderert etterpå?
    Jeg synes fremdeles at ikke økningen i bildekvalitet for BD på 42-50" er verdt oppgraderingen - bildemessig på normalt sitteavstand.

Mitt intrykk/synspukt er også at hvis du skal utnytte BD fullt ut så er det med en 1080p projektor på minst 100" lerret!

Det jeg har skrevet er basert på mine erfaringer av å ha sett dvd og 576i/720p/1080i/1080p på tver og projektorer.
    Litt tvil setter jeg til dømming av oppløsninger og kvalitet når din hjemmekino består av 2440x1220x6mm huntonitt plate, malt med S1750 Lady takmaling
    (dette er byggevarer ikke hjemmekino lerret)
    Din 18 år gamle projector er å avskrive for visning men din Sanyo Z2 fra omkring 2003 kan vel sikkert gi ok bilde (med riktig avstand til lerret)
    Panasonic TH-42 PZ70 Full HD Plasma er vel en bra tv men ser på bildene dine å ser ikke hvor lang avstand tv/din sitteplass kan være.
    (er den 5 meter eller mere så har du jo sett ut fra tabell at du ikke lengere kan se forskjell mellom 576 / 720 / 1080)
    Er dine avspillere innstilt riktig er også viktig.
    Selvsagt kan man se utstyr andre har eller demo men det er ofte ved sitt eget at man bruker så mye tid og har så mange referanser at man best ser forskjell.(eller etter din mening ingen forskjell)
    Det er mange skjermstørelses utalelser fra deg på forumet som
    1080p projektor på minst 100" lerret ........osv som ikke omhandler "mine erfaringer" eller "med mitt utstyr har jeg ikke sett forskjell" men direkte tale der man får inntrykk av at siden du ikke ser forskjell så må alle andre se syner.

Se ikke dette som kritikk da dette er en oppfordring til at du tester ut slik at du får oppleve bedre bilde enn 720 x 576.
    feks test et lerret (16/9)

Det er vel dem som ikke hører forskjell på mp3 128 kbps og DTS HD MA eller ser forskjell på SD vs HD video men det er sikkert en forklaring og ofte løsninger som gjør at det kan endres.

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Jeg er forsåvidt enig med deg i en del av påstandene (eller hva du vil kalle det) dine. Men hva annet enn erfaringer og meninger skal man kunne bruke til å begrunne sine innlegg/anbefalinger/ytringer osv med?
    Det er helt riktig, men det kan ofte være greit å forklare hva denne erfaringen består i eller hvordan man har kommet frem til sin konklusjon
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Folk må få lov til å mene hva de vil. Jeg mener at påstander om at "det ikke er noe vits med BD på 42-50" skjermer" er tullete. Dette bryter så til de grader mot mine erfaringer at jeg synes "tull" er en god beskrivelse av utsagnet. Jeg mener det er åpenbart "vits" med BD selv for disse skjermstørrelsene. Jeg mener også at når man kommer med slike radikale påstander, må man tåle slike "sterke" karakteristikker som "tull"...
    Jeg har selv en 106" Full HD, 47" Full HD og 37" Full HD. Selv på den minste skjermen mener jeg BD er et klart løft. Det er selvfølgelig opp til hver enkelt om man vil bruke tid og penger på DVD, BD eller film overhodet. Men å slå fast på generellt grunnlag at "det ikke er noen vits" med BD på 42-50" skjermer, mener jeg er useriøst og tullete.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg har fattern og jeg tester BD vs DVD og har svitchet frem og tilbake mellom formatene på hans Pioneer 50"; ja, så ser vi forskjell. Selv muttern og kona ser forskjell.
    Svigefar ble fratatt førerkortet av legen sist uke pga dårlig syn, men han ser faktisk forskjell på BD og DVD selv på en 42" skjerm.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Trist å se at enkelte ikke nyter ekstra ved økt oppløsning ved "vanlig" stue størelse tv osv

Litt tvil setter jeg til dømming av oppløsninger og kvalitet når din hjemmekino består av 2440x1220x6mm huntonitt plate, malt med S1750 Lady takmaling
    (dette er byggevarer ikke hjemmekino lerret)
    Din 18 år gamle projector er å avskrive for visning men din Sanyo Z2 fra omkring 2003 kan vel sikkert gi ok bilde (med riktig avstand til lerret)
    Panasonic TH-42 PZ70 Full HD Plasma er vel en bra tv men ser på bildene dine å ser ikke hvor lang avstand tv/din sitteplass kan være.
    (er den 5 meter eller mere så har du jo sett ut fra tabell at du ikke lengere kan se forskjell mellom 576 / 720 / 1080)
    Er dine avspillere innstilt riktig er også viktig.
    Selvsagt kan man se utstyr andre har eller demo men det er ofte ved sitt eget at man bruker så mye tid og har så mange referanser at man best ser forskjell.(eller etter din mening ingen forskjell)
    Det er mange skjermstørelses utalelser fra deg på forumet som
    1080p projektor på minst 100" lerret ........osv som ikke omhandler "mine erfaringer" eller "med mitt utstyr har jeg ikke sett forskjell" men direkte tale der man får inntrykk av at siden du ikke ser forskjell så må alle andre se syner.

Se ikke dette som kritikk da dette er en oppfordring til at du tester ut slik at du får oppleve bedre bilde enn 720 x 576.
    feks test et lerret (16/9)

Det er vel dem som ikke hører forskjell på mp3 128 kbps og DTS HD MA eller ser forskjell på SD vs HD video men det er sikkert en forklaring og ofte løsninger som gjør at det kan endres.
    Har et lite kontroll spørsmå igjen til deg hygen.

Har du sett BD via en eldre og riktig satt opp CRT projektor?
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Svigefar ble fratatt førerkortet av legen sist uke pga dårlig syn, men han ser faktisk forskjell på BD og DVD selv på en 42" skjerm.
    Det er faktisk imponerende. Jeg ser selv forskjeller på BD og DVD(oppscalert) på min 42" (pv60), 3 meter sitteavstand, men når jeg kjørte en A_B test for flere mennesker så kunne de ikke se noe de oppfattet som vesentlige forskjeller. Dette var riktignok en ny dvd av god kvalitet (animasjon).
    Har desverre ikke for vane å kjøpe samme film i flere formater, men skulle gjerne ha gjort den samme testen med f.eks Die hard 4.0. Så hvis noen mener at det er materialet som gjør at "folk flest" ikke ser forskjell, tar jeg gjerne imot en scene brent på dvd for å kjøre testen en gang til.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes ellers Mr_Spock får alt for mye pepper her i denne tråden, og da spesiellt i forhold til de uttalelsene han kom med tidligere rett etter han har kjøpt inn BD spiller og testet

Det at kjøp av BD spiller førte til at 720p Z2 projektoren kom til kort og at behovet for en FullHD modell raskt meldte seg, synes jeg vitner om en god dømmekraft.

Kommentarene rundt 42" flatskjermen var ikke jeg heller helt enig med han i, til det er utrykket "normal" sitte avstand et litt for diffust begrep for meg også.

Faktorer som dekningsgrad av pixler (subpixler)/rutenett, samt 1:1 pixelmapping osv er vel andre faktorer som gjør denne problemstillingen mer komplisert, og det er vel ikke alle FullHD skjermer som i utgangspunktet er så gode til å vise hva som skjuler seg i BD formatet.

Det å kunne motta 1920x1080 ved 24hz, og heltall multiplisere den til en mer brukbar frekvens, samt å kunne kjøre en 1:1 pixelmapping er vel her en viktig forrutsetning.

Vil vel ellers bare oppfordre andre som lurer på hva BD formatet har å tilby, til å rett og slett teste dette ut selv, på eget hjemmekino utstyr, samt utstyr som faktisk klarer å hente fram den ekstra lyd og bildekvaliteten dette formatet er i stand til.
    De fleste som har holdt på med hjemmekino noen år, vet vel egentlig hva SD-DVD klarer å prestere i optimaliserte lyd og bildeoppsett. Er ikke sikker på om like mange er klar over det samme for BD....

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det å sette på f.eks filmer som Biler og Rattatouille på DVD og BD på en 42", blir vel kanskje ikke helt representativ for hvor forskjellene i bildekvalitet ligger på de to formatene...? På animerte filmer er det ikke utfordringer med panoreringer, ikke er det utfordringer med støy og ikke kan man se detaljer som porer i huden etc. Man må jo sammenligne med filmer som er innspilt med kamera...
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Det er faktisk imponerende. Jeg ser selv forskjeller på BD og DVD(oppscalert) på min 42" (pv60), 3 meter sitteavstand, men når jeg kjørte en A_B test for flere mennesker så kunne de ikke se noe de oppfattet som vesentlige forskjeller. Dette var riktignok en ny dvd av god kvalitet (animasjon).
    Har desverre ikke for vane å kjøpe samme film i flere formater, men skulle gjerne ha gjort den samme testen med f.eks Die hard 4.0. Så hvis noen mener at det er materialet som gjør at "folk flest" ikke ser forskjell, tar jeg gjerne imot en scene brent på dvd for å kjøre testen en gang til.
    Animert er vel ikke det beste eksemplet?

Det han reagerte mest på, er hvor mer 3-dimensjonalt (og detaljert) bildet blir - en helt annen dybde i bildet. Han mente også fargene ble mer naturtro.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Er ikke pv60 en skjerm med en oppløsning 1024x768?

Er den det, overlater man nokk litt vel mye til nedskaleingen av BD ved en slik testing. Det er vel da man oftere må vite hva man skal se etter av bilde forbedring, for å avsløre DVD vs BD.

Vil faktisk tro at en optimalisert DVD utgivelse vil kunne gjøre scaleringsjobben lettere for scaleren i skjermen enn det å nedskalere en 5x større pxel mengde. I alle tilfeller er det ikke et 1920x1080 punkters bilde man bedømmer i praksis, og da er vel ikke forskjellene så rett frem å avsløre og bedømme.

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Er ikke pv60 en skjerm med en oppløsning 1024x768?
    Det er korrekt.
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Newcomer Infinity1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en 720P Panasonic 50 tommer.
    Var litt skeptisk til dette med Blu-ray men kjøpte Sony BDP-S550 og skulle prøve. La meg bare si en ting med en gang: Alle filmene jeg kjøper i fremtiden kommer til å være på blu-ray

Hvis noen har problemer å se forskjell på dvd og de nyeste blu-ray utgivelsene så foreslår jeg en tur til øyenlegen.

Side 85 av 126 FørsteFørste ... 5 15 25 35 45 55 65 75 81 82 83 84 85 86 87 88 89 95 105 115 125 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •