Blu-ray VS DVD krigen - Side 83

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 83 av 126 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 53 63 73 79 80 81 82 83 84 85 86 87 93 103 113 123 ... SisteSiste
Viser resultater 1,641 til 1,660 av 2508
    Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Ja - bildemessig - hvis du sitter på "normal" sitteavstand så kan du like godt kjøpe dvder - da får du gjerne 2 filmer i stedet for en.

Behold gjerne BD spilleren og skaff deg en full hd projektor og se hva formatet egentlig er god for!

Dine påstander om avstand , oppløsning og beste bilde er jeg ikke enig i å heller ikke viser fakta til dine meninger.

Sitteavstand for å kunne se full oppløsning
    Sitter man for nære eller for langt unna i forhold til størelse skjerm/lerret og oppløsning vil man ikke kunne se all oppløsning.
    Så har man andre faktorer som nærsynt/langsynt om man ikke kompanserer dette med briller eller økt eller kortere sitteavstand.

576i/p ,720p , 1080i , 1080p har alle ulike avstander for full effekt ut fra x størelse skjerm

Hva er dine avstander til skjerm sett i forhold til oppløsning siden du ikke greier å se forskjell ?
    Full benefit mister du om avstand blir større enn anbefalt.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Må være litt uenig her Mr. Spock.

Ser godt forskjell på DVD og BD/HD-DVD (noen av oss har fortsatt slikt og ) og jeg har en HD-ready 50" og sitter ca 3,5-3,7m unna.

Den største overgangen er hvis jeg ser en HD-film først og skal se en DVD etterpå.

Men selvsagt vil denne forskjellen bli mer markant jo større bilde en har, og jo nærmere en sitter.
    Greit nok - vi kan alle synes forskjellige ting - tviler ikke på at du synes det.

Ble bare litt fyret opp når mine synspunkter blir kalt for tull.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å kalle noens oppfatning av BD eller noe annet for den saks skyld for tull er å dra det litt langt.

At noen tar feil og ikke deler mine oppfatninger er jo deres problem
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble bare litt fyret opp når mine synspunkter blir kalt for tull.
    De ble kalt for tull fordi "BD på 42 - 50" er egentlig ikke noen vits" fremstår for ganske mange som nettopp det. Det ser ut som du kategorisk avviser at noen kan se vitsen her, og det er jo relativt åpenbart at enkelte vil reagere.

Forøvrig vil kildemateriale også spille inn på hvorvidt økningen i oppløsning er hensiktsmessig, samt at BD tross alt er mer enn kun økt oppløsning. Det finnes de som setter pris på reduksjon i komprimeringsartifakter.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mr. Spock.
    Du har jo selv postet et bilde som forteller når effekten av oppløsning vil kunne vises i forhold til tommer og sitteavstand.
    Samme bilde som også forteller når oppløsningen taper seg og man feks like godt kunne kjøpt seg 720p projector / tv istedenfor 1080p
    Følger man den så vil man kunne se betraktlige forskjeller mellom 576 , 720 , 1080

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja - bildemessig - hvis du sitter på "normal" sitteavstand så kan du like godt kjøpe dvder - da får du gjerne 2 filmer i stedet for en.

Behold gjerne BD spilleren og skaff deg en full hd projektor og se hva formatet egentlig er god for!
    Synes faktisk du setter deg i en veldig besserwisser tilstand - du vet best! Jeg er ganske sjokkert over hvordan du buser ut med påstander:

Er enig med RS her - BD på 42 - 50" er egentlig ikke noen vits.

Hvis du skal utnytte formatet skikkelig så snakker vi om + 100" lerret og 1080p projektor.

Jeg snakker selvsagt om "vanlig" titte avstand - 3-4m. Sitter du atskillig nærmere så er jeg enig, da er BD supert på tv også.
    BD 42 - 50" er ikke noen vits? Dette er etter min mening bare tull - jeg opplever en meget god oppgradering med BD selv på 4 meters avstand.

Kunne godt tenke meg å høre om hva din erfaring med BD er? Har du noe erfaring fra "real life"? Har du bare lest om det på internett? Hva har du prøvd av utstyr hjemme i din egen stue? Sett mange BD filmer? Synes dette er greit å vite siden du er en slik expert på faget og har så klare meninger om faget. Selv er jeg ikke noen expert, men ser klar forskjell selv på den 42" jeg hadde i stua før og med den 50" jeg har i stua i dag.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    De ble kalt for tull fordi "BD på 42 - 50" er egentlig ikke noen vits" fremstår for ganske mange som nettopp det. Det ser ut som du kategorisk avviser at noen kan se vitsen her, og det er jo relativt åpenbart at enkelte vil reagere.

Forøvrig vil kildemateriale også spille inn på hvorvidt økningen i oppløsning er hensiktsmessig, samt at BD tross alt er mer enn kun økt oppløsning. Det finnes de som setter pris på reduksjon i komprimeringsartifakter.
    Ja, jeg er enig, jeg skrev jo:

"Er enig med RS her - BD på 42 - 50" er egentlig ikke noen vits"

Jeg glemte å tilføye "synes jeg" på slutten. Greit nok.

Vi får kanskje passe på å skrive slik alle sammen, så ikke egne synspunkter blir oppfattet som udiskutable sannheter?
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Mr. Spock.
    Du har jo selv postet et bilde som forteller når effekten av oppløsning vil kunne vises i forhold til tommer og sitteavstand.
    Samme bilde som også forteller når oppløsningen taper seg og man feks like godt kunne kjøpt seg 720p projector / tv istedenfor 1080p
    Følger man den så vil man kunne se betraktlige forskjeller mellom 576 , 720 , 1080
    Ble mye å svare på her - men jeg syntes faktisk at jeg la til litt fakta, som du etterspurte i forrige post. Men det er jo stort rom for diskusjon på den grafiske femstillingen. Blant annet komprimering osv..

Men jeg synes den grafikken stemmer vel overens med hva jeg har opplevd.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Synes faktisk du setter deg i en veldig besserwisser tilstand - du vet best! Jeg er ganske sjokkert over hvordan du buser ut med påstander:

BD 42 - 50" er ikke noen vits? Dette er etter min mening bare tull - jeg opplever en meget god oppgradering med BD selv på 4 meters avstand.

Kunne godt tenke meg å høre om hva din erfaring med BD er? Har du noe erfaring fra "real life"? Har du bare lest om det på internett? Hva har du prøvd av utstyr hjemme i din egen stue? Sett mange BD filmer? Synes dette er greit å vite siden du er en slik expert på faget og har så klare meninger om faget. Selv er jeg ikke noen expert, men ser klar forskjell selv på den 42" jeg hadde i stua før og med den 50" jeg har i stua i dag.
    Du har vært litt etter meg i noen innlegg så jeg svarte vel deg litt friskt

Men du spurte hva jeg syntes og jeg svarte hva jeg syntes - glemte kanskje og skrive "synes jeg" eller "etter min mening" på slutten.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har vært litt etter meg i noen innlegg så jeg svarte vel deg litt friskt
    Etter deg? Det skulle jeg gjerne likt å visst noe om.... Vi driver en diskusjon og da forventer man vel svar?

Men du spurte hva jeg syntes og jeg svarte hva jeg syntes - glemte kanskje og skrive "synes jeg" eller "etter min mening" på slutten.
    Det er jo en ganske står ting å uteglemme - du gjorde deg plutselig til talsmann for alle med 42" og 50" flatskjermer. Men - vi har enda ikke fått høre om hva du har av erfaring. Tillater meg å meg sittere meg selv:
    Kan nemlig ikke huske hva du har av erfaring med BD. Mener å ikke ha lest det noe sted - har fulgt med ganske mye i denne tråden.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter deg? Det skulle jeg gjerne likt å visst noe om.... Vi driver en diskusjon og da forventer man vel svar?

Det er jo en ganske står ting å uteglemme - du gjorde deg plutselig til talsmann for alle med 42" og 50" flatskjermer. Men - vi har enda ikke fått høre om hva du har av erfaring. Tillater meg å meg sittere meg selv:

Kan nemlig ikke huske hva du har av erfaring med BD. Mener å ikke ha lest det noe sted - har fulgt med ganske mye i denne tråden.
    Jeg har erfaring av BD og dvd på 42" full hd plasma og 720p lcd projektor hjemme. Har også sett en del andre kombinasjoner hos andre og i butikk/utstillinger.

Men føler vel egentlig ikke at jeg må dokumentere mine erfaringer mer enn andre som holder på og diskuterer i denne tråden?

Intermediate Private Ryan sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Full HD?

Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Må være litt uenig her Mr. Spock.

Ser godt forskjell på DVD og BD/HD-DVD (noen av oss har fortsatt slikt og ) og jeg har en HD-ready 50" og sitter ca 3,5-3,7m unna.

Den største overgangen er hvis jeg ser en HD-film først og skal se en DVD etterpå.

Men selvsagt vil denne forskjellen bli mer markant jo større bilde en har, og jo nærmere en sitter.
    Du har en tv som viser 720P(noe som forøvrig er bra) men er det BD så er det nedskalert, er det DVD så er det oppskalert noe som aldri vil være optimalt med tanke på hvordan du lovpriser HD.

Men du må skille mellom gammel DVD og ny DVD, der er det stor forskjell.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal se om jeg ikke kan få til en blindtest her hjemme med et par kompiser. For jeg har en film i både dvd og BD utgave - "I Am Legend" den skulle vel kunne gå som en bra dvd utgave?

Kunne vært intressant å fått greie på hvor nærme man må være 42" før man ikke bommet i en test. Også videre hvor nærme man må være før det vil kunne kalles stor forskjell.

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke noen tvil at det er vesentlig forskjell på DVD og BD, oppfattelse av forskjellene påvirkes av utstyr, oppsett og tildels hvordan sansene funker (eller er korrigert). Men det får være opp til den enkelte for hvor mye man vil betale for oppgraderingen ;-)

Jeg har skrevet det før, men jeg opplever en god oppgradering fra DVD til BD på min 42" HDready plasma på 3 meter sitteavstand. Oppløsningen og dynamikken på lydsporene er veldig mye bedre på feks True-HD eller DTS-MA sammenlignet med DD eller DTS.
    I tillegg ser jeg ikke "problemet" med å velge BD fremfor DVD, spesielt nå som prisene begynner å komme på samme nivå ;-)

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gammelt vs nytt!

Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Det er ikke noen tvil at det er vesentlig forskjell på DVD og BD, oppfattelse av forskjellene påvirkes av utstyr, oppsett og tildels hvordan sansene funker (eller er korrigert). Men det får være opp til den enkelte for hvor mye man vil betale for oppgraderingen ;-)

Jeg har skrevet det før, men jeg opplever en god oppgradering fra DVD til BD på min 42" HDready plasma på 3 meter sitteavstand. Oppløsningen og dynamikken på lydsporene er veldig mye bedre på feks True-HD eller DTS-MA sammenlignet med DD eller DTS.
    I tillegg ser jeg ikke "problemet" med å velge BD fremfor DVD, spesielt nå som prisene begynner å komme på samme nivå ;-)
    Jeg så Jakten på Rød Oktober i dårlig dvd-kvalitet forleden, dagen etterpå så jeg Rødt Hav i bra dvd-kvalitet og forskjellen var stor.
    Samme dag så jeg Supermann returns eller noe sånt på Denon DV 2500 med AV 4306 på full hd skjerm 50" ca 4m unna, på bilde siden var det ikke mulig å se noe forbedring som jeg merket, men lyden var merkbart bedre!

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anbefale film etter lydformat? Vel......
    Her ser jeg det har gått fort siden sist jeg var her inne.

Jeg var kanskje litt uklar med den forrige posten min - poenget var at selgeren forstod at jeg var "over snittet" interessert hjemmekino, og da synes jeg det er kult at selgeren viser meg filmer som det er kule lydspor på og da spesielt de som også har DTS. Det er jo ikke snakk om at han anbefalte "low budget" B-filmer som kun kan skilte med bra lydspor/format, men han fremhevde de filmene som passet min filmsmak og som i tillegg hadde et bra lydspor/format.

DET synes jeg absolutt er positivt!!

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hele tiden fortalt kun mine intrykk. Det er du som kaller andres synspunkter for tull. Kanskje du burde slutte med det? Det hadde vært veldig fint.
    Hallo!? Det er da nettopp det du ikke gjorde. Dette var ikke noe synspunkt. Du sa ikke at "dette er din oppfatning" eller "at du ikke klarer å se" osv. Du fastslo at det ikke var noen vits i å ha BD dersom du hadde 42"-50" på sitteavstand 3-4 meter.

Sitat Opprinnelig postet av Mr Spock
    Er enig med RS her - BD på 42 - 50" er egentlig ikke noen vits.

Hvis du skal utnytte formatet skikkelig så snakker vi om + 100" lerret og 1080p projektor.
    Derfor svarte jeg med at det var tull. Hadde du skrevet at "du ikke klarte å se forskjell" eller at "du ikke har syn eller forutsetning" osv; ja, så hadde jeg heller ikke skrevet "tull".

Og hadde du lest det jeg quotet deg på, som jeg også presiserte i innlegget, samt lest hele innlegget mitt, så hadde du skjønt tegninga.

Men du skjønte det kanskje til sist når flere argumenterte mot deg...
    Selvfølgelig blir alt dette kun synsing. En forskjell kan det være - men for meg så er den forskjellen så liten at jeg ikke synes det er verdt å kjøpe ny spiller og mye dyrere utgaver av filmene.
    Vel, det er mulig jeg misforstår deg her, men jeg baserer mine uttalelser og meninger her inne på erfaringer. Ikke synsing. Så når du skriver at det "selvfølgelig blir alt dette synsing", så bør du i allefall bli flinkere til å presisere hva du baserer dine uttalelser på. Da slipper man misforståelser.
    Så kan det vel da kanskje koke ned til hva vi folk her inne graderer som stor eller liten forskjell? Selv kaller jeg forskjellen på 42-50" som liten - og det er tvilsomt om jeg kunne plukket ut dette i en blindtest.
    Det har du selvsagt lov til å mene. Som også noen påpeker, så er det en del avgjørende faktorer som betemmer hva opplevelsen av forskjell ligger i.

"Det ikke er noen vits med BD med 42"-50" skjermer". Det blir noe ganske annet enn det du omformulerer deg til nå, Mr Spock?
    Men greit nok at andre har en annen mening - jeg kaller ikke det for tull.
    Igjen så håper jeg du har forstått det jeg skrev over, og at du tildels bør akseptere at noen kaller dine påstander for tull. Det er næmlig en stor forskjell på å gjøre det, enn å kalle noens meninger og opplevelser av HD for tull. Hvilket jeg ikke gjorde.

At du nå omformulerer deg, og beklager den lille forglemmelsen av "jeg synes"; er jo hele essensen.

Når vi ikke står ansikt til ansikt og diskuterer, er selvsagt ordene vi skriver eller utelater å skrive, avgjørende for hvordan andre tolker dine innlegg.
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tidligere billedfremviser!

Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen

Hvilken DVD-spiller hadde du før?

En bekjent av meg hadde en sony dvd-spiller som kostet 8K for 8-9år siden, den begynte å bli gammel og han brukte 1000,- ifjor for å få en vesentlig bedre spiller.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Private Ryan
    Du har en tv som viser 720P(noe som forøvrig er bra) men er det BD så er det nedskalert, er det DVD så er det oppskalert noe som aldri vil være optimalt med tanke på hvordan du lovpriser HD.

Men du må skille mellom gammel DVD og ny DVD, der er det stor forskjell.
    Kjører 1080p inn, det er det som fungerer best her. Har lest en eller annen plass at denne TVen oppskalerer alt til 1080p før det blir skalert til TVens oppløsning. Merkelig, men når produsenten sier det, så er dett vel et snev av sannhet i det

Jeg har også kjørt en "test" mellom HD-DVD og DVD av en film på en skoleklasse for å se om de så forskjell. Dette ble kjørt på en 42" HD-ready TV.

Bottom line er at de enkelt plukket ut hva som var DVD og hva som var HD-DVD basert på bilde.

Men som du sier vil dette bli noe annet med full HD, og jeg skulle gjerne hatt en PJ, men det får komme etterhvert
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate Loffen68 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Potetgull med dipp og Cola er tatt frem,blir det bedre henter jeg øl også

Side 83 av 126 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 53 63 73 79 80 81 82 83 84 85 86 87 93 103 113 123 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •