Blu-ray VS DVD krigen - Side 82

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 82 av 126 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 52 62 72 78 79 80 81 82 83 84 85 86 92 102 112 122 ... SisteSiste
Viser resultater 1,621 til 1,640 av 2508
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Ok, da beklager jeg at jeg missforsto ditt innlegg. Men jeg forstår ikke hvorfor det er interessant å sammenligne prisene på BD nå mot prisene på DVD da det var nytt.. Det er totalt uinteressant hva CRT-TV eller FM-radio kostet da den teknologien var ung for om folk "investerer" i flatskjerm eller DAB-radio nå. Tilsvarende er det er prisen på BD mot prisene på DVD nå som er interessant.
    I kjøpstidspunktet er som du sier kun prisen her og nå som gjelder.
    Det som derimot kan påvirke overgangen til nytt format er dette at det nye formatet er dyrere å produsere enn forrige format. Vi forbrukere er blitt forvent med at når noe nytt kommer så er det bedre og billigere (iallfall over tid) enn forrige teknologi å produsere/selge.

Det er jo vanskelig å spå, men jeg tror altså det at økonomi aldri vil være et argument for å bytte til BD overfor DVD for Ola Filmtitter. Hovedmålet med BD er jo å øke fortjenesten på film og elektronikk. DVD har for bransjen hatt fallende inntekter (selv om populæriteten har økt), og bransjen prøver derfor å holde avansen en del større enn det den er for DVD. Det gjør også at BD virker forholdmessig enda dyrere enn det er selv om man i dagens marked nok tjener mindre pr BD fra filmselskapet grunnet lave opplag og høyere produksjonskostnader.

Man kan egentlig godt si at problemet er at DVD er så ekstremt billig å produsere. Jeg klarer heller ikke å se hvordan noe format noensinne kan bli billigere. (jeg antar vi snakker om under 1 kr pr plate når man masseproduserer DVD)

Intermediate Rolle sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Joho. Denne tråden blir en HD-DVD vs. BD tråd. :lol:
    Nei da Tiger!

Riktignok, så er der noen ”diehards” som mener at oppskalert DVD er nesten like bra som Blu-ray. Men de fleste gamle HD-DVD folka har nå kjøpt BD spillere og er vel ganske happy men tingens tilstand. At en del ”troll” skriver av og til er vel bare naturlig, så er det på forum sider :-D

Intermediate RS sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rolle
    Nei da Tiger!

Riktignok, så er der noen ”diehards” som mener at oppskalert DVD er nesten like bra som Blu-ray. Men de fleste gamle HD-DVD folka har nå kjøpt BD spillere og er vel ganske happy men tingens tilstand. At en del ”troll” skriver av og til er vel bare naturlig, så er det på forum sider :-D
    Det er ingen tvil om at BD har bra kvaliteter, men er det nok til å overbevise allmuen??????
    Tror ikke det. Kvaliteten på dvd er bra og pris en faktor :evil:
    BD er for de med lerret, resten gir blaffen
    Har Bd selv uten at det gir dvd/vhs vibber!

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RS
    Det er ingen tvil om at BD har bra kvaliteter, men er det nok til å overbevise allmuen??????
    Tror ikke det. Kvaliteten på dvd er bra og pris en faktor :evil:
    BD er for de med lerret, resten gir blaffen
    Har Bd selv uten at det gir dvd/vhs vibber!
    Flere og flere folk får nå tilgang til HD kanaler over kabel eller parabol. De ser da en stor forskjell mellom SD og HD. Jeg tror at det vil ”trigge” mange. En ting er i hvert fall sikker, alle mine venner som har vært på besøk og opplevd Blu-ray på min LX5090 er klare for oppgradering :-D

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    RPTV
    ? (tror kanskje jeg vet hva rp betyr i denne sammenheng men forklar takk

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FFWD
    T2 har jeg sikkert eid i 6-7 forskjellige versjoner, håper bare det kommmer en bra BD versjon snart (fifth element er tilsvarende)
    Prøv den engelske sone B utgaven fra Optimum, meget bra. Extended edition med DTS HD Master Audio, bare dumt de ikke opplyser at det er extended edition. Veldig bra lyd og bilde. Glad jeg ikke falt for fristelsen å sløse bort penger på den franske HD-DVD'en..

http://www.play.com/DVD/Blu-ray/4-/5...y/Product.html

Til 12.99 gbp er dette et røverkjøp spør du meg.
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av geva1
    ? (tror kanskje jeg vet hva rp betyr i denne sammenheng men forklar takk
    Rear Projection Television ??
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rolle
    Flere og flere folk får nå tilgang til HD kanaler over kabel eller parabol. De ser da en stor forskjell mellom SD og HD. Jeg tror at det vil ”trigge” mange. En ting er i hvert fall sikker, alle mine venner som har vært på besøk og opplevd Blu-ray på min LX5090 er klare for oppgradering :-D
    Er enig med RS her - BD på 42 - 50" er egentlig ikke noen vits.

Hvis du skal utnytte formatet skikkelig så snakker vi om + 100" lerret og 1080p projektor.

Jeg snakker selvsagt om "vanlig" titte avstand - 3-4m. Sitter du atskillig nærmere så er jeg enig, da er BD supert på tv også.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock

Hvis du skal utnytte formatet skikkelig så snakker vi om + 100" lerret og 1080p projektor.

Jeg snakker selvsagt om "vanlig" titte avstand - 3-4m. Sitter du atskillig nærmere så er jeg enig, da er BD supert på tv også.
    Dette er jo bare tull. Fatter har en 50" Pioneer plasma og en Samsung BDP1500. Blu-ray bildene er selvsagt merkbart bedre enn DVD. Han får også merkbart bedre bilde på HDTV sendinger fra Get.

Så selvfølgelig får du utbytte av BD og HDTV på 46"-50".
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Som sagt så har jeg 50” full HD skjerm og kan variere sitteavstand. Bruker som regel 2 til 2.5m og da blir det helt fantastisk med BD.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er jo bare tull. Fatter har en 50" Pioneer plasma og en Samsung BDP1500. Blu-ray bildene er selvsagt merkbart bedre enn DVD. Han får også merkbart bedre bilde på HDTV sendinger fra Get.

Støtter dette. Det er stor forskjell på oppskalert DVD og HD på en TV selv om den er 42". Har selv 50" og forskjellen er stor.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så jeg som er så uheldig å bare ha en 50" HD-Ready Pioneer, kan egentlig bare kaste BD spilleren?

Intermediate Private Ryan sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvorfor!!

Jeg forstår ikke hvordan du kan hevde dette. Dette er helt opp til filmidustrien. De kan styre oss over på BD ved å prise de to formaten likt og sette utgivelesdato likt for samtlige utgivelser. De kan sågar fremskynde prosessen ved å gi ut BD tidligere enn DVD. På den måten vil de få mange over på BD samtidig som de ikke mister markedet for de som fortsetter å holde på DVD
    De tjener på at vi fremdeles kjøper dvd og vil ikke slutte med en gull-gruve, dvd kan holde lavere pris pga utviklings-kostnaden er innbetalt det er den ikke på BD.

Her synes jeg du motsier deg selv. Det er entusiastene som må bytte ut mye utstyr, noe entusiaster gjerne gjør. men eg tro dog de færreste bytter ut alt på en gang. Hvermansen har vel gjerne kun flatskjerm og DVD-spiller. Flatskjermen har veldig mange allerede. Da er det kun BD-spilleren som må byttes ut. BD-spillere blir stadib billigere og bedre. Her tror jeg også bransjen vil styre oss over på BD ved at rene DVD-spillere forsvinner fra hyllene. BD-spillere spiller jo også DVD'er.
    For å ha skikkelig HD må lyden være på plass, dvs for meg minimum ny receiver Pioneer LX 81, 18-20K og dedikert BD-spiller til 7-8K ++.

Jeg har sammenlignet min Pioneer DV 989 og Denon 2500 på denon 4308 receiver og det er lyden som er magisk på 50" og 3-4m, nye gode dvd'er har bra bilde.

De fleste flatskjermene som er solgt i Norge er billige skjermer som kun er flate og ikke mye mer.

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Private Ryan
    For å ha skikkelig HD må lyden være på plass, dvs for meg minimum ny receiver Pioneer LX 81, 18-20K og dedikert BD-spiller til 7-8K ++.
    Ja vel...
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tull Antageligvis like mye tull som det som kommer fra deg? At andre ikke er enige med deg så er ikke det de synes tull?

Som jeg skriver så synes jeg det ikke er særlig forskjell på bilde fra dvd eller BD på en tv skjerm 42"-50" fra normal sitteavstand. Så en oppgradering til BD med en slik tv synes jeg er liten vits i.

Men det er klart - 2m avstand på en 50" begynner å ligne noe! Men det kaller ikke jeg for "normal" sitteavstand.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Så jeg som er så uheldig å bare ha en 50" HD-Ready Pioneer, kan egentlig bare kaste BD spilleren?
    Ja - bildemessig - hvis du sitter på "normal" sitteavstand så kan du like godt kjøpe dvder - da får du gjerne 2 filmer i stedet for en.

Behold gjerne BD spilleren og skaff deg en full hd projektor og se hva formatet egentlig er god for!

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tull Antageligvis like mye tull som det som kommer fra deg? At andre ikke er enige med deg så er ikke det de synes tull?

Som jeg skriver så synes jeg det ikke er særlig forskjell på bilde fra dvd eller BD på en tv skjerm 42"-50" fra normal sitteavstand. Så en oppgradering til BD med en slik tv synes jeg er liten vits i.

Men det er klart - 2m avstand på en 50" begynner å ligne noe! Men det kaller ikke jeg for "normal" sitteavstand.
    For ordens skyld var dette quoten jeg først svarte på:

Sitat Opprinnelig postet av Mr Spock

Huff så aggressiv... Ja, tull. Du har nå synset om at BD ikke er bra her, men ok der, ikke noe vits å oppgradere sånn og sånn, alt for dyrt etc etc. Så viser det seg at du først kjøpte deg en BD-spiller denne uka:-?. Og etter noen dager med en ok BD-spiller satt opp på din pj, som du selv sier ikke er optimal til BD-visning, så påstår du nå at det ikke er noe vits å kjøpe BD-spiller til en skjerm på 42"-50" på normal sitteavstand?? Du påstår også at om man skal ha utbytte så må en egentlig opp i 100"+!? Jeg har 92", så jeg har ikke noe særlig utbytte av BD, mener du? Eller de som eier en av de nye Pioneer 50", og som sitter på rundt 3-4 meter; ikke har noe som helst utbytte av Blu-ray...og det selv om disse personene sier de har utbytte?

Jeg hevder fortsatt at det er tull, fordi jeg har opplevd at det er en meget god oppgradering selv med skjermstørrelsee du oppgir. Mange her inne på Avforum opplever at det er en oppgradering på skjermene sine.

Jeg vet ikke hva du baserer uttalelsene dine på, men det kan jo tyde på at det er god gammeldags synsing. Og det handler ikke om å være enig med meg eller ikke. Ikke dra diskusjonen dit, er du snill. Det du faktisk sier er at alle de som sitter med de skjermstørrelsene du oppgir, egentlig ikke ser noen forskjell fra DVD og BD; selv om de selv sier de gjør det:-?.

Du bør i såfall understreke "at det for deg" ikke er noe vits i noe annet enn en 100"+ lerret og FullHD pj, og "at du sjøl" ikke klarer å se forskjell på DVD og BD; selv på en 50" Pioneer plasma på 3-4 meter.

Men ikke legg det frem som at det generelt ikke er noen vits med BD på 42"-50" på 3-4m. For det hevder jeg fortsatt er tull.
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må være litt uenig her Mr. Spock.

Ser godt forskjell på DVD og BD/HD-DVD (noen av oss har fortsatt slikt og ) og jeg har en HD-ready 50" og sitter ca 3,5-3,7m unna.

Den største overgangen er hvis jeg ser en HD-film først og skal se en DVD etterpå.

Men selvsagt vil denne forskjellen bli mer markant jo større bilde en har, og jo nærmere en sitter.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    42" plasma her på tre meters avstand her, har ikke angret et sekund på innkjøp av Blu-ray-spiller.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For ordens skyld var dette quoten jeg først svarte på:

Huff så aggressiv... Ja, tull. Du har nå synset om at BD ikke er bra her, men ok der, ikke noe vits å oppgradere sånn og sånn, alt for dyrt etc etc. Så viser det seg at du først kjøpte deg en BD-spiller denne uka:-?. Og etter noen dager med en ok BD-spiller satt opp på din pj, som du selv sier ikke er optimal til BD-visning, så påstår du nå at det ikke er noe vits å kjøpe BD-spiller til en skjerm på 42"-50" på normal sitteavstand?? Du påstår også at om man skal ha utbytte så må en egentlig opp i 100"+!? Jeg har 92", så jeg har ikke noe særlig utbytte av BD, mener du? Eller de som eier en av de nye Pioneer 50", og som sitter på rundt 3-4 meter; ikke har noe som helst utbytte av Blu-ray...og det selv om disse personene sier de har utbytte?

Jeg hevder fortsatt at det er tull, fordi jeg har opplevd at det er en meget god oppgradering selv med skjermstørrelsee du oppgir. Mange her inne på Avforum opplever at det er en oppgradering på skjermene sine.

Jeg vet ikke hva du baserer uttalelsene dine på, men det kan jo tyde på at det er god gammeldags synsing. Og det handler ikke om å være enig med meg eller ikke. Ikke dra diskusjonen dit, er du snill. Det du faktisk sier er at alle de som sitter med de skjermstørrelsene du oppgir, egentlig ikke ser noen forskjell fra DVD og BD; selv om de selv sier de gjør det:-?.

Du bør i såfall understreke "at det for deg" ikke er noe vits i noe annet enn en 100"+ lerret og FullHD pj, og "at du sjøl" ikke klarer å se forskjell på DVD og BD; selv på en 50" Pioneer plasma på 3-4 meter.

Men ikke legg det frem som at det generelt ikke er noen vits med BD på 42"-50" på 3-4m. For det hevder jeg fortsatt er tull.
    Jeg har hele tiden fortalt kun mine intrykk. Det er du som kaller andres synspunkter for tull. Kanskje du burde slutte med det? Det hadde vært veldig fint.

Selvfølgelig blir alt dette kun synsing. En forskjell kan det være - men for meg så er den forskjellen så liten at jeg ikke synes det er verdt å kjøpe ny spiller og mye dyrere utgaver av filmene.

Denne oversikten er vel omdiskutert, men er jo flittig benyttet her inne:

Hvis man da går ut i fra 11-12 fot og 50" så havner man i området for "Benefit of 720p starts to become noticible" Kanskje omtrent der hvor streken for "full benefit of 576i" ville havnet?

"Full benefit of 1080p" havner vel rundt 100" for rundt 12 fot - hvis jeg ikke tar feil?

Jeg synes oversikten stemmer vel overens med hva jeg har opplevd.

Så kan det vel da kanskje koke ned til hva vi folk her inne graderer som stor eller liten forskjell? Selv kaller jeg forskjellen på 42-50" som liten - og det er tvilsomt om jeg kunne plukket ut dette i en blindtest.

Men greit nok at andre har en annen mening - jeg kaller ikke det for tull.

Side 82 av 126 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 52 62 72 78 79 80 81 82 83 84 85 86 92 102 112 122 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •