Blu-ray VS DVD krigen - Side 80

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 80 av 126 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 60 70 76 77 78 79 80 81 82 83 84 90 100 110 120 ... SisteSiste
Viser resultater 1,581 til 1,600 av 2508
    Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,240
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Loffen68
    Kommer ikke høyere opp en til innlegg 1574,står det noe mere spennende enda høyere opp ?
    Jeg mener å huske noen gode argumenter rundt 639 og 856 (eller var det 857 ??)

Edit: var jo det samme vi diskuterte den gangen og jo..
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer ikke høyere opp en til innlegg 1574,står det noe mere spennende enda høyere opp ?
    Endelig - på tide vi fikk noen skikkelig begrunnede argumenter inn i denne tråden - og ikke bare egosvada!

Det finnes tross alt en hel verden der ute - full av muligheter og prøvelser!
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei! 8)

Intermediate Private Ryan sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hello!

Sitat Opprinnelig postet av FFWD
    Er ikke så veldig mange teknologier som er dyrere enn forrige teknologi når den ble lansert. Men at det er dyrere tidlig i livsløpet enn senere er en selvfølge.

For BD er det et problem at BD platene/spillerene aldri kan bli billigere en DVD. (igjen greit for meg, men ikke nødvendgvis for andre som er mer opptatt av handling enn kvalitet)
    Dette blir fundamentalistisk editering!!

Er ikke så veldig mange teknologier som er dyrere enn forrige teknologi når den ble lansert.
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Nå mener jeg du er ute og sykler..
    Var ikke CD mye dyrere enn LP da det ble lansert?
    Var ikke MPEG2 tunere mye dyrere enn D2Mac da de ble lansert?
    Var ikke DAB-radio mye dyrere enn FM-radio da det ble lansert?
    Var ikke flatskjermer MYE dyrere enn CRT da det ble lansert?..
    Jeg vil påstå nesten all ny teknologi som erstatter gammel er dyrere i begynnelsen..

Når du klipper andres innlegg så skriv det, dette innlegget gir ikke et riktig bilde av det som var skrevet som helhet.

Intermediate Loffen68 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tom, disse trådene er så befriende,ser det er stort sett de samme gutta som i HD/BD tråden før den ble flyttet til PP avdelingen.

Jeg skal være snill og la vær med og erte dere,Keep up the good work guy's :-D

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det er noen her som har stor DVD samling, som de trodde skulle være state-of-the-art resten av livet, og som sliter med å innse at de må kjøpe alt enda en gang, for å få full kvalitet....

Og bare så det er sagt, det stopper ikke her... de fleste filmer som er filmet i 35mm eller bedre vil gjøre seg enda bedre i 4k oppløsning...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Tenk hvor dyrt både DVD og Blu-ray er i forhold til VHS! Jeg synes nesten kvaliteten på VHS er bedre også!
    Betamax er best!

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. LP teknikken ble lansert i 1880!. Jeg er rimelig sikker på at den var dyrere enn CD når den kom. (selvfølgelig med hensyn på inflasjon)
    2. D2Mac var rimelig dyrt når det ble lansert. MPEG2 mener jeg var rimeligere.
    3. FM-radio var også rimelig dyrt når det ble lansert i forhold til inntekt, men denne er jeg ikke like sikker på hvordan den var i forhold til inflasjon.
    3. CRT var også veldig dyrt i forhold til inntekt på den tiden. Gikk mange år før at det var mulig for vanlige folk å kjøpe TV.
    Hehe.. Vi snakker selvfølgelig om tidspunktene hvor den nye teknologien lanseres. Altså hvor mye billigere du kunne få kjøpt CRT da flatskjermen ble lansert. Det er det som er ekvivalenten til dagens BD/DVD situasjon og lanseringen av BD.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,800
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Nei, jeg er en av de gærningene som prioriterer handling fremfor lydspor.

Selfølgelig, er også en såpass stor gærning, men det var vel egenlig ikke det som var poenget. Poenget var å velge de BD utgivelsene man har lyst til å se, og som også har lydsporene i orden. Noe annet ville jo være å kaste bort verdifull fritid, penger og lampemodul tid i projektoren.....:-D
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man må etterhvert på en kritisk masse av BD-spillere ute i konsumentmarkedet. Når det skjer vil man gradvis se at det kommer BD-only-utgivelser... Det er da DVD vil forsvinne fra markedet.

Men å spå en kalenderdato for når noe slikt kan se, det tør jeg ikke, vi snakker uansett om flere år, siden DVD nå er allemannseie, og utskiftningstakten til BD fortsatt er treg.

Jeg tror likevel at selv "mannen i gata" etterhvert har full HD-skjerm og er i stand til å se de bildemessige forskjellene selv, og da kommer Blu-ray. Dette var problemet for SACD/DVD-audio, vanlige folk med vanlige lydanlegg så ikke forbedringen.

Faktisk tror jeg HD-sendinger på satellitt vil være en god ambassadør for at BD vil ta over for DVD på sikt, slik SACD/DVD-A aldri gjorde det i lydverdenen.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Her må det skilles mellom.......

Hehe.. Vi snakker selvfølgelig om tidspunktene hvor den nye teknologien lanseres. Altså hvor mye billigere du kunne få kjøpt CRT da flatskjermen ble lansert. Det er det som er ekvivalenten til dagens BD/DVD situasjon og lanseringen av BD.
    Så et program på tv forleden om den første radio'en i Norge med fjernkontroll, den kostet 7000,- i 1971 eller ca 40.000,- i dagens verdi.

Når det gjelder teknologi så må det skilles mellom tekno og "tight" innpakning tekno. En plasmaskjerm på 42" kostet vel 150.000,- i første generasjon.
    Her var den enorme investeringer i utviklingen som aldri hadde vært gjort i samme scala for 30 år siden.

De siste 3år har prisen på flatskjermer hatt en fenomenal pris-reduksjon som følge av etterspørselen.
    Noe lignende vil ikke nok ikke BD oppleve iom at det først og fremst entusiaster som kjøper BD og at flatskjerm er allemannseie.

I dagens sammfunn så har folk i den "rike" verden mye mer penger til overs i forhold til hvordan ting var for 30 år siden. I Norge brukes ca 12% av husholdningen på mat, for 30 år siden var det opp mot 40%.

Idag skapes behov i mye større grad kontra før i tiden.

Vi konsumenter må nok betale for Sony's håndtering av HD-DVD og sikkert penger under bordet til de store film-selskapene, dette taper selvsagt konsumentene på. Monopol er en drøm for de som driver business(dette blir ikke et typisk monopol) hadde Hd-dvd eksistert ville prisene vært lavere og konsumentene ville vært vinner'ne.

Det som gjør BD kostbart er ikke filmene, men nye investeringer i BD-spiller og ny receiver, samt ikke minst ny flatskjerm eller prosjektor. Med dette på plass vil det fort gå 50lapper for min del, så får jeg kanskje skiftet høyttalere og solgt utstyr for 25lapper og brukt 40 nye lapper, vips så kostet det meg 65K med BD, eller ca differansen på 1000 BD-filmer kontra DVD-filmer i dagens marked.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nok et tja!

De beste 32" og 36" widescreen crt tv'ene kostet 20-30K når de kom på slutten av 90-tallet og når de forsvant for 2-3år siden koste "state of the art" 5K, eller gratis hvis du orket å bære skiten ut!

Sett historisk så tok det svært få år å få super-tv'er til en lav pris, spesielt med tanke på størrelsene vi har idag, ikke uvanlig med 50".

Husker at pappa kjøpte en dritt-tv på 80 tallet(86 VM) den kostet 8-9000 for 24" og det 15år etter at farge-tv'en gjorde sitt inntog. Hvis 8-9K i dagens verdi er ca 25K så er flatskjermer idag nesten latterlig billig.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da fikk jeg nok av å argumentere om BD og dvd med kun en kort test av BD som erfaring.

Så nå står det en Samsung BP-P1500 i tv-benken og 6 filmer er innskaffet.

:-D

Så får vi se da...
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Intermediate Rolle sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Da fikk jeg nok av å argumentere om BD og dvd med kun en kort test av BD som erfaring.

Så nå står det en Samsung BP-P1500 i tv-benken og 6 filmer er innskaffet.

:-D

Så får vi se da...
    That’s the spirit Mr Spock ;-)

Da får du kose deg med BD i helgen, håper du vil like bild og ikke minst lyd

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ? Nå er DU ute å sykler. Du kommenterte et innlegg fra meg som gikk på at BD er et av de få teknologiene som er dyrere enn sin forgjenger når den ble introdusert. (noe som jeg anser som en ulempe for massemarkeds penetrasjon)

Da kan ikke du komme å hevde jeg diskuterte noe annet. :-)

(det er en helt greit at du ikke forstod argumentet mitt)

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan vi være enige om at da DVD kom var DVD dyrt og VHS grisebillig. Men DVD var veldig mye bedre.

Nå som BD kom så er DVD grisebillig, men BD mye bedre.

DVD vil alltid være billigere, fordi det er underlegent BD. Samtidig vil BD bli billigere og billigere, og det samme vil skje med DVD helt til det er så billig at butikkene må selge lastebillass før de tjener penger. Da går de fleste over til KUN å selge BD.
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    Kan vi være enige om at da DVD kom var DVD dyrt og VHS grisebillig.
    Nei. DVD var bare 15-20% dyrere. (kilde videobusiness.com)

Nå som BD kom så er DVD grisebillig, men BD mye bedre.
    Ja. BD er 60% dyrere, men DVD er ikke nødvendigvis så mye billigere enn hva det var rundt 2000. (snittprisen har falt noen få prosent men nyprisen er omtrent den samme som da)

DVD vil alltid være billigere, fordi det er underlegent BD.
    DVD er ikke billigere fordi det er underlegent. Det er billigere fordi det er rimelige å produsere.

VHS var ikke billigere selv om det er underlegent DVD. (fordi det var dyrere å produsere)

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg sett Hulk på BD på 80" lerret med 720p projektor!

Bildekvalitet -veldig bra, men ikke spesielt mye bedre enn de beste og nyere dvder jeg har, for eksempel Prison Break.

Lyden - vel jeg syntes det hele tiden låt bra - men aha opplevelsen kom først når jeg etter filmen satte på en musikk dvd med meget bra lyd - hvor ble av dynamikken? Kult

Så det jeg var redd for har jo skjedd - det blir å skaffe seg en 1080p projektor og et lerret på minst 100" - da tror jeg også hakesleppet kommer på bildesiden.

BD på 42" full hd tv var det lite poeng i.

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei. DVD var bare 15-20% dyrere. (kilde videobusiness.com)
    Ja, det må ha vært i USA. Husker jeg kjøpte de første DVDene til rundt 300 kr. Allerede da var det mulig å få kjøpt VHS-filmer til 100-lappen.
    Ja. BD er 60% dyrere, men DVD er ikke nødvendigvis så mye billigere enn hva det var rundt 2000. (snittprisen har falt noen få prosent men nyprisen er omtrent den samme som da)
    Hvor får du 60% fra?
    DVD er ikke billigere fordi det er underlegent. Det er billigere fordi det er rimelige å produsere.
    ...og underlegent BD...

...så kan man kjøre så mye ordspill man vil på dette. Jeg skjønner ikke problemet. Da DVD kom og jeg kjøpte min første spiller fra Sony i januar 1998 (mener jeg det var) betalte jeg over 7000 kroner for den. Den hadde scart og s-video. Komponent og progressiv scan var enda ikke kommet. Filmene lå vel på 250-350 kroner.

BD-spillerne koster jo nå helt ned i 2500-3000 kroner. Og da får man en glitrende DVD-spiller på kjøpet. Filmene koster fra 99-279 kroner. Hvorfor mener dere at prisen fortsatt er alt for høy?
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate Rolle sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ? Nå er DU ute å sykler. Du kommenterte et innlegg fra meg som gikk på at BD er et av de få teknologiene som er dyrere enn sin forgjenger når den ble introdusert. (noe som jeg anser som en ulempe for massemarkeds penetrasjon)

Da kan ikke du komme å hevde jeg diskuterte noe annet. :-)

(det er en helt greit at du ikke forstod argumentet mitt)
    Jeg og sikkert flere andre forstår heller ikke dine argumenter.

Ha en god helg, helt fri fra fossroing

Side 80 av 126 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 60 70 76 77 78 79 80 81 82 83 84 90 100 110 120 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •