Blu-ray VS DVD krigen - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 126 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 28 38 48 58 68 78 88 98 108 118 ... SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 2508
    Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Hanspf
    Redd for..du har skjønt at blu ray er vinneren og hd har tapt?
    Håper virkelig ikke HD har tapt, da blir det vel ikke noen BD heller.....
    og jeg ønsker bare død og fordervelse over SD
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate Hanspf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,722
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Regner med du skjønte jeg mente hd-dvd...

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hanspf
    Regner med du skjønte jeg mente hd-dvd...
    Joda det var nok litt kverulerende og skjønte du mente HD-DVD, men dette er tross alt en BD vs DVD tråd, dvs. HD vs SD, og med tanke på det store overtaket SD DVD har over HD, da blir en setning der man skriver at hd har tapt, litt skummel lesning synes jeg...

Intermediate Hanspf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,722
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ahh sorry,,,sån går det når man ikke leser nøye nok. Trodde det var en hd -dvd vs bd tråd. Da trekker jeg meg forsiktig tilbake :-)

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Jobber med 16-18 åringer og 98% av dem synes at det er helt OK å se film på bærbar PC har jeg inntrykk av. Da er det selvfølgelig DIVX film lastet ned fra en eller annen luguber side, gjerne med skyggen av folk som går forbi han som sitter i salen og filmer osv ...
    Lyd og bilde betyr ingenting for dem.
    Litt drøy generalisering det der vel?..

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Ja det synes jeg også, og det kan vel hende at ikke 100% av de 98% helt har sett og opplevd hvordan ekte BD i 1080p ser ut i en grei hjemmekino heller, og dermed ikke helt har skjønnt forskjellene og hva man går glipp av, og dermed ikke har funnet ut at det er bortkastet tid og filmopplevelse å se filmer på divX på en bærbar PC.

tipper også at det egentlig er mangel på noe bedre å finne på der og da som gjør at en så dårlig filmgjenngivelse tilsynelatende er godkjennt av en så høy andel 16-18 åringer.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Litt drøyt, men om jeg sier 80% tror jeg det er ganske nært opptil sannheten. Da er det snakk om elever som går på elektrolinje på videregående.

Hvordan det da står til med dem som ikke skal være teknisk interessert tør jeg ikke tenke på.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer Appeti sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De vil jo ta med seg disse "vanene" senere i livet også. Og da er det spørsmål om de vil betale ekstra for å se en film med HD kvalitet når de kan spare 100-200 kroner på å kjøpe en DVD utgave.

Jeg tror kanskje ikke så mange kommer til å gjøre de før Blu-Ray (eller et annet format) er det eneste tilgjengelige.
    Blir vell litt enkelt å hevde at en tar med seg vanene en har som 16 - 18 åring senere i livet. Som 16 - 18 åring så har en normalt ikke fast inntekt og lommeboken vår styrer vell en del av de valgene og de vanene vi tar.
    Og det er vell ingen som tror at det er forskjeller på 100 - 200 kroner for HD formatet VS DVD når disse 16 - 18 åringene blir voksne og har fast inntekt.
    Prisene for HD er på god vei nedover i USA og Europa og Norge kommer vell etter.

Selvfølgelig så er 100 - 200 kroner for mye å betale for å få filmene på HD VS DVD, men nå er vell ikke forskjellen stort sett så mye som 100 - 200 kroner heller. Jeg tror HD (les BD) filmene må ned under 200 kroners grensen for nyheter i butikk og ca 150 kroner for katalogfilmer før det tar ordentlig av.

Newcomer Appeti sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt drøyt, men om jeg sier 80% tror jeg det er ganske nært opptil sannheten. Da er det snakk om elever som går på elektrolinje på videregående.

Hvordan det da står til med dem som ikke skal være teknisk interessert tør jeg ikke tenke på.
    Ser ikke helt sammenhengen med dette med elektrolinjen og teknisk interessert i forhold til å sette pris på kvalitet på AV / Video.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Appeti
    Ser ikke helt sammenhengen med dette med elektrolinjen og teknisk interessert i forhold til å sette pris på kvalitet på AV / Video.
    Grunnen til at jeg dro inn det er at man gjerne er interessert i tekniske "duppeditter" om en velger en slik linje fremfor f.eks. almennfag, og at en dermed kanskje er litt over gjennomsnittet interessert i A/V. En av grunnene til at jeg valgte elektro en gang i tiden.

Her er kanskje noe som kan få opp interessen for BR Har alt klart Blu-ray klar for Xbox - teknofil.no
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt inntrykk er at jo yngre man er jo mer intressert er man i "ferskvare" enn kvalitet.

Jeg ser det på min egen datter også, hun vil heller se en "cam" enn en "gammel" film hun har sett før på DVD.
    Hun er glad i å se på film og kvalitet og bruker nok hjemmekinoen mest, men det å se helt ferske filmer er ekstremt viktig for henne og hennes veninner.

Det er derfor det er så viktig å få Blu-ray på markedet samtidig med DVD hvis ikke har man tapt på forhånd.

Jeg er ikke så redd for dette med soner.

Dette har "folk flest" levd med i mange år likevel og i den lokale butikken selger de bare sone 2 / region B likevel.
    Det er vi som er over middels intressert som bryr oss om soner for vi er på nett og leter opp de billigste nettbutikkene osv.

Men , de som allerede er på nett de kan jo handle fra England og Australia og hele resten av B regionen likevel og da er det ikke SÅ lenge å vente på en film.
    Man har vel ikke sett alle filmer allerede og sitter bare å tripper og venter på Indiana Jones 4 uten å kunne se noe annet i mellomtiden?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da håper jeg å kunne provosere litt. Gang på gang siden 1970-tallet har vi som forbrukere opplevd at såkalte "lyd og bilde-revolusjoner" har avgått ved døden (V2000/Betamax, Minidisc, Laserdisk, D-VHS, DVD-audio, SACD, HD-DVD). Vi har jo fremdeles LP-plater som har eksistert i godt over 50 år og dvd-formatet er på tilsvarende vis av cd-platen så godt innarbeid ( i løpet av hhv. 25/10 år), at de neppe kommer til å forsvinne med det første. Derfor tror jeg ikke det er plass til Blu-ray-formatet. Da måtte det i så fall bety en fremgang på alle plan, men det gjør det ikke. Hvorfor?

1) Utvalg: Det finnes et enormt film-arkiv på dvd allerede. I enkelte land (f.eks. i deler av Afrika, Latin-Amerika og Asia) har de nettopp byttet ut VHS-opptakere til fordel for dvd-opptakere, og der vil ihvert fall dvd eksistere i mange år fremover. Men også om du i Norge spurte den vanlige mannen på gata hva han mener om Blu-ray, så ville han neppe kunne svare. Ergo er det nå 10 år gamle dvd-formatet så godt innarbeid, at det må en betydelig innsats til for å få forbrukerne til nok en gang å skifte format etter så kort tid, og det kommer neppe til å skje. At filmselskapene gjerne vil bort fra dvd, er forståelig fordi de (a) tjener for lite på en dvd-formatet slik det er nå (b) de vil skape et nytt markedet, der forbrukeren må kjøpe sine favoritt-filmer på nytt (for n`te gang) og (c) Nye formater gir muligheter til å komme piratindustrien i forkjøpet.

2) Pris: Med mindre prisen på avspillere og filmer blir dramatisk lavere, vil dette formatet kun blir for entusiaster. Jeg regner selvsagt med at prisen vil falle i årene som kommer, men vil det være nok?

3) Brukervennlighet og lydkvalitet: Siden min første dvd-spiller i 1996/1997 (USA importert Denon DVD-2000) har jeg eid 50 dvd-spillere, sist nå Arcam DV-139 og min nåværende favoritt, Cary DVD-7. Aldri før har jeg vært så fornøyd med å ha avspillere som kan matche en hvilken som helst cd-spiller til 15-20000 på lyd (Cary spesielt), og muligheten til å oppskalere vanlig SD-filmer til "nesten" HD bildekvalitet. Min påstand basert på de jeg har spurt, er klar: De aller fleste er mer enn nok fornøyd med vanlige dvd-filmer, noe også jeg er. Om noen tror at dette skyldes at jeg ikke har prøvd HD-avspillere, tar feil. Før jeg solgte mine siste flatskjermer fra Panasonic (PV70) og Pioneer (PDP-508XD), hadde jeg tre Hi-def avspillere på besøk: Toshiba (HD.EX-1), en Panasonic og en Sony. Selv om de selvsagt gav bra bilde, så var brukervennligheten på bunn. Alle brukte vannvittig langt tid BÅDE på oppstart og lasting av filmene og navigeringen gikk som sirup. Dessuten var lydkvaliteten på CD mildt sagt elendig. Så om de ikke klarer å få gjort noe med brukervennligheten ganske umiddelbart, så er det neppe noe alternativ for utålmodige sjeler og lydentusiaster. Og hvorfor kjøpe noe som er dårligere enn det vi allerede har med unntak av bildet? At mange også kun har muligheten til å ta imot bilde-signaler over Scart, s-video eller kompositt, men ikke komponent eller HDMI-signaler gjør ikke saken bedre. For hva skal de da med HD?

4) I de kommende år vil vi få fiber-nett utbygd i Norge. Da vil vi kunne laste ned filmene digitalt via nettet, og da spørs det om vi trenger Blu-ray? Blu-ray kommer sannsynligvis til å bli entusiastenes format, men ikke for meningmann. Det skjer først om eller hvis produksjonen av vanlig SD DVD stopper opp. HURRA FOR SD DVD!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Mitt inntrykk er at jo yngre man er jo mer intressert er man i "ferskvare" enn kvalitet.

Jeg ser det på min egen datter også, hun vil heller se en "cam" enn en "gammel" film hun har sett før på DVD.
    Hun er glad i å se på film og kvalitet og bruker nok hjemmekinoen mest, men det å se helt ferske filmer er ekstremt viktig for henne og hennes veninner.

Det er derfor det er så viktig å få Blu-ray på markedet samtidig med DVD hvis ikke har man tapt på forhånd.

Jeg er ikke så redd for dette med soner.

Dette har "folk flest" levd med i mange år likevel og i den lokale butikken selger de bare sone 2 / region B likevel.
    Det er vi som er over middels intressert som bryr oss om soner for vi er på nett og leter opp de billigste nettbutikkene osv.

Men , de som allerede er på nett de kan jo handle fra England og Australia og hele resten av B regionen likevel og da er det ikke SÅ lenge å vente på en film.
    Man har vel ikke sett alle filmer allerede og sitter bare å tripper og venter på Indiana Jones 4 uten å kunne se noe annet i mellomtiden?
    Indiana Jones 4 til salgs på Blu-ray 3 måneder før kino hadde sikkert solgt endel blu-ray spillere (eller rettere sagt ps3 bokser).

Jo det er viktig å få filmene ut i butikkene samme dag som de begynner på kino. Kino taper film bransjen masse på. For det første hvis en ikke har tid / el orker å gå på kino så blir jo da eneste alternativ å vente eller se en TS/CAM. Ærlig talt folk bor jo ikke på kinoen heller, men folk tilbringer gjerne noen timer foran titte kassa hver dag.

Så er det også dette med tidligere lanseringer i USA (dette har komt seg litt), menne ærlig talt hvis en film går måned eller mer før i USA og den ligger på nettet men går ikke ann å kjøpe. Helt hull i hodet....

Spill bransjen har forstått dette bedre enn film bransjen, de kommer nok til å bli mye større etterhvert også.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Toshiba velger plutselig å være ærlige i sin vurdering av HD versus DVD.
    http://www.smarthousenews.com.au/Bus...0News/Q8H5L3T5

Upscaled DVDs Equal To Blu-ray Claims Toshiba

David Richards - Wednesday, 20 February 2008

Senior Toshiba executives claim that a HD DVD player that upscales a normal DVD movie will deliver quality almost equal to a HD DVD movie or a Blu-ray movie. They also claim that a consumer will struggle to notice the difference if playing it on a new generation plasma or LCD TV. As a result the company will not be refunding consumers who will still be able to play up to a 1,000 released HD DVD movies and watch upscaled DVD movies on their Toshiba HD DVD players.

Mark Whittard the General Manager of Toshiba Australia also claims that Sony and their Blu-ray format may have won an early battle in the format but they have not won the war. He believes that content delivered over the web direct to TVs, some with full PC capability built in, coupled with a new generation of portable storage that will allow consumers to download movies from a kiosk in a retailer or at a public transport locations and then play it on their TV will be the next battle for Blu-ray.

Whittard, a seasoned technology executive, believes that the early demise of HD DVD could be a blessing in disguise for Toshiba and while costing them money now could in fact result in Toshiba moving on to new technology ahead of their competitors.

At a retail level Toshiba is refusing to give any refunds to consumers who have purchased a HD DVD player in Australia and are confident that they will be out of the market "Totally" by April. He claims that there is still "inherent value'' in the players as they upscale a traditional DVD and have an Ethernet connection. Toshiba has promised to deliver ongoing full product support and after-sales service for all existing HD DVD owners for five years.

Whittard said."There is nothing wrong with the products so we aren't accepting returns from customers. We have spoken to retailers like Harvey Norman and JB Hi-Fi and they are comfortable with our decision".

Whittard's decision is backed by one of Australia's biggest retailers. Scott Browning the Marketing Director of JB Hi-Fi said "The HD DVD player is now a superseded product. It will still play HD DVD moves and will also upscale a DVD movie. It is not as if the consumer has purchased the wrong product or the product is faulty".

He added: "I think Toshiba have made the right decision and that they will benefit from it long term. While Blu-ray has won a battle, the issue of content delivery is still wide open and the internet and delivery of content to hard drives that plug into a TV is still something that the Blu-ray backers have to contend with".

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av soundprof
    Smarthouse News - Business News

David Richards - Wednesday, 20 February 2008

Senior Toshiba executives claim that a HD DVD player that upscales a normal DVD movie will deliver quality almost equal to a HD DVD movie or a Blu-ray movie. They also claim that a consumer will struggle to notice the difference if playing it on a new generation plasma or LCD TV. As a result the company will not be refunding consumers who will still be able to play up to a 1,000 released HD DVD movies and watch upscaled DVD movies on their Toshiba HD DVD players.

Mark Whittard the General Manager of Toshiba Australia also claims that Sony and their Blu-ray format may have won an early battle in the format but they have not won the war. He believes that content delivered over the web direct to TVs, some with full PC capability built in, coupled with a new generation of portable storage that will allow consumers to download movies from a kiosk in a retailer or at a public transport locations and then play it on their TV will be the next battle for Blu-ray.

At a retail level Toshiba is refusing to give any refunds to consumers who have purchased a HD DVD player in Australia and are confident that they will be out of the market "Totally" by April. He claims that there is still "inherent value'' in the players as they upscale a traditional DVD and have an Ethernet connection. Toshiba has promised to deliver ongoing full product support and after-sales service for all existing HD DVD owners for five years.

Whittard said."There is nothing wrong with the products so we aren't accepting returns from customers. We have spoken to retailers like Harvey Norman and JB Hi-Fi and they are comfortable with our decision".".
    I så fall burde han ta en tur til øyelegen sin! Folk kan få seg til å si det mest utrolige når det gjelder å bortforklare at de tapte så det sang!

Tro hvorfor Toshiba brukte mange hundre millioner dollar på HD-DVD om de ikke mente forbrukerne ikke ville merke forskjell?

Dette er en seier for forbrukerne, industrien som støttet Blu-ray og Sony. Ikke dårlig at formatet som ble støttet av Microsoft og Intel ikke nådde opp!

Gratulerer Sony for en utmerket kampanje! For de som har/ og kommer til å kjøpe HD-TV vil Blu-ray fylle et behov! Hvorfor ha en HD-TV med små muligheter for å se virkelig HD? Blu-ray blir en vinner!!!

blu-ray-only

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av soundprof
    Smarthouse News - Business News

I beste fall er dette sagt i bakrusen etter å ha tatt et par pinner etter deres barns alt for raske død. Så Toshiba har lurt kundene sine med å selge HD DVD? Det betyr at de har solgt 700 000 spillere på løgner. Oppskaleringen i spilleren gir vel HD lyd og nå?

Dette er ren bullshit. Et forsøk på et realt ballespark til BDA, men dem bommer så grovt at dem treffer ikke kroppen en gang.

Tror vi bare kan glemme surmaga Toshiba, dem er ikke akkurat nøytrale etter å ha tryna sikkelig i et forsøk på å løpe fra konkurenten BD. BD eller mange hakk bedre enn sd dvd - bare lyden er verdt forskjellen!

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La dem drive på. Det er for øvrig riktig at en håndfull DVD-filmer har en såpass god bitrate at de med gode oppskaleringsalgoritmer blir meget skarpe og fine også på HD-skjermer, og at de i sammenligning med middelmådige HD-transfers kan være vanskelig å skjelne i kvalitet. Men det er jo urettferdig å sammenligne en eksepsjonell utgave av en ting med en middelmådig utgave av noe annet. Når det er sagt, så vil jeg nok søke på nettet etter tester av bildekvalitet i BD-filmene som slippes etterhvert. Jeg kommer ikke til å betale BD-pris hvis det er en DVD som gir omtrent samme bildekvalitet. Jeg har for øvrig planer om å få lånt meg en DVD med Casino Royale for å sammenligne med BD-filmen som jeg har. Jeg tipper begge er ypperlige innen sine formater, og jeg er spent på hvor stor forskjellen er.

Jeg tipper at alle disse "SD er nesten like bra som HD"-påstandene forstummer ettertrykkelig når man begynner å se neste generasjon av oppløsning på skjermer og projektorer. For det stopper ikke ved 1920x1080. Japanerne er allerede i gang med å utvikle kildemateriale med høyere oppløsning enn dette (ultra-HD), og da vil man også få skjermer med slik oppløsning. Forsøk å oppskalere DVD til f.eks. 3840x2160. Gjør så samme øvelse med HD-film med 1920x1080. Om et par år tror jeg vi ser skjermer og projektorer med høyere oppløsning enn 1920x1080 i markedet, og da kommer garantert DVD helt til kort.

Jeg for min del irriterte meg over artifakter i DVD-filmer lenge før jeg fikk HD-skjerm i hus. Ingen oppskalering i verden klarer å fjerne de svakhetene som kombinasjonen av lav bitrate og lite effektiv komprimeringsalgoritme tilførte en del DVD-filmer.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utspillet fra Toshiba må være et forsøk på å beskytte seg mot søksmål! :roll:

Men hvis en sammenligner to forholdsvis nye filmer som "Oceans 13"(elendig kvalitet/"kunstnerisk") på HD DVD og "Reign over me"(strålende kvalitet) på dvd så vil jo dvd fremstå som overlegen!:lol: Dermed har de jo grunnlag for å hevde det de sier men det har jo lite med tingenes faktiske tilstand å gjøre.
    Plukker en selektivt vil en kunne bevise nesten hva som helst!:idea: Det har vi jo sett gjentatte ganger her i tråden.
    For meg så er det utvilsomt at HD er SD sterkt overlegent. Men det er lett å få til motsatt resultat ved å velge kriterier.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    La dem drive på. Det er for øvrig riktig at en håndfull DVD-filmer har en såpass god bitrate at de med gode oppskaleringsalgoritmer blir meget skarpe og fine også på HD-skjermer, og at de i sammenligning med middelmådige HD-transfers kan være vanskelig å skjelne i kvalitet. Men det er jo urettferdig å sammenligne en eksepsjonell utgave av en ting med en middelmådig utgave av noe annet. Når det er sagt, så vil jeg nok søke på nettet etter tester av bildekvalitet i BD-filmene som slippes etterhvert. Jeg kommer ikke til å betale BD-pris hvis det er en DVD som gir omtrent samme bildekvalitet. Jeg har for øvrig planer om å få lånt meg en DVD med Casino Royale for å sammenligne med BD-filmen som jeg har. Jeg tipper begge er ypperlige innen sine formater, og jeg er spent på hvor stor forskjellen er.

Jeg tipper at alle disse "SD er nesten like bra som HD"-påstandene forstummer ettertrykkelig når man begynner å se neste generasjon av oppløsning på skjermer og projektorer. For det stopper ikke ved 1920x1080. Japanerne er allerede i gang med å utvikle kildemateriale med høyere oppløsning enn dette (ultra-HD), og da vil man også få skjermer med slik oppløsning. Forsøk å oppskalere DVD til f.eks. 3840x2160. Gjør så samme øvelse med HD-film med 1920x1080. Om et par år tror jeg vi ser skjermer og projektorer med høyere oppløsning enn 1920x1080 i markedet, og da kommer garantert DVD helt til kort.

Jeg for min del irriterte meg over artifakter i DVD-filmer lenge før jeg fikk HD-skjerm i hus. Ingen oppskalering i verden klarer å fjerne de svakhetene som kombinasjonen av lav bitrate og lite effektiv komprimeringsalgoritme tilførte en del DVD-filmer.
    Jeg har gjort det du beskriver en del ganger, altså sammenliknet HD DVD eller Blu-ray mot samme film på DVD og resultatet er det samme hver gang.

På en god DVD blir HD enda bedre.
    På en dårlig DVD blir heller ikke HD så bra som en fra en god DVD om du skjønner hva jeg mener.
    Det er unntak her og det er der hvor de har laget en ny transfer for HD og "tveaket" den optimalt for HD, da blir differansen enda større.

Det er enklest på nye filmer for da lager de jo en jo en 2K eller 4K master som danner grunnlaget for all digital distribusjon, både HDTV, DVD og blu-ray sånn som for eksempel Transformers og Casino royal og da blir jo sammenlikningsgrunnlaget likt og sammenliknbart.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    På en dårlig DVD blir heller ikke HD så bra som en fra en god DVD om du skjønner hva jeg mener.
    Det er unntak her og det er der hvor de har laget en ny transfer for HD og "tveaket" den optimalt for HD, da blir differansen enda større.
    Ja, tipper f.eks. det er enorme forskjeller mellom Blade Runner i Directors Cut på DVD og den nye final cut-versjonen i HD, der man resamplet den originale filmen i 8Mp og NEDSKALERTE til HD... Jeg har begge, og har ikke brydd meg med å sammenligne en gang. Den nye HD-transferen er bare sinnsykt imponerende til å være en film fra 1982.

Side 8 av 126 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 28 38 48 58 68 78 88 98 108 118 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •