Blu-ray VS DVD krigen - Side 75

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 75 av 126 FørsteFørste ... 5 15 25 35 45 55 65 71 72 73 74 75 76 77 78 79 85 95 105 115 125 ... SisteSiste
Viser resultater 1,481 til 1,500 av 2508
    Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Kan du ikke teste det ut selv da SVS-man?

Du har jo en PS3 og sikkert minst en DVD spiller eller CD spiller med digital utgang.

Prøv om du klarer å høre forskjell på samme CD'en på de forskjellige spillerene, jeg har mine tvil.

Jeg har prøvd dette flere ganger og aldri klart å høre forskjell på lyden når den er overført digitalt til en receiver, uansett om det er HDMI, elektrisk eller optisk.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Esp1
    Du kan selvsagt slenge ut denne påstanden, men tviler på at du har noe som helst substans bak...
    Vel, regner meg som garvet audiofil og har et anlegg til ca 2 mill. CD transporten alene koster 300k.
    Ikke misforstå, ikke det at prisen er avgjørende, men tro meg når jeg sier at det er kvalitetsforskjeller på drivverk!!! Det er det substans bak!

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hobby
    Vel, regner meg som garvet audiofil og har et anlegg til ca 2 mill. CD transporten alene koster 300k.
    Ikke misforstå, ikke det at prisen er avgjørende, men tro meg når jeg sier at det er kvalitetsforskjeller på drivverk!!! Det er det substans bak!
    Det var ikke småtterier til Audio anlegg, hva slags BD spiller bruker du forresten?

Ellers så hadde det kanskje vært litt kjipt hvis du fant ut at en cdrom transport med spdif utgang til 150kr kunne gjøre samme lydmessige nytte som den 300k cd transporten.......
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate Rolle sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    300 000 kr for å sende ut bitstream, jeez :shock:

Hva er den lagd av, gull eller diamanter

Men det er klart, til den prisen bør jo drivverket holde god kvalitet, men jeg tviler sterkt på at bitstreamen blir noe annerledes, typ "luftige fioliner" og den slags

Intermediate Esp1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke hørbar forskjell.

Noen har mer penger enn vett. Ikke noe nytt der.

Intermediate Esp1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen

Espen 1 har sikkert en god forklaring på hvorfor lyden er lik ved bitstream men at enkelte påstår forskjell.
    Nå er i og for seg denne typen debatter 15-20 år gammel for min del. Det har ikke skjedd noe nytt i den perioden. Hverken i de glansede tidsskriften eller på andre sider.

Når man ser produktet i test så hører man det man vil høre. Det er den enkle forklaringen på spørsmålet ditt. Forventinger, fordommer, og en haug med liknende momenter legger føringer for hva man forventer å høre - og dermed faktisk tror man oppfatter der og da.

En hver slik testing er derfor verdiløs så lenge de andre faktorene ikke er under kontroll. Og det er den i praksis aldri i feks pressen.

Digresjon: Hver gang jeg besøker Monster Cable på ulike messer - som er et typisk kabelprodukt som primært selger på "svulstige audiofile påstander uten rot i virkeligheten" - så får jeg inntrykk av at de levere / ånder pga eierens "entusiasme"/"larger than life" personlighet og ikke minst en enorm markedsføring (også i hifi-pressen - så det er jo ikke noe rart i at man ikke avviser hånden med reklamekronenen!). Ikke ulik tidligere tiders selgere av "snake oil" som en kur mot det meste. Putt "Sweeney Todd" i Blu-ray spilleren på nytt og se spesielt på sekvensen med snake-oil selgeren!

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var jo nettopp alternativmesse i Oslo. Lurer på om de hadde kabler og drivverk.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La oss høre hva denne forskjellen utgjør - hva merker du?

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    La oss høre hva denne forskjellen utgjør - hva merker du?
    Hvem bryr seg om det, la oss se herligheten
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Newcomer petterab sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Var jo nettopp alternativmesse i Oslo. Lurer på om de hadde kabler og drivverk.
    Jeg tror ikke de hadde det, men på Engleskolen til Märtha Louise kunne man få kjøpt helt fantastiske HDMI kabler:
    De er av 99,999% rent, oksygenfritt kobber, og for å optimalisere signaloverføringen ytterligere er lederne til og med forsølvet. Kabelen er tredobbelt skjermet mot innstrålende støy (inkludert metafysisk pølsevev?), og de ergonomisk formede metallpluggene har integrert strekkavlastning, støyskjerming og forgylte kontaktflater for årevis med problemfri tjeneste.
    De inneholder antagelig englestøv...

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder for eksempel HDMI kabler så ER det forskjeller på dem.

Men, forskjellen går på om signalet kommer fra A til B intakt eller ikke.

For å si det enkelt så er signalet kommet frem helt hvis man ser eller hører alt man forventer å se;-)

Med andre ord ingen pixler, blokker, hvite prikker osv som ikke skal være der. Alt utover det er " unødvendig".

Jeg har selv opplevd at en HDMI kabel av typen "lakris" fungerte fint på 720p og 1080i, men ikke på 1080p, rett og slett fordi kabelen ikke var god nok. Ved å bytte til en noe mer forseggjort kabel fungerte alt perfekt.
    Å oppgradere utover det går da på følelser fremfor ytelse.

Virker det så virker det.

Selv har jeg både Monster og Real cable, men det er mye på grunn av "følelsen" og ikke teknisk begrunnetops:

For så å kommer over på tema for denne tråden så er det rimelig klart at det å gå fra DVD til Blu-ray er en så stor overgang at 99% av kundene ikke ser eller bryr seg om forskjellene på bildekvalitet spillerene i mellom på blu-ray. Forskjellen er tross alt rimelig liten, noe de aller fleste som tester Blu-ray spillere er enige om.

Det som varierer mye er hvor bra de er som DVD spiller.
    Grunnen er jo enkel: Det skal gjøres mye mer bildebehandling på ett 576i signal for å gjøre det om til 1080p enn ett signal som er 1080p i utgangspunktet.

Derfor er jo saken enkel for de som har en god DVD spiller og har tenkt å beholde denne, de trenger jo bare å finne den Blu-ray spilleren som har de funksjonene og hastigheten de ønsker seg.
    Man kan i de fleste tilfeller "glemme" blidekvaliteten og heller se på design osv.

Skal man erstatte DVD og CD spilleren med en ny boks som også spiller Blu-ray må man ta mange flere hensyn og da er det de egenskapene som er viktigst.

Ja ja, dette er "my two cents"8)

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så kjekt at det endelig er noen millionærer her inne som kan fortelle mannen-i-gaten at det er kvalitetforskjeller på drivverk...
    Kan du dokumentere den overnevnte påstanden, eventuelt legge ved bilder som viser de største/vesentlige forskjellene på dyrt vs billig drivverk og hva som gjør at lydkvaliteten også blir vesentlig forbedret?
    Ikke vær sjenert, legg gjerne ut bilder og utstyrsliste av resten av oppsettet ditt. Kan jo være kjekt for oss andre og sikle på de bildene vettu

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Så kjekt at det endelig er noen millionærer her inne som kan fortelle mannen-i-gaten at det er kvalitetforskjeller på drivverk...
    Kan du dokumentere den overnevnte påstanden, eventuelt legge ved bilder som viser de største/vesentlige forskjellene på dyrt vs billig drivverk og hva som gjør at lydkvaliteten også blir vesentlig forbedret?
    Ikke vær sjenert, legg gjerne ut bilder og utstyrsliste av resten av oppsettet ditt. Kan jo være kjekt for oss andre og sikle på de bildene vettu
    Om du vil ha lesestoff start å abonner på f.eks. Hifi+ eller Absolute Sound. Ellers kan jeg ref. til nettsteder som Audiogon.com eller avsforum.com hvor det finnes mer high-end tråder enn her hjemme på berget.

Om mitt oppsett og test av transport kan jeg si at jeg har testet flere drivverk mot samme DAC. Lett å høre forskjell, typisk større ro i lydbildet og dynamisk kontrast med et bedre drivverk.

PS: Regner ellers meg selv som en av "mannen-i-gata", bare at jeg har brukt ufordholdsvis mye av pengene mine på hifi og mindre til andre ting... Har holdt på med hobbyen i en årrekke så utgiftene er heldigvis blitt fordelt over mange år. Har ikke ukritisk slengt ut masse gryn på dyre komponenter, men prøvd ut og testet før kjøp. Har også lagt stor vekt på rom/romtuning da jeg mener at det er mye waste å investere i dyrt utstyr uten å ha et skikkelig rom.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om mitt oppsett og test av transport kan jeg si at jeg har testet flere drivverk mot samme DAC. Lett å høre forskjell, typisk større ro i lydbildet og dynamisk kontrast med et bedre drivverk.
    Dette har vel temmelig lite med Blu-ray og DVD å gjøre...

Uansett vil jo DACens beskaffenhet i forhold til reklokking, bufring etc. være en viktig faktor når man skal avgjøre hvorvidt særegenheter fra drivverket kan slippe gjennom til den analoge lydsiden.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=roffe]Dette har vel temmelig lite med Blu-ray og DVD å gjøre...
    [QUOTE]
    Ble lenger opp i tråden brukt som eksempel på at det er forskjell på drivverk. Det er naturligvis også store kvalitetsforskjeller på DVD drivverk. BD drivverk har jeg ikke erfaring med ennå, men ingen grunn til å tro at det ikke gjelder der også...

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er naturligvis også store kvalitetsforskjeller på DVD drivverk. BD drivverk har jeg ikke erfaring med ennå, men ingen grunn til å tro at det ikke gjelder der også...
    Det er mulig du har rett, men det er slett ikke noe "naturligvis" ved det, om man ser på tilfellet der man kun benytter digitale utganger.

Uansett ser jeg fortsatt ikke hvordan dette har noe å gjøre med diskusjonen om krigen mellom Blu-ray og DVD om å bli det mest utbredte formatet.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Uansett ser jeg fortsatt ikke hvordan dette har noe å gjøre med diskusjonen om krigen mellom Blu-ray og DVD om å bli det mest utbredte formatet.
    Ja, la oss legge drivverksdiskusjonen død - tilbake til topic! Hva kan vi forventes oss før jul? Mange har gått ut og sagt at Blu-Ray er årets julegave.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var innom Elkjøp og Expert her i byen i går en tur for å høre om hvilke spillere de hadde inne, og her er en kjapp oppsummering.

Elkjøp hadde Samsung 1500 og Sharp 21, men ventet flere spillere inn snart, bl.a. Sony. Grunnen til at de ikke hadde så mange var at etterspørselen har vært laber, men at de håpte den tok seg opp.

Expert hadde spillere fra Sony, Pioneer og Samsung, men noe var gamle modeller, samt noen nyere modeller. Der var det total mangel av personale, så jeg fikk ikke snakket med noen. Men det ser ut som de der ligger litt lenger frem enn Elkjøp her i byen, selv om de hadde en del gamle modeller inne.

Prisnivået på de to butikkene var omtrent som forventet, noe høyere enn nettbutikker, særlig var de gamle modellene høyt priset.

Men det skjer tydeligvis ting på den fronten iallefall, det var klar forbedring i forhold til det det var for et par måneder siden.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte akkurat Band of Brothers og From the Earth to the Moon tv-seriene på dvd.

Samlet pris på Play: £30 (eller ca kr 326,- )

Dette synes jeg illustrerer problemet for BD - dvd er rett og slett for billig og bra for mannen i gata.

Til sammenligning så koster BoB på BD £35 på samme sted - men husk tollbegyr osv - også får du selvsagt ikke med Tom Hanks boksen heller da :-D

Så for mange titler gjelder ikke "noen tiere ekstra" som det så kjekt skrives her i tråden.

Man kan jo nesten lure litt på om BD til og med er med på å presse prisene på dvd? At dvd liksom blir "First Price" opplegget? Synes spesielt tv-serie bokser har sunket mye i pris siste året. Vel det er jo glimrende for oss forbrukere :-D
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Spock i dette om dvd boksene. Tv serier er like greit å ha på dvd spesielt når prisforskjellen er såpass stor som den er.
    Har nylig kjøpt Prison Break har da kjøpt dem brukt sesong 1 & 2 på dvd og sesong 3 på BD. Skulle jeg kjøpt dem nye alle sammen ville jeg ikke vurdert BD pga pris.
    Filmer derimot heller jeg mer og mer mot BD etterhvert som tidbudet blir bedre og billigere.

Har nevnt det før men på Electroworld virket det som det gikk mye mer dvd til 99 pr film (nyheter 139/159) enn BD til 149 pr film (nyheter 199).

Side 75 av 126 FørsteFørste ... 5 15 25 35 45 55 65 71 72 73 74 75 76 77 78 79 85 95 105 115 125 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •