Blu-ray VS DVD krigen - Side 74

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 74 av 126 FørsteFørste ... 4 14 24 34 44 54 64 70 71 72 73 74 75 76 77 78 84 94 104 114 124 ... SisteSiste
Viser resultater 1,461 til 1,480 av 2508
    Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Når det gjelder lyden så er jeg HELLIG overbevist om at DTS HD MA bitsream ikke høres forskjellig ut på forskjellige spillere ( eller kabler ).

Når det gjelder bildet, uansett om det er 1080/24 så ser det annerledes ut på 2 forskjelllige spillere det kan jeg GARANTERE.

Bildet blir nemlig ikke sendt som bitstrøm direkte fra plata, da trenger man en SDI eller tilsvarende kobling.
    Dette finnes på noen DVD spillere, men jeg har ikke hørt om noen Blu-ray spiller med dette.

Bildet blir nemlig pakket ut og i større eller mindre grad behandlet før det går ut på HDMI kontakten.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som har noe tallgrunnlag å vise til for de siste månedene?
    Har snakket med endel folk fra "over there" og situasjonen er rimelig desperat i noen bransjer, jeg ser ikke for meg at blu-ray er noe den jevne Amerikaner vil prioritere når man må jobbe 2 - 3 minimum wage jobber bare for å beholde huset.

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    Er det noen som har noe tallgrunnlag å vise til for de siste månedene?
    Har snakket med endel folk fra "over there" og situasjonen er rimelig desperat i noen bransjer, jeg ser ikke for meg at blu-ray er noe den jevne Amerikaner vil prioritere når man må jobbe 2 - 3 minimum wage jobber bare for å beholde huset.
    Litt lengre bak i tråden er det lagt ved tall som sier at BD-salget stiger jevnt. Ellers så må en vel vente på tallene for 2008 samlet. Men de er vel ikke klare før over nyttår.
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Når det gjelder lyden så er jeg HELLIG overbevist om at DTS HD MA bitsream ikke høres forskjellig ut på forskjellige spillere ( eller kabler ).

Når det gjelder bildet, uansett om det er 1080/24 så ser det annerledes ut på 2 forskjelllige spillere det kan jeg GARANTERE.

Bildet blir nemlig ikke sendt som bitstrøm direkte fra plata, da trenger man en SDI eller tilsvarende kobling.
    Dette finnes på noen DVD spillere, men jeg har ikke hørt om noen Blu-ray spiller med dette.

Bildet blir nemlig pakket ut og i større eller mindre grad behandlet før det går ut på HDMI kontakten.
    Det er greit det at noen er "hellig overbevist" eller "teoretisk overbevist" om at bitstream`en ikke kan høres anderledes ut på forskjellige spillere. Det jeg lurer på om det er noen som har testet og sammenlignet lyden fra forskjellige spillere?
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    Men er det dem som sitter i denne situasjonen som i utgangspunktet handler film? Det jeg mener er at de som sliter mest i dag, slet også i går - bare mindre. Er det denne gruppen som kjøper mest film?

Intermediate Esp1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    Men hvordan blir diskusjonen her inne dersom Hjemmekino i desemberutgaven har kommet fram til at det er forskjell på lyden fra BD-spillere, selv om den sendes som bitstream.
    Det er ikke noe relevant problemstilling for mine kjøp. Andre må gjerne sitte å lytte for å finne den beste HDMI-kabelen som er mest tro mot signalet. ;-)

Eller at den ene spilleren leverer bedre bilde enn den andre, til tross for at den kun leser av 1080/24p og sender det til fremviseren...?
    PS3 funker utrolig bra (synd den ikke kan sende bitstrøm på audiodelen) ingen tvil om det. Om det er _marginale_ forskjeller i bildet ser jeg ikke bort i ifra, er tross alt ganske mye signalbehandling som foregår med bildet i løpet av dekoding og overlays av menyer, undertekst, OSD, etc.

Det jeg legger vekt på er ergonomi, brukervennlighet, oppstartstider, design, etc som ofte er mye mer markert forskjell på. Ser poenget med å betale mer for å få en boks som ikke er ren plastic-fantastic for eksempel og som dermed kan gi et mer kvalitativt inntrykk.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er greit det at noen er "hellig overbevist" eller "teoretisk overbevist" om at bitstream`en ikke kan høres anderledes ut på forskjellige spillere. Det jeg lurer på om det er noen som har testet og sammenlignet lyden fra forskjellige spillere?
    Jeg har testet både lyd og bilde og det er derfor jeg er overbevist;-)

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags tester er det du etterlyser? En kosetest der alle ser hvilken produkter som er i bruk og nipper til wiskyen samtidig? Du lager liksom ikke noen fasit med en sånn fremgangsmåte.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jepp og da hjelper det vel ikke med noen slags tilkoblinger, så lenge bildet uansett dekodes og etterbehandles i spilleren.

Men snakker vi egentlig om noe mer enn marginale forskjeller?

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har testet både lyd og bilde og det er derfor jeg er overbevist;-)
    Ja, akkurat det jeg lurte på

Sitat Opprinnelig postet av Esp1
    Hva slags tester er det du etterlyser? En kosetest der alle ser hvilken produkter som er i bruk og nipper til wiskyen samtidig? Du lager liksom ikke noen fasit med en sånn fremgangsmåte.
    Skjønte ikke helt hva du mente med det? Om du drikker cola eller annet brunt er det samme for meg. Det jeg lurte på om noen hadde hatt 2 eller flere BD-spillere i hus samtidig, og lyttet. Og spesielt spillere av forskjellig merke og i forskjellige prisklasser.

Altså vil det ikke være noen forskjell i lyden ved bitstream mellom Pioneer BDP-LX91 og Tecsonic fra Coop...?
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av petterab
    Ja, det vet jeg en del om. Selve avlesningen av CD'er er full av feil men ca. 1/3 del av kodingen (bitene) består av feilkorreksjoner. Disse feilkorreksjonene benyttes av programvaren i drevet for å korrigere bitstrømmen lest av laseren. Derfor kan en ripete CD avleses feilfritt. CD spec'en (audio) tillater en del feil (husker ikke raten) men i praksis er det INGEN feil. Har du noen sinne fått ødelagt en fil lest fra en CD på en PC? Det holder at ett bit er feil. Jeg har ikke satt meg inn i DVD eller BD spec'ene men det ville forundre meg veldig om de var fundamentalt annerledes. I praksis leverer de feilfrie bitstrømmer.
    Feilkorreksjonen på CD-plate ble i utgansgpunktet laget for å øke produksjonstolleransenen ved støping/metallisering av platene. Særlig i barndommen var det vanlig med pin-holes etc i det metaliserte laget. Hvis en sample allikevel skulle bli feil avlest så vil man neppe høre det om en sample blir interpolert.

CD-ROM har et ekstra lag med feilretting fordi CD-DA ikke har bra nok feilretting til data bruk.

PÅ DVD benytter man en langt mer moderne og effektiv feilrettingsalgoritme (som er den samme på tvers av DVD-Video, DVD-Audio, DVD-ROM).

Feilutlesning fra platene er ikke en sak som er relevant å diskutere, det er ganske enkelt ikke noe praktisk problem.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, akkurat det jeg lurte påAltså vil det ikke være noen forskjell i lyden ved bitstream mellom Pioneer BDP-LX91 og Tecsonic fra Coop...?
    Nei (ikke forskjell)
    At spilleren kan overføre (bitstream) Dolby Digital pluss , DTS HD , Dolby Thrue HD og DTS HD MA er det viktige for da har man Bitstream mulighet til alle HD lyd codec.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat fra Lyd og Bilde
    Lydkvalitet
    Med Blu-ray-utgivelsen Divertmenti av Trondheimsolistene er det selv med en billig spiller som Tecsonic tydelig forskjell på lavoppløst og høyoppløst lyd. Men i forhold til de beste spillerne mangler den litt oppløsning og raffinement. Strykerne blir litt grovkornet og harde i forhold til med Pioneer, Denon og også Panasonic. Spilleren låter helt ok, men om lyden er viktig for deg, kan en dyrere spiller vurderes.
    Her snakker man om et feigt magasin som ikke tør å skrive at det ikke er forskjell.
    Test av Pioneer BD-LX71 - Tester - Lyd og Bilde

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [B]
    Sitat Opprinnelig postet av Lyd & Bilde Panasonic BD55

Selv om lyden overføres digitalt via HDMI, er det forskjeller å høre mellom Blu-ray-spillere. Panasonic DMP-BD55 låter bra, med god dynamikk og oppløsning. Klangbalansen er litt mørkere enn den til Denon og Pioneer, men likevel er både film- og musikkopplevelser meget innbydende.
    Og hvordan skal man tolke dette, da??

Er det Lyd & Bilde som ikke har peiling eller er det dere andre her inne som bare gjetter og forholder dere til teori?

Ikke vet jeg, for jeg har ikke testet; men akkurat nå er jeg like klok som da jeg stilte spørsmålet i utgangspunktet.

Tipper at Hjemmekino kommer med noe av de samme konklusjonene som Lyd & Bilde...?
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FFWD
    Sitat fra Lyd og Bilde

Her snakker man om et feigt magasin som ikke tør å skrive at det ikke er forskjell.
    Test av Pioneer BD-LX71 - Tester - Lyd og Bilde
    Denon DVD-2500BT
    Kompromissløs!
    Denon-spilleren oser byggekvalitet. Som det rene drivverket den er, har hele budsjettet gått til den digitale behandlingen av lyd og bilde. Det både høres og synes!

Kontrabassen på Trondheimsolistenes ”Divertmenti” på Blu-ray er stor og massiv, mens detaljene i dens overtoner er meget nyansert. Fiolinene er også markant luftigere enn med de andre spillerne (PIoneer kommer tett på). På ren og skjær lytteglede stikker Denon seg frem som testens beste spiller.
    Dette ved bitstream BD med Denon og Pioneer

Tull og vås.
    Dette er en misserabel Blu Ray spiller test

En Test av Blu Ray spillere som mest er fokusert på DVD kvalitet og feilinformasjon.

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He-he. Sterke ord og følelser her inne nå. Men hygen, har du testet like mange spillere på samme tidspunkt slik Lyd & Bilde har gjort? Er det "tull og vås" fordi du nekter å tro det? Eller er det fordi du vet at det ikke eksisterer forskjell mellom de omtalte spillerne hva angår lyd via HDMI? Og da mener jeg at du faktisk har hørt så mange spillere side om side.
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk dette er samme bladet som opplevde bedre kontrast med å bytte HDMI kabler :-)

Skulle likt å kjørt blindtest på denne testeren.
    Tecsonic mot hvilken som helst annen spiller. Bitstream out via en HDMI svitsj.

Intermediate bigtor sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har testet PS3 opp i mot LX70A og kjørte begge spillerne med samme blu ray film og bildemessig var det forskjeller og da spesiellt i mørke områder hvor da 70A fikk frem langt mere detaljer men om det stor forskjell på lyden har jeg ikke testet.
    Mvh bigtor

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En blindtest eller forsøk på å høre 8 - 12 ulike BD spillere etterhverandre er ingen måte å kunne avgjøre best lyd.
    Ja jeg har hørt flere spillere ved samme 7.1 surround anlegg og samme lydspor.
    Nei jeg har aldri hørt forskjell på bitstream HD lyd å kommer aldri til å høre forskjell når det gjelder type BD spiller eller selve overføringen over HDMI.
    (VRANG ? nei men man må hovedsakelig forholde seg til teknologi , spesifikasjoner.....Forskjellen vil ligge fra lyden er decodet (pakket opp som PCM) og videre behandling + type høytalere og plassering.

Man kan vel kanskje måle men har aldri lest noen resultat
    Audio Precision Audio Analyzers : APX

Det eneste resultatet om en bitstream lydoverføring skulle få feil er at lyden ville hakke eller ingen lyd i det hele tatt.
    Det er ikke slik att pakket lyd (codec) kan reduseres ved endring av bit eller Khz
    Bitsream --> bitstrøm ..er en strøm av data biter
    bitsrømmen kan bli avbrutt men det resulterer ikke i at det blir mindre klang i fela eller ikke så trykk på trommer og bassgitar.
    Nå har jeg også nevnt at enkelte codec har en selvkontrollfunksjon som dobbeltskjekker at PCM som pakkes ut av bitstream HD lyden er eksakt bit for bit identisk med PCM som ble lagt inn (encodet) til codec ved produksjon av BD filmen.

Jeg har lest enormt om BD spillere og bitstream og aldri sett en forklaring eller tvil at bitstream HD audio er ulik mellom spillere.
    Det er ikke så lett å si at lyden blir sendt som data strøm (1 og 0) men at clock , jitter skal gi endringer i sample rate så lyden kommer ulikt fram ved lydpresantasjoner er umulig.

Hadde lyden vært PCM (multichannel PCM) så trodde jeg det lenge fordi der kan lyden downsamples av ulike årsaker.
    Nå tror jeg ikke en PCM downsampling ville kunne registreres hørbart etter litt diskusjon med Espen1 (der jeg har downsamplet 24 bit 96 kHz lyd x antal ganger å testet uten hørbar forskjell)

Er ørene brukt som referanse til lydkvalitet i denne testen de har hatt måttet ha ørene i samme millimeter possisjon for samme lydbilde , lyden som ble sammenlignet måtte være på 1000 dels sekundet samme sted da variable bitrate osv måtte treffe på samme tidspunkt.
    Selvsagt samme reciver og ikke minst samme innstillinger.
    Samme plassering høytalere møbler , folk i rommet osv

Så kommer noe jeg ikke vet å det er (ikke forskjell mellom BD spillere og evnen til bitstream men kommuniksasjon)
    Kan HDMI bitsream >>>>CEC og DDC kanaler.
    CEC er Consumer E ectronic Control
    Denne funksjonen gir mulighet for enheter å kommunisere med hverandre via HDMI-kabel for funksjoner (om den ulike produsent av spiller/reciver har startet å implentere dette ennå)
    DDC står for Dispaly Data Channel, en innretning som muliggjør en kilde til å kommunisere med en skjerm for å bekrefte skjermen ratio og lyd evner.
    Det kan deretter sende ut riktig formatert bilde og lyd som passer best for en tv eller recivers evne til å behandle det.
    Denne funksjonen er også avhengig av firmware i både kilde-og display-enhet som tilbyr funksjonaliteten.
    Kan lyd endres pga ulik kommunikasjon mellom BD spillere og recivere ?
    Kummuniserer enkelte BD spillere med reciveren å kan øke/minke kvalitet på lyd og andre ikke?
    Kan ulike HDMI kabler endre bitstream lyd hørbart (jeg har aldri hørt om det å har ingen tanker på hvorfor så skulle skje)
    Jeg tror ikke eller som SVS mann sier "synser" ikke endringer skjer ved bitstream som kan være hørbare.
    Kanskje lyd kan endres ved PCM (multichannel) overføring ?
    Var det ett bitsream HD lyd de testet eller kan det ha vært PCM eller HD codec som ble gjort om til PCM ubevist i enkelte BD spillere eller rett å slett har de kanskje fått core på noen ?
    Det er mye å passe på ved så mange spillere for riktig innstilling å personlig stiller jeg meg uforstående til deres lyd resultater ved lik lydoverføring.

Espen 1 har sikkert en god forklaring på hvorfor lyden er lik ved bitstream men at enkelte påstår forskjell.

Synsing er vel den mest nærliggende forklaring til at enkelte hører denne forskjellen mellom spillere.
    Trist er det da en slik test viser og "vanlig" forbruker leser at man må ut med minst 7000,- kr for å få bra bitstream lyd som blir helt feil.

Trist er det også at selv om en Blu Ray spiller har DVD , CD , bilder osv av muligheter er selve Blu Ray avspilling (lyd , bilde) det som er fokusert minst på .

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant lesing, hygen
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Side 74 av 126 FørsteFørste ... 4 14 24 34 44 54 64 70 71 72 73 74 75 76 77 78 84 94 104 114 124 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •