Blu-ray VS DVD krigen - Side 71

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 71 av 126 FørsteFørste ... 11 21 31 41 51 61 67 68 69 70 71 72 73 74 75 81 91 101 111 121 ... SisteSiste
Viser resultater 1,401 til 1,420 av 2508
    Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Hehe.. med den holdningen kan du vente deg inn på de evige jaktmarker.. Det kommer alltid noe bedre og billigere rundt neste sving..
    Generelt sett så har du jo rett, men hvis man har fulgt med på hjemmekinoutstyr i noen år så viser det seg at det finnes ganske optimale tidspunkter å handle på.

Jeg tror man kan gjøre et veldig mye bedre kjøp når det gjelder 1080p lcd projektorer hvis men venter på de som kommer i løpet av det neste året.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Jeg tror man kan gjøre et veldig mye bedre kjøp når det gjelder 1080p lcd projektorer hvis men venter på de som kommer i løpet av det neste året.
    Antagelig så er TW5000 som kommer i desember, nær det optimale du kan få av 1080 LCD IMHO.
    Når det gjelder utbytte av BD vs DVD på projektor så er det bare å pelle seg ned av gjerdet. Markedet vrimler av gode tilbud på både nytt og brukt. Her er det heller ikke noen som alvorlig kan påstå at de ikke ser stor forskjell.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Antagelig så er TW5000 som kommer i desember, nær det optimale du kan få av 1080 LCD IMHO.
    Vel der kom jo du egentlig med den projektoren jeg har sett meg ut :-D

Men jeg er også spent på hva de nye fra Panasonic og Sanyo vil yte i tester.

Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Når det gjelder utbytte av BD vs DVD på projektor så er det bare å pelle seg ned av gjerdet. Markedet vrimler av gode tilbud på både nytt og brukt. Her er det heller ikke noen som alvorlig kan påstå at de ikke ser stor forskjell.
    Det er klart det er meget stor forskjell mellom dvd og BD på projektor - har man også brukbart surround anlegg så merkes det også godt lydmessig.

Men har man 42-50" tv og et billig pakke surround anlegg (eller kanskje ikke det en gang) så ville ikke jeg anbefalt å oppgradere til BD.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ellers synes jeg det hadde vært veldig intressant å vite hvordan PS3 som BD spiller står seg mot dagens dedikerte BDspillere opp til 5k.

Men da testet på proj med minst 100" på 3.5m avstand.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Generelt sett så har du jo rett, men hvis man har fulgt med på hjemmekinoutstyr i noen år så viser det seg at det finnes ganske optimale tidspunkter å handle på.

Det har du nok helt rett i, for ikke å snakke om å vente til 2010...

Når det gjelder BD vs DVD er vel problemstillingen når man først har oppgradert til en 1080 projektor, at man har veldig mange DVD plater man pga bildekvaliteten ikke gidder å se lenger, og man må kjøpe inn BD plater av de filmene man liker å ha i sammlingen sin, etter at man har kjøpt dem på DVD...

Trodde ikke dette skulle være no stort problem, før jeg opplevde det selv.

Brukte CRT projektor med 1080p oppset med DVD, HDDVD og BD tidligere, og der var av en eller annen grunn ikke DVD formatets begrensinger like tydelige som det ble med JVC HD1. Dette har vel mye med bildeskarphet å gjøre, men synes ikke det er hele forklaringen heller. CRT prinsippet gjorde feilene ved DVD mye mindre tydelig, og allikevel oplevdes BD som en stor forbedring..
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Private Ryan
    Merklig ar PS3 er så bra når folk ser tydlig forskjell på en DVD-spiller til 2K kontra 8K, PS3 må være verdens beste multi-maskin for gaming og film etc.
    Den DL'en jeg nevnte selger Fortrinnsvis high-end hifi og AV samt total-løsninger i 100K klassen. Han sier også at en dedikert BD-spiller på lerret kan være helt superb.
    Men han vil aldri bruke en PS3 til annet én gaming. Sist men ikke minst sier han at BD bare skal brukes i 1080P, hvis ikke vil omscaleringen spise opp vinninga i spinninga osv....................!!

Men på papiret.......................
    Jeg bruker PS3 på Sony VW50 92" rammelerret, og lyd via Pioneer LX60 receiver. Høyttalere er SVS og subwoofer er SVS 20-39PC+ (12,3).

...så kan du jo sende bort kompisen din med 100k-kroners utstyr for bedømming om han fortsatt "aldri ville brukt PS3 til annet enn gaming".

Dette vitner om utsagn fra folk som enten ikke har peiling eller som aldri har sett eller hørt BD lyd og bilder fra PS3. Jeg velger å tro at han aldri har sett PS3 i aksjon. Og da blir det litt useriøst å gi "synse"-råd på hva kunder skal kjøpe eller ikke....
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Det har du nok helt rett i, for ikke å snakke om å vente til 2010...
    Nja - nå er mitt inntrykk at de 1080p lcd projektorene som har blitt sluppet det siste året har vist veldig varierende bildekvalitet. Dette ser ut til å stabilisere seg på et mye høyere nivå med de som kommer nå. Tenker da i prisleie 10-25k.

Dermed så blir ikke forskjellene så store - dette skjedde med 720p projektorene for noen år siden også.

Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Når det gjelder BD vs DVD er vel problemstillingen når man først har oppgradert til en 1080 projektor, at man har veldig mange DVD plater man pga bildekvaliteten ikke gidder å se lenger, og man må kjøpe inn BD plater av de filmene man liker å ha i sammlingen sin, etter at man har kjøpt dem på DVD...

Trodde ikke dette skulle være no stort problem selv, før jeg opplevde det selv.

Brukte CRT projektor med 1080p oppset med DVD, HDDVD og BD tidligere, og der var av en eller annen grunn ikke DVD formatets begrensinger like tydelige som det ble med JVC HD1. Dette har vel mye med bildeskarphet å gjøre, men synes ikke det er hele forklaringen heller. CRT prinsippet gjorde feilene ved DVD mye mindre tydelig, og allikevel oplevdes BD som en tor forbedring..
    Den erfaringen med dvd på 1080p projektor kan det jo godt hende jeg gjør også... :-D

Men kjøper jeg dvder for kr 50 - 100,- nå og senere går over til å handle BD når prisen på disse blir rundt kr 100,- så går det for det samme.....

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    Jeg bruker PS3 på Sony VW50 92" rammelerret, og lyd via Pioneer LX60 receiver. Høyttalere er SVS og subwoofer er SVS 20-39PC+ (12,3).

...så kan du jo sende bort kompisen din med 100k-kroners utstyr for bedømming om han fortsatt "aldri ville brukt PS3 til annet enn gaming".

Dette vitner om utsagn fra folk som enten ikke har peiling eller som aldri har sett eller hørt BD lyd og bilder fra PS3. Jeg velger å tro at han aldri har sett PS3 i aksjon. Og da blir det litt useriøst å gi "synse"-råd på hva kunder skal kjøpe eller ikke....
    Men med tanke på optimal lyd og bildekvalitet - vil du da anbefale PS3 like mye som en dedikert BD spiller til samme pris - hvis den først og fremst skal benyttes som en BD spiller i en hjemmekino med projektor?

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men med tanke på optimal lyd og bildekvalitet - vil du da anbefale PS3 like mye som en dedikert BD spiller til samme pris - hvis den først og fremst skal benyttes som en BD spiller i en hjemmekino med projektor?
    Det blir jo litt feil sammenligning da BD-spilleren i PS3 bare utgjør en liten del av pris/muligheter. Det er mere rettferdig å sammenligne med en billig BD-spiller + xBox360 etc.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Det blir jo litt feil sammenligning da BD-spilleren i PS3 bare utgjør en liten del av pris/muligheter. Det er mere rettferdig å sammenligne med en billig BD-spiller + xBox360 etc.
    Joda - er enig i at det blir litt feil. Men allikevel - tidligere i tester så viste PS3 seg som en like god BD spiller som andre dedikerte som kostet det samme.

Men gjelder dette i dag? Altså har du 4k å bruke på en BD spiller - er det da like greit å kjøpe en PS3?

Det andre man får med, får man heller ta som en bonus :-D

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det skal jeg være enig med deg, det er bare uenigheter om når det faktisk er ;-)

Når det gjelder BD, synes jeg tiden er inne. Prisene på BD filmer er begynt å matche DVD (nyheter) og utvalget blir stadig større. F.eks har Sony sluppet S-350 som koster under 3 lapper og skal være en meget kompetent spiller, OBS! sin "NoName" spiller til under 2k (?) og selvsagt har man PS3 som etter min erfaring og mening er verdt hver eneste krone. For de med stort lerret, FullHD PJ og høye krav til ytelse kan det nok være på sin plass med en god dedikert BD-spiller.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men kjøper jeg dvder for kr 50 - 100,- nå og senere går over til å handle BD når prisen på disse blir rundt kr 100,- så går det for det samme.....
    I utgangspunktet ja, men det er vel heller ikke helt riktig.

Tar man f.eks med ens egen begrensede "levetid", den begrensede tiden man har å bruke til å nyte film slik den skal nytes i hverdagen osv, da blir det vel litt dumt å kjøpe to forskjellige formater av samme film som man først bruker tiden på den "dårlige" versjonen.

Dette kan selfølgelig virke som en litt tvilsom måte å retferdiggjøre diverse innkjøp i AV sammenhengen, sett i lyset av utviklingen i hjemmekino elektronikk osv, men det koker vel ned i personlige valg og prioriteringer utifra de mulighetene man har til å realisere og påvirke dette selv.

Edit: Det er vel et utrykk som heter "den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves", men vil vel tro at hvis man følger det utrykket, kan man komme til å vente for lenge, og gå glipp av mer av gleden......
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For det første blir sammenligningen litt feil, som andre skriver. Men, selv har jeg lerret og bruker PS3 først og fremst som BD-spiller. Slik det er blitt nå, tror jeg at dedikerte BD-spillere er noe bedre enn PS3, men først når en kommer opp i lerret størrelse. Jeg skal se den som klarer å skiller veldig mye på BD-spilleren på en 40"-46" flatskjerm.

Nå vet vi at PS3 er så utrolig mye mer enn en BD-spiller. Så om du skal ha en BD-spiller til en skjerm på 40"-46", er PS3 mer enn god nok (også på DVD). Men klart, spiller man ikke spill i det hele tatt, og er ikke opptatt av noen funksjoner PS3 kan tilbyby, så sier det seg selv.

På Electroworld var det demo av HK/ JBL på en Pioneer 60". Anlegget var koblet med PS3. Kan ikke si det var noe som helst å sette fingeren på, hverken på lyd eller bilde. Bruce Willis var fortsatt number one
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Det hender fortsatt jeg kjøper en og annen DVD, men tror jeg kjøper omtrent 75% BD og 25% DVD om dagen. De DVDene jeg kjøper er ofte filmer som ikke har så mange kule lyd- og bildeeffekter, eller filmer som ikke har kommet på BD. Ellers hender det jo at noe er så billig at det er rimeligere enn å leie en film, og da er det en no-brainer hvis jeg har lyst til å se den.

Synes for øvrig det er merkelig at LOTR-trilogien ikke er på BD ennå...
    LOTR kommer på Blu-ray våren 2009 i theatrical cut og 2010 i extended edition så det er bare å begynne å glede seg:-D

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Min filosofi er å kjøpe bra, men ikke best. For på den måten å ha "råd" til å oppgradere igjen om 2-3 år igjen.
    Jeg kjøpte f. eks en 47" Full HD Toshiba til jul i fjor for ca 16k. Da kan jeg kjøpe en ny TV om 2-3 år til samme pris og kanskje ha en enda bedre TV enn om jeg nå hadde kjøpt en til 32k.. Og i tillegg ha en 47" til soverommet:-)

Jeg kjøpte min første projector i 1997. Jeg har byttet 3 ganger siden (ca 2.5 år i snitt pr proje altså). Nå har jeg en BenQ W9000 som jeg forer med 1080p fra en PS3 og BD. Dette er en gnistrende god kombinasjon. jeg har aldri hatt en eneste DVD i PS3... ;-)
    Om en stund blir det nok en stand-alone BD spiller. Det blir kanskje neste generasjon fra Sony? Men enn så lenge duger PS3 meget godt. Med tid og stunder blir det nok en ny proje også. Jeg sitter på en måte også på gjerdet og venter hele tiden, venter på neste oppgradering... ;-) Men jeg kunne aldri i verden tenke meg å sitte her og vente uten BD.. :-)

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er dette for noe gnål, bluray er det nye formatet som gjelder til det en gang i fremtiden blir erstattet av noe annet.

Newcomer heba1 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    testet akkurat LOTR på mitt utstyr nå(samsung bd 1400,og benq 8720) er jo ikke full hd,MEN blir nesten lei meg når jeg ser hvor dårlig bilde det er på LOTR,i forhold til feks "No country for old men",og andre bra blu ray utgivelser.Jeg kommer helt sikkert til å kjøpe LOTR på blu ray når den kommer.De som påstår at de ikke ser forskjell på sd-dvd og blu ray kan seriøst ikke mene det,det må kun være for å kverrulere.det er jo egentlig ikke noe å diskutere spør du meg!Jeg har blitt helt frelst:-D

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av heba1
    testet akkurat LOTR på mitt utstyr nå(samsung bd 1400,og benq 8720) er jo ikke full hd,MEN blir nesten lei meg når jeg ser hvor dårlig bilde det er på LOTR,i forhold til feks "No country for old men",og andre bra blu ray utgivelser.Jeg kommer helt sikkert til å kjøpe LOTR på blu ray når den kommer.De som påstår at de ikke ser forskjell på sd-dvd og blu ray kan seriøst ikke mene det,det må kun være for å kverrulere.det er jo egentlig ikke noe å diskutere spør du meg!Jeg har blitt helt frelst:-D
    Ser man ikke forskjell på sd-dvd og bluray....ja da bør man oppsøke en optikker straks. Jeg har sluttet å se på "vanlig" dvd for det er som å sette på en vhs film, vel nesten ivertfall.

Newcomer heba1 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roffy
    Ser man ikke forskjell på sd-dvd og bluray....ja da bør man oppsøke en optikker straks. Jeg har sluttet å se på "vanlig" dvd for det er som å sette på en vhs film, vel nesten ivertfall.
    AMEN8)

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Hvorfor det?

Hvis noen er på jakt etter en BD-spiller. En spiller som absolutt aldri skal brukes til noe annet enn å spille av Blu-ray- og DVD-filmer. Hvorfor er det da "rettferdig" å be ham kjøpe en xbox 360, som han kan hive rett på dynga, i tillegg?

Faktum er at PS3 er en veldig god BD-spiller, men den er ikke lenger den billigste, og den er ikke den beste lenger, heller. I tillegg har den ikke display, og fjernkontrollen bruker blåtann, noe som for så vidt er kult, men det gjør det mye vanskeligere å finne en programmerbar fjernkontroll som kan styre alt i anlegget. PS3 har også en litt upraktisk form som gjør at den passer litt dårlig inn i et stereoanlegg.

Jeg har PS3 selv, og er kjempefornøyd med den. Men, skulle jeg kjøpt BD-spiller i dag, ville jeg gått for Sony BDP-S550.

Side 71 av 126 FørsteFørste ... 11 21 31 41 51 61 67 68 69 70 71 72 73 74 75 81 91 101 111 121 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •