Blu-ray VS DVD krigen - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 126 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 17 27 37 47 57 67 77 87 97 107 117 ... SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 2508
    Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av soundprof
    En liten observasjon.

I går hadde min datter filmaften for sine venninner. Rundt 18 år - syv stykker.
    De gikk gjennom mitt utvalg av filmer og en del DVD-er som de hadde med.

De endte opp med å se på en spillefilm som lå på en brent DVD som en av dem hadde - det var i alt seks spillefilmer på den, hvilket betyr at det var temmelig rått komprimert for å få plass.

Jeg kommenterte - dum som jeg er - at de ikke ville få utbytte av multi-kanals lydsystemet.

"He-he, det bryr vi oss katta om. Du kan jo sitte og se film med faren min," sa en av dem.

Dette er kundene som er mer enn fornøyde med DVD i dag, som laster ned film, og som kommer til å kjøpe disse fra nett for noen små kroner når det kommer så langt.
    Jobber med 16-18 åringer og 98% av dem synes at det er helt OK å se film på bærbar PC har jeg inntrykk av. Da er det selvfølgelig DIVX film lastet ned fra en eller annen luguber side, gjerne med skyggen av folk som går forbi han som sitter i salen og filmer osv ...
    Lyd og bilde betyr ingenting for dem.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Beemer
    HD det er rett å slett en nisje preget opplegg det kommer aldrig til og ta over for dvd.
    Rett og slett for folk stort sett gir blanke f i dette.Siden fleste parten sitter på en 32-42" tv sikkert 99%.
    derfor blir dette som laserdisk.Dør ut.
    Skal massene bytte spillere må disse komme på Lidl/rema etc til max 1000kr
    Ellers er dette formatet dødt.
    Så må selvfølgelig hd filmene bli like dyr som vanlig dvd
    Hahaha

Du minner meg om han her:
    http://itpro.no/images/shots/internettfloppdn.jpg

Selvfølgelig er det en nisje akkurat nå. Akkurat som CDen var da den kom, eller DVDen for den saks skyld. Jeg husker folk sa at DVD var for dyrt også en stund etter at det kom på markedet.

Blu-ray kommer sakte, men sikkert, til å ta over for DVD. Antakeligvis kommer det til å ta lengre tid enn for VHS til DVD, da fordelene ikke er like umiddelbare eller gode nok for folk flest til å rettferdiggjøre kjøp. Det fysiske formatet er jo identisk og gir ingen nye fordeler f.eks, man får kun bedre lyd og bilde. Men, prisene på filmer og spillere vil synke, akkurat som med DVD. Dette pga intern konkurranse blant OEM-produsentene av spillere (her er allerede PS3, og kommer fortsatt til å være den største driveren, for prisreduksjon) og filmstudioene seg i mellom når det gjelder filmer.

Sammenligningen med Laserdisc er hårreisende kunnskapsløs. I 1998, 20 år etter den første LDen ble sluppet (som forøvrig var Jaws), var det kun én til to millioner LD-spillere i amerikanske hus. Til gjengjeld er det nå etter bare to år med Blu-ray millioner av spillere der ute, og softwaren selger mye bedre enn LD i sin tid. Selvfølgelig har dette med at tidene forandrer seg å gjøre også. Teknologi utvikler seg fortere og i tillegg er teknologiadopsjonen blant folk flest utrolig mye større idag enn tidligere, men slik har nå samfunnet utviklet seg. LD var jo også det første digitale videoformatet og var ny, uprøvd teknologi i et umodent marked. Det samme kan ikke sies om Blu-ray. I tillegg er LD-platene store og tunge i forhold til VHS-kassetter. Jeg kan holde på ganske lenge å finne forskjeller i de to respektive markedssituasjoner og teknologier, men faktum er at det vel strengt tatt er HD-DVD som kommer til å forbli et nisjeformat fremover, og det nærmeste man kommer en sammenligning med Laserdisc.

Newcomer format.fighter sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ghaddafi
    Hahaha

Sammenligningen med Laserdisc er hårreisende kunnskapsløs.

LD var jo også det første digitale videoformatet og var ny, uprøvd teknologi i et umodent marked.
    Det som er hårreisende er at du tror at Laserdisc var et digital videoformat. Det var det nemlig ikke. LD er _ANALOGT_ (den fikk derimot digital lyd etterhvert) :???:

Intermediate Beemer sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [/QUOTE] men faktum er at det vel strengt tatt er HD-DVD som kommer til å forbli et nisjeformat fremover, og det nærmeste man kommer en sammenligning med Laserdisc.[/QUOTE]

Akkurat det samme som jeg sier.Det med laser var jo bare en samenligning som jeg mener var en flopp i norge.Selv om jeg sitter med 200+ laserdisker
    Hd er en flopp for folk flest. Selv om vi har det, hjelper det ikke noe når over 99% gir blanke i dette.
    Derfor må prisen ned både på filmer å spillerere skal det overhodet ha en mulighet.
    Kommer det høyere frx 4-8k må man bytte spillere alle mann igjen

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Beemer
    Akkurat det samme som jeg sier.Det med laser var jo bare en samenligning som jeg mener var en flopp i norge.Selv om jeg sitter med 200+ laserdisker
    Hd er en flopp for folk flest. Selv om vi har det, hjelper det ikke noe når over 99% gir blanke i dette.
    Derfor må prisen ned både på filmer å spillerere skal det overhodet ha en mulighet.
    Kommer det høyere frx 4-8k må man bytte spillere alle mann igjen
    Da jeg begynte å lukte på laser for noe over 10 år siden (kjøpte det aldri, ble DVD istedet) så var platene digre, kosta 400-500 kroner hvis jeg husker riktig. Dette er 1997 kroner. DVD platene var som CD i størrelse og kosta mye mindre. De første import filmene mine kosta 349, men sank veldig raskt. De første norske filmene mine kosta 199.

De norske BD filmene som jeg kjøper i dag koster fra 159-249 stort sette (2008 kroner...). BD import filmene fra129-179.

Synes sammenligningen med laserdisc blir rar.

HD en flopp for folk flest? Det er ikke presentert annet enn som en krig for folk flest. Nå er det ute av veien, nå skal vi ha prisene litt ned så ordner resten seg.

Newcomer Appeti sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Potetgullmannen
    Da jeg begynte å lukte på laser for noe over 10 år siden (kjøpte det aldri, ble DVD istedet) så var platene digre, kosta 400-500 kroner hvis jeg husker riktig. Dette er 1997 kroner. DVD platene var som CD i størrelse og kosta mye mindre. De første import filmene mine kosta 349, men sank veldig raskt. De første norske filmene mine kosta 199.

De norske BD filmene som jeg kjøper i dag koster fra 159-249 stort sette (2008 kroner...). BD import filmene fra129-179.

Synes sammenligningen med laserdisc blir rar.

HD en flopp for folk flest? Det er ikke presentert annet enn som en krig for folk flest. Nå er det ute av veien, nå skal vi ha prisene litt ned så ordner resten seg.
    Enig med deg.
    Jeg gikk for Laser disk og eide ca 60-70 plater. Filmene kostet skjorta, en måtte enten importere som var komplisert den gang (ingen netthandel) eller dra på Akers Mic for å kjøpe filmene en ønsket.
    BD filmer får en kjøpt mange steder allerede og til helt andre priser enn hva LD platen kostet. Og prisene er på godt vei nedover.

LD platen var store plater og de måtte snus midt i filmen, under tekst var der ikke. Dette er ikke tilfelle for det nye HD formatet.

Utleie av LD var fraværende, Her er BD langt foran allerede, det kommer et par nyheter nesten hver uke i utleiebutikkene. Så en må ikke kjøpe absolutt alt som kommer ut.

Det er greit at enkelte prøver å trekke paralleller til LD. Men faktisk så er BD langt forbi det stadiet LD noen gang kom til.

Må også si at det blir litt "teit" å hevde at HD er en flopp for folk flest allerede, la oss gi dette formatet et par år til før det konkluderes på denne måten.

På bare 2 ½ måned så ble det solgt 1 000 000 filmer på BD, det positive nyheter for oss som ønsker at HD etablerer seg.

Hvor stor markedsandel skal HD ha før det ikke er en flopp?

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av format.fighter
    Det som er hårreisende er at du tror at Laserdisc var et digital videoformat. Det var det nemlig ikke. LD er _ANALOGT_ (den fikk derimot digital lyd etterhvert) :???:
    Av hans innlegg som faktisk var bra, så måtte du selvfølgelig kommentere den bagatellen om at LD er analogt og ikke digitalt.
    Det var ikke et teknisk inlegg han skrev fomat.fighter.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Jobber med 16-18 åringer og 98% av dem synes at det er helt OK å se film på bærbar PC har jeg inntrykk av. Da er det selvfølgelig DIVX film lastet ned fra en eller annen luguber side, gjerne med skyggen av folk som går forbi han som sitter i salen og filmer osv ...
    Nå er det kanskje ikke 16 -18 åringer som er kjerne gruppen til HD, for som du sier så er de ikke opptatt av kvalitet i det hele tatt.
    Men ikke la denne tråden utarte seg til en krig om HD mot Divx eller HD mot nedlastning etc.
    Tråden heter Blu-ray VS DVD krigen

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror ganske enkelt av pris er det avgjørende her.

På elkjøp koster en BD rundt 300, mens den samme på DVD koster gjerne 79 eller 99. Er ikke i tvil om at 99% av de som handler da kjøper DVD utgaven.

Ekstramateriellet tror jeg ikke har noe som helst å si. Her tror jeg de fleste bare ser filmen, og aldri er innom ekstramateriellet som er på disken. Selv synes jeg det bare er irriterende å måtte se trailere, vente på menyen skal bli klar osv før jeg kan se filmen. Dette har jeg da løst på en enkel måte på htpc med anydvd.

Prisen på spillere tror jeg ikke er så avgjørende annet enn at de må under 2000 kroner før de blir vurdert av folk flest.

Alle kjøper i dag en HD klar TV, men jeg tror de færreste vet hva HD delen faktisk betyr. Etter å ha kjøpt nytt tv til 10 000+ så går de hjem å kobler det til analoge signaler, så å si at bildekvaliteten har mye å si tviler jeg sterkt på.

Folk er fornøyd med kvaliteten på dagens tv-sendinger, på samme måte som de er fornøyd med kvaliteten på DVD. HD er i dag kun for spesielt interesserte, så spørs det hvor mye reklame de klarer å kaste etter oss for å overbevise om at alle må ha HD.

I tillegg er det faktisk en god del som sitter på en DVD-opptaker, og dem vil vel ikke bytte denne ut før de får en ny opptaker til ca samme pris.

Men er det ikke slik med alle formater at de aldri tar helt av før muligheten til å kopiere disken på en enkel måte er tilgjengelig? Alle blant de yngre kopierte DVD filmer i drøssevis i starten, og det var derfor enklere for far å kjøpe en spiller når de alt hadde 40 filmer kopiert fra naboen.

Vi får bare vente å se. Om DVD blir vinneren her, så vil det vel komme ett nytt format om noen år som skal ta knekken på DVD på nytt. Vi får bare håpe at de da har blitt enig om ett format fra starten av, og på den måten enklere når ut til allmennheten.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svortevik
    Jeg tror ganske enkelt av pris er det avgjørende her.

På elkjøp koster en BD rundt 300, mens den samme på DVD koster gjerne 79 eller 99. Er ikke i tvil om at 99% av de som handler da kjøper DVD utgaven.

Prisen på spillere tror jeg ikke er så avgjørende annet enn at de må under 2000 kroner før de blir vurdert av folk flest.
    Elkjøp selger BD filmer for 249 kroner sist gang jeg var der, så det blir drøyt å runde dette opp til 300 kroner.
    Nyheter på DVD som vell er det en bør sammenligne BD mot, så selger de enkelte "kampanje" filmer til 129 kroner, men 159 kroner koster de fleste nyhetene.
    Forskjellen er mye mindre en hva du prøver å fremstille her.
    Men det er fremdeles for stor differanse og jeg er enig med deg at pris er avgjørende her.

Tror også at 2000 grensen bør brytes for spillere før hvermansen tar med seg spillere hjem, men det tror jeg den gjør når vi er ved juletider (kanskje før).

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nyheter på DVD koster veldig skjelden mindre enn 179 eller 199 bortsett fra enkelte kampanjer som selger filmene med tap til 129.

Det blir derfor feil å sammenlikne en DVD katalogtittel med en tittel som er fersk på Blu-ray.

Jeg tror at samtidig utgivelse på Blu-ray og DVD med en prisdifferanse på 20-30 kroner er realistisk i løpet av året.

Intermediate Hanspf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,722
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen "krig" lenger?
    Lyd og Bilde : Toshiba kutter HD DVD

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lyd og bilde betyr noe for dem, men det er en ting som teller uendelig mye mer: Pris. Så lenge nedlasting er gratis, og tilgjengelighet og båndbredde begrenset, er lo-res XviD "godt nok". I tillegg; dersom kvalitet hadde vært ubetydelig hadde ikke HD-filer blitt såpass populære på torrent-sidene.

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hanspf
    Er det noen "krig" lenger?
    Lyd og Bilde : Toshiba kutter HD DVD

Hvis du leser så er dette DVD mot blu ray

og jeg er sikker på at hvermannsen ikke kommer til å hoppe på blu ray FØR prisene har gått mye ned.

Kan ikke tenke meg at slekten min som er 40+ har noe interesse av dette nå

Intermediate AVFredrik sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe som er trist for oss, men bra for Expert.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av soundprof
    Apple selger filmer så det hyler etter med AppleTV (også i UK).

Filmen kan begynne å kjøre, i HD, minutter etter at du har begynt nedlastingen.
    For noen dager siden ble min Apple TV oppdatert og jeg kan nå laste ned filmer fra den amerikanske ITunes-kontoen min. HD-filmene er virkelig bra kvalitet (bedre enn CanalDigital Film HD) og tar ikke lang tid å laste ned selv med min 4MB ADSL forbindelse. (Jeg har foreløpig ikke prøvd å spille filmene rett etter at nedlastingen har startet og vet ikke om det vil gi buffring.)

Når det gjelder BD er jeg overbevist om at de minst prissensitive kjøperne vil flokke til dette formatet dersom filmene utgis paralellt med eller tidligere enn kinopremieren. Og selvsagt flere måneder før DVD formatet. Sier ikke at jeg vil like at det blir slik, men jeg tror det vil vri salget kraftig.

Selv om oppskalert DVD egentlig er et knallbra format må jeg inrømme at selv på en 42-tommer plasma (Panasonic TH-42PZ700) med full-HD og normal seeravstand er Blu-Ray (PS3) et utrolig løft. Ikke bare i detaljering, men også i fargedynamikk og lydopplevelse. Definitivt avhengighetsskapende.

Jeg har bestemt meg for å kjøpe de filmene jeg ønsker å eie på BD og leie de filmene jeg bare vil se en gang via Apple-TV HD.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Appeti
    Nå er det kanskje ikke 16 -18 åringer som er kjerne gruppen til HD, for som du sier så er de ikke opptatt av kvalitet i det hele tatt.
    Men ikke la denne tråden utarte seg til en krig om HD mot Divx eller HD mot nedlastning etc.
    Tråden heter Blu-ray VS DVD krigen
    De vil jo ta med seg disse "vanene" senere i livet også. Og da er det spørsmål om de vil betale ekstra for å se en film med HD kvalitet når de kan spare 100-200 kroner på å kjøpe en DVD utgave.

Jeg tror kanskje ikke så mange kommer til å gjøre de før Blu-Ray (eller et annet format) er det eneste tilgjengelige.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden det er en god del som ikke liker sammenligningen med Lazerdisk foreslår jeg at vi dropper den.
    Jeg tror at BD kommer til å bli et entusiast format, ikke det almene formatet som dvd er i dag. Forutsettningen for at BD skal kunne sies å ha "tatt over" må være at de går over 50-60% av utleie og salgsmarkedet, det tror jeg ikke de klarer før utviklingen raser videre til nye muligheter.

Men tror ikke en skal være misfornøyd hvis BD lanseres samtidig som dvd og på en overveiende stor majoritet av filmnyhetene. Vi tåler egentlig godt at det leveres flere kvaliteter (selv om vi entusiastene helst vil ha BD billigere en dvd...... )

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    slettet da jeg så at dette var blu-ray vs DVD, ikke HD-DVD, he he... (forrige url: Toshiba to exit HD DVD, end format war-NHK | Reuters)

Intermediate Hanspf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,722
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lostfields
    Toshiba to exit HD DVD, end format war-NHK | Reuters

Ikke bra at dem "stopper" produksjonen av spillere da, redd for at resterede hopper over på blu-ray nå.
    Redd for..du har skjønt at blu ray er vinneren og hd har tapt?

Side 7 av 126 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 17 27 37 47 57 67 77 87 97 107 117 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •