Blu-ray VS DVD krigen - Side 68

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 68 av 126 FørsteFørste ... 8 18 28 38 48 58 64 65 66 67 68 69 70 71 72 78 88 98 108 118 ... SisteSiste
Viser resultater 1,341 til 1,360 av 2508
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Så lenge antallet DVD som produseres av en tittel er vesentlig høyere enn antallet som produseres på Blu-ray, så har man også i mindre grad stordriftsfordelene. Utviklingskostnaden skal dermed fordeles over færre enheter enn for DVD.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FFWD
    Er du seriøs? Denne tråden handler om DVD vs Blu-Ray fra et forbrukerperspektiv. Å bruke omsetning som mål blir derfor hel feil.
    Når man snakker om mest populære av andre ting snakker man alltid om antall.
    Må si meg enig deg her, det handler om forbrukersperspektiv. Vinneren er jo den av dem to som tar over/beholder størrste delen av markedet uavhengi av hvor mye enn tjener per plate. Og selvfølgelig må produsentene ha en fortjeneste for å "vinne krigen", men dem vinner ikke hvis fleste parten av forbrukerene kjøper det andre systemet.

Forøverig, uten at jeg har noen fakta på dette, så tror jeg produsentene har mye større fortjeneste på DVD- enn BD-platene forløpig. Selv når det selges filmer for under 100 lappen....

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Så lenge antallet DVD som produseres av en tittel er vesentlig høyere enn antallet som produseres på Blu-ray, så har man også i mindre grad stordriftsfordelene. Utviklingskostnaden skal dermed fordeles over færre enheter enn for DVD.
    Du er nok innom en del av problemstillingen med prisnivået på dagens BD plater. Det som vel ofte også skjer er at feilprosenten er høy for nye prosess linjer, men dette vil vel også bedre seg for BD over tid, og det er vel egentlig ingen god grunn til at det skal koste noe serlig mer å trykke 50Gb plater vs 9Gb.

Når det kommer til stykket, så er jeg ikke så sikker på at volumet til DVD vil være noe stort poeng om bare 1 eller 2 år frem i tid, dvs når "hvermannsen" har blitt mere vandt med HD kilder og setter pris på å mate 50" med skikkelige kildematerialer.....

Tror vel også at filmselskapene ser litt til "the Beatles White Album" effekten der det vil bli en del kunder som kjøper filmer på nytt i BD formatet selv om de allerede har DVD/VHS.

Ellers så har det vel på en måte gått opp for meg at utviklingen går forover. Med det mener jeg at det nå bare er å gå i en vanlig butikk der det selges TVer. Hvor mange SD opløste skjermer finnes det i utstillingen vs HDready og FullHD skjermer?

Klart at FullHD er fremtiden, og at dagens optiske medium i SD er på vei ut, mens BD er på vei inn.:-D
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Når det kommer til stykket, så er jeg ikke så sikker på at volumet til DVD vil være noe stort poeng om bare 1 eller 2 år frem i tid, dvs når "hvermannsen" har blitt mere vandt med HD kilder og setter pris på å mate 50" med skikkelige kildematerialer.....
    Det kan hende du har rett, men jeg tror vi trenger "mye" lenger tid enn 1år før BD tar igjen DVD. Og jeg vet at de store produsentene også kan tvinge inn BD med mye større kraft enn dem gjør idag, da vil selvfølgelig dette gå noe fortere.

En tanke: Hvis ikke BD slår bedre an innen få år, kan det da hende at BD får konkurranse av enda et nytt medium?

Intermediate Rolle sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For de som er skeptiske til dette med Blu-ray, og har PS3 tilgjengelig og på nettverk.

Da vil jeg anbefale, sign opp til ”Playstation Store” koster ikke noe, så lenge du ikke kjøper noe.
    Men de viser trailers fra 20 filmer, du kan velge mellom SD, 720P og 1080P (Blu-ray), da kan du prøve deg frem, trenger vel ikke å si at 1080P er overlegent.

Siden Sony begynner med litt trailers, så lurer jeg på når de begynner å selge hele Blu-ray filmer over Playstation Store?

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rolle
    Siden Sony begynner med litt trailers, så lurer jeg på når de begynner å selge hele Blu-ray filmer over Playstation Store?
    Neppe på endel år. Tviler på at det er så mange som har kapasitet og ork til å laste ned filer på 20-50 GB.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    En tanke: Hvis ikke BD slår bedre an innen få år, kan det da hende at BD får konkurranse av enda et nytt medium?
    Å spå om fremtiden er vanskelig. Vi ser jo allerede tendenser til høyere oppløsninger i forbindelse med spesifikasjonene av HDMI-kabler, men så langt er det vel hverken fremvisere eller lagringsformater for konsummarkedet som støtter høyere oppløsning enn 1080p.

Jeg for min del vil tro at nåværende formater er kommet for å bli en stund på grunn av båndbreddekravene ved enda heftigere formater. Jeg vil også tro at dersom noe kommer for å erstatte Blu-ray med det første, så blir det nedlastingsformater etterhvert som båndbredden og kapasiteten på Internett og tilhørende cachingservere blir bedre. Det er en økende tendens til at man beveger seg bort fra distribusjon på fysiske medier (se på tendensene i musikkverdenen, som krever langt mindre båndbredde enn HD-film, der har aldri HD-musikkformatene DVD-audio og SACD aldri tatt helt av for konsumentene.) Jeg regner med at en tilsvarende trend vil skje med film, f.eks. ved distribusjon av 1080i/720p film over nettet. Dette er jo allerede i gang, men så langt med en komprimeringsgrad som viker klart tilbake for Blu-ray. Utfordringen er som sagt båndbredde, og kvaliteten på slikt vil i tiden fremover variere mellom Youtube-kvalitet og 720p, noe som inntil videre gjør dette med kvalitet på hva man får ganske uoversiktlig. Stadig flere går over til bærbar PC, og stadig flere bærbare PCer får HDMI. Oss som samler film vil neppe gå for den løsningen, men for dem som tradisjonelt har leid film er dette en glimrende løsning, siden man slipper å få distribuert filmen på et fysisk format. Streaming er jo tilgjengelig på få sekunder.

Jeg tror at streaming og nedlasting er fremtiden for vanlige konsumenter, og at Blu-ray ikke vil erstattes av nye fysiske lagringsmedier med det første.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Å spå om fremtiden er vanskelig. Vi ser jo allerede tendenser til høyere oppløsninger i forbindelse med spesifikasjonene av HDMI-kabler, men så langt er det vel hverken fremvisere eller lagringsformater for konsummarkedet som støtter høyere oppløsning enn 1080p.

Jeg for min del vil tro at nåværende formater er kommet for å bli en stund på grunn av båndbreddekravene ved enda heftigere formater. Jeg vil også tro at dersom noe kommer for å erstatte Blu-ray med det første, så blir det nedlastingsformater etterhvert som båndbredden og kapasiteten på Internett og tilhørende cachingservere blir bedre. Det er en økende tendens til at man beveger seg bort fra distribusjon på fysiske medier (se på tendensene i musikkverdenen, som krever langt mindre båndbredde enn HD-film, der har aldri HD-musikkformatene DVD-audio og SACD aldri tatt helt av for konsumentene.) Jeg regner med at en tilsvarende trend vil skje med film, f.eks. ved distribusjon av 1080i/720p film over nettet. Dette er jo allerede i gang, men så langt med en komprimeringsgrad som viker klart tilbake for Blu-ray. Utfordringen er som sagt båndbredde, og kvaliteten på slikt vil i tiden fremover variere mellom Youtube-kvalitet og 720p, noe som inntil videre gjør dette med kvalitet på hva man får ganske uoversiktlig. Stadig flere går over til bærbar PC, og stadig flere bærbare PCer får HDMI. Oss som samler film vil neppe gå for den løsningen, men for dem som tradisjonelt har leid film er dette en glimrende løsning, siden man slipper å få distribuert filmen på et fysisk format. Streaming er jo tilgjengelig på få sekunder.

Jeg tror at streaming og nedlasting er fremtiden for vanlige konsumenter, og at Blu-ray ikke vil erstattes av nye fysiske lagringsmedier med det første.
    Roffe, dette var en god oppsumering og "tanke", jeg ser veldig troverdig på denne.

Som du sier så er det vanskelig å spå fremtiden. For meg som ikke er helt inni HD-verden ennå og representerer den igjennsomsnittlig forbruker på dette område så ser jeg det slik:

1. Blu-ray vil vinne "krigen" (det er kun snakk om tid).
    2. Blu-ray har kommet for å bli i relativt mange år fremover.
    3. Vi kan fint satse på blu-ray nå med tanke på pris på både filmer og spillere.
    4. Skal den man ha ny eller fornye DVD-spilleren, så kjøp blu-ray spiller istedet.
    5. Utvalg av nye filmer har blitt relativt bra.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tviler på at vi får ett nytt diskbasert format.

Neste format blir i såfall ett UHD ( 3840 X 2160 ) format på en "minnepinne" eller liknende.

Det er mulig at DVD kommer til å "henge med" hele levetiden til Blu-ray men Blu-ray kommer til å bli det ledende formatet på kjøpe film.

På leiemarkedet kommer nok en eller annen form for VOD til å bli dominerende.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Jeg tviler på at vi får ett nytt diskbasert format.

Neste format blir i såfall ett UHD ( 3840 X 2160 ) format på en "minnepinne" eller liknende.
    Jeg tror du tar feil. Det gjøres store framskritt innen minneteknologi. Men en presset plate koster kun et par kroner i produksjon. Minneteknologien blir neppe like billig noen gang. Og når vi snakker om volum som her, er prisen på det tomme lagringsmediet ganske kritisk. Hvem ønsker å bære denne ekstra kosten?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Jeg tror du tar feil. Det gjøres store framskritt innen minneteknologi. Men en presset plate koster kun et par kroner i produksjon. Minneteknologien blir neppe like billig noen gang. Og når vi snakker om volum som her, er prisen på det tomme lagringsmediet ganske kritisk. Hvem ønsker å bære denne ekstra kosten?
    Enig i at minne aldri nok vil være en direkte konkurrent til disk på kjøpemedia.

Men tenk følgende scenario:

Kjøp vår minneleie brikke i dag å få 20 gratis leiefilmer. Størrelse på minnepinne. 200GB
    Putt minnepinnen i utleiemaskin på REMA/Rimi/ICA osv. Velg hvilke filmer du vil ha.
    Få overført film som kan sees de neste 72 timene så mange ganger du vil.
    Full HD og HD lyd.
    Putt minnepinnen i TV som spiller av filmene.

Dette er langt fra urealistisk og dette tror jeg kan funke. Man trenger ingen store lokaler for uteleie. Alt man trenger er noen terminaler hvor man kobler til minnepinnen hvor brukerene kan velge mellom tusenvis av filmer.

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror dette tar lang tid til vi ser. Spesielt når det kommer 500GB Blu-ray disker
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    Tror dette tar lang tid til vi ser. Spesielt når det kommer 500GB Blu-ray disker
    500GB diskene vil nok aldri komme i salg for filmbruk. Vil kreve at folk bytter spillere. (ikke nødvendigvis alle)

Da kan man liksegodt bytte til annet format.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte på en ting når jeg var på Electroworld. Selv om det var nesten en hel vegg i filmbutikken som solgte BD til 149 kr stk så virket det som det var dvd det gikk mest av. Dette undrer meg litt da en slik messe burde dra entusiastene som pr definisjon burde handlet BD.
    Mens alle utstillere jeg så brukte BD som demo.

DVD er seig og vil holde stand en god stund ser det ut som. Til tross for stadig sterkere markedsføring og mer konkuransedyktige priser på blu-ray.

Intermediate dudeeven sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Tenkte på en ting når jeg var på Electroworld. Selv om det var nesten en hel vegg i filmbutikken som solgte BD til 149 kr stk så virket det som det var dvd det gikk mest av. Dette undrer meg litt da en slik messe burde dra entusiastene som pr definisjon burde handlet BD.
    Mens alle utstillere jeg så brukte BD som demo.

DVD er seig og vil holde stand en god stund ser det ut som. Til tross for stadig sterkere markedsføring og mer konkuransedyktige priser.
    Fremdeles ligger BD litt over vanlig DVD i pris og da vil ikke folk kjøpe HD. Det er synd, men jeg tror det største problemet med BD er at det er cd plater og det eneste som er nytt er den formidable kvaliteten. Det lokker ikke nok...

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dudeeven
    Fremdeles ligger BD litt over vanlig DVD i pris og da vil ikke folk kjøpe HD. Det er synd, men jeg tror det største problemet med BD er at det er cd plater og det eneste som er nytt er den formidable kvaliteten. Det lokker ikke nok...
    Kanskje det, men så er jo også BD avspillerene bakover kompatibel med de tidligere CD formatene, så det er vel et "tveegget sverd "dette, der man på avspiller siden holder liv i DVD formatet, men også gjør overgangen opp til BD litt enklere for brukerene.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig i at minne aldri nok vil være en direkte konkurrent til disk på kjøpemedia.
    Ikke uten at teknologien forandrer seg i hvert fall. Men, for all del, prisene har falt kraftig i det siste, så jeg vil ikke bli overrasket om de kan selge minnebrikker med god nok kapasitet til en film i HD for 30,- om noen år. Problemet er bare det at prisen på disk vil sannsynligvis ha falt like kraftig i samme periode. Dessuten ser jeg det som utenkelig at noen vil prøve å lansere et nytt fysisk format som arvtager til BD.

Jeg vet ikke hvor lang levetid BD vil ha som format, men jeg er 100% sikker på at når DVD og BD har lagt inn årene, så er det digital distribusjon i en eller annen form som vil ha tatt over.

Men tenk følgende scenario:

Kjøp vår minneleie brikke i dag å få 20 gratis leiefilmer. Størrelse på minnepinne. 200GB
    Putt minnepinnen i utleiemaskin på REMA/Rimi/ICA osv. Velg hvilke filmer du vil ha.
    Få overført film som kan sees de neste 72 timene så mange ganger du vil.
    Full HD og HD lyd.
    Putt minnepinnen i TV som spiller av filmene.
    Grei ide, men dessverre litt for retro. Folk som kjøper filmer vil nok fortsatt være litt skeptisk til nedlasting, og å måtte lagre filmene sine på en filserver, uten at man får et stilig cover man ha ha i hylla. Men, leiefilmmarkedet vil få konkurranse fra forskjellige former for streaming i en mye større grad, mye raskere. Se bare på Get f.eks. som nå kan tilby filmleie via PVRen sin. Det er foreløpig bare tilgjengelig for et lite antall brukere i Oslo, men i løpet av et halvt år skal alle med PVR (HD og SD) i hele landet kunne leie film rett fra sofaen. Foreløpig har de 1100 SD-filmer, og bare 25 HD-filmer, men etter hvert vil utvalget mangedobles, og de ha HD-versjoner av så godt som alle filmer.

Get vil selvfølgelig heller ikke få være alene om VOD så veldig lenge, og jeg regner med at Canal Digital vil få på plass en lignende løsning om ikke så lenge. Tilsvarende løsninger som bruker internett som distribusjonskanal ligger nok litt lenger unna. Ikke nødvendigvis pga. kapasitet, men fordi filmselskapene er for tjukke i huet til å skjønne at DRM-systemene deres gjør det umulig å lage tjenester som det faktisk går an å bruke.

Personlig kjøper jeg massevis av filmer hver måned, og jeg er definitivt en samler-type som foretrekker å ha filmer stående i hylla. Men, jeg kan godt tenke meg at dersom Get får et solid utvalg i VOD-tjenesten sin, så kan jeg komme til å slutte å kjøpe "kjekt å ha"-titlene, og gå over til å bare kjøpe favorittfilmer, mens jeg leier resten.

Intermediate RS sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde en liten test på guttungen angående kvaliteten. På 50" hd-ready tv i 720p merket ikke han ikke noe spesielt når han så blu-ray film.
    For den snitlige tv titter med 42" plasma/lcd er forskjellen såpass liten at de ikke gidder å betale dobbel pris på filmer. Den lokale video butikken har blu-ray filmer til samme leiepris som vanlig dvd uten at de hadde noen særlig utleie av dem.
    Forskjellen er der, men de fleste er mer enn fornøyd med dvd.

Newcomer petterab sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siste setning treffer nok desverre spikeren på hodet. De fleste bryr seg rett og slett ikke. Man må vel dessuten ha en FullHD TV før det virkelig har noe for seg.

På sikt vil nok BD ta over men det kan ta tid. Jeg tipper det skjer når BD-spillere detter i pris og blir det opplagte valg når man likevel trenger en ny DVD spiller. Vi får krysse fingrene. 8)

Intermediate Rolle sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av petterab
    Siste setning treffer nok desverre spikeren på hodet. De fleste bryr seg rett og slett ikke. Man må vel dessuten ha en FullHD TV før det virkelig har noe for seg.

På sikt vil nok BD ta over men det kan ta tid. Jeg tipper det skjer når BD-spillere detter i pris og blir det opplagte valg når man likevel trenger en ny DVD spiller. Vi får krysse fingrene. 8)
    BD-spillere har allerede gått kraftig ned i pris og bør allerede være det opplagte valg hvis man trenger en ny DVD spiller. De fleste av mine venner er ikke AV entusiaster, men de er helt klare på at neste gang de kjøper blir det en BD-spiller.

PS. At flere og flere folk nå får tilgang til HD kanaler gjennom kabel eller parabol gjør ikke interessen mindre for og si det sånn.

Side 68 av 126 FørsteFørste ... 8 18 28 38 48 58 64 65 66 67 68 69 70 71 72 78 88 98 108 118 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •