Blu-ray VS DVD krigen - Side 59

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 59 av 126 FørsteFørste ... 9 19 29 39 49 55 56 57 58 59 60 61 62 63 69 79 89 99 109 119 ... SisteSiste
Viser resultater 1,161 til 1,180 av 2508
    Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    Dersom du hadde lest litt nøye det jeg skrev, så hadde du lagt merke til at jeg skrev "fri" for hakking i anførselstegn. Jeg vet at hakking eksisterer på 24p, men det er en behaglig og jevnere hakking.

Personlig klarer jeg ikke å se spillefilm med 100hz-teknologi, hvor det ser ut som at filmen er filmet med et håndholdt HD-kamera. Det ser rett og slett så glatt ut at det hele blir kunstig.

Jeg kan ikke se at BD vist på en 24p-fremviser hakker på en måte som er irriterende. For meg er dette ganske smooth...
    Hakking kan være ganske irriterende på kino til tider. Så "De gales hus" for en uke siden, der var det en panoreringsscene i skogen som så helt for jævlig ut pga. 24 bilder/sek. Trærne var ganske like og det så egentlig ut som om de hoppet frem og tilbake. Vanskelig å forklare kanskje men den panoreringen burde nok vært klippet vekk...

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden alle ikke er like geekete:

På 1080p/24 så hakker det jevnt, på 1080i/60 så rykker det ujevnt

Den jevne hakkingen på 24hz kommer jo som de fleste vet av at film blir filmet med 24 bildet pr sekund og at dette er helt stabilt.

Den noe mer ujevne rykkingen på 60i kommer av at man gjennomfører en 3:2 pulldown, noe som skjer med variabelt resultat.

Noen video prosessorer klarer dette ved hjelp av Inverced telecine med fantastiske resultater, mens andre bare kutter ut enkelte frames for å få ting til å passe nånn nogenlunde.

Hvis du Googler litt rundt så finner du mange fine illustrerte eksempler.

På nyere litt dyre skjermer og prosessorer er det implementert interpolering som vil si at skjermen lager ett kunstig mellombilde av forrige og neste frame slik at vi får 48hz og dette blir igjen doblet slik at det vises i 96Hz.

Intermediate Mozze sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen grunn til at man absolutt skal beholde 24Hz i moderne tider når alt uansett er digitalt fra opptakstutstyr, etterarbeid, transportmediet og avspiller? Det er da bedre at det 'hakker' litt på analoge kopier hvis det er resultatet av å snu det litt på hue) enn at man skal bli sittende med gammel teknologi som begrenser den nye..

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    All den tid det meste blir filmet med vanlig film og vist på vanlige filmprojectorer kommer ikke industrien til å gå for en annen framerate, det blir sinnsykt dyrt.

Det er først når hele bransjen er digital at det er kostnadseffektivt å gå for en annen framerate.
    Om det blir 48 eller noe annet er ikke bestemt.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,800
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Siden alle ikke er like geekete:

På 1080p/24 så hakker det jevnt, på 1080i/60 så rykker det ujevnt

Den jevne hakkingen på 24hz kommer jo som de fleste vet av at film blir filmet med 24 bildet pr sekund og at dette er helt stabilt.

Den noe mer ujevne rykkingen på 60i kommer av at man gjennomfører en 3:2 pulldown, noe som skjer med variabelt resultat.

Noen video prosessorer klarer dette ved hjelp av Inverced telecine med fantastiske resultater, mens andre bare kutter ut enkelte frames for å få ting til å passe nånn nogenlunde.

Hvis du Googler litt rundt så finner du mange fine illustrerte eksempler.

På nyere litt dyre skjermer og prosessorer er det implementert interpolering som vil si at skjermen lager ett kunstig mellombilde av forrige og neste frame slik at vi får 48hz og dette blir igjen doblet slik at det vises i 96Hz.

Veldig enig med deg her Arendal, og dette er vel helt grunnleggende kunnskap om hva man holder på med når det gjelder å se "levende" kino film, og ikke en virkelig sømmløs verden som ikke er delt opp i x antall bilder i sekundet.

Ellers til det å interpolere og lage et nytt bilde mellom de to "ekte" for å oppnå 48hz - 96hz osv, så er jo det en litt spennende løsning for å få bedre panorerings effekter, men krever vel også litt av maskinvaren slik at det blir gjort på en god og troverdig måte.

Har kanskje vel så mye sansen for å legge inn sorte bilder i mellom helbildene, så man ikke får denne " åpen pixel kline ut effekten" ved panoreringer, som vel enkelte oppsett oppsett kan bære litt mye preg av.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate Esp1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nei, det er ihvertfall ikke stabilt. Men heller å betrakte som minste bilde/sekund man kunne klare seg med i et kvalitetssystem.

En typisk artifakt av 24 Hz framerate er feks at hjul med eiker tilsynelatende roterer bakover ved en viss rotasjonshastighet (dette er teknisk sett et eksempel på frekvensspeiling i et samplet system der f > 0,5 fs).

Dessuten så er 24 Hz for lav flimmerfrekvens, selv om det er sånn passe tilstrekkelig til å gjenskape bevegelsene. Så på kino så vises hvert bilde 2 eller 3 ganger få gi en flimmerfrekvens på 48 eller 72 Hz (gjøres med en to eller tre bladet blender foran lyskilden).

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    All den tid det meste blir filmet med vanlig film og vist på vanlige filmprojectorer kommer ikke industrien til å gå for en annen framerate, det blir sinnsykt dyrt.

Det er først når hele bransjen er digital at det er kostnadseffektivt å gå for en annen framerate.
    Om det blir 48 eller noe annet er ikke bestemt.
    IMAX prøvde seg med 48 Hz som en oppgradering, men måtte skrape systemet for bruk pga de ekstra kostnadene (kun et fåtall spesial-imaxer har det).

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden tråden vel egentlig handler om hvordan Blu-ray gjør det i kampen mot DVD, så benytter jeg anledningen til å lime inn et par grafer av hvordan BD gjør det i forhold til DVD for tiden.

Først de rene salgstallene, i følge Nielsen Video Scan:

Også markedsandelene. Både av det totale salget siden april, og andelene pr. uke:

Jeg må si at jeg er litt underveldet. Skulle ikke Blu-ray-salget ta skikkelig av da de ble kvitt HD DVD? Så vidt jeg kan se er salget rimelig stabilt, og BD tar ikke innpå DVD i det hele tatt. De største peakene i markedsandelene kommer i uker der storfilmer som har vært lenge ut på DVD kommer ut på BD.

Nå er jeg for så vidt klar over at sommeren ikke er den helt store perioden for videosalg, så det skal bli interessant å følge med på hvilken vei pilen peker etter hvert som sommerens blockbustere kommer ut på DVD og BD.

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...ja, og med den stabile situasjonen i finansmarkedet nå og fremover, så er det vel elektronikkbransjen som kommer til å merke dette størst.

Nei, det er ikke helt det store salget enda. Men, så har heller ikke prisene eller utvalget av BD-spillere vært helt det store heller. Ja, det blir spennende å følge dette mot julen 2008.
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...ja, og med den stabile situasjonen i finansmarkedet nå og fremover, så er det vel elektronikkbransjen som kommer til å merke dette størst.
    Det er nok sant, ja, men i teorien bør nok dette ramme DVD-salget minst like hardt, så det burde ikke påvirke markedsandelene nevneverdig. Dvs. det vil nok redusere salget av nye BD-spillere, slik at det blir vanskeligere for BD å vokse, men jeg tviler på at markedsandelene til BD vil synke pga. denne krisen.

Nei, det er ikke helt det store salget enda. Men, så har heller ikke prisene eller utvalget av BD-spillere vært helt det store heller. Ja, det blir spennende å følge dette mot julen 2008.
    En ting jeg synes er litt interessant, er at det kan se ut som om BDs markedsandel er svakest i de ukene der storfilmer slippes samtidig på DVD og BD. Hvis dette fortsetter, tviler jeg på at vi vil få se BDs markedsandeler over 10% i noe særlig mer enn en uke eller to i løpet av året.

Når det er sagt, så er jeg spent på hvordan Gudfaren-trilogien vil gjøre det. Den har vært ute på DVD en stund nå, og BD-utgaven ble sluppet i dag. Bare to uker til vi får svaret

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke nødvendigvis. Det er nok som regel selgere av større kapitalvarer som bil, båt, etc som merker skrantene økonomi først. Særlig båtmarkedet har falt markert sammen i løpet av det siste året. Norske båtprodusenter har brukt høsten til permiteringer og oppsigelser. Bilsalget har såvidt jeg husker gått ned med 25% i år.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    Siden tråden vel egentlig handler om hvordan Blu-ray gjør det i kampen mot DVD, så benytter jeg anledningen til å lime inn et par grafer av hvordan BD gjør det i forhold til DVD for tiden.

Også markedsandelene. Både av det totale salget siden april, og andelene pr. uke:

Jeg må si at jeg er litt underveldet. Skulle ikke Blu-ray-salget ta skikkelig av da de ble kvitt HD DVD? Så vidt jeg kan se er salget rimelig stabilt, og BD tar ikke innpå DVD i det hele tatt. De største peakene i markedsandelene kommer i uker der storfilmer som har vært lenge ut på DVD kommer ut på BD.

Nå er jeg for så vidt klar over at sommeren ikke er den helt store perioden for videosalg, så det skal bli interessant å følge med på hvilken vei pilen peker etter hvert som sommerens blockbustere kommer ut på DVD og BD.
    Den grafen er nok rimelig treffende for å illustrere BD vs DVD.
    Skulle finanskrisen bli langvarig så skal man ikke utelukke at den grafen vil se lik ut i lang tid fremover.

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siste uke gikk altså salget av DVD opp i USA mens salget av BD gikk ned, og det på tross for kjempetilbud på spillere og gratis plater.
    Nielsen VideoScan High-Def market share for week ending September 14th, 2008 - Engadget HD
    Bad signs for Blu-ray: Free discs, cheap players, and declining market share | The Industry Standard

Her er en komplett liste over andre forbrukerformater som har slått ut forgjengeren uten å tilby andre forbedringer enn bedre kvalitet:
    .
    .

Intermediate Rolle sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av robertaas
    Her er en komplett liste over andre forbrukerformater som har slått ut forgjengeren uten å tilby andre forbedringer enn bedre kvalitet:
    .
    .
    Litt vanskelig og lese, microdot eller

Kanskje du mener fargetv, CD, GSM og den slags :?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rolle
    Litt vanskelig og lese, microdot eller

Kanskje du mener fargetv, CD, GSM og den slags :?
    Alle disse tingene du gir eksempel på er ting som ga ekstra fordeler i forhold til forgjengeren i tilegg til kvalitet.

Problemet er altså å finne noen som har fått suksess :-)

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra med slike innlegg. :-D Balanserer inspillene litt. Finnes det tilsvarende for kun det norske markedet.?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Bra med slike innlegg. :-D Balanserer inspillene litt. Finnes det tilsvarende for kun det norske markedet.?
    Til en viss grad. På release.no publiseres salgstall fra Norsk Videogramforening (NVF). Men disse tallene er ikke sammenlignbare med de amerikanske.

Nielsens tall er ukentlige, og omsetningstallene er det kundene har betalt over disk. (Jeg antar at de ikke får inn salgsrapporter fra alle butikker i hele landet, og jeg er ikke sikker på om de har ganget opp omsetningen for å estimere den landsdekkende omsetningen, eller om dette er totalomsetningen fra butikkene som er med i statistikken)

NVFs tall er månedlige, og de er basert på leverandørenes salgstall. Det betyr at omsetning er butikkenes innkjøpspris, uten moms, samt at de ikke sier noe direkte om hvor mange filmer forbrukerne faktisk kjøper. Bare hvor mye butikkene tror de skal klare å selge. Men, for all del - hvis butikkene kjøper inn for mange filmer den ene måneden, så vil de kjøpe inn færre den neste, så dette jevner seg ut etter hvert.

Under HD-krigen, så lagde jeg noen grafer basert på NVF-tallene, og jeg hadde egentlig tenkt til å gjøre det samme med BD vs. DVD. Men artiklene på release.no hadde litt for ofte huller i tallene som ble presentert, så det ble litt for mye pes.

EDIT: release.nos artikler om NVF-statstikken er her

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nielsens tall er ukentlige, og omsetningstallene er det kundene har betalt over disk.
    Så disse kurvene gjenspeiler altså kun salg over disk? Nettsalg er overhodet ikke med?
    Hmm..

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, og det er slike faktorer som gjør at tallene blir litt uinteressante. For min egen del har jeg nå ca 70 BD filmer. Forrige uke kjøpte jeg min første BD over disk, resten er kjøpt på nett (Amazon og DVDStrax). Jeg vil tro veeeldig mange handler BD på nett (også i USA), og hva sier disse tallene da? Ikke mye. De forteller i hvertfall ikke sannheten på hvor godt eller dårlig BD gjør det ift DVD.

DVD-salg over disk tror jeg vil være mer reelt, siden man har et stort utvalg i butikkene og priser som er minst like lave som på nettet. Dette gjelder enda ikke for BD, hvor utvalget er langt større på nett og prisene stort sett alltid er lavere enn i butikken.

Man kan kanskje til og med dra det så langt å si at tallene og grafen ikke engan er en indikator på hvor godt eller dårlig BD gjør det. Skal man finne ut dette, må man ha tall fra alle de store nettbutikkene...
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Så disse kurvene gjenspeiler altså kun salg over disk? Nettsalg er overhodet ikke med?
    Hmm..
    Sorry. Litt uheldig bruk av et uttrykk der, tydeligvis. Jo, salg fra amazon.com og andre nettbutikker er med. Poenget var bare at Nielsens omsetningstall måler hva kunden betaler, mens NVFs tall måler hva butikkene betaler.

Jeg vet at Nielsen ikke får salgstall fra Wal-Mart, men stort sett alle andre aktører skal være med. Hvis du googler litt er jeg sikker på at det finnes en oversikt et sted.

Side 59 av 126 FørsteFørste ... 9 19 29 39 49 55 56 57 58 59 60 61 62 63 69 79 89 99 109 119 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •