Blu-ray VS DVD krigen - Side 50

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 50 av 126 FørsteFørste ... 10 20 30 40 46 47 48 49 50 51 52 53 54 60 70 80 90 100 110 120 ... SisteSiste
Viser resultater 981 til 1,000 av 2508
    Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Er det i manko av gode argumenter? At du ikke orker?
    Nei, det er ikke derfor.

Som du sikkert har sett så har jeg linket til 2 forskjellige tester, i den ene testen så ikke folk forskjell (eller liten) på 480, 720 eller 1080.

I den andre så opplever folk klar forskjell mellom 720 og 1080.....

Testene er jo kanskje ikke sammenlignbare, men allikevel motsier de hverandre til en del.

Hadde vært mer intressant å diskutere forskjellene enn å avskrive testene som totalt uintressante.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvsagt blir en litt revet med noen ganger, spesielt når man har et format som gir et såpass godt bilde (og lyd). Men det jeg ikke skjønner, er hvordan enkelte mener det er helt utenkelig at BD kan slå igjennom som det neste formatet for den vanlige forbruker.

Det jeg ser er at det snart er et samlet marked bak BD; både på hardware-siden men også på filmsiden. Det kommer nye merker og leverandører hver uke, virker det som. For meg ser det ut til at bransjen har stor tro på dette. Jeg hører hva du sier, ARTY, men det virker ikke slik når en leser alle som kommer med ett eller annet med BD denne høsten/ vinteren...

Esp1, du fikk vel et visst inntrykk på IFA 2008, på hvordan BD satset...?
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SVS! -man jeg støtter deg. Syns selv det er viktig i denne situasjonen. Jeg er personlig meget glad i både blu-ray og HD-DVD. Altså høy oppløst lyd og bilde. Har samme PJ som deg;-)
    Jeg opplever kunn posetivt med hensyn til lyd og bilde.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Nå har flere av medlemmene av BDA sagt at de skifter fokus bort fra å sloss mot HD DVD og skal nå fokusere på å "utdanne" kjøperen i hvor mye bedre Blu-ray er enn DVD.

Hvor lang tid vil det ta før det selges mer Blu-ray enn DVD?

Hvilke metoder kommer studioene til å bruke for å få oss til å kjøpe "alle" filmene en gang til på Blu-ray?

Når begynner "alle" de store produsentene å lage Blu-ray spillere?

Vær så snill å ikke gjør dette til en ny Bly-ray VS HD DVD tråd dem har vi hatt nok av.
    Synes det er passende å quote trådstarter nå. Det vi virkelig IKKE trenger er er repetisjon av "formatkrig" tråden.

Hvis alle kunne slutte å ta alt i verste mening så kunne vi kommet litt videre!

Jeg lover at jeg selv har satt en strek over alle de gamle greiene. Kunne ikke flere prøve det. Hvis en kjenner etter så vet en hvem det er som trenger en innskjerpings.

Intermediate ARTY sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I min ukritiske hyllest til den nye "blåmann religionen"? Ja jeg er BD fanatiker. Er helt sikkert derfor jeg ikke tror at BD noen gang kommer til å bli alene på disk (25-30 % - da er vi heldige). Jeg tror nok ikke du har lest mine innlegg godt nok til å dra en slutning om meg - så ikke kom å tillegg meg meninger.
    Det regnes i forbruker elektronikk at rundt 10-30% skifter utstyr basert på trender. Det er de resterende 70% som er vanskelige å overbevise. Hvis BD bare klarer 25-30% på 5 år forblir det et nisjeformat og DVD fortsetter å regjere. Tror ikke de økonomiske resursene som er/blir lagt ned i BD formatet kan forsvare en så dårlig markedsandel.

Det står ingen steder - eneste det står er at HD DVD var eneste løsningen til å få HDM ut i masse markedet fordi "alle" kunne blitt enige om HD DVD.
    Hvis! (er stikkordet) alle hadde fortsatt å støtte DVD formatets oppgradering til HD.

Du for det til å fremstå som om SD DVD og HD DVD er de eneste som kan gå hånd i hånd - noe som er feil, SD DVD og BD fungerer også godt sammen. Og lenge før HD DVD's død tidligere i år langt flere tilbydere på HW siden for BD. Hva var det på HD DVD siden? To-tre merker med Toshiba innmat? Synes det virker som om markedet/tilbyderene hadde bestemt seg for at det er BD vi vil ha i fremtiden.
    Igjen!!! Hvis alle hadde støttet HDDVD så ville Toshiba med verdens største DVD spiller produserende land i ryggen, Kina, forandret DVD lisensen så det bare var lov å produsere DVD- HD spillere. Nå kan ikke det skje.

Ja. HD DVD skulle aldri kommet på markedet. Hadde alt for få støttespillere. Da kanskje vi kunne vært lengre i dag.
    BD skulle aldri vært påtenkt engang.
    Sony skulle stått lojalt til DVD Forum som de tok insjativet til å stifte.
    DVD Forum stemte over om HDDVD skulle bli det Optiske HD formatet. Fordi Sony ikke fikk viljen sin med flertallet mot seg, så gikk de sine egne veier og startet et konkurrerende format. Snakk om illojalitet og makt arroganse!!!!

Jeg ser fortsatt ikke noen stor forskjell i det du gjentar deg selv med her. Hvorfor skal man ikke kunne slutte å produsere SD spillere og produsere BD spillere i stede, når man kan det med HD DVD?
    Fordi Toshiba eier DVD lisensen. Bare de kan forandre den. De har ikke noe tro på at BD.
    Selv om Toshiba var villig til å forandre lisensen så ville det være formålsløst å gjøre det hvis ikke den Kinesiske DVD industrien var villige til å følge dette. Kineserne ville jo da bare gi dem ”fingeren” og fortsette å produsere og selge DVD spillere.
    Toshiba tjener store penger på DVD lisensen, hvorfor skulle de gi opp DVD formatet for BD hvor de ikke har noen lisensinntekter?
    Hvor mye selges det av MP3 kontra fysisk disk? Neppe mer enn antall "filer" total summen fra fysisk disk i form av cd plata. Kan man da si at alle som ikke er her inne er fornøyd med MP3? MP3 er populært av en ting - raskt og overføre og tar liten plass.
    Min illustrasjon med referanse til MP3 var for å vise at kvalitet og popularitet ikke alltid går hånd i hånd, i referanse til den diskusjonen som har gått her i det siste om man kan se forskjell på DVD vs. BD , og om det vil ha noen betydning for BD’s fremtidige poularitet.

Nå legger du vel mye i det igjen.... Den kosmetiske forskjellen har et tall - 20GB. Mer er det ikke å si om det - du vet selv hva man for plass til på de 20 GB'ene.
    Nå er det vel bitrate som er den viktigste forskjellen formatene imellom siden det etter manges mening kan sammenstilles med høyere kvalitet. Men HDDVD har ved utallige anledninger vist seg å være like bra som BD på samme tittel. Dermed blir forskjellen ”kosmetisk”. Skulle det virkelig hatt noe betydning måtte BD hatt 3-4 ganger høyere bitrate enn det har, med flere tekniske forbedringer formatet mangler i dag. Da kunne vi sagt at BD er mer enn en ”Kosmetisk” forskjell fra HDDVD.

Hvor langt frem så de øverstes i Toshiba da? Synes ikke du skal skyte BD eller Sony når du ser hvordan Toshiba gjorde det...
    Hvem som var smartest vet vi vel ikke enda. Hvis BD ikke når frem til massemarkedet så er det et kjempetap for spesielt Sony, også prestisjemessig.
    Sony’s nåværende CEO Sir Howard Stringer gjorde en kjempejobb for BD fra sin unike posisjon og kontakter som tidligere NBC sjef og Sony Pictures posisjon i Hollywood. Derfra kunne han ”lobby” alle filmselskapene for BD. Men han arvet bare formatkrigen fra ”de gamle gubbene i Japan” som han overtok jobben fra fordi de nesten kjørte Sony i grøfta.
    Sir Howard Stringer innrømmet selv, at hadde det vært opptil han, så hadde det ikke vært noen formatkrig, men siden han ”arvet” problemet så var det ikke mye annet han kunne gjøre enn å utfør oppdraget.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Synes det er passende å quote trådstarter nå. Det vi virkelig IKKE trenger er er repetisjon av "formatkrig" tråden.

Hvis alle kunne slutte å ta alt i verste mening så kunne vi kommet litt videre!

Jeg lover at jeg selv har satt en strek over alle de gamle greiene. Kunne ikke flere prøve det. Hvis en kjenner etter så vet en hvem det er som trenger en innskjerpings.
    Trådstarter har flere gode poeng. Hvis det hadde vært fulgt i stedet for den ensidige og ukritiske hyllesten til BD som noen startet med så hadde det blitt en mer interessant diskusjon. Hvis ikke så vil den ukritiske "blåmann ligaen" få svar på tiltale.

Her er trådstarters innlegg igjen med uthevninger av meg av det jeg opplever som de viktigste temaene rundt fremtiden til HDM.

Opprinnelig skrevet av Arendal
    Nå har flere av medlemmene av BDA sagt at de skifter fokus bort fra å sloss mot HD DVD og skal nå fokusere på å "utdanne" kjøperen i hvor mye bedre Blu-ray er enn DVD.

Hvilke metoder kommer studioene til å bruke for å få oss til å kjøpe "alle" filmene en gang til på Blu-ray?

Vær så snill å ikke gjør dette til en ny Bly-ray VS HD DVD tråd dem har vi hatt nok av.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    Selvsagt blir en litt revet med noen ganger, spesielt når man har et format som gir et såpass godt bilde (og lyd). Men det jeg ikke skjønner, er hvordan enkelte mener det er helt utenkelig at BD kan slå igjennom som det neste formatet for den vanlige forbruker.
    Det er vel slik at alle ikke er like imponert, selv ikke her på AV forum.
    Hvordan kan vi da forvente at konsumentene blir imponert nok til å investere i BD?

Det jeg ser er at det snart er et samlet marked bak BD; både på hardware-siden men også på filmsiden. Det kommer nye merker og leverandører hver uke, virker det som. For meg ser det ut til at bransjen har stor tro på dette. Jeg hører hva du sier, ARTY, men det virker ikke slik når en leser alle som kommer med ett eller annet med BD denne høsten/ vinteren...
    Spørsmålet er vel hva som er en storsatsing?
    Hvis det satses stort er ikke synonymt med at satsingen lykkes?
    Det kan jo tenkes at konsumentene ikke kjøper ”hypen” og gir fullstendig ”beng”, koblet med et marked hvor kjøpekraften er på vei nedover.

Alle kostnadene kommer først, før man eventuelt kan innkassere en gevinst.

Tar dette for lang tid er det kanskje mange aktører som synes det blir for kostbart i lengden og ”setter seg på gjerdet” for å la de andre ”slite i markedet ”og se hvordan det går.

Vi vet heller ikke hvor lange ”Incentiv Kontraktene” de forskjellige aktørene har .
    Hva skjer når de går ut og de fulle kostnadene kommer, uten en klar suksess i markedet.
    Vil de da redusere satsingen sin?
    Spørsmålet blir igjen; Er dette en storsatsing, eller er det bare et inntrykk de ønsker å gi?

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Testen passet ikke inn med din personlige mening med andre ord
    Den passet ikke med min personlige mening. Men det betyr ikke at jeg tar feil.

La oss si at Panasonic hadde arrangert en test hos Elkøp og resulatet var at 90% ikke kunne se forskjell på 1080P vs 720P, samt at 85% foretrakk plasma. Testen ble gjort i et mørkt rom, sitteavstanden var 3m på en 42" og matrialet var Sin City. Ville du da ha uten noen som helst betenkligheter godtatt resultaten som interesant i seriøs sammenheng?

Poenget er at dette må tas med en klype salt så lenge bransjen er involvert. Her er resultatene av en test gjort av Synovates på oppdrag fra plasma-kongene Pioneer og Panasonic:

-65 % foretrekker plasma i forhold til LCD når det gjelder best fargekvalitet
    -61 % sier at plasma har best skarphet
    -62 % mener at plasma har den beste responstiden
    -72 % mener plasma har best svarttonekvalitet

Testen til Synovate virker forøvrig en god del bedre dokumentert enn LG/prylar-testen.

http://www.plasma-lcd-fakta.no/home/

Med det samme vi er inne på svenske tester og 720P vs 1080P:

YouTube - Blind-test: 1080p vs. 720p

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Den passet ikke med min personlige mening. Men det betyr ikke at jeg tar feil.

La oss si at Panasonic hadde arrangert en test hos Elkøp og resulatet var at 90% ikke kunne se forskjell på 1080P vs 720P, samt at 85% foretrakk plasma. Testen ble gjort i et mørkt rom, sitteavstanden var 3m på en 42" og matrialet var Sin City. Ville du da ha uten noen som helst betenkligheter godtatt resultaten som interesant i seriøs sammenheng?

Poenget er at dette må tas med en klype salt så lenge bransjen er involvert. Her er resultatene av en test gjort av Synovates på oppdrag fra plasma-kongene Pioneer og Panasonic:

-65 % foretrekker plasma i forhold til LCD når det gjelder best fargekvalitet
    -61 % sier at plasma har best skarphet
    -62 % mener at plasma har den beste responstiden
    -72 % mener plasma har best svarttonekvalitet

Testen til Synovate virker forøvrig en god del bedre dokumentert enn LG/prylar-testen.

http://www.plasma-lcd-fakta.no/home/

Med det samme vi er inne på svenske tester og 720P vs 1080P:

YouTube - Blind-test: 1080p vs. 720p
    Greie nok de testene der. Tester av produsenter vel å merke

Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal

ARTY:
    Her er min versjon av trådstarters innlegg med uthevninger av meg av det jeg opplever som det viktigste punktet rundt fremtiden til denne tråden.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wizkid
    ARTY:
    Her er min versjon av trådstarters innlegg med uthevninger av meg av det jeg opplever som det viktigste punktet rundt fremtiden til denne tråden.
    Jeg skal ta på meg litt av skylden for utviklingen ops:

La oss nå se fremover.

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og mens vi er OT:
    Kan noen linke til innlegg eller tråder hvor jeg finner info om hva jeg skal se etter i en BD-spiller for å få utnyttet ALLE! lydformatene?
    Har fått enkelte gode tips hvor det også står at "det" lydformatet trenger du ikke.
    Jeg trenger å sende ALT! av HD-lyd via HDMI til en Yamaha RX-W2700 ferdig til bruk.
    Siden de fleste her vet alt så spør jeg også her.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La oss nå se fremover.
    "Problemet" med BD vs dvd er jo at det går med sneglefart. Det er jo ikke noen filmselskaper som skifter side eller stadig konkuranse med større og større filmpakker.
    Bransjen satser jo på BD, og det reklameres mye men dvd er gigantisk og uansett hvor optimistisk en er så vil det ta tid..... lang tid.

Svaret på om BD vil ha 25%, 40% eller 90% i 2012, vet vi jo faktisk ikke før vi er i 2012.

Foresten må jeg si; jeg så akkurat "Margot at the wedding" Nicole Kiddman og Jenifer Jason Leigh på dvd, filmen i går var "Drageløperen" på BD.
    Kvaliteten på dvd var så elendig som jeg skjelden har sett, mens Bd var glitrende skarp med nydelige farver. (begge filmer på 42" HD ready skjerm).
    Hadde forskjellen virkelig vært slik på alle filmer hadde jeg også blitt helfrelst på BD

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og mens vi er OT:
    Kan noen linke til innlegg eller tråder hvor jeg finner info om hva jeg skal se etter i en BD-spiller for å få utnyttet ALLE! lydformatene?
    Har fått enkelte gode tips hvor det også står at "det" lydformatet trenger du ikke.
    Jeg trenger å sende ALT! av HD-lyd via HDMI til en Yamaha RX-W2700 ferdig til bruk.
    Oversikt over Blu-ray-spillere

Innenfor et budsjett på feks kr 7 000 finner jeg disse:
    • Pioneer BDP-LX71
    • Panasonic DMP-BD50
    • Sony BDP-S550
    • Sony Playstation 3

Personlig sikler jeg på Sony BDP-550 og Pioneer'en.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    "Problemet" med BD vs dvd er jo at det går med sneglefart. Det er jo ikke noen filmselskaper som skifter side eller stadig konkuranse med større og større filmpakker.
    Bransjen satser jo på BD, og det reklameres mye men dvd er gigantisk og uansett hvor optimistisk en er så vil det ta tid..... lang tid.
    Jeg vet det går med små steg og har heller ikke forventet super fart på salget. Når det nevnes, må jeg si at jeg synes det er en positiv utvikling vi ser - BD er mer synlig ut i butikkene og flere nettbutikker satser her hjemme (må ikke lete med lykt lenger). Mer synlig HW i butikk og i annonsering hos de store lokmotivene.

Ser man til utlandet og de virkelig store lokmotivene på internett - er også BD blitt mer synlige (både på SW og HW siden).

Det med at ting blir mer synlig er viktig. Tidligere var det jo nesten slik at man følte BD ble gjemt bort...... Som en tidligere, kjent rallycross sjåfør sa på et møte en gang: "hjelper ikke å være verdens beste sjåfør, hvis du gjemmer deg på løp i Tynset." Litt slik føler jeg det har vært (ta verdens beste med ei klype salt - det er utsagnet som teller).

Når for vi se flere surround sett tilgjengelig? Vet jo Sony og Panasonic har startet i det spede, men jeg tror en liten markedsandel ligger her - mange ønsker slike sett.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og mens vi er OT:

Du spurte om analog lyd en gang før så jeg skriver ikke det nå.

Din RX-V2700 skal vel kunne få 7.1 PCM med HDMI.
    (se manual du har så finner du det ut)

Det vil si at du kan bruke alle BD spillere som decoder HD lyd og sender det som PCM.

Det er mange spillere som gjør det.
    Det jeg anbefaler ved en spiller er
    At den kan decode all HD codec og ikke bare noen.
    At den er ganske ny så oppstartstid osv Blir kort.
    At den har profile 2.0 om du ønsker det
    At den er brukervennlig og har endel justeringsmuligheter for bilde osv.
    Bra oppscalering om du også skal bruke den til DVD.

Da anbefaler jeg samme spillere som sist og utelukker alle BETA blu ray spillere som er produsert frem til i dag.
    Nå har utviklingen endelig kommet så langt at man kan kjøpe spillere uten å mangle noe.
    De vil ligge på 4-5 000,- kr men faller vel litt i pris fremover mot jul.

Sony BDP-S550
    Samsung BD-P2500
    Panasonic DMP-BD55

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, vi kan vel nå legge HD DVD-snakket bak oss. For de som ikke har all infoen, oppsummerer denne linken kjapt opp hva som skjedde:
    K0ld4's blog: Blu-Ray history
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DVDstrax scandinavias largest online DVD shop

Når filmer som dette ankommer BD, virker det jo som om det satses også i Norge. Det er akkurat dette som er viktig for at formatet skal bli lagt merke til her i Norge. Nye filmer, norske filmer og at de ankommer likt som DVD...
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ARTY
    Trådstarter har flere gode poeng. Hvis det hadde vært fulgt i stedet for den ensidige og ukritiske hyllesten til BD som noen startet med så hadde det blitt en mer interessant diskusjon. Hvis ikke så vil den ukritiske "blåmann ligaen" få svar på tiltale..
    Oh, my god! Will the pain never stop?:shock:

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det vel på tide snart å flytte også denne tråden til dit den andre HD krangletråden havnet - i chitchat katogorien. :roll:

Side 50 av 126 FørsteFørste ... 10 20 30 40 46 47 48 49 50 51 52 53 54 60 70 80 90 100 110 120 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •