Blu-ray VS DVD krigen - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 126 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 25 35 45 55 65 75 85 95 105 115 125 ... SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 2508
    Intermediate Kim Olav Svines sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av KIMSIZE
    Leser her at det er visst mange villedelser ute og går... For det første så er det enkelte som sier at en vanlig nyhet på dvd koster 90-100 kr, noen går tilogmed så langt som å si at en nyhet koster 60 kr i snitt ifølge release.no. Som en som har vært i bransjen en del år må jeg bare få påpeke at dette stemmer ikke med virkeligheten i det hele tatt. En vanlig nyhet på dvd koster 110-120 kr, noen koster tilogmed opptil 136 kr. For all del, enkelte kjeder (Elkjøp/Lefdal) har nok såpass gode rabattavtaler at de kan sette ned prisen, men det betyr ikke at resten av bransjen som ikke har de samme rabattavtalene kan gjøre det samme. Og det betyr ihvertfall ikke at f.eks 129,- er den nye standardprisen på en dvd. Dette gjelder på akkurat lik måte på BD. En BD-disk koster ganske mye mer enn en dvd, og de fleste butikker selger faktisk disse med lavere fortjeneste enn dvder. I tillegg så er det totalt forskjellige ordninger på BD-kjøp. Butikkene får IKKE rabatten de får på dvder og man får heller ikke returrett, ergo er det mange butikker som har vært trege (mange er fremdeles trege) med å ta inn BD. Jeg har selv troen på at disse avtale vil komme ganske kjapt etterhvert men en stor del av problemet er at leverandørene ikke er villig til å gi bedre betingelser på BD,rett og slett fordi de tjener mer penger på dvd. Så da er det jo opp til forbrukerne å "si fra" at vi heller vil ha Hi Def. For når leverandørene ser salgspotensialet til BD/HD så vil utvalget /priser/tilgjengelighet komme deretter. Men jeg må si meg skuffet over de norske leverandørene, de har ikke gjort en god jobb med å få HD ut på markedet.

Sier meg helt enig i dette. Jeg sitter selv på oversikt over priser, riktignok uten rabatter. En Blu-fra fra Fox, koster 180-195 i innkjøp (pris er uten moms). Større kjeder får litt mer rabatter selvfølgelig. Men pluss moms, så kan den nesten ikke selges for mindre enn 279-299,- skal det være et poeng for butikken og ta det inn. Nå er Fox (og nye titler fra Sony) veldig dyre her i landet. Warner ligger f.eks mye lavere, og er bare noen få tiere dyrere på BD enn DVD.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ivaols
    Vis en ny bluray film til alle venner og bekjente dere får på besøk, og gi en kort innføring i hvorfor de bør kjøpe en bluray spiller til den nye flat-tvèn. Det gjør jeg
    Jeg prøver det, men jeg er erklært sinnsyk i utgangspunktet så ingen bryr seg om hva jeg sier likevel

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Jeg prøver det, men jeg er erklært sinnsyk i utgangspunktet så ingen bryr seg om hva jeg sier likevel
    Det er ikke du som er sinnsyk, det er dine besøkende som er skinnsyke

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hemmeligheten her er vel å kjenne sitt publikum, og kun kjøre sånne tester for andre som er nesten like "sinnslidende" som en selv...
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Livet i hifi boblen er ikke lett for den gemene hop å forstå seg på! (vet ikke hva "gemene" betyr men det virket passende he he).

Newcomer format.fighter sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    Det er jo her du bommer så det griner etter, format.fighter. Men det er ikke ulikt deg. Du må faktsik se tallene i en sammenheng med hvor DVD var på samme tidspunkt for å kunne ha et utgangspunkt i BDs potensiale.
    Hallo? Det er akkurat det jeg gjør. Blu-Ray hadde 1% av kjøpefilmmarkedet i 2007. På samme tidspunkt hadde DVD 10%. (1999, DVD ble lansert i 1998 i Norge, 1997 i USA)

I år 2 solgte Blu-Ray ca 2000 Blu-Ray spillere i Norge (60k ps3). Vi kan sikkert runde av til 10k Blu-Ray spillere da det er en del som har kjøpt ps3 for blu-ray sin skyld (de fleste er sikkert medlem på avforum).

I 1998 kostet gode VHS Stereo maskiner mellom 8-10k. I 2007 koster gode DVD spillere 2000 kr, mens de rimeligste koster 300,- I 1998 fikk man kjøpt DVD spillere til under 5000 som var sonefrie. DVS det nye formatet var billigere og langt bedre når DVD kom. Derfor gikk det veldig kort tid før DVD tok helt over. (det kan nevnes også at LaserDisc spillerne kostet rundt 8000 på den tiden (CLD2950 f.eks))

Når man da ser at DVD formatet selger mer en tidligere år i 2007 (ca 600.000 + spillmaskiner som spiller DVD) samtidig som arvtakeren er lansert, ja hvis man ikke da skjønner at det står dårlig til, ja da vet jeg ikke hva man skal gjøre.

Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    Dersom du fortatt ikke ser at dette er imponerende for BD såpass tidlig, så kan du snart sitte i den samme store Arken til Andy og Sage. Men der har du vel fast plass allerede...
    Hvis du ikke ser at i forhold til DVD er veldig skuffende (men forventet) så tror jeg du har lest for mange pressemeldinger som forteller hvor bra HD formatene gjør det.
    Dette har ingenting direkte med formatet, men at DVD er så bra som det er og at byttekostnadene for folk er for høye.

Hvis Blu-Ray klarer 10% andel av salget dette året ja, da skal jeg også si at det er imponerende. Men jeg tror desverre det er å tro på julenissen. (DVD klarte vel ca 30% i år 3)

Å bare se på salgstallene uten å se på hvor mange andre spillere som blir solgt av konkurrende format (DVD) er rimelig naivt. Det blir som å si at jeg tjener veldig bra fordi jeg tjener 10k i mnd, når bestfar bare tjente 5k når han var på samme alder.

Newcomer format.fighter sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leser her at det er visst mange villedelser ute og går... For det første så er det enkelte som sier at en vanlig nyhet på dvd koster 90-100 kr, noen går tilogmed så langt som å si at en nyhet koster 60 kr i snitt ifølge release.no.
    Nå antar jeg det er meg du sikter til. Det er da ingenting i mitt innlegg som antyder at nyheter i snitt koster 60kr inn. Ifølge release.no så er snittprisen på DVD 60kr. Dette betyr altså at nyheter, b filmer og traufilmer i snitt koster 60k i innkjøp. Det igjen betyr at en stor del av filmene som selges er billigfilmer. (f.eks for hver film til 120,- selges det 2 filmer til 30,-)

Som en som har vært i bransjen en del år må jeg bare få påpeke at dette stemmer ikke med virkeligheten i det hele tatt. En vanlig nyhet på dvd koster 110-120 kr, noen koster tilogmed opptil 136 kr. For all del, enkelte kjeder (Elkjøp/Lefdal) har nok såpass gode rabattavtaler at de kan sette ned prisen, men det betyr ikke at resten av bransjen som ikke har de samme rabattavtalene kan gjøre det samme. Og det betyr ihvertfall ikke at f.eks 129,- er den nye standardprisen på en dvd.
    Når det gjelder de store nyhetene så virker det på meg som svært mange av dem havner på 129,- på OBS og Elkjøp og andre store kjeder. Da selges filmene med litt tap eller null fortjeneste. Slike butikker bruker DVD som inntrekkere, (hvem drar for å kjøpe film på OBS uten å handle annet). Jeg håper det samme skjer med Blu-Ray, men jeg er redd for at interessen er for liten slik at det ikke lønner seg å ha slike tilbud.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sier meg helt enig i dette. Jeg sitter selv på oversikt over priser, riktignok uten rabatter. En Blu-fra fra Fox, koster 180-195 i innkjøp (pris er uten moms). Større kjeder får litt mer rabatter selvfølgelig. Men pluss moms, så kan den nesten ikke selges for mindre enn 279-299,- skal det være et poeng for butikken og ta det inn.
    Om det er slik, faller det meg litt merkelig at det er de små butikkene som har godt utvalg og gode priser på HD-filmer. Hos Bislett Video er de fleste filmene priset til 199,- og 249,-. Video Nova på Majorstuen har en hel del til 159,- og 199,-. Har også jevnt over sett lavere priser hos videokiosker og lignende.

Er jo ikke rart enkelt utsalgssteder selger lite, når de har et utvalg på hele 2-3 filmer, gjerne priset opp mot 300,- pr stk.

Jeg tror nok 199 kr er smertegrensen for hva de fleste forbrukere er villige til å betale for en "vanlig" film. Storfilmer, med spesialcover og Super Mega Extreme Edition kan nok selge ok til en litt dyrere pris.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av geofrank
    Jeg tror nok 199 kr er smertegrensen for hva de fleste forbrukere er villige til å betale for en "vanlig" film. Storfilmer, med spesialcover og Super Mega Extreme Edition kan nok selge ok til en litt dyrere pris.
    Helt enig! Når Playx.no hadde de fleste filmene til 199,- kjøpte jeg en god del flere filmer enn det jeg gjør i dag. Hittil i år har det blitt bare 2 filmer og 2 musikk/konsert skiver på BD for min del, men det har blitt flere dvd'er på grunn av prisen. 40 - 50 kr mer enn dvd går ann, men over det forsvinner nærmest min kjøpevilje - med mindre det er "må ha" filmer.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan se ut som markedet nærmer seg 249,- som "standardpris" på nyutgivelser nå. Elkjøp har denne prisen, Platekompaniet har priser mellom 269,- og 229,- etc. Det går ihvertfall rette veien. Det er bare en mnd siden jeg var innom den lokale Expert-butikken, der alle Blu-ray filmer var priset til 299,- eller mer.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne testen er verdt å kikke på:

http://avforum.no/forum/hd-hardware-...d-sd-test.html

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å svare trådstarter:
    Jeg tror desember 2010 blir den måneden blu-ray for første gang selger mer enn dvd.

Begrunnelse:
    Fra og med høsten 2008 tror jeg vil vil se flere og mye billigere blu-ray spillere. Dette gjør at elkjøp og de andre fra og med høsten 2008 vil begynne å anbefale blu-ray spillere til alle som kommer innom og skal ha en ny spiller. (Og selvsagt understreke at disse også spiller av dvd). Innen 2010 vil da ca 30-40% av norske hjem ha en blu-ray spiller i hus.

Samtidig vil prisen og utvalget på blu-ray filmer komme ned/opp på samme nivå som dvd filmer. Dette gjør at alle som etterhvert har blu-ray spiller i hus heller vil velge blu-ray film fremfor dvd. (Uavhengig om de ser forskjell. "Blu-ray er jo bedre, så hvorfor velge dvd når prisen er lik?").

Hvis vi også kan anta at den delen av befolkningen med blu-ray spiller i hus er den delen som kjøper mest film, så vil altså salget av bly-ray filmer overgå salget av dvd filmer i desember 2010!

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut som en fin analyse, Janan. Et par faktorer til er likevel viktige å få med seg:

En del har også DVD-spillere til bilen, på barnerommet etc. Derfor er det vanskeligere å erstatte hardwaren når man har et så etablert format som DVD. Til syvende og sist er det nok volumer og prising på filmene som vil styre når Blu-ray vil ta over for DVD. Og det er først når en del filmer slippes kun på Blu-ray at man kan si at DVD er på vei ut.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I 2010 laster vi ned filmer til harddisker og avspiller dem derfra.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av soundprof
    I 2010 laster vi ned filmer til harddisker og avspiller dem derfra.
    Det gjør vi jo allerede! Optiske drev (spillere) er litt avlegs.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T 2
    Jeg tror med "vi", så mente han gjennomsnittsnordmannen, og med "filmer" mente han "filmer i 1080p hentet fra lovlydige distributører".

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T 2
    Jeg regner med at du betaler for dem? Noe annet vil være å undergrave bransjen du henter media fra. Håper moderator slår ned på ting som handler om ulovelig nedlasting.

Dette er uansett off-topic og har ikke noe med BD vs DVD.

Intermediate Kim Olav Svines sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt mulig mange gjør det, men fysisk media vil det alltid være behov for uansett. Mange liker å eie slikt, samt der jeg bor er det ikke mulighet for bredbånd enda (tror det kom noe langdistanse med et par hundre kb/s nylig, men selv har jeg internett i det hele tatt, kun på jobb). De at flesteparten om 2 år sitter foran en PC og får all film gjennom internett, er bare utopi. Ikke alle som ser film, er tenåringer med stor datainteresse.

Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikkert mange som vet allerede, men - BRAFiLM leier ut Blu-Ray og
    HD DVD på samme vilkår som DVD. Jeg ser nesten aldri samme film mer en
    1 gang (kanskje 5% av de filmene jeg ser), så for meg er det et veldig
    rimelig alternativ for å se mange HD filmer. Utvalget blir forhåpentlig litt
    bedre etterhvert også, selv om det er bedre en de fleste butikkene jeg
    har kikket i.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Jeg tror med "vi", så mente han gjennomsnittsnordmannen, og med "filmer" mente han "filmer i 1080p hentet fra lovlydige distributører".
    Takker for støtten. Ulovlig nedlasting er en ting, men det kan ikke filmindustrien leve av. Nå, derimot, er man i ferd med å få på plass lovlige nedlastingsalternativer - med godt bilde og god lyd, og med kvalitet som overgår kabelHD. (Se linken ovenfor.)

Innen 2010 kjøper vi filmer over nett som den største selvfølge - og det skulle ikke forundre meg om jeg får tilbud om film til mobilen min, og at jeg kan instruere mediasenteret hjemme om å laste den ned så den ligger klar når jeg kommer hjem.
    AppleTVs HD filer har gått rett hjem borte i USA, men i testen i linken jeg nevnte så er Netflix HD-nedlasting faktisk enda bedre.

Uansett - BD vil være like avlegs som laserdisk om noen år, pga at det ikke er nødvendig å distribuere film på denne måten -- det blir et format for entusiastene som må ha absolutt best mulig oppløsning, i et fysisk format som de kan sette i hylla.
    Men spør "mor" om hva hun syns da CD-ene forsvant ned i en kasse og avspilling ble digital fra harddisk -- samme vil skje med film. Og jeg regner med at det fortsatt er massemarkedet vi snakker om.

Side 5 av 126 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 25 35 45 55 65 75 85 95 105 115 125 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •