Blu-ray VS DVD krigen - Side 46

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 46 av 126 FørsteFørste ... 6 16 26 36 42 43 44 45 46 47 48 49 50 56 66 76 86 96 106 116 ... SisteSiste
Viser resultater 901 til 920 av 2508
    Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Forundrer meg ikke at det ikke er noen som ikke ser forskjell hos deg. Det blir som å overbevise en telefonselger om at det ikke er pent å ringe folk for å selge ting.
    Det blir "keiserens nye klær" syndrom. "Ser du ikke hvor stor forskjell det er!!!!", med trykk på utropstegnet. (stiller meg som du merker litt skeptisk til reliabiliteten av din "undersøkelse" på samme måte som du er tvilende til validiteten av min "undersøkelse"):lol:
    Bruker du da din gamle SD CRT tv, eller ditt 80" lerret med HD projektor? 8) Uansett er ingen av de variantene gjenomsnittet i norske hjem.

Skal gjøre en prøve med "Die hard 4.0" når jeg får den på SD. (noen som har lyst til å sende meg noen egnede test scener på en dvd kopi?) Det burde være en egnet test som er optimalt i BD sin favør:
    Ja, Counterpointer, det er akkurat slik jeg gjør det. Du kjenner jo meg så inderlig godt:roll:

Jeg vet ikke hvor mange ganger man skal diskutere om den ene eller andre ser forskjell på sin 32"-42" tv-skjermer. Hva har det å si for formatet om noen ser forskjell og andre ikke. Det betyr faktisk ikke at det ikke ER forskjell. Hvorfor kjøper noen rødvin til 69 kr, mens andre ikke kjøper billigere viner enn 100 kr? Jo, fordi noen kjenner forskjell på smaken. Sånn kan man egentlig diskutere seg ihjel på ting som skal oppfattes av sansene våre. Så om du mener at "nei, den vinen er like bra som en dyr vin"; vel, så betyr det ikke at den billige er like kompleks som den dyre. Du kjenner det bare ikke. Og da klarer du deg med vinen til 69 kr. Fint for deg, men det betyr ikke at alle andre sløser bort pengene sine på ting en annen ikke merker forskjell på...

Og det må vel være opplest og vedtatt nå, at forskjellene mellom BD og DVD blir vanskeligere å se jo mindre skjermstørrelsen er. Og dersom det eneste sammenligningsgrunnlaget er en animert film på en 42" HD-Ready, så blir det litt snervert, også, Counterpointer.

Personlig har jeg tilgode å høre at noen ikke ser forskjell mellom HD og SD på størrelser helt ned i 40"-50". Og kommer man opp i 92" lerret som jeg har (ikke 80", nei), så må du ha grå stær for ikke å se forskjellen.

Nå er det neppe de med 32"-37" som kommer til å løpe og kjøpe seg en BD-spiller med det første uansett. Når man akkurat har kjøpt seg en 32" HD-Ready LCD, og syntes egentlig den var veldig stor, så kan man vel kanskje si at de ikke er spesielt interesert i lyd og bilde. Denne gruppen eier sikkert en DVD-spiller til godt under 1000-lappen, også. Og de var neppe en av de første som kjøpte seg DVD-spiller på 90-tallet heller.

Norge er antagelig ikke representative på hva som gjelder for skjermstørrelser uansett, sett ift USA og Japan. BD kommer uansett om det finnes noen tvilere med 32" HD-Ready skjermer som ikke ser forskjell, skal du se. De kjøper seg kanskje en BD-spiller om en 5-6 år, når det nesten ikke er å finne DVD-spillere i butikkene
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate Spectre sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg for min del har i praksis sluttet å kjøpe DVD filmer. Når en har blitt vant til HD (særlig på full HD prosjektor, men også på 40" TV) så er det kjipt å gå tilbake til SD.
    Samboeren som ikke er interessert i dette i det hele tatt legger ikke alltid merke til at det er HD mens vi ser på film, men nevner ofte etterpå når vi switcher over til vanlig SD igjen at bildet blir uklart og dårligere.

Jeg har brukt mye mindre penger på film i år enn tidligere, har kjøpt noen få blu-ray og har vel 10-15 filmer til nå. Synes ikke utvalget er der det bør være ennå, men det kommer seg nok (håper det kommer en del interessant mot jul). Når det gjelder pris så er det vel bare en eller to filmer jeg har betalt over 200kr for (kjøpte Die Hard 4.0 til 249 eller noe i butikken jeg kjøpte BD spilleren for å ha noe å se på med en gang ). Resten av filmene har jeg kjøpt i butikker hvor det har vært kurant pris og i nettbutikker.

Tidligere så kjøpte jeg også en del kvalitetsserier på DVD, men har ikke gjort det i år pga at det er for meg uaktelt å kjøpe dårlig SD kvalitet (DVD) nå som seriene er produsert og også sendt i HD (for de som bor i USA..). At HD sendingene derfra som regel er tilgjengelig som mer eller mindre lovlige høykvalitets HD nedlastinger lenge før SD boksene kommer i salg på denne siden av dammen gjør heller ikke saken bedre.. Med bedre BD tilgjengelighet både for nye/kommende serier og også gamle serier så vil det nok bli flere seriebokser i hylla igjen.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her blandes det friskt. :lol:

Erik73 snakker om kinoen sin Muligens du også ask4me2. På stort lerret er det ingen diskusjon, der gjelder kun HD uten den minste tvil. Jeg snakker om vanlige formater som 42" HD ready og nedover som er det "folk flest" har. Utstyret jeg avspiller med er listet og hvis en trenger mer detaljer er det bare å følge linken til min tråd :roll:
    Ok hvis det er snakk om en HDready 42" (og f.eks med 3x eller mer i betraknings avstand) så skjønner jeg litt mer av hva du mener.

Ellers så fikk jeg i hjemmekino tråden din en en mistanke om at du fremdeles kjører "HDready" projektor med mye av det de andre riktige 2,35 enhetene på et rimelig stort lerret, mens SVS! -man vel kjører en VW50 FullHD projektor. Det var derfor jeg lurte.

Ellers når det gjelder det unevnelige røde formatet, lever vel det i beste velgående side om side med BD og PH100 spilleren i mitt oppsett, men noen SD DVD plater er det lenge siden noen av disse spillerene har sett noe til...
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er det egentlig du protesterer på SVS!-man?

At jeg kan se forskjell på SD og BD på min 42" HD ready? (hvilket jeg gjør i favør av BD, men liten favør)
    At de jeg har vist forskjellen med samme film A-B test,ikke har sagt sannheten? (når de ikke ser noen forskjell med sin beste vilje)
    At jeg utvilsomt synes HD er best på lerret? (til og med så små som 92" og under)
    At jeg bare har sett en HD film?

Du svarte foresten ikke på hva det er du overbeviser folk om forskjellen mellom HD og SD med?

Må foresten slenge med en kommentar litt på siden. HD kilde på HD ready projektor er stor forskjell på stort lerret, mye større forskjell enn HD mot SD på liten (f.eks 42") full HD skjerm.

Når det gjelder mine referanser til stort lerret så er det HD100, TW2000 og HD1 som er de projektorene jeg ser mest. At jeg har en AE900 stående ubrukt skal en ikke bry seg med. Antagelig kommer det en TW5000 fast i min kino i løpet av vinteren evt en HD350. Det skal da bli spennede å kjøre A-B test mellom SD via SDI modifisert dvd spiller via Crystalio I mot BD (og HD DVD
    Jeg er overbevist om at HD vil knuse SD, men vil "folk flest" (les ukyndige besøkende og familie) se det? Jeg tipper det vil være utvilsomt, men det gjenstår å se.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må foresten slenge med en kommentar litt på siden. HD kilde på HD ready projektor er stor forskjell på stort lerret, mye større forskjell enn HD mot SD på liten (f.eks 42") full HD skjerm.
    Word!

Ikke så oppløftende lesing, men desverre akkuratt som jeg har fryktet:

Tror Blu-ray kun har 5 års levetid - Hardware.no

Newcomer HilRam sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    OSLO
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Crazyfreak
    Word!

Ikke så oppløftende lesing, men desverre akkuratt som jeg har fryktet:

Tror Blu-ray kun har 5 års levetid - Hardware.no
    Enda en høpløs spådom om at ett medium går til grunne når et annet vinner terreng.

Da radioen kom sa man at ingen kom til å lese aviser lenger.
    Da TV kom sa man at radioen kom til å forsvinne.
    Da VHS kom så sa man at ingen ville gå på kino mer.
    Nå har digital distribusjon kommet, og så inbiller man seg at ingen vil kjøpe filmene sine og ha dem i hylla lenger.(Blu-Ray/DVD)

Men historien viser oss igjen og igjen at et nytt medium bare ender opp med å supplere de andre.

Det eneste jeg kan komme på i farten som virkelig har blitt borte, er teleksen. Men det var internett som gjorde kål på den, ikke telefaksen, slik det opprinnelig ble spådd.
    "If you can't be right, be wrong at the top of your voice!"

Intermediate pmo sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink

vel, etter at papiret kom har vi ikke brukt hellerissinger mer.

Newcomer linsti sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dolby TrueHD og DTS-HD

feil postet

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    Ja, Counterpointer, det er akkurat slik jeg gjør det. Du kjenner jo meg så inderlig godt:roll:
    Nei jeg kjenner deg ikke veldig godt, men begynner å kjenne argumentasjonsmåten din godt

FOresten så har jeg et konkret eksempel på min antagelse.
    Vi satt nesten ved siden av hverandre på Projektor 2007. Det vil si at vi så samme materiale på samme projektorer. De var tilogmed alle kalibrert av samme mann i samme rom.
    I diskusjonen etterpå hadde vi et vidt forskjellig syn på både VW50, som du hadde og M20 som jeg hadde da. Vi var begge farget av den projektoren vi selv hadde. Den eneste projektoren jeg syntes skilte seg virkelig ut var HD1 mens du mente jo nesten at VW50 var nesten like bra.
    Dette er fullt forståelig (og menneskelig) men altså et konkret eksempel på hvordan en ser og argumenterer for sitt syn. Noe jeg selvfølgelig gjør selv også.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blu-Ray v.s DVD krigen har ingen ting med projectorer i 70 , 80 tommer eller 720p/1080p

Målet for nesten alle er hd tv for å se tv programmer.
    De vil også bruke sin tv til DVD i mange år.
    Om de så innvisterer i BD vil de få økt kvalitet på både bilde og lyd.
    De aller fleste har skjerm på 50 tommer og mindre å er den kjøpergruppen som representerer de fleste av seere og som står mot et BD valg eller ikke i fremtiden.
    Blind-test: 1080p vs. 720p - Truveo Video Search

Til de som ser dette som en diskudjonstråd 720p v.s 1080p så hvorfor ikke lage en egen tråd der dere tar bilder av de ulike oppløsninger på deres egen skjerm/projector for å kunne fremheve forskjell , minimal forskjell eller ingen forskjell.

prat er prat men legg ut bilder som fakta er det lettere å se forskjell , lite forskjell , ikke forskjell
    Jeg har selv deltatt i den dustete debatten men ser frem til de som kan dokumentere større forskjell mellom 720p og 1080p ved normale tv størelser for det har jeg ikke funnet på nettet de siste årene.
    (ok og se forskjell 576 oppscalert mot 720p/1080p og HD 1080p og nedscalert til 720p også på store projectorer for de som kan vise til det)

Newcomer crap sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HilRam
    Enda en høpløs spådom om at ett medium går til grunne når et annet vinner terreng.

Da radioen kom sa man at ingen kom til å lese aviser lenger.
    Da TV kom sa man at radioen kom til å forsvinne.
    Da VHS kom så sa man at ingen ville gå på kino mer.
    Nå har digital distribusjon kommet, og så inbiller man seg at ingen vil kjøpe filmene sine og ha dem i hylla lenger.(Blu-Ray/DVD)

Men historien viser oss igjen og igjen at et nytt medium bare ender opp med å supplere de andre.

Det eneste jeg kan komme på i farten som virkelig har blitt borte, er teleksen. Men det var internett som gjorde kål på den, ikke telefaksen, slik det opprinnelig ble spådd.
    VHS/DVD/Bluray/Digital distribusjon, Har alle med filmdistrubisjon å gjøre og er i så måte direkte konkurenter.

TV vs Radio er to vidt forskjellige ting.

VHS hadde kun en fordel fremfor kino, og det var at den stod klar i stuen.
    Kinoen var ellers overlegen.
    Nå når man kan oppnå tilsvarende opplevelse hjemme så sliter kinoen mer.

Dersom jeg kan gå inn i menyen på dekoderen å leie en HD film på samme måte jeg kan leie en SD film i dag, for 40 kr, så er det vel så bra som å ha den i hylla.
    Da er det kun favorittene som blir innkjøpt.

Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    OSLO
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pmo
    vel, etter at papiret kom har vi ikke brukt hellerissinger mer.
    :razz: Vel, kan ikke si meg helt enig der. Do-skriblerier er på en måte en videreføring av hellerisninger, slik DVD er for VHS, og Blu-Ray er (blir?) for DVD...

Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    OSLO
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av crap
    VHS/DVD/Bluray/Digital distribusjon, Har alle med filmdistrubisjon å gjøre og er i så måte direkte konkurenter.

TV vs Radio er to vidt forskjellige ting.

VHS hadde kun en fordel fremfor kino, og det var at den stod klar i stuen.
    Kinoen var ellers overlegen.
    Nå når man kan oppnå tilsvarende opplevelse hjemme så sliter kinoen mer.

Dersom jeg kan gå inn i menyen på dekoderen å leie en HD film på samme måte jeg kan leie en SD film i dag, for 40 kr, så er det vel så bra som å ha den i hylla.
    Da er det kun favorittene som blir innkjøpt.
    Men det er nettopp dette som er mitt poeng. Kino har kanskje opplevd en "dupp" i forhold til før, men vi går fortsatt på kino! Leiemarkedet har opplevd en nedgang etter at DVD-filmene krøp under hundringsen, men det er der fortsatt!

Likeså vil tilgjengelighet på HD-leie skade Blu-Ray salget, men det vil ikke kverke det. Men jeg kan være enig med Microsoft som sa at den som vant av Blu-Ray og HD-DVD ville være det endelige, siste optiske mediet.

Det blir digital distribusjon etter det. Men det betyr ikke at Blu-Ray (eller forsåvidt DVD) blir borte.

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er det egentlig du protesterer på SVS!-man?

At jeg kan se forskjell på SD og BD på min 42" HD ready? (hvilket jeg gjør i favør av BD, men liten favør)
    At de jeg har vist forskjellen med samme film A-B test,ikke har sagt sannheten? (når de ikke ser noen forskjell med sin beste vilje)
    At jeg utvilsomt synes HD er best på lerret? (til og med så små som 92" og under)
    At jeg bare har sett en HD film?

Du svarte foresten ikke på hva det er du overbeviser folk om forskjellen mellom HD og SD med?

Når det gjelder mine referanser til stort lerret så er det HD100, TW2000 og HD1 som er de projektorene jeg ser mest. At jeg har en AE900 stående ubrukt skal en ikke bry seg med. Antagelig kommer det en TW5000 fast i min kino i løpet av vinteren evt en HD350. Det skal da bli spennede å kjøre A-B test mellom SD via SDI modifisert dvd spiller via Crystalio I mot BD (og HD DVD
    Jeg er overbevist om at HD vil knuse SD, men vil "folk flest" (les ukyndige besøkende og familie) se det? Jeg tipper det vil være utvilsomt, men det gjenstår å se.
    Jeg protesterer ikke på noen ting, Counterpointer, det er jo det som er poenget. Jeg lurer bare på hvorfor det hele tiden skal rippes opp i at noen ser forskjell andre ikke, noen ser stor forskjell andre ser liten eller ingen forskjell.

Dersom man skal diskutere HVOR stor forskjell det er mellom DVD og BD, så blir jo det håpløst når alle sitter på forskjellig utstyr og forskjellig lysforhold i rommet. Og tar man med eventuelle synsfeil i hvert mennensket sitt øye, så forstår du kanskje hvorfor denne diskusjonen blir nesten uendelig håpløs. I hvertfall dersom målet med diskusjonen er å komme sånn nogenlunde i mål
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei jeg kjenner deg ikke veldig godt, men begynner å kjenne argumentasjonsmåten din godt

FOresten så har jeg et konkret eksempel på min antagelse.
    Vi satt nesten ved siden av hverandre på Projektor 2007. Det vil si at vi så samme materiale på samme projektorer. De var tilogmed alle kalibrert av samme mann i samme rom.
    I diskusjonen etterpå hadde vi et vidt forskjellig syn på både VW50, som du hadde og M20 som jeg hadde da. Vi var begge farget av den projektoren vi selv hadde. Den eneste projektoren jeg syntes skilte seg virkelig ut var HD1 mens du mente jo nesten at VW50 var nesten like bra.
    Dette er fullt forståelig (og menneskelig) men altså et konkret eksempel på hvordan en ser og argumenterer for sitt syn. Noe jeg selvfølgelig gjør selv også.
    Nei, der tar du grådig feil, må jeg si. Det du sier nå er at jeg argumenterer med at "det jeg har er det beste". Absolutt ikke. Jeg har begrenset økonomi, og jeg handler det jeg får mest for pengene fra en gitt pengesum. Ut i fra mine kriterier om kvalitet, selvsagt.

Og ja, jeg husker projektortreffet godt. Hyggelig var det også

Jeg var ikke farget av projektoren jeg selv har (VW50), men tatt i betraktning prisforskjellen mellom VW50 og HD1; ja, så syntes jeg at forskjellen ikke var veldig stor. Jeg husker at jeg faktisk var lettet over at forskjellene ikke var større. HD1 var litt bedre, men ikke 20-30k kroner bedre. Det samme syntes jeg om TW1000. Denne var også svært tett på VW50, syntes jeg.

Jeg synes fortsatt at VW50 er bedre enn M20. Det som skuffet på M20 var litt dårligere sortnivå, men mest av alt ble jeg plaget av alt for mye RGB-flimmer. Det var det jeg sa. Dessuten minnes jeg at det var noe galt med kalibreringen av M20. Den var kalibrert av Gorm dagen før, men den nullstilte seg til projektortreffet dagen etter. Husker du det? Da var det ikke så rart at M20 ikke var så imponerende...

Og den beste projektoren jeg så, bare så det er sagt, så var det ikke VW50, men Sharp Z20000 Det sa jeg da, og det mener jeg fortsatt...

Så jeg tror det er på tide at vi kan diskutere face-to-face, slik at misforståelser kan viskes bort en gang for alle
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som gjorde at DVD tok av, er rett og slett at spranget fra VHS var veldig stort. Ikke trengte man å spole, det var godt bilde som var synlig for alle, mediet tok liten plass, lenge siden noe nytt, digitalt som representerte det "futuristiske".
    Selv kostet jeg på meg en av de første DVD spillerne på markedet, en Toshiba til 7000,-. Det føltes som om jeg var alene om å leie eller kjøpe DVD de første årene, men heldigvis forandret det seg ganske plutselig. Det skjedde da prisene for spillere og filmer kom ned på akseptabelt nivå og VHS ble skviset ut av hyllene overalt.

Altså synes jeg at spranget fra DVD til BD ikke er like stort som VHS->DVD. Det eneste som er endret er at lyd og bilde er bedre, that´s it!

Intermediate Rolle sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Det eneste som er endret er at lyd og bilde er bedre, that´s it!
    Og det er jo akkurat det som teller, er det ikke?

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og det som etterhvert kom som et tillegg på DVD, var at man også kunne ta opp. Dette var det stor skepsis til for DVD husker jeg. Et nytt medium for film, men man kunne ikke ta opp programmer. Men, med tiden kom jo kombi-spillere med DVD og HDD, da.

Og jeg deler erfaringen til deg lengre opp. Det var en periode i 97-98 at jeg trodde det kun var fatter og jeg som visste hva DVD var for noe...
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rolle
    Og det er jo akkurat det som teller, er det ikke?
    Ikke bare det ;-) En del mennesker foretrekker også at lagringsmediet tar liten plass til oppbevaring, at det er holdbart og brukervennlig. Kravene blir også større når det kommer til dette. Følelsen jeg får fra andre jeg snakker med i min omgangskrets angående BD kontra DVD, er at det virker så lite revolusjonerende. Mediet ser jo helt likt ut, koster dobbelt så mye uten at det nødvendigvis leverer dobbelt så mye glede til forbrukeren.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Side 46 av 126 FørsteFørste ... 6 16 26 36 42 43 44 45 46 47 48 49 50 56 66 76 86 96 106 116 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •