Blu-ray VS DVD krigen - Side 42

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 42 av 126 FørsteFørste ... 2 12 22 32 38 39 40 41 42 43 44 45 46 52 62 72 82 92 102 112 122 ... SisteSiste
Viser resultater 821 til 840 av 2508
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Som det er påpekt allerde så er det den relative høye prisen til BD som er problemet.

Jeg hadde ingen problemer med å kjøpe LD til 4-500 fra American Laser, men jeg kjøpte da langt færre filmer da (jeg passerte aldri 100 LD filmer). Nå er jeg vant med å handle 2-3 filmer i uka, og da blir prisforskjellen merkbar.

For meg er det irrelevant om DVD kostet 299 i begynnelsen. For meg var det uansett billigere enn LD på den tiden. (og det gikk rimelig raskt til bransjen begynte å klage på Elkjøp sine 179,- priser som de mente var for billig)

Når man ser på Release sine tall så viser de at snittprisen på filmer som folk kjøper så koster BD dobbelt så mye som DVD i snitt. (fordi veldig mange plukker med seg traufilmer) Når man får traufilmer på BD til 49,- vil nok mange tenke at BD også er billig. (det blir litt som å si at Mercedes er nesten like billig som Toyota grunnet at prisforskjellen på Lexus og Merce er liten, folk kjøper Corolla ikke Lexus.)

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FFWD
    Som det er påpekt allerde så er det den relative høye prisen til BD som er problemet.
    Tror det er noen fler! La meg først begynne litt kort med SD "problemer"
    * ikke god nok bildekvalitet på store skjermer (avhengig av betraktningsavstand)
    * ikke HD lyd som er vesentlig bedre på gode anlegg (flest entusiaster som har slike)
    *ikke hipt/fremtidsrettet format som appelerer til status
    *riper i belegget (dette i motsettning til BD)

Så over på BD "problemer"
    *høy pris på plater i det norske markedet (import via nett en del billigere dog)
    *vanskelig å se forskjell for vanlige brukere som retferdiggjør prisforskjell for plater (samt at det er dyrt å oppgradere hardware som skjerm, reciver og spiller)
    *formatforvirring (hva er HD ready versus full HD, sender ikke digital bakke tv HD, er ikke 720P HD, er ikke oppskalert SD også HD, blu-ray er ikke synonymt med HD)
    *ekstremt treg oppstart på mange spillere og storfilmer som "Pirates" med ekstrem oppstarttid (PS3 et hederlig unntak som er en utbredt spiller, men den har ikke appell for "mor og far" gjennomsnittsbruker)
    *forholdsvis dårlig utvalg av nye filmer, som kommer senere enn SD

Personlig er jeg veldig for full HD oppløsning (med lerret på 155" skulle det bare mangle ) Alikevel kjøper jeg lite BD, leier alt jeg kan få tak i men det er dårlig utvalg selv noen få mil nord for Oslo. Jeg er fornøyd om BD overlever som format såvidt for oss entusiaster frem til 4K eller hva det nå er som blir neste trinn i utviklingen.

Kan sikkert føyes til noen punkter på lista, det ovenstående ble gjort raskt.

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordel DVD: "sonefri".
    Er det mulig å få kjøpt sonefrie spillere i klassen blå? Eller finnes det koder som på DVD-spillere?

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wizkid
    Fordel DVD: "sonefri".
    Er det mulig å få kjøpt sonefrie spillere i klassen blå? Eller finnes det koder som på DVD-spillere?
    Ja du kan få sonefri BD spillere, men hardware må modifiseres på de aller fleste spillerne.

Edit:
    Her har du en link: DVDirect.NET. De kan lever deg en spiller som bytter mellom sone a og b på BD + 1 og 2 på dvd(enkelte spillere for også sone c på BD + 3,4,5 og 6 på dvd)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Ja du kan få sonefri BD spillere, men hardware må modifiseres på de aller fleste spillerne.

Edit:
    Her har du en link: DVDirect.NET. De kan lever deg en spiller som bytter mellom sone a og b på BD + 1 og 2 på dvd(enkelte spillere for også sone c på BD + 3,4,5 og 6 på dvd)
    Har vært innom linken over. Ingen som gjør dette i Norge?

Active
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RobertB
    Bare som en liten kuriositet...

Jeg snakket med en gammel kompis forrige uke om Blu-ray og vanlig DVD. Han fortalte meg at han og en annen kompis hadde testet det og han så ikke noe forskjell. Han har da en 50" full HD TV så jeg syntes det hørtes veldig rart ut.

Det viste seg da at han hadde koblet opp en PS3 med en Blu-ray film uten å tenke på video settings på PS3'en. Så det var ikke så veldig rart at det så ganske likt ut :-) Grunnsetting på PS3 er vel 480 så vidt jeg husker, og man må selv hake av for 720p/i og 1080p/i for å få full effekt av kilden.

Han ble litt snurt siden han hadde solgt PS3 maskinen etterpå for han syntes ikke det var bra nok :-)

Jeg har bare en "40" full hd Tv, og jeg har ikke koblet PS3 feil, og på min DVD spiller Pioneer DV 989 er faktisk enkelte filmer bedre enn BR på PS3 når det oppskaleres til 1080P på begge. Det største gevinsten jeg kan se med BR kontra SD må være på lydsiden

Intermediate ARTY sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er det Samsung vet som vi ikke vet?

Samsung: "Blu-ray has 5 years left"

Samsung has said that it sees the Blu-ray format only lasting a further 5 years before it is replaced by another format or technology.

"I think it [Blu-ray] has 5 years left, I certainly wouldn't give it 10", Andy Griffiths, director of consumer electronics at Samsung UK told Pocket-lint in an interview.

Citing online rental sites like LoveFilm's adoption of Blu-ray titles, the move to offer cheaper players and a now clear path to adoption following the Blu-ray HD DVD battle, Griffith says the format will be a winner, although not for long.

Instead Samsung is putting its faith in its OLED technology. The new technology, which is "ready to rock", is being held back at the moment due to high manufacturing costs.

"We will launch the OLED technology when it's at a price that will be appealing to the consumer, unfortunately that's not yet."

Griffiths, citing 2010 as a possible date for your calendar, told us he believes that when the technology becomes mainstream it will replace LCD.

"It's gonna be big, but at the moment it's a great story, not commercial, product."
    (Vær trygg på at denne Samsung sjefen for øyeblikket befinner seg ute i bakgården hvor sjefene i alle de største BD selskapene bytter på å piske han. )

Her er forresten en interessant løsning som kommer. Virker ganske dyr "High End" løsning men er også et direkte resultat av misnøyen med BD.

Entertainment Experience announces a new “Beyond HD” Digital Entertainment Solution

The Entertainment Experience Digital Entertainment Solution consists of a line of 3 chip DLP projectors, a Display Entertainment Center that stores, secures, manages and displays the “Beyond HD” content, and an Audio Video Signal Processor that allows customers to easily integrate other digital media standards such as Xbox games, Blu-ray, HDTV and PCs.

Jim Sullivan, ex-Kodak Digital Cinema executive and chief architect of Entertainment Experience’s product portfolio, describes the offering as the highest quality “All-In-One System” on the market. Now you can enjoy all forms of entertainment media with the premium quality that discerning customers have been looking for. We think you will agree with all the movie producers and creative directors who have seen the system, that the images are truly as good as professional cinemas.

Alan Gouger, owner of AV Science and the new VP of Marketing for Entertainment Experience, said that homeowners including his customers have been waiting for this solution for years. “Current HD just does not scale to large screen projection and when I saw the quality of this solution it gave me goose bumps,” said Alan.

Entertainment Experience’s 3-Chip DLP projectors boast up to 8000 Lumens and offer stunning quality with proprietary Cinema Color and Contrast and DCI Color support. The Display Entertainment Center manages the system, and supports 1080p and 720p and all major color and encoding standards including Mpeg2, Mpeg4, H.264, and VC1 at bit rates up to three times higher than conventional HD. It also provides automatic contrast control for differing levels of ambient light and full image and device security similar to DCI. For added flexibility, the Display Entertainment Center can play games, Blu-ray and DVD media, and switch among various HDMI input sources like Blu-ray, Xbox games, HDTV and PCs into the Entertainment Experience Audio/Video Signal Processor.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant lesing dette her! Har det ikke før kommet et nytt format, så er de klare til å utvikle neste...
    Det handler vel til syvende og sist om hvordan de klarer å gjøre det brukervennlig og enkelt for "mainstream-forbrukeren", og ikke minst at prisen er rett for konsumentmarkedet.
    Skal bli spennende å følge utviklingen til Bluray!

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vallhall
    Jeg har bare en "40" full hd Tv, og jeg har ikke koblet PS3 feil, og på min DVD spiller Pioneer DV 989 er faktisk enkelte filmer bedre enn BR på PS3 når det oppskaleres til 1080P på begge. Det største gevinsten jeg kan se med BR kontra SD må være på lydsiden
    Pioneer DV 989 er vel kjent for å kunne gi et bra bilderesultat, men her må det være noe annet galt i oppsettet eller med sammenligningen, for sånn skal det ikke være.

Ellers så "oppskaler" vel egentlig ikke PS3 BD filmer, ettersom disse som regel er lagret med 1080p@24hz. Du er sikker på at det ikke er noe feil instilling her, så f.eks PS3 sender ut et bilde oppløst signal som er lavere enn 1080, og skjermen skalerer opp igjen eller at du f.eks kjører overscan, så du går glipp av 1:1 pixelmapping fra BD.

Går ellers ut i fra at det samme film og filmsener i DVD og BD du tester når du ser disse forskjellene.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ARTY
    Hva er det Samsung vet som vi ikke vet?
    Nødvendigvis ingen ting.
    Dette har man lest før når CD plater og DVD kom.
    Dommedagsprofeter er det mange av og en mening fra en liten kontor rotte i England tror jeg ikke man skal ta så høytidlig.
    (eller Stuart Miles som den eneste i hele verden som skriver dette kan ha skrevet litt som han selv tolker det)
    Nå dreier 75% av artikkelen seg om OLED så det er ikke mye begrunnelse lagt bak disse 5 år BD closed.

Selvsagt tar alt slutt en gang.

Active
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Pioneer DV 989 er vel kjent for å kunne gi et bra bilderesultat, men her må det være noe annet galt i oppsettet eller med sammenligningen, for sånn skal det ikke være.

Ellers så "oppskaler" vel egentlig ikke PS3 BD filmer, ettersom disse som regel er lagret med 1080p@24hz. Du er sikker på at det ikke er noe feil instilling her, så f.eks PS3 sender ut et bilde oppløst signal som er lavere enn 1080, og skjermen skalerer opp igjen eller at du f.eks kjører overscan, så du går glipp av 1:1 pixelmapping fra BD.

Går ellers ut i fra at det samme film og filmsener i DVD og BD du tester når du ser disse forskjellene.

Som jeg sa var dette på forskjellige filmer. Jeg kjørte "Die hard 4.0" på DVD spiller og "Gone in 60 secunds" BR på PS3. PS3 var satt til 720P og receiver oppskalerte da både PS3 og DVD til 1080P

Intermediate ARTY sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Nødvendigvis ingen ting.
    Bortsett fra at Samsung er verdens største innen Flash Memory. Og sammen med Toshiba som samarbeider med SanDisk om å bygge Flash Memory fabrikker (2stk.) så har du de 3 største innen Flash memory. Det er vel ingen som ikke tror at det allerede jobbes med det neste formatet?

Dommedagsprofeter er det mange av og en mening fra en liten kontor rotte i England tror jeg ikke man skal ta så høytidlig.
    "Andy Griffiths, director of consumer electronics at Samsung UK" er en liten kontor rotte i England??!!

Nå dreier 75% av artikkelen seg om OLED så det er ikke mye begrunnelse lagt bak disse 5 år BD closed.
    Veldig synd dette at OLED skal ta slik tid, eller er det ikke helt sant dette med kostnadene, bare det at de vil melke markedet for plasma først?
    Asiatisk elektronik industri er notorisk redd for å gi verden for mye for fort av alt det de har ferdigutviklet liggende i skapet.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som jeg sa var dette på forskjellige filmer. Jeg kjørte "Die hard 4.0" på DVD spiller og "Gone in 60 secunds" BR på PS3. PS3 var satt til 720P og receiver oppskalerte da både PS3 og DVD til 1080P
    Hvorfor skalerer du først en 1080P kilde ned til 720P for så å skaler den opp i reciveren igjen? Den skjønte jeg ikke? Mye mulig jeg er dum.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Nødvendigvis ingen ting.
    Dette har man lest før når CD plater og DVD kom.
    (eller Stuart Miles som den eneste i hele verden som skriver dette kan ha skrevet litt som han selv tolker det)

Selvsagt tar alt slutt en gang.
    BD vil nok kunne merke konkuransen med nettverks avspilling av HD materiale osv, men de må vel være ganske så optimistiske når det gjelder utviklingen av hastighetene på hjemmenettverkene rundt om i verden, hvis de ser en mulighet for at dette vil være løst før de 5 årene er gått.

Hvis tiden fra man finner ut at man vil se en film er et poeng her dvs tiden det tar fra dilmen velges før man kan sette seg ned å se den ønskede filmen, da er det vel fremdeles langt frem for å få dette til i BD kvalitet og
    som en praktisk løsning.

Forutsetter man f.eks at filmen både finnes i butikk og kjøpt og nedlastbar på nettet så ville det med min 4500kbps ADSL kobbling i dag være mye raskere å sette seg i bilen og fysisk kjøpe/leie filmen i butikk (ca 1 time), enn at internett kobblingen min skal dra ned 25Gb, og alt skal være såpass ferdig lastet at det ikke oppstår avbrudd nedlastingen av filmen.

Satte for gøy opp et regnestykke, og forutsetter oppnås det ned 4500kbps, (uten å ta hensyns til de reduksonene som ligger i 1000kbps opp og reduksjonen av kontroll data, 1kb er 1024 osv) tilsvarer maks nedlastings hastigeht til ca 550kB/s og det vil ta 25.000.000/550=45454 sekunder eller 12 timer og 37 minutter å dra ned denne datamengden. I virkelighetens verden vil jeg anta at man fint kunne 4x denne tiden for den linja jeg har i dag.

Dvs at det enkelte ganger vil kunne gå like fort å bestille plata på en nettbutikk, og vente til plata ligger i posten.

Bestiller jeg da f.eks 8-10 filmer av gangen (som jeg vel stort sett har pleid å gjøre i BD nettbutikker) måtte jeg eventuellt ha 250 gb ledig diskplass med en nedlastings løsning, og ventet i 20 dager før alle fimene kunne sees....:?

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dvs at oppsettet er riktig kablet med HDMI, men resten er sammenligning og testingen er av epler og bananer når de er kjørt gjennom foodprosessoren....:?

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    476
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå vil nok ingen aktør tilby filmer på 25gb, men heller "HD" med mye lavere bitrate enn BD. Dette vil den gemene hop elske og det vil garantert bli en suksess....

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ARTY
    Bortsett fra at Samsung er verdens største innen Flash Memory. Og sammen med Toshiba som samarbeider med SanDisk om å bygge Flash Memory fabrikker (2stk.) så har du de 3 største innen Flash memory. Det er vel ingen som ikke tror at det allerede jobbes med det neste formatet?
    Hadde helt klart vært en fordel med en slik overgang fra optisk mekanisk avlesing med bevegelige deler som BD bruker i dag, til minnebrikke løsninger uten interne mekaniske bevegelige deler.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av krestjan
    Nå vil nok ingen aktør tilby filmer på 25gb, men heller "HD" med mye lavere bitrate enn BD. Dette vil den gemene hop elske og det vil garantert bli en suksess....
    25GB er nokk litt i overkant ja, men si ca halvparten da. dremdels ville det ta irriterende lang tid med dagens internett kobbling synes jeg.

Tenk bare på hvor mye pepper mange av BD spillerene har fått for den alt for sene oppstarttiden disse har.....

Edit:
    Nedlasting av HD kan selfølgelig bli en suksess for hvermansen det, men da mener jeg at man også ta med hva slags linjekvalitet hvermansen har å benytte seg av, og der er vel ikke alt helt som det burde være....

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har man kunnet se HD film fra nettet i lang tid uten at BD lider nød eller DVD for den saks skyld.

Nå har man kunnet få SD filmer i enorm lang tid å folk slutter ikke med DVD for den del.

Dommedag for musikk som fysisk format kom for mange år siden .
    Slutt for platebutikker , slutt for CD spillere fordi nettsalg av musikk skulle ta over 100%

Det fysiske format lever i beste velgående.

Alle nettpreikere
    Hvor mange bruker denne tjenesten feks
    http://www.sf-anytime.com/clients/de...1,8=1,9=1,10=1
    Skal film fra nettet bli aktuelt for de fleste kan man ikke måtte løpe ut i bilen for å hente laptop eller pc i kjelleren men egene motags bokser med haddisk som styres fra sofa kroken med fjernkontroll.

Nettet har hatt mange år men er ingen trussel å kommer neppe til å bli det.
    (få abontenter i verden + frykelig lave hastigheter sier sitt + man må også regne med at man skal ha linje hastighet til andre ting en film også)

At BD sikkert er siste fysiske plate format er det mye som tyder på men før HD film kommer som Flash Memory bør Flash bli mere ettablert.
    HD fim er ikke først på prioriterings liste for flash og bruk.

Active
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Hvorfor skalerer du først en 1080P kilde ned til 720P for så å skaler den opp i reciveren igjen? Den skjønte jeg ikke? Mye mulig jeg er dum.

Jeg er på ingen måte noen ekspert, så det er mulig jeg er dum. Blir det bedre hvis jeg kjører signalet fra PS3 gjennom receiver uten noen form for oppskalering?

Side 42 av 126 FørsteFørste ... 2 12 22 32 38 39 40 41 42 43 44 45 46 52 62 72 82 92 102 112 122 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •